Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Når utgangspunktet er krise (5GT) så kan det vanskelig bli verre.

Dette her var slett ikke ille, at de kaller bilen 6GT har jeg litt mer problem med, siden en 6 serie for min del har endel å leve opp til, mtp utseendet og prestisje. Men BMW må ha brukbare salgstall, eventuelt er bilen "billig" å lage, siden den "eksisterer fra tidligere. Antar som sist at den er basert på G1*?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.H.D skrev:

Tilbakemeldingene på Bimmerpost og Instagram er vel nesten utelukkende negative, kanskje fordi mange forventet noe annet av en 6 serie. 

Er vel mest siden de ikke får G31 i USA 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salgstallene for 5GT har ikke vært som BMW håpet på og det at modellen nå flyttes opp til 6-serien kan være et forsøk på å revitalisere bilen som en del av 6-serien istedenfor 5-serien. Modellen er både bredere og lengre enn de andre 5-seriene så på den måten kan det forsvares å flytte den opp til 6-serien (kanskje).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, E.H.D skrev:

Tilbakemeldingene på Bimmerpost og Instagram er vel nesten utelukkende negative, kanskje fordi mange forventet noe annet av en 6 serie. 

Da har de ikke fulgt med.. Det ble ganske tidlig klart at 5 GT skulle erstattes av 6 GT samt at 6-serien mer eller mindre skal gli over i 8-serien. Så om man forventer en erstatter av 6-serien som vi kjenner den så skjønner jeg at folk er skuffet. Når man derimot ser den som det den er, en ny 5 GT så er dette en veldig veldig pen og lekker bil. Her er den sporty looken og bilen er milevis bedre enn det gamle utgaven som var både klumpete og fæl.

Det jeg ikke forstår meg på er BMW navnepolitikk, hvorfor kunne de ikke bare fortsette å kalle den for 5 GT? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Walkabout skrev:

5-serie, 6GT og 7-serie er nå så like at det er en vits... Ikke noe særpreg igjen.

Edit: Tenker da spesielt på fronten selvsagt.

Det er jeg enig i, men sånn er det jo hos både Mercedes og Audi også. Jeg vet ikke med andre her, men jeg klarer ikke å se forskjell på en E klasse og en S klasse lenger. Samme hos Audi, se på A8 og A6...de er jo nesten identiske. BMW er jo den som skiller seg mest ut synes jeg, selv om modellene er like.

Videre så har det jo alltid vært sånn, se på E34 og E32. Se på E38 og E39. For ikke å snakke om F10 og F01...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil som gjerne kunne blitt min neste familiebil om hamar ringer. Men enig i at navnepolitikken forvirrer. Når denne blir 6-serie burde vel neste 3-gt bli til 4-serie gt.

Designmessige lever den jo heller ikke helt opp til dagens 6-serie som er den mest annerledes BMWn og mest individuelte designa bilen i bmws modell utvalg i mine øyne. Jeg elsker dagens 6-serie og liker veldig godt at den bryter med trenden om veldig stor likhet mellom de forskjellige modell-serien innefor et merke.  Føler at både BMW og MB nå har gått litt i samme fellen som Audi der jeg synes skillet mellom modellene i mange år har vært litt manglende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90Det har ikke alltid vært slik. Mercedes-Benz E-klasse W210 var helt annerledes enn den samtidige S-klasse W140. På de etterfølgende generasjonene var likheten større, men det var stadig vesentlige forskjeller på bl.a fronten av bilene. E39 var langt fra lik E38 som var mye mer kantet i tråd med E36. E39 var også helt annerledes enn E65 (spesielt pre-facelift). På de etterfølgende generasjonene var likheten igjen større og jeg tror ikke at dette er tilfeldig med tanke på hva slags prispolitikk premium bilprodusentene idag har.

De ulike modellseriene overlapper hverandre tildels prismessig hvis man velger en stor motor og mye utstyr. Dette gjelder spesielt mellom 3-serien og 5-serien. Forskjellen er større mellom 5-serien og 7-serien, men jeg tror at når BMW etterhvert får flere nye serier vil vi også se et større prismessig overlapp når det gjelder de dyrere seriene. Denne utviklingen er logisk hvis målet er å holde på kundene i et mer konkurranseutsatt marked. BMW er tvunget til å ha en bil for enhver smak og lommebok hvis de ikke lett kan øke den totale produksjonen og dermed vokse organisk.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik

Når jeg sier at det alltid har vært sånn så tenkte jeg på BMW. E39 og E38 er veldig like, akkurat som de øvrige generasjonene. Unntaket er E65 og E60 som ikke deler så mange likheter ut over Bangles generelle designtrekk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laffe neste 3GT blir 4GT, det er bekreftet. Denne skal også etter planene komme som helelektrisk. 

 Ellers må jeg selv av og til se to ganger når jeg møter nyeste 7-serie(husker ikke G-kode i farta) og G30 for å se hvilken det er. 5-serien er jo blitt diger :D 

At 5GT blir 6GT har vel ettersom jeg har skjønt ligget i kortene, det kan vel være et strategisk trekk. Alle synes jo 6-serie klanger bedre enn 5-serie. Forrige 5GT var en bom, selv om jeg personlig ikke har mye i mot den.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Da har de ikke fulgt med.. Det ble ganske tidlig klart at 5 GT skulle erstattes av 6 GT samt at 6-serien mer eller mindre skal gli over i 8-serien. Så om man forventer en erstatter av 6-serien som vi kjenner den så skjønner jeg at folk er skuffet.

Nja. Det har lenge vært spekulert i at 5-serie GT skulle døpes om til 6-serie GT, men det var helt klare indisier med blant annet lekkede modellbetegnelser på at den ville hete 5-serie GT. Det virker for meg som en endring i siste minutt, slik blinklys- og viskerhendlene ble endret.

1 time siden, Walkabout skrev:

5-serie, 6GT og 7-serie er nå så like at det er en vits... Ikke noe særpreg igjen.

Edit: Tenker da spesielt på fronten selvsagt.

Helt enig. Rett og slett gørrkjedelig, dog mye penere enn 5-serie GT. Trist å se at 6-serien blir besudlet med en 5-serie GT - BMW hadde liksom endelig fått seg et navnesystem og så kludres det til igjen. Jeg liker modellen, men det er og blir en ny 5-serie GT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@Fredrik

Når jeg sier at det alltid har vært sånn så tenkte jeg på BMW. E39 og E38 er veldig like, akkurat som de øvrige generasjonene. Unntaket er E65 og E60 som ikke deler så mange likheter ut over Bangles generelle designtrekk :) 

Jeg synes faktisk ikke at E38 og E39 er spesielt like, men på den annen side spriket BMW's designlinjer i alle retninger på denne tiden. Hvorvidt dette var bevisst eller ikke har jeg aldri ordentlig funnet ut av. Chris Bangle ble designsjef hos BMW allerede i 1992, men det skulle gå mange år før hans eget design var etablert hos BMW. E90, E60 og E65 regnes som fullverdige Bangle modeller. Dette betyr at Bangle kom for sent til BMW til at forgjengerne betraktes som fullverdige Bangle designer selv om man kan se påvirkningen på spesielt E46 med facelift.

E38 er med sine stramme tyske linjer et eldre design. Likheten til E36 er slående, mens E39 er rundere i formene som E46. Det var de stramme tyske linjene på spesielt E36 (1991) og E38 (1994) BMW ville vekk fra og selve årsaken til at Chris Bangle ble hentet inn som designsjef. E39 (1996), E46 (1998) og E65 (2001) beveget seg derfor over i en annen retning designmessig, men det er som tidligere nevnt kun E65 som betraktes som et fullverdig Bangle design. Mye av designet på E39 og E46 var sannsynligvis allerede bestemt da Bangle havnet i sjefstolen i 1992 og han kunne heller ikke nå å endre på E38, som kom på markedet kun to år etter at han ble ansatt.

Interiørmessig har imidlertid E38, E39 og E46 veldig mye til felles, men dette var ikke Chris Bangles primære ansvar. Jeg elsker disse interiørene og mener at de er de fineste og beste BMW har utviklet... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Fredrik skrev:

Interiørmessig har imidlertid E38, E39 og E46 veldig mye til felles, men dette var ikke Chris Bangles primære ansvar. Jeg elsker disse interiørene og mener at de er de fineste og beste BMW har utviklet... :)

Enig i dette. Klarer ikke finne mange biler som fra 1997 som har et interiør som fortsatt ser godt ut slik interiøret i E39 gjør. Dashboard designet i E39 synes jeg fortsatt ser skikkelig flott ut, med flotte linjer og en god materialkvalitet. Se på Mercedes W210 fra samme tid så er de milevis fra hverandre i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...