Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.E28 og årets første shine.Upd


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Ja nå er det 14 dager sist den ble startet og ikveld kjente jeg suget etter en tur med e28en .

Nå måtte jeg høre 6er bensin og rett og slett kjenne at noe skjedde når man toucher pedal.😀

Koplet på batteri ,og inn og vri om nøkkel .

Er da man kjenner glede ved å drive gamle biler 😍

Svevet ,lyden lukten ja alt er bare så politisk riktig .

Og turen ble tatt rett ut på E18 da det er der den trives best .

Bilen er tungvin på små turer i lav hastighet kontra e30.

Var ikke lenge man skulle kjøre før man fant seg særs godt til rette .

Her hører jeg hjemme ferdig snakka:

FF29CCDF-BC4B-45F5-A85B-8C3BB219FAFC.thumb.jpeg.001074a7b3bd6443aca9ade09d58a99d.jpeg

Og med lys i staken så blir alt så koslig :

4475ECA4-BE50-479D-81FD-C59FF4D6B668.thumb.jpeg.7b717dd42c415e34fff9a3a922c6b4c1.jpeg
 

cruise control og bare kose seg ,men etterhvert som bil ble god og varm ,måtte det bankes m30 og idag fikk den det som han ville .

Det var tømming av gir fra A til Å og bare morro for dette er som et kraftverk kontra det andre i tunet .😀

Følte det er viktig å få kjørt litt med den nå før den pakkes bort.

Har og hatt en test i ettermiddag mellom ferdighetene på e30 og e28 ,den skal det skrives om imorgen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to:

21A434EF-F19B-4755-92ED-8C00859B0C2D.thumb.jpeg.d3f19d0e8fe3fb0c3979228c3e4f8743.jpeg

Eller Horst und Fritz om jeg må be:

A9EA54AC-B77F-4C76-BBE7-4D3DA0CBAA19.thumb.jpeg.c3eb672814be68daf17a1f44cb767c6f.jpeg

Som jeg velger å kalle bilene mine .

To godhjertetbiler men så vidt forskjellige på alle mulige måter .

Igår ettermiddag valgte jeg såkalt test tur med disse to .
Veiene var svingete og noe lengre og korte sletter ,en vei på tilsammen 2 mil.

Førstemann var 28en:

012F2CC2-7898-4435-9074-7EE2D6C4D41C.thumb.jpeg.29461ed58b9c6e0613bbae01df13251d.jpeg

Det første man merker med denne ,er jo at den sluker vei og svinger på en annen måte kontra e30 .

Man merker ikke farten så godt ,noe som dog er skummelt spesielt om der kommer en krapp sving sånn plutselig .

Derimot føler jeg det skal endel til før disse glipper ut både bakenden ja bil gennerelt .

På sletter osv like ens i slake svinger kan man kjøre rimelig fort før man kjenner redsel ,den sitter godt tross originalt understell.

Komfortmessig så kjenner man seg ikke stresset av å drive litt hard kjøring med den .

Alt er liksom så samstemt som det går an her føler jeg .

Noe som jeg og merker her ,er giringen .

Her må man jobbe mer med giring for å holde fot å treffe rett inn i svinger ,da suget den seg fast og man kan liksom bare dra på .

Nå hadde denne fått kjørt seg såpass at det luktet svidd av bremser og det meste .

Knitret godt fra eksos ,bremser og motor .

Så måtte man teste minsten på samme løype :

33387FBC-2116-4A64-857E-54230A6D7827.thumb.jpeg.8277b48ea99d0f90606b126eaca3f8ce.jpeg

Og her merker man hvor Adam kjøpte ølet sitt på godt og vondt .😀

Det skulle ikke gå lang tid på løypen her når man skjønner hvem som er vinneren i krappe svinger og høy fart ,det er uten tvil denne .

Med et hjul i hvert hjørne omtrent ,kombinert med sports understell fra fabrikk,var det bare sunn fornuft som satte stopper her når det kom til fart på svingete veier .

Denne kan du kjøre særs inspirerende og hardt i svingene .

Gøyeste er jo om man har en slette og i enden en sving ,da er det bare å gire ned og dra på den sitter dønn uten en voldsom krenking .

En plass jeg kjørte ,kunne jeg faktisk øke med 30 km kontra e28 på samme plass ,og hadde jeg tatt løypa idag ,skulle jeg økt til nesten 50 uten redsel .

Likevel skulle det bare mangle for å ta igjen farten jeg hadde på slettene med eE28 .Så her tok e30 det igjen i svingene .

Og husk folkens ,her er NULL hjelpemidler til å hente inn skrens elller noe som helst ,kun meg og bilen så her må vi stole på hverandre .

Sånne turer som dette liker jeg helt klart .😀

Selv om jeg ikke kjørte helt bananas ,så finner man og ut hvilken fordeler og bakdeler disse modellene hadde på den tiden .

Levner jo ingen tvil om at skulle man kjøre raskt og inspirerende på Autobahn,da var jo e28 på sin plass.

Svingete veier og sportslig kjøring ,e30 uten tvil .

Det er klart at det er null problem å få svære slødder til å sitte støpt i svinger ,men her snakker vi om klin originalt understell på biler fra 86 og 89 .

Likevel går det en markert tråd gjennom begge bilene .

De gir en glede og komfort på hver sin måte og man ser jo og at de er i familie .

Og når man ser dette :

FC6EBE01-3971-47AA-B326-2E73CEBAB061.thumb.jpeg.7725344db858a91d951e176c23916668.jpeg
 

Og dette:

14A4811D-A307-41C0-ABDD-660C515FA697.thumb.jpeg.0d59f63dd8db685e04e456108bf5fe7e.jpeg

Skjønner man at eplet ikke faller langt fra stammen på disse.

Nei ,sånne små ting i hverdagen det gir glede for meg .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta deg en tur og prøve sjuern min en dag. Har prøvd autoslalom med den et par ganger. Det går forbausende bra. Men det er klart du merker størrelsen men som du sier. De store modellene ligger forbausende godt på veien. Du bør prøve en MB-123 eller MB-124. Da merker du forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Du får ta deg en tur og prøve sjuern min en dag. Har prøvd autoslalom med den et par ganger. Det går forbausende bra. Men det er klart du merker størrelsen men som du sier. De store modellene ligger forbausende godt på veien. Du bør prøve en MB-123 eller MB-124. Da merker du forskjellen.

Autoslalom med e23 altså ?Det er tøft og ikke minst uvanlig 😀😀

Ja større modeller til Bmw henger bedre på veien kontra de nevnte modellene du nevner .

Skal du få en 124 til å henge på veien ,må enn vel ha coilovers og kappe det igjen 😅.

Neida husker så godt da en bekjent av meg kjøpte 126 Merce 420 se og en annen hadde samtidig e32 735 og han med e32 kunne kjøre fortere i svinger .

E23 tar jeg gjerne en tur med da dette er biler jeg aldri får nok av .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Du får ta deg en tur og prøve sjuern min en dag. Har prøvd autoslalom med den et par ganger. Det går forbausende bra. Men det er klart du merker størrelsen men som du sier. De store modellene ligger forbausende godt på veien. Du bør prøve en MB-123 eller MB-124. Da merker du forskjellen.

Det er samme saken med f.eks W201 og W124. Baby Benzen er mye mer agil, men holder ikke følge med E30. Det er først og fremst den trege styringen og langt mindre feedback fra veien som hindrer dette. Understelet er generelt bra nok og bakakselen er mye bedre. W201 har imidlertid et mye stivere chassis og dette merker man veldig godt i høyere hastigheter på Autobahn (selvfølgelig i kombinasjon med den langt mer avanserte bakakselen). Spesielt tverrgående skjøter og ujevnheter tar W201 mye bedre uten at det påvirker retningsstabiliteten.

@sveigis Flott review og jeg misunner deg litt for at du har muligheten til å ta slike tester on the fly når det passer deg. Keep up the good work... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fredrik skrev:

@sveigis Flott review og jeg misunner deg litt for at du har muligheten til å ta slike tester on the fly når det passer deg. Keep up the good work

Jo takk Fredrik😀

Det er jo det som er litt av sjarmen føler jeg da med disse bilene .

Jeg liker å bruke de ,tenke litt tilbake fra de var nye / nyere .

Jeg mener hva er vitsen med å ha disse og ikke ha det litt gøy isteden for å høste likes på face og la de stå liksom?

Nei man må ha det gøy mens man kan med de .

Ja skal gjøre så godt jeg kan med arbeidet fremover 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, sveigis said:

Og når man ser dette :

FC6EBE01-3971-47AA-B326-2E73CEBAB061.thumb.jpeg.7725344db858a91d951e176c23916668.jpeg
 

Og dette:

14A4811D-A307-41C0-ABDD-660C515FA697.thumb.jpeg.0d59f63dd8db685e04e456108bf5fe7e.jpeg

Skjønner man at eplet ikke faller langt fra stammen på disse.

Nei ,sånne små ting i hverdagen det gir glede for meg .😀

 

Så enig, så enig.

Monterte nye bakdekk på Z3en i dag, så tok meg en luftetur i sola. Som du sier er det balsam for sjela å nyte rekkesekseren. Lyden på gamle BMWer er nesten mer enn halve opplevelsen - rekkesekseren står så sentralt i kjøreopplevelsen at jeg tar meg selv i å kjøre i tredje gir istedenfor femte gir bare for å nyte lyden av sekseren som jobber. 

Legger ved et rykende ferskt bilde av instrumenthuset på Z3en (som ikke er langt unna E30en din..):

 

 

IMG_4870.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Werther :

Jeg er så enig ,det varmer både hjerte og sjel med tur i disse bilene .

Vittig det du nevner med gir,gjør og ofte med e28en for der går det faktisk an.

På e34 er det bare et jækla bråk 😅💪

Flott instrumentering på bilen din og som du sier ,så er jo det meste likt her 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

@sveigis neste gang vi møtes og vi har litt bedre tid. Så skal du få prøve en Zed bil , så får du enda noe å sammenligne med! Z3 er jo en bastard av E36/E30, men forskjellig nok fra begge disse til å gi en litt annen opplevelse.

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal Horst faktisk settes bort imorgen om alt tillater det .😀

Blitt noen tusen km i sommer som bare gir fryd å glede .

Og selvfølgelig blir det trist og alt det der ,men likevel godt å få pakket vekk sommertingene.

Bilen trenger jeg kun å spyle over og alt er klart .

Samtidig må jeg hente ut e34 og sette den bort en annen plass .

Blir jo spennende å se om den starter etter så mange uker .😀

Men gleder meg til å se den igjen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vi skriver 26 oktober og idag ble min beste venn satt bort for vinteren ,altså e28en .😀

Nå var det så fuktig og grått at det var bare å få satt den bort .

Igjen så er det nydelig å vite at ungdomsdrømmen ja bildrømmen min faktisk er oppnådd og at den står kun en liten halvtime fra hjemmet mitt.

Slippe å se på e28er som er på Finn til dyre priser ,ja det er godt .😀

Noe som er litt kjedelig her igjen ,er jo at faktisk denne bilen er like mye Mini sin.

Men pga dens nervøse tomgang og hardere og direkte clutch ,så er den vrang å bruke for henne .

Men til våren skal jeg knekke den store e28 nøtta med henne sånn at hun virkelig skjønner hvilken bil hun lan disponere 😀

Uansett etter to måneder i hi måtte jeg ta hjem denne igjen :0A3A29EB-D96C-43C4-8223-530162959903.jpeg.2f0f50982a5e08988708242dc8039679.jpeg
 

Og når den hadde stått såpass lenge ,var den noe sur ,men ikke lenge .

E34 er en grisedeilig bil å kjøre helt ærlig .💕

Glemmer bort hvor gode de er ,men den skal bort nå imorgen da den skulle vært EU godkjent for to mnd siden .

Skilt skal av så begynner jeg på den nå etter Tdsen ,men først den gamle enka😀.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.E28 og årets første shine.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...