Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Solberg93 skrev:

Skal ikke kjedet holde bilens levetid?

I teorien ja, men flere bilprodusenter har jo bevist at det ikke alltid går i praksis. Blant annet BMW med så godt som alle N4x motorene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Walkabout skrev:

Skal få sett nærmere på lykta, @ogee1. Takk for hyggelige kommentarer, @Fredrik 90 og @sveigis  :) 

Lurer litt på om jeg rett og slett skal bytte hele registerkjedet og tilhørende komponenter før bilen passerer 200 000 kilometer. Gidder ikke ende opp med 80 000 kroner i verkstedregning fordi registerkjedet ryker. Har fått et tilbud på skifte av kjede og tilhørende deler nå for 23 000 kroner, er det noen som har en formening om det er en bra pris?

Eller noen andre råd for å eliminere risiko knyttet til registerkjedehavari? :) 

Flott bil du har :) 

Jeg snakket med Bilia angående dette med kjede da dette er også noe som har plaget meg at en dag skulle skje, da foreldrene mine sin f11 520d 2010 fikk registerhavari for et halvt år siden. Min bil er riktignok en 525d 2012mod (2.0L), men da jeg snakket med bilia sa de at en verkstedtime med måling av kjede og bytte av kjedestrammer vil minske mulighetene for registerhavari veldig. Så min 525d er nå inne på bilia for å måle kjede pluss bytte kjedestrammer, har fått beskjed om at alt så bra ut :) Bytte kjedestrammer og måle kjede skulle de ha rundt 3500,- for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Støtter det å bytte kjedet preventivt! Synes ikke prisen hørtes sånn altfor avskrekkende ut egentlig. Eneste sted jeg har sett billigere er i Tyskland, men det koster jo å reise ned dit + tapt inntekt. Ville fint betalt 23 tusen for peace of mind istedenfor feite felger. Ikke at feite felger er en mangelsak på denne bilen :P Så kjør på med bytte av kjede 😁

Problemet er at jeg allerede har brukt 20 000,- på feite felger, så oppsparte midler på registerkjede-kontoen er litt skrapet for øyeblikket ;) Skal til Tyskland i sommer og kunne jo vurdert å bytte det der, men tror jeg holder meg i Norge på grunn av garanti- og reklamasjonsrettigheter, samt at det er lettere å forfølge om noe skulle skjære seg. 

7 timer siden, Solberg93 skrev:

Skal ikke kjedet holde bilens levetid?

Det skal jo det meste på bilen gjøre, men sjelden det skjer i praksis. LED-lykter skal holde hele bilens levetid, men konker ut på grunn av fukt etter hvert. Olje på automatkassa skal holde hele bilens levetid, men det stemmer jo heller ikke. Hører dessverre om stadige tilfeller hvor N47-motoren får registerkjedehavari mellom 200-250.000 kilometer. Hadde bare kjedet røket hadde det vært en ting, men problemet er jo hvilke ringvirkninger det får. Samme gjelder vel for så vidt høytrykkspumpa for diesel, så det er et annet problem. Er derfor litt i tenkeboksen om jeg skal bruke noen titusen på preventivt vedlikehold og beholde bilen i fem-seks år til uten for store bekymringer, eller bare ta sjansen og håpe det ikke smeller (som vil kunne koste 80-100.000 kroner). 

2 timer siden, ahj skrev:

Til den prisen hadde jeg også fått regkjedet byttet. :) 

Ja, det høres ikke ut som en veldig gale pris når alt gjøres på verksted med kvittering og originaldeler. Bavaria Bryne skulle ha 34.000 kroner for samme jobben, så er jo en del å spare kontra det tilbudet iallfall :) 

2 timer siden, michaelskare skrev:

Flott bil du har :) 

Jeg snakket med Bilia angående dette med kjede da dette er også noe som har plaget meg at en dag skulle skje, da foreldrene mine sin f11 520d 2010 fikk registerhavari for et halvt år siden. Min bil er riktignok en 525d 2012mod (2.0L), men da jeg snakket med bilia sa de at en verkstedtime med måling av kjede og bytte av kjedestrammer vil minske mulighetene for registerhavari veldig. Så min 525d er nå inne på bilia for å måle kjede pluss bytte kjedestrammer, har fått beskjed om at alt så bra ut :) Bytte kjedestrammer og måle kjede skulle de ha rundt 3500,- for. 

Takk skal du ha, og takk for godt innspill :) Skal høre hvor mye de tar her i området for å måle kjedet. Bytte kjedestrammer var vel rundt 1500 kroner om jeg husker rett, så ikke den største summen. Om det er slik at man ved å måle kjedet kan si om kjedet er i god stand eller ei så er jo det positivt. Men om det i praksis er slik at kjedet kan ryke når som helst (uavhengig av om de målbare parametrene ser bra ut eller ikke), så gir ikke det helt den forutsigbarheten jeg er ute etter... Får undersøke litt hva fagfolket mener om dette :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Walkabout skrev:

Problemet er at jeg allerede har brukt 20 000,- på feite felger, så oppsparte midler på registerkjede-kontoen er litt skrapet for øyeblikket ;) Skal til Tyskland i sommer og kunne jo vurdert å bytte det der, men tror jeg holder meg i Norge på grunn av garanti- og reklamasjonsrettigheter, samt at det er lettere å forfølge om noe skulle skjære seg.  

 

Var et firma en på FB gruppa nevnte som skulle ha 1300 € for bytte av kjede. Da er oljeskift m.filter og bytte av kjølevæske med. Står at de utfører jobben på omtrent 8 timer, så dagen etter burde man vel ha bilen tilbake. De stiller også med garanti utifra hva jeg kunne lese, men det er selvfølgelig mye lettere å ta bruk den garantien her i Norge kontra gjennom et verksted 1300 km unna. 

Synes ikke Tyskland alternativet skal utelukkes helt ettersom du planlegger tur ned dit. Iallefall ikke for et verksted med godt rykte som spesialiserer seg for slikt og som gir mye valuta for pengene. Jeg vil tro sjansene for at du skal ha bruk for å komme i kontakt med den ansvarlige for utført jobb er liten når jobben gjøres skikkelig, men tryggheten via norsk lovverk er vanskelig å slå. Det at man nesten kan spare 10 000 kr på jobben utført i Tyskland gjør det iallefall veldig fristende for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prima vare dette her! Utrolig stilren og lekker den ble med de originalfelgene. 

Ang. bytte av reg.kjede skulle jeg til å tipse deg om Bavaria Bryne, men ser de allerede er utelukket. Har du snakket med Moe? Eller er det på sørlandet du har fått bra pris på jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Var et firma en på FB gruppa nevnte som skulle ha 1300 € for bytte av kjede. Da er oljeskift m.filter og bytte av kjølevæske med. Står at de utfører jobben på omtrent 8 timer, så dagen etter burde man vel ha bilen tilbake. De stiller også med garanti utifra hva jeg kunne lese, men det er selvfølgelig mye lettere å ta bruk den garantien her i Norge kontra gjennom et verksted 1300 km unna. 

Har sendt en mail til de karene i Tyskland, så får vi se hva de svarer. Ifølge nettsiden har de ett års garanti, så det er ikke helt det samme som norske vilkår, men er jo klart at det er penger å hente her om prisen er 1300 euro :) 

1 time siden, papertiger skrev:

Prima vare dette her! Utrolig stilren og lekker den ble med de originalfelgene. 

Ang. bytte av reg.kjede skulle jeg til å tipse deg om Bavaria Bryne, men ser de allerede er utelukket. Har du snakket med Moe? Eller er det på sørlandet du har fått bra pris på jobben?

Hørte med Moe nå, men de gjorde ikke den type jobber. Man han henviste til Kvål Auto, så har sendt en mail dit for å høre :) 

Var en kar som la ut en annonse på Finn, der jobben gjøres hos Jahr Bilservice AS. Ulempen er at dette befinner seg i nærheten av Drammen, så da blir det et stykke å kjøre. 

Edit: Tusen takk forresten, ble veldig godt fornøyd med originalfelgene selv - verdt pengene :D 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er style 373 lakkrenset og vokset, samt fått på senterkopper. Et par av de har noen små sår, men ettersom dette kun er reservefelger (potensielle vinterfelger) så er tilstanden mer enn god nok. Synes 7000 kr var en fin pris for disse, så da kunne jeg ikke dy meg. Flotte felger som kler F10/11 meget bra :D 

2BFD53C5-9D62-4993-8224-5ED34C776493.jpeg

E0A1D04A-8DEF-44F2-92E3-10C0D4C70492.jpeg

DF36FC79-B322-4B69-BAF8-DC521F9F4E7E.jpeg

935C079E-0FBE-4F13-A1DD-70EBA23E7365.jpeg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2019 den 23.54, papertiger skrev:

Går det an å kjøpe løs folie til disse skjermene altså? Blir nok bra :) du er flink til å fornye bilen, den holder seg utrolig fresh og moderne med det du gjør.

Takk skal du ha :) Ja, jeg kjøpte denne her:

https://www.protectionfilms24.com/article/upscreen-reflection-shield-matte-premium-screen-protector-bmw-professional-10,2-zoll-2922694.html 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det visst spontankjøp av en F11 530xd i dag, hentes på torsdag.

Får se om jeg beholder den eller selger den videre :) 

Edit: Såfremt selger ordner opp litt småting, er litt utlegg og styr som må innfris.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...