Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

530e er vel oppgitt til 45 km rekkevidde. Sommerstid er nok dette mulig, vinterstid er det sikkert halvparten. Men for mange så er det nok. 

545e er oppgitt til 53 km, en tidlig og kald vårdag kom jeg 46 km og det synes jeg er innafor i forhold til oppgitt rekkevidde.

Jeg nekter å tro første generasjon 530e gikk 45km, det er umulig. Og det var vell målt ut ifra gamle måle metoden, noe som ikke var veldig pålitelig. Men G21 klarer greit rundt 50km men det er en helt annen batteri pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Snagg30 skrev:

Jeg nekter å tro første generasjon 530e gikk 45km, det er umulig. Og det var vell målt ut ifra gamle måle metoden, noe som ikke var veldig pålitelig. Men G21 klarer greit rundt 50km men det er en helt annen batteri pakke.

Jo, pre LCI 530e er oppgitt til 46 km rekkevidde. Hvor reelt dette er er en annen sak, men BMW pleier jo å være ganske gode på å estimere en realistisk rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fredrik 90 skrev:

Jo, pre LCI 530e er oppgitt til 46 km rekkevidde. Hvor reelt dette er er en annen sak, men BMW pleier jo å være ganske gode på å estimere en realistisk rekkevidde.

Nja, de har vært veldig flink i senere tid som på feks iX3. Men uansett, jeg har eid en 330e og BMW oppgir 40km noe som er langt i fra sannheten. Jeg klarte kanskje rundt 15km på vinter og 25 sommer, dette er av erfaring og ikke noe jeg har googlet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Snagg30 skrev:

Nja, de har vært veldig flink i senere tid som på feks iX3. Men uansett, jeg har eid en 330e og BMW oppgir 40km noe som er langt i fra sannheten. Jeg klarte kanskje rundt 15km på vinter og 25 sommer, dette er av erfaring og ikke noe jeg har googlet. 

Men nå er sikkert batteriet litt bedre i en 2018 530e enn i en F30 330e som kom på markedet i 2015. Som jeg sa, og nå må jeg tydeligvis gjenta meg selv så oppgi BMW ca 46 km for pre LCI 530e. Hvor reelt dette er er en annen sak!

Så skal det sies at jeg opplevde at 545e hadde ganske realistisk rekkevidde. Du fortalte også selv at du opplevde å komme 50 km i G21 330e…som jo også er ganske bra. Så dette med å estimere realistisk rekkevidde er noe BMW har blitt svært gode på de siste årene. Men la det det være helt klart, jeg sier kun at BMW oppgir 46 km for 530e…Hva den egentlig går er noe annet, tipper man klarer noen og 30 km under normale forhold. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"gammel" hybrid er først og fremst mye bil for pengene. Her er ikke elektrisk rekkevidde i fokus, men bra bil til lite peng. Ta halvparten av oppgitt rekkevidde og trekk fra litt til så er man omtrent der. Pr. idag måles det litt annerledes enn før, så realiteten er ikke så avvikende som det var. Skal man se det økonomiske i en hybrid må en kunne lade hjemme og ha kort nok avstand til jobb at en kan trille på strøm. Samtidig på en brukt må en kanskje se for seg litt arbeid om en ikke vet hvordan den er kjørt tidligere. Jeg mener også at en burde tenke over hva en kjører og legge om kjørestilen deretter. Ypperlig for noen, pyton for andre. G30 530e sedan begynner å bli rimelige og jeg er sikker på at det går an å gjøre seg er varp på ett og annet eksemplar :) Tips er uansett at man ikke skal kjøpe hybrid ene og alene på grunn av elektrisk rekkevidde, da blir en skuffet og kanskje det var elbil en egentlig skulle hatt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, laffe said:

Svensk reggae:

https://www.finn.no/254737655

 

Den skal han slite med å få solgt. Om man kun legger på moms så er man plutselig på nivå med norsk pris: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252847601

Tar man med resten av avgiftene så er man vel nærmere 520d - G30 i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men nå er sikkert batteriet litt bedre i en 2018 530e enn i en F30 330e som kom på markedet i 2015. Som jeg sa, og nå må jeg tydeligvis gjenta meg selv så oppgi BMW ca 46 km for pre LCI 530e. Hvor reelt dette er er en annen sak!

Så skal det sies at jeg opplevde at 545e hadde ganske realistisk rekkevidde. Du fortalte også selv at du opplevde å komme 50 km i G21 330e…som jo også er ganske bra. Så dette med å estimere realistisk rekkevidde er noe BMW har blitt svært gode på de siste årene. Men la det det være helt klart, jeg sier kun at BMW oppgir 46 km for 530e…Hva den egentlig går er noe annet, tipper man klarer noen og 30 km under normale forhold. 

Han spør etter reel rekkevidde og ikke oppgitt rekkevidde. Og for å gjenta meg selv så er oppgitt rekkevidde feil

Ja oppgitt rekkevidde på G21 stemte bra, men de er målt etter WLTP standar og ikke den forrige måle metoden, usikker på navnet på den. Men uansett er det en flott bil for en rimelig pris, men man må ikke forvente lange kjøre turen på strøm. En annen ting jeg opplevde med G21 kontra F30 hybrid var at den kalkulerte rekkevidden av bilen selv på strøm gikk mye fortere ned på F30 kontra G21. 10km rekkevidde føltes ut som faktisk 10km på G21, slik var det ikke på F30. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med 530e. 
 

Rundt 20-30 km rekkevidde. Bilen er meget tørst, undermotorisert (spesielt fullastet) og har noen usedvanlige snodige løsninger hvor bagasjerommet er såpass mye bygd opp at du får knapt plass til noe som helst?

Det store verditapet rundt 330e og 530e er med god grunn. Snakk om kompromiss. 
 

I tillegg en dårlig motor med mye feil (spesielt når du installerer annen programvare, notorisk kjent for å blåse i stykker). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Snagg30 skrev:

Han spør etter reel rekkevidde og ikke oppgitt rekkevidde. Og for å gjenta meg selv så er oppgitt rekkevidde feil

Ja oppgitt rekkevidde på G21 stemte bra, men de er målt etter WLTP standar og ikke den forrige måle metoden, usikker på navnet på den. Men uansett er det en flott bil for en rimelig pris, men man må ikke forvente lange kjøre turen på strøm. En annen ting jeg opplevde med G21 kontra F30 hybrid var at den kalkulerte rekkevidden av bilen selv på strøm gikk mye fortere ned på F30 kontra G21. 10km rekkevidde føltes ut som faktisk 10km på G21, slik var det ikke på F30. 

WLTP avløste NEDC

Men det er noe forskjell på en "gammel" F30 330e som du hadde og en G30 530e. F30 har 7,6 kWt batteri og G30 har 9,2 kWt, men ble oppgradert til 12 kWt i 2019. Tester viser at på en 530e med 9,2 kWt så kan man forvente en rekkevidde på 30 tallet ett sted, noe lavere vinterstid. Altså noe under det fabrikken oppgir men ikke katastrofalt dårlig, nettopp fordi BMW er gode på å beregne rekkevidde. Å trekke fra 20-25 % er jo helt normalt på batteribiler.

Det at 530e har noen kompromisser lever jeg fint med når man får så mye bil for pengene som dette nå er 😀 Vi snakker tross alt konebil 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...