Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg driter i bilene, det er hele den M-Town greia til BMW jeg får grøssninger av. De har forsøkt å skape masse oppmerksomhet rundt en virtuell by kalt M-Town. Den figurerer i reklamefilmer og diverse markedsføring som gjør at det skinner så veldig igjennom at dette er marketing bullshit skapt av ett reklamebyrå som BMW har hyret inn. Det at dem også putter merkene på bilene er nå en ting, var nå heller hele M-Town konseptet jeg kritiserte.

BMW M lager i dag kanskje verdens beste lineup av performance biler. Jeg føler ikke de trenger drahjelp av en "Kardemommeby" for å selge flere biler 😅 Men jeg skal ikke rante mer om dette nå, har sagt mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

BMW M lager i dag kanskje verdens beste lineup av performance biler.

Kunne ikke vært mer uenig. G80/81/82 og helt sikkert alle nyere M biler har fake gir lyd i høyttalerene ved up shift, DET er kleint det. BMW M er blitt døll og mainstream og lager nå biler for den vanlige mannen i gata og ikke entusiastene. XM på 2.8T er det råeste de klarte å hoste opp ved 50 års jubileum, flause hele greia.

 

BMW falt av lasset etter F serien, F80/82/87 er fantastiske biler, de nyere generasjonene derimot er ikke mye å skryte av verken design eller hva de har å by på av innlevelse og kjøre opplevelse. 3-5 serie sine M light modeller derimot liker jeg veldig godt, at de enda tilbyr sekser diesel og bensin med bra ytelser og lavt forbruk er helt fantastisk. 


Porsche har verdens beste line up av performance biler, jeg ratter 2023 Cayenne denne uka som leie bil pga 7-serien skal på feil søking. Skikkelig girkasse med ekte smell å lyd ved giring, helt fantastisk :) 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Snagg30 skrev:

Kunne ikke vært mer uenig. G80/81/82 og helt sikkert alle nyere M biler har fake gir lyd i høyttalerene ved up shift, DET er kleint det. BMW M er blitt døll og mainstream og lager nå biler for den vanlige mannen i gata og ikke entusiastene. XM på 2.8T er det råeste de klarte å hoste opp ved 50 års jubileum, flause hele greia.

 

BMW falt av lasset etter F serien, F80/82/87 er fantastiske biler, de nyere generasjonene derimot er ikke mye å skryte av verken design eller hva de har å by på av innlevelse og kjøre opplevelse. 3-5 serie sine M light modeller derimot liker jeg veldig godt, at de enda tilbyr sekser diesel og bensin med bra ytelser og lavt forbruk er helt fantastisk. 


Porsche har verdens beste line up av performance biler, jeg ratter 2023 Cayenne denne uka som leie bil pga 7-serien skal på feil søking. Skikkelig girkasse med ekte smell å lyd ved giring, helt fantastisk :) 

Da skal jeg utdype litt hvorfor jeg skrev det jeg gjorde. 

Ta for deg G80/81/82 i alle dens former. Dette er en bil som leverer så knivskarpe kjøreegenskaper og har en helt fantastisk motor. Hvilke rivaler slår denne? Eneste jeg kommer på er Porsche 911…en bedre sportsbil men den er mer upraktisk, dyrere og kommer med flere kompromisser. Så på bredden i G8x utvalget…sedan, Coupe, stasjonsvogn, manuell, automat, rwd eller awd. Du kan ha en vanlig plain bil med 510 hester, en CS eller en CSL. Ikke like bra som 911, men pokker meg bra med tanke på at dette ikke er utviklet som en sportsbil fra bunn av slik 911 er. 

Du kan jo se på nye M2, stygg som juling men bortsett fra det så har BMW klart å lage nok ett mesterverk av en bil. Iallfall i følge de som har kjørt den.

Du har bredden i M-performance serien, alt fra potente diesel og bensinmodeller til elektiske varianter. Inngangsbilletten til M er så mye lavere. Her har ikke Porsche noe alternativ.

M5 CS taler for seg, biljournalistene mener BMW har utfordret fysiske lover og prestert å lage en Ferrari dødare med fire dører. BMW M5 i alle sine utgaver, ubeseiret i sitt segment. Råeste Panamera er ikke i nærheten av råeste M5.

Cayenne er en bra sports SUV, og sikkert råere å kjøre enn X5M. Men både Porsche og M handler ikke om høyreiste SUVer, det er ikke her kjernen bør ligge. 

F-serien var bra som bare det den, men jeg synes de har gjort en del grep på G-serien som har blitt til det bedre.

Jeg mener at BMW M er inne i en meget bra periode akkurat nå, og de fremstår som ganske uslåelige med sin bredde og  lineup av meget bra modeller. Glem XM, her har de gått seg bort på samme måte som Porsche gjorde da de bygde diesel SUVer. BMW M er ikke bra på alt, men de er bra på veldig mye. Litt som Porsche 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Du kan jo se på nye M2, stygg som juling men bortsett fra det så har BMW klart å lage nok ett mesterverk av en bil. Iallfall i følge de som har kjørt den.

Men det er jo nettopp dette som er problemet, du sier i samme setning at bilen er stygg som juling men samtidig et mesterverk. For meg blir det helt feil, når en bil er så stygg og så langt ifra BMW sin identitet i mine øyne blir den alt i fra et mesterverk. At man i 2023 kan få en M2 med rekke sekser og RWD er helt konge, selvsagt. Men den er langt i fra et mesterverk i mine øyne. 
 

Ellers er jeg enig i mye av det du skriver, M5 feks er fortsatt en av verdens beste biler og jeg har fått gleden av å sitte i 2 av Norges flotteste med @Ampera og det er ingen tvil i om hvor bra de bilene er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Snagg30 skrev:

Men det er jo nettopp dette som er problemet, du sier i samme setning at bilen er stygg som juling men samtidig et mesterverk. For meg blir det helt feil, når en bil er så stygg og så langt ifra BMW sin identitet i mine øyne blir den alt i fra et mesterverk. At man i 2023 kan få en M2 med rekke sekser og RWD er helt konge, selvsagt. Men den er langt i fra et mesterverk i mine øyne. 
 

Ellers er jeg enig i mye av det du skriver, M5 feks er fortsatt en av verdens beste biler og jeg har fått gleden av å sitte i 2 av Norges flotteste med @Ampera og det er ingen tvil i om hvor bra de bilene er. 

Så du synes ikke at M avdelingen tilbyr kanskje markedets beste utvalgt i performance biler fordi bilene ikke er noe fine å se på? Da synes jeg du vektlegger design vel høyt. Og da lurer jeg på hvorfor du fremhever Porsche…de bilene der har vel aldri vunnet noen skjønnhets konkurranse 😅

Jeg er helt enig at BMW er fullstendig ute å sykler når det kommer til design. Men bilene (altså M modellene) i seg selv er såpass imponerende at det veier opp for mye av det fæle designet. G8x modellene er ikke pene forfra, men fra alle andre vinkler er det nydelige biler å se på. Fronten er ikke pen, men den har vokst på meg og ser ordentlig forbanna ut…kler bilens karakter. Nye M2 er bare kaotisk, men de har en i showrommet hos Bavaria her som jeg så her om dagen. Med alt i sort så går det til en viss grad 😅 Og igjen, bortsett fra vederstyggeligheten XM så er alle BMW M sine modeller tatt utgangspunkt i helt vanlige chassis. Dette er chassis som er utviklet for å stort sett huse en 2l diesel med 190 hester. Det resultatet BMW M på tross av dette klarer å komme opp med synes jeg er helt fantastisk, og overgår det man kan forvente av en ren sportsbil produsent som Porsche. Selvsagt er Porschen ett hestehode foran, den er jo bygget som en sportsbil fra bunnen av. Bare mengden av know how som BMW M må inneha bare for å kunne hevde seg mot Porsche synes jeg kvalifiserer til å kunne omtales markedets beste performance biler. Men jeg er ikke fremmed for tanken om at det finnes plass nok i toppen til både BMW M og Porsche når vi snakker om det beste av det beste som kan kjøpes. Man kan vel nesten si at de utfyller hverandre. Der AMG har mista båten helt og Audi RS ikke kan bli full elektrisk fort nok så fremstår BMW M og Porsche som noe forfriskende 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 for min del har design utrolig mye å si ja, er derfor jeg har kjørt BMW siden jeg var 18 år. Men det handler ikke kun om det nei, som nevnt tidligere detter jeg av lasset når BMW sine «argeste» biler fra M avdelinga må kodes inn smelle lyd i høyttalerene når man girer, girkassa er super døll og kjedelig i forhold til feks Porsche.
 

Tror Porsche 911 vinner de fleste skjønnhets konkurranser. BF37ED8E-8B12-4ECA-9FA2-BDFCA85AE184.thumb.webp.a763792ea38925f811a5b8ab7445bcf0.webp88D9CA03-1CFE-491F-A4B2-54F9BA61F09F.thumb.webp.50a67efb3073f9137166109b71fa7977.webp

 

Jeg vektlegger design/kjøre innlevelse/kjøre egenskaper, og på de to første får BMW stryk. Ingen tvil om at de lager svært raske og potente biler som man til og med får plass til hele familien i etter noen runder på ringen og det er helt fantastisk for de bil glade der ute. Så jeg er enig i det du sier at utvalget er bredt men jeg personlig er ikke så super gira for hva BMW driver med om dagene. Men har full forståelse for at andre har det :) 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snagg30 skrev:

@Fredrik 90 det kan man trygt kalle en avsporing 😂 var på vei å legge ut bilde av en IX og GT4 RS men jeg skal gi meg nå. Enig at M5’n vant den konkurransen 

F649E5FC-C311-4784-A483-9E5034C1AD9E.webp

E9E684F3-16E8-47A4-9B3E-0EBCDDCA6248.jpeg

Ja vi får gi oss nå 😅

IMG_9883.thumb.png.5dd9f923063eb46b44149846f0da042d.png

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro @Fredrik 90 , er noe med luften på sunnmøre som @Snagg30 har fått for mye av :D 

Forøvrig enig med begge, men jeg synes totalpakken til BMW er noe over Porsche, men det hele bunner jo ut i hva en er på jakt etter. Å sammenligne M5 og 911 går jo ikke. En M2 ligger på nesten 1,5M fullt speccet, mens etter bildet å dømme er det der en GT3(?) og de ligger til omtrent 3M. Så ikke rett det heller. Da er man tilbake til totalpakken. Ingen kan ta fra Porsche at ny 911 GT3 er en bedre bil enn en ny M2, men så var det prisen da , en skal være rimelig dedikert for å velge 911en, men kudos til alle som gjør det. :) 
 

Denne vil jeg ha 🤩

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=311605755

Eventuelt en i4 M50 i samme utførelse, men det finnes ikke enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 endelig et stikk, har lengtet etter det! Jeg må presisere at jeg sammenlignet ikke bilene i den forstand, jeg la ut bilde for å vise designet.

 

Men M2 koster 1.5 million og da er den ikke så fryktelig langt unna GT4 i pris og derfor mer sammenlignbar. Og her synes jeg igjen Porsche slår BMW med god margin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Skulebollen skrev:

Vi får se om 30 år om f90 er like høyt elsket som boblen er, har mine tvil💁

Ja 911 er helt klart en vanvittig tidløs bil, ingen tvil om det. Har også min tvil om hvordan G30/F90 vil eldes 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, LP760 skrev:

Mulig postet før?

Absolutt fin, men klarer ikke å dekke opp for den prisen altså.


https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=303432561

Den har nok blitt postet før men denne tåler vi å se igjen :) Vi maser jo mye om at dagens BMWer er så dårlige og vi lengter tilbake til tider med rekkesekser uten turbo, bunnsolid kvalitet, ekte tykt skinn og smekre linjer. Vel..her har man sjansen til å kjøpe seg en tilnærmet ny E39. Ikke dårlig å få en så bra og flott bil for kun 249 000,-...en tredjedel av en ny 5-serie. Bare så synd det ville vært for galt å ta den i bruk som daily driver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...