Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Werther skrev:

 

Da ender vi opp som England der alle kjører små skitbiler som Corsa, 207, Aygo, Yaris etc.  Og det er ikke et sted vi ønsker å ende opp som. Hadde selv en bil med nesten 350hk når jeg var 25ish, og havnet ikke i grøfta av den grunn. Dog dro jeg i grøfta så det sang med en Mazda med 130hk 😂   Noen av oss er idioter uansett alder, og kan drepe seg selv bak rattet på en gressklipper...

Misforstå meg rett, jeg skjønner utmerket godt hva du mener. Men det siste jeg ønsker er ENDA mer kontroll fra myndighetenes side. På et eller annet tidspunkt må vi la mennesker ta ansvar for eget liv istedenfor å overlate det til mamma Stat slik som Sovjet og Nord-Korea. Prisen vi betaler for dagens "frihet" og kapitalisme er gromme biler, høy levestandard historisk sett og lett tilgjengelige penger.  Mange folk lever over evne på lånte penger. Men det kommer med en pris synes jeg, og det er personlig ansvar og ikke minst ære. Mange ser ut til å mangle dette.  

Jeg er heller ikke i for statlig overformynderi, men det er ingen som har følt seg krenket og kontrollert av reglene for lett og tung motorsykkel. For båter har det vært innført krav til båtførerbevis for ca 10 år siden, nytt nå er ett hastighets sertifikat hvis man vil føre båt som går mer en 50 knop. Var det ikke bedre EU heller hang seg opp i dette som går på liv og helse fremfor å tvinge oss til å kjøre elbiler? Eventuelt om forsikringsbransjen, som de har gjort i England gjør det usannsynlig dyrt å eie en bil mer mer enn 200 hester. Selv med foreldre som medforsikringstaker.

Regelverket må tilpasset den teknologiske utviklingen. Nå er vi på kort tid kommet dit at biler med 400 hester har blitt helt vanlig. Det gikk fra at 120 hester var vanlig til 400 hester ble normalt på under 10 år. Da må man kunne stille seg spørsmålet om vi kanskje burde regulert dette noe i henhold til føreropplæringen.

8 timer siden, Olaandref skrev:

Det fine med bilhobby er at det er for alle, enten det er gammelt og slitent, eller nytt. Jeg har to biler, M3en og E34, selv om E34en aldri har vært på veien i mitt eie gir den meg faktisk minst like mye glede som M3en. Det trenger ikke være nyest mulig eller størst mulig motor for at det skal gi glede, ikke for meg i hvert fall, men i et samfunn der alt skal være så forbanna glorifisert hele tiden er det vel ikke bedre å vente her på forumet heller. 🙂

Dette er jeg enig i, bilhobbyen og mangfoldet der her helt fantastisk. Som deg så koser jeg meg vel så mye i min E34 med 150 hester som i en hvilken som helst annen bil. Men vi har en del forstyrrende elementer i bilhobbyen som ødelegger for alle oss andre. Og ofte viser det seg at det er unge gutter i alt for raske biler som ikke klarer å oppføre seg når man er på veien eller treff. Da blir det vanskeligere å få plasser å være og man får medias kritiske søkelys etter seg.

7 timer siden, skoglund skrev:

Jeg tenker at folk må få gjøre som de vill, ønsker de å bo på gutterommet og kjøre bil til 20 k i mnd , la dem gjøre det:) 

ser det er mange med meget god økonomi som har finans på bilen sin også , for all del la dem gjøre det også:) 

og de som ønsker å ha en betalt bil eller 2 , ja la dem få det også:) 

Go jul gutter, jenter, menn og damer.

Vi koser oss med bil de fleste her inne, noe liker å fixe, noe elsker å kjøre bil.
Det er jo dette som gjør det så flott å henge her inne med alle forskjellige menneskene.

Folk må jo selvfølgelig få gjøre som de vil. Og resultatet blir da dyrere forsikring, flotte entusiastbiler som er "ødelagt" for oss andre og ikke minst at folk ser skjevt på deg når du sier du er bilentusiast. Nå setter jeg dette litt på spissen selvsagt, men det finnes virkelig ikke noe som gjør meg mer forbanna enn når noen få ødelegger for mange andre. 

1 time siden, sveigis skrev:

Her treffer du spikeren bra på hodet må jeg si med det du skriver her .

Er jo det som er så bra med bilhobby ,noen liker nytt og fint ,mens andre liker eldre biler å tukle med de .😊

Jeg for min del liker jo begge deler både nytt og gammelt ,men jeg er nå sånn skapt at jeg og trives like godt i en gammel klassiker som jeg hadde gjort i en nyere Bmw .

Samtidig har jeg stor respekt og unner de fleste som kjøper seg nyere flotte utgaver.

Hvertfall de som har mulighet til det og ikke gjør det kun for å flashe likes og liksom venner .

Men igjen da er det bra jeg kjenner mange her inne feks som har biler jeg bare kan drømme om ,men som jeg har mulighet for å være med en tur ,snakke med ,bilbesøk osv .

Bare det er godt og tenke på synes jeg .😊

Noe som og er viktig å tilføye her .

Vi MÅ og kan ikke ta ungdommer  under en kam .

Jeg kjenner faktisk guttunger /jenter (Venner av døtrene mine) som virkelig er flinke til å jobbe ,som tar vare på bilene sine .

De har slitt for å opparbeide seg egen kapital til sitt første billån.

Her kostes det på og er minst like nøye som den personen på 40 er mtp service og vedlikehold.😊

Og sånne unge må man løfte og gi creds til isteden for og dra de ned i møkka 

Men nok of topic fra meg her ,nå får vil fylle opp tråden her igjen med gode kjøp ,dårlige kjøp ,gullrekke og skinndash 😎

Mangfoldet som går på det å like gammelt og nytt, spreke eller daua biler er det ingen som har noe i mot. Vi trenger at unge folk i dag er bilinteresserte og vil ha raske biler, men vi trenger ikke de råtne eplene som stenger E18 for å kappkjøre. Dette er oppførsel som ikke hører hjemme noe sted uansett hvor viktig at "la de unge få være unge". Det sagt så er vel E18 med seperate kjørefelt og slak kurvatur det tryggeste stedet å kjøre fort på. Men likefullt er det ulovlig.  

Du har selvsagt rett i at man ikke skal ta alle under en kam. Jeg fortalte for litt siden om han unge karen i området her som kjørte en M4 som jeg aldri har sett han kjørte over 3000 rpm. Det er massevis av unge entusiaster som tar bare på bilene sine og som oppfører seg. Dessverre så ser det ut som dette heller er unntaket enn regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med @Fredrik 90. Jeg hater overformynderi, men det er på tide med et «Tempo 100»/«50-knopsertifikat» for bilverden. Jeg tror innslagspunktet her burde gå på bilens akselerasjon, da jeg tror denne kan være resultat av den dårlige kjøringen man ser. Det er jo egentlig veldig rart at man kan kjøre alt fra en Renault Kangoo med 70hk til Bugatti Pil-og-bue med 1200hk på det samme førerkortet. Det er i alle fall mer unaturlig enn at man må ha et nytt førerkort på en Chevy-van over og under 3500kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

men vi trenger ikke de råtne eplene som stenger E18 for å kappkjøre. Dette er oppførsel som ikke hører hjemme noe sted uansett hvor viktig at "la de unge få være unge".

Så enig så enig Fredrik .😊

Jeg har en bekjent som muligens er den galneste på hele Sørlandet til å kjøre bil (Du vet nok navnet på han når jeg sier det til deg ).

Han var tidligere kjent for å være vill overalt på alt av veier og har vel mistet lappen flere ganger for uvettig kjøring selv om han var aldri så god.

Til og med han sa at det har blitt for galt hvordan det har blitt dette med uerfarne folk og spreke biler .

Som igjen som du sier går utover oss «vanlige « .

Desverre så tror jeg det ikke er stort og få gjort enda med mindre det skjerpes kraftig inn på lån ,skyhøye forsikringpriser osv .

Selv da finnes det smutthull for hvermannsen 😩😊.

Så får heller vi svelge kameler og kjøre med god samvittighet og sørge for å kjøpe og ta vare på det som er .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er enig med @Fredrik 90. Jeg hater overformynderi, men det er på tide med et «Tempo 100»/«50-knopsertifikat» for bilverden. Jeg tror innslagspunktet her burde gå på bilens akselerasjon, da jeg tror denne kan være resultat av den dårlige kjøringen man ser. Det er jo egentlig veldig rart at man kan kjøre alt fra en Renault Kangoo med 70hk til Bugatti Pil-og-bue med 1200hk på det samme førerkortet. Det er i alle fall mer unaturlig enn at man må ha et nytt førerkort på en Chevy-van over og under 3500kg.

Som på vannscooter da m.a.o.  Ett sertifikat som gir null, og som man ikke kan stryke/feile på, men koster ish 5k.. ren skjær idioti. 

 

Finner alltids muligheter og kjøre seg ihjæl på.. 

Når jeg var par å tjue år kjøpte jeg en gsxr 1000, den går 0-100 på 2,7s. 0-250 på 12s å toppfart på 300 ish ( speedo sluttet og telle på 299😆

Så hinsides med effekt til den latterlige sum av 90.000 

 

 

@E.C.

Da har den gjennomsnittlige lønnsmottaker m.a.o 18.000 igjen til bolig og mat på bordet. Burde jo holde i lange baner! Reknestykket ditt gjør meg bare enda mer uforstående til hvorfor ikke alle kjører m3 😬 

 

 

 

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Skulebollen skrev:

Som på vannscooter da m.a.o.  Ett sertifikat som gir null, og som man ikke kan stryke/feile på, men koster ish 5k.. ren skjær idioti. 

 

Finner alltids muligheter og kjøre seg ihjæl på.. 

Når jeg var par å tjue år kjøpte jeg en gsxr 1000, den går 0-100 på 2,7s. 0-250 på 12s å toppfart på 300 ish ( speedo sluttet og telle på 299😆

Så hinsides med effekt til den latterlige sum av 90.000 

 

 

@E.C.

Da har den gjennomsnittlige lønnsmottaker m.a.o 18.000 igjen til bolig og mat på bordet. Burde jo holde i lange baner! Reknestykket ditt gjør meg bare enda mer uforstående til hvorfor ikke alle kjører m3 😬 

 

 

 

 

Ja, ikke vet jeg hva du har av utgifter, men 18000 kroner er jaggu ikke mye å rutte med for bolig, strøm, tv/fiber, mobil, klær, bensin, forsikringer, mat, og om du da har små barn så er det jaggu ikke billig det heller, barnemat, bleier og stadig nye klær som de vokser ut av. I tillegg skal du til tannlegen en gang i blant, det er barnebursdager, du har kanskje lyst til å ta med dama en tur ut på middag +++++.  Det kommer jo veldig an på hvor du bor, og hvordan du bor ikke minst, men ærlig talt kan ikke alle eie M bil, det tror jeg kommer tydelig frem i media for tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Da har den gjennomsnittlige lønnsmottaker m.a.o 18.000 igjen til bolig og mat på bordet. Burde jo holde i lange baner!

Så 18000 skal dekke huslån ,mat på bordet ,strøm ,kommunalt osv er det du mener her ?

Lykke til med det liksom 😅,det hadde ikke gått her i huset hvertfall og vi er ikke de som flotter oss på noen måte .

Vanlige inntekter begge to men å ut 15000+ ekstra på en bil i måneden går ikke her hvertfall ,kanskje bare vi som er fattige muligens da i følge dagens norm ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si det sånn at 18 000 i mnd ikke en gang rekker til å betale lånet + felleskostnader for en gjennomsnittlig 3 roms leilighet her i Oslo med dagens rente. 

Så kommer selvfølgelig andre kostnader som @Olaandrefnevner. Tror et sånt regnestykke virkelig ikke går opp for folk flest, ellers ville vel flere kjørt sånne biler? Jeg anser meg selv som entusiastisk til bil, all den tid jeg bruker fritiden min på å enten skru bil eller lese meg opp om bil. Men det å gå i 0 hver eneste mnd bare for å kunne kjøre en M3, kjenner jeg virkelig ikke er verdt det i mine øyne. 

 

 

 

 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 18 000,- rekker i lange baner til mat og bolig så vil jeg flytte opp i området ditt @Skulebollen 😅 Hvis det er så gunstig å leve der da kan vi kjøre GT3 hele gjengen 👍

Her i Arendal er de ikke spesielt dyrt å bo, men 18 000,- til bolig og mat for en familie på fire kommer man ikke langt med. Hvis vi da begynner å snakke om Oslo så tror jeg man må få en del støtte fra det offentlige for å få mat nok på bordet på det budsjettet der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvis 18 000,- rekker i lange baner til mat og bolig så vil jeg flytte opp i området ditt @Skulebollen 😅 Hvis det er så gunstig å leve der da kan vi kjøre GT3 hele gjengen 👍

Her i Arendal er de ikke spesielt dyrt å bo, men 18 000,- til bolig og mat for en familie på fire kommer man ikke langt med. Hvis vi da begynner å snakke om Oslo så tror jeg man må få en del støtte fra det offentlige for å få mat nok på bordet på det budsjettet der. 

Var ikke klar over at fruen din satt hjemme og tvinnet tommeltotter og tjente kroner null 😊  Da stiller jo saken seg annerledes. 

Men for en normal familie i dagens samfunn så deler man gjerne utgiftene. Da har man 36.000 og rutte med. 

 

Til info så er byggepriser på ett nytt hus likt over hele landet. Tomt koster gjerne litt mindre på bygda, men til gjengjeld får du en takst på huset på ca. Halvparten av hva den koster og bygge💁

 

Edit: Såg at halve bimmers hadde svart meg med hvor jævlig dårlig stilt det står til😅  

Til info: Det var skrive med en lite dose ironi og glimt i øyet. 

Var vel snakk om 20 åringer i første omgang? Da trenger man gjerne ikke prioritere stor bolig, ei heller har man Bimmerskone  som tjener null og niks. Og kanskje har man vært så heldig at man har klart og unngå barn også 🤔

 

Men har gjengen her på Bimmers sett den gjennomsnittlige bilparken i Norge etterhvert? Det går myyye x5/xc90 og elbiler til 800-1.2 mill. 

Så er nå flere enn meg som mener det går å eige bil til en mill i dagens samfunn😊

 

 

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør hun heller ikke, og vi begge tjener mer enn det du lister opp der, likevel hadde ikke det regnestykket du kommer med gått opp, men nå snakket jeg nok litt mer generelt enn om meg og deg. Og at en tomt koster litt mindre på bygda enn i Oslo er jo bare piss, det er snakk om mange ganger prisen for en tomt på bygda, enten det er i Stryn, på Rovde, eller andre mindre steder, inkludert Ålesund, selv om prisene der og har økt. Men jeg kan være enig i at dersom du kjøper en ny bil med service avtaler er nok dette billig bilhold om du har råd til det, men for mange handler det om å kjøpe en billigere bil og håpe på at man ikke får noen større utgifter, som avgjør om de har råd til mat på bordet eller ikke den måneden.

Endret av Olaandref
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 18 000 kr i måneden til "alt annet en bil" kan man veldig lett snu opp ned på. Bytt ut utgiften til M3 med et månedskort som koster ca. 2000 kr. Bortsett fra M3-en har du da tilsvarende levestil som en som tar buss og som har 20 000 kr utbetalt, eller 25 000 kr før skatt. En årslønn på heftige 300 000 kr. Grenseland fattigdomsgrensa? Kjøpe egen bolig kan man i hvert fall drite i. 

Man kan dra den M3-kostnaden med en norsk snittlønn om man på død og liv ønsker det, men da begrenser man automatisk resten av livet sitt til å være på et absolutt bunnivå og de fleste ønsker ikke å bo i et gjeldssaneringssimulator hele livet bare for å kjøre rundt i en M3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Skulebollen skrev:

Var ikke klar over at fruen din satt hjemme og tvinnet tommeltotter og tjente kroner null 😊  Da stiller jo saken seg annerledes. 

Men for en normal familie i dagens samfunn så deler man gjerne utgiftene. Da har man 36.000 og rutte med. 

 

Til info så er byggepriser på ett nytt hus likt over hele landet. Tomt koster gjerne litt mindre på bygda, men til gjengjeld får du en takst på huset på ca. Halvparten av hva den koster og bygge💁

 

Edit: Såg at halve bimmers hadde svart meg med hvor jævlig dårlig stilt det står til😅  

Til info: Det var skrive med en lite dose ironi og glimt i øyet. 

Var vel snakk om 20 åringer i første omgang? Da trenger man gjerne ikke prioritere stor bolig, ei heller har man Bimmerskone  som tjener null og niks. Og kanskje har man vært så heldig at man har klart og unngå barn også 🤔

 

Men har gjengen her på Bimmers sett den gjennomsnittlige bilparken i Norge etterhvert? Det går myyye x5/xc90 og elbiler til 800-1.2 mill. 

Så er nå flere enn meg som mener det går å eige bil til en mill i dagens samfunn😊

 

 

 

Jeg skal faktisk være så ærlig med deg og si at det du skriver her er ganske provoserende, jeg tenker at for folk som ikke har de mulighetene som du åpenbart har så er det kanskje det som får de til å tenke at den bilen eller det prosjektet de har ikke er nok verdt til at de lager en tråd her, eller ønsker å dele det, rett og slett at gleden deres blir litt drept. Og det er mulig at du mener det ironisk, men om man ikke kjenner deg så er det ikke lett å tolke det dit. Jeg liker å se på alle tråder her inne, selv om jeg skal ærlig si at enkelte har fremstått litt for show off for min del, og da snakker jeg ikke om deg Emil, likevel syns jeg det skal være rom for alle her inne, enten man vil ha det slik eller slik. Jeg tenker at mange har tatt seg råd til slike goder fordi det har vært en lang periode med lav eller ingen rente, men at realiteten kanskje kryper litt tettere på nå når renten har økt, på midten av 80 tallet var vel renten på det 3-4 dobbelte av hva vi har i dag om jeg ikke husker feil, og det var vel på grunn av jappetiden med høyt forbruk og folk som handlet på kreditt. Kanskje litt likt slik det har vært noen år nå.  Til slutt vil jeg bare si at jeg syns folk skal kunne bruke pengene sine som de vil, jeg har all respekt for de som har satset og fått til noe her i landet, og for min del finnes det ikke noe misunnelse, vi har det fint med penger, men jeg syns det er trist å se hvordan enkelte har det i dag, derfor er jeg veldig sterkt i mot at man skal sammenligne alle på generelt grunnlag, for så firkantet er faktisk ikke den boksen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...