Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Saltkjelen said:

Rå X5 M! Sprekt å bruke dette som pendlerbil, men på en annen side får man ikke noe bedre. Som fem år gammel og med 120 000km på telleren tror jeg vi snakker om et verditap på ca. 1-1,1 mill. Betalingsviljen er, slik jeg vurderer det, betydelig lavere for en M-bil med uvanlig høy kilometerstand for sin årgang og modell. Det ligger til sammenligning en 2017 X5 M med 130 000km på telleren til kr. 739 000,-, noe jeg føler er nokså representativt for din eventuelle bil (foruten at denne er to år eldre og derav noe lavere verdi).

Tusen takk for godt svar. Var egentlig det jeg fryktet, at det ville bli "såpass" tap på en slik. Det blir nok uansett inbytte når den tid kommer, og da vil det nok bli enda mer tap...


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LP760 skrev:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=364538334
Har vært å sett og prøvekjørt denne i dag. Flott bil og nok utstyr osv. Noen som har noen formening om ca tap etter 3 år med en slik? Skal ukependle til Danmark. så Blir noen km ila. av ett år. Har regnet meg frem til rundt 32k km.

Kjør på om du har muligheten :) må jo være nydelig bil å pendle med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LP760 skrev:

Tusen takk for godt svar. Var egentlig det jeg fryktet, at det ville bli "såpass" tap på en slik. Det blir nok uansett inbytte når den tid kommer, og da vil det nok bli enda mer tap...

Har du lyst har du lov heter det vel. En lokal eiendomsbaron her pendler 60 000 km i året med Bentley Bentayga W12. Etter to år og 120 000 km så bytta han den ut i en ny, helt identisk til den gamle 😎 Så ja jeg ser ikke problemet med å pendle med en X5M, skal vedde på at du får lavere forbruk langs danske motorveier enn jeg får med min X5 45e 😂

Har du også mulighet til å ta tapet så er det jo kult å ha noe å fortelle barnebarna 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Fredrik 90 said:

Har du lyst har du lov heter det vel. En lokal eiendomsbaron her pendler 60 000 km i året med Bentley Bentayga W12. Etter to år og 120 000 km så bytta han den ut i en ny, helt identisk til den gamle 😎 Så ja jeg ser ikke problemet med å pendle med en X5M, skal vedde på at du får lavere forbruk langs danske motorveier enn jeg får med min X5 45e 😂

Har du også mulighet til å ta tapet så er det jo kult å ha noe å fortelle barnebarna 👍

Er ikke noe problem pendle med en slik bil, men skal se tålig ryddig ut i regnskapet og :). Skal teste en slik Tesla Model X Plaid i morgen, tipper jeg blir skuffet!

 

53 minutes ago, skoglund said:

Kjør på om du har muligheten :) må jo være nydelig bil å pendle med. 

Ja, det fungerer nok veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, LP760 skrev:

Skal teste en slik Tesla Model X Plaid i morgen, tipper jeg blir skuffet!

Du vil nok bli skuffet om du går fra X5 M til X Plaid. Regnestykket er kanskje litt hyggeligere på elektrisk. Spørs litt hva du ser etter. Men BMW er noen hakk over Tesla i kvalitet og utførelse. Sant skal sies så har X og S betydelig høyere kvalitetsfølelse enn 3 og Y. Men det er likevel kunstskinn og plast og du blir nok stemplet som "Tesla-kuk" uansett hvor lite du prøve å være med i "klanen" og hvor åpen man er om alle svakhetene. Snakker av erfaring, uten at jeg bryr meg hva andre synes. Ellers er jo Tesla rimelig sømløst, så jeg forstår hvorfor folk velger det. Mens du først er inne på elektrisk så har jo Mercedes kommet med elektrisk G-Klasse i prisleiet som X5M er i. Det kan umulig være en dum bil. Jeg skjønner det såhen på modellene du ser på at det er en stor høyreist bil du ser etter? Isåfall, tør man foreslå BMW XM?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=365454462

IMG_4495.thumb.jpeg.4340ecac87e6a96a9e6511d5610d52ad.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Marius2002 said:

Du vil nok bli skuffet om du går fra X5 M til X Plaid. Regnestykket er kanskje litt hyggeligere på elektrisk. Spørs litt hva du ser etter. Men BMW er noen hakk over Tesla i kvalitet og utførelse. Sant skal sies så har X og S betydelig høyere kvalitetsfølelse enn 3 og Y. Men det er likevel kunstskinn og plast og du blir nok stemplet som "Tesla-kuk" uansett hvor lite du prøve å være med i "klanen" og hvor åpen man er om alle svakhetene. Snakker av erfaring, uten at jeg bryr meg hva andre synes. Ellers er jo Tesla rimelig sømløst, så jeg forstår hvorfor folk velger det. Mens du først er inne på elektrisk så har jo Mercedes kommet med elektrisk G-Klasse i prisleiet som X5M er i. Det kan umulig være en dum bil. Jeg skjønner det såhen på modellene du ser på at det er en stor høyreist bil du ser etter? Isåfall, tør man foreslå BMW XM?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=365454462

IMG_4495.thumb.jpeg.4340ecac87e6a96a9e6511d5610d52ad.jpeg

Akkurat det, Tesla er sømløst og simpelt. Foreløpig har jeg ikke sett eller prøvd noen andre elbiler som har en mer eller på lik linje når det gjelder infotainment systemet.

Elektrisk G klasse, det har jeg ikke fått med meg. Den må undersøkes også da. 

Xm er for stygg, rett å slett. Er for mye USA vibber i den. 

Bilen bør være slik at jeg setter meg inn og ikke ned ja. 

Får man ikke BMW X5 50D lenger? Som ny? Får bare opp noe hybrid opplegg når jeg ser på BMW sine nettsider. Er kanskje samme tap ved å velge en slik istedenfor M utgave og. 

Er åpen for andre modeller og merker og. Er 192 høy, så krever litt beinplass. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, LP760 skrev:

Akkurat det, Tesla er sømløst og simpelt. Foreløpig har jeg ikke sett eller prøvd noen andre elbiler som har en mer eller på lik linje når det gjelder infotainment systemet.

Elektrisk G klasse, det har jeg ikke fått med meg. Den må undersøkes også da. 

Xm er for stygg, rett å slett. Er for mye USA vibber i den. 

Bilen bør være slik at jeg setter meg inn og ikke ned ja. 

Får man ikke BMW X5 50D lenger? Som ny? Får bare opp noe hybrid opplegg når jeg ser på BMW sine nettsider. Er kanskje samme tap ved å velge en slik istedenfor M utgave og. 

Er åpen for andre modeller og merker og. Er 192 høy, så krever litt beinplass. 

750d/M550d/X5 M50d/X7 M50d gikk ut av produksjon for noen år siden. Dessverre er det kun "40d" som nå er topputgaven, men denne er for ordens skyld blitt 48v mild-hybrid. Jeg tror verditapet er vesentlig lavere ved å kjøre på samme kilometerstand på en 40d kontra X5 M, men det har jo gjerne med at "alle" kjøper 40d, mens de spesielt interesserte kjøper en M (og ønsker derfor den perfekt bil, lavest mulig km. stand etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LP760 skrev:

Tesla og XM og G-Klasse

Tesla er sømløst, er på mitt tredje år gikk fra 3LR til YP nå i vinter. Er fornøyd og det byr på en simpel hverdag, også på langtur, men den er ikke perfekt og det er ikke en BMW. Likevel er totalpakken veldig bra og den dekker igrunn alle behov. Men støyisolering er dårligere enn BMW, kvalitetsfølelsen er dårligere og bare det å lukke/åpne døren kjennes et hav bedre ut i BMW. Nå har riktignok X og S soft-close og er bedre isolert enn 3 og Y, så de modellene er et løft - prismessig så skulle jo bare det mangle. Jeg forstår XM utgår, men det er en modell som fortjener å bli nevnt uansett hvor lite folk liker den :) 


 

Edit: Fjernet litt her i frykt for misforståelse :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med den gode naboen til BMW i Tyskland, Mercedes elektrisk EQS SUV klasse da? Vil tro det bør være en komfortabel pendlebil om det passer for lading og ellers bruk? Om du ikker er sikker i et valg, er det kanskje greit å ta en prøvetur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker ikke @LP760's innlegg som at han er usikker på bil, men verditap når en så dyr bil brukes til pendling. En kan vel konstantere at en Hummer EV, MB Gelendewagen EV, XM og andre modeller i denne prisklassen vil lide et betydelig verditap 1) fordi den har en høy inngangspris og 2) fordi den blir påført en relativt sett høy kilometerstand. Skal du ha et nogen lunde fornuftig regnestykke og samtidig ha en komfortabel pendlerbil, må vel G11/G12 7-serie, X7 30d/40i/M50d eller X5 30d/40d/40i/M50d/M50i være ideelt. Dette er biler til rundt kr. 750-1 100 000,-, så det er begrenset hvor drøyt verditapet "kan bli".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner en bil som har gått litt under snittet ved kjøp, og bytter hvert år så den kun har gått litt over snittet når du selger så blir kanskje det som kan gi deg mest smil pr mil med tanke på verditap, samtidig som du kan ha en grom bil til pendling :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tolker ikke @LP760's innlegg som at han er usikker på bil, men verditap når en så dyr bil brukes til pendling. En kan vel konstantere at en Hummer EV, MB Gelendewagen EV, XM og andre modeller i denne prisklassen vil lide et betydelig verditap 1) fordi den har en høy inngangspris og 2) fordi den blir påført en relativt sett høy kilometerstand. Skal du ha et nogen lunde fornuftig regnestykke og samtidig ha en komfortabel pendlerbil, må vel G11/G12 7-serie, X7 30d/40i/M50d eller X5 30d/40d/40i/M50d/M50i være ideelt. Dette er biler til rundt kr. 750-1 100 000,-, så det er begrenset hvor drøyt verditapet "kan bli".

Misforstå meg rett, Hummer EV var ikke et forslag! Det var en bisetning til G-Klasse - jeg skal ikke ha på meg å anbefale Hummer til noen :lol: :) Verditapet på G-Klasse vet jeg ikke, de har tradisjonelt sett holdt seg godt i pris, uavhengig av kilometerstand - i likhet med for eksempel Toyota Land Cruiser. Men mulig den elektriske drivlinjen på G-Klasse gjør noe med dette?  Derfor ble G-Klasse nevnt, historisk verditap og type bil han ser på. XM har du nok helt rett i har et verditap, men den fortjener likevel å bli nevnt når vi snakker den type bil. Jeg er ellers helt enig i dine betraktninger :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis som kjører på 60k i året på sine biler og har de normalt i tre år. (Firmabil leasing). Etter tre år og 180k isch har de normalt ramlet 50% ned i pris. Jeg har kjøpt et par av de brukt når han har vært ferdig med de. Men som @Saltkjelen påpeker er nok ikke m-modellene med mye km det som frister mest hos aktuell kundegruppe, selv om isolert sett pen langkjøring nok er de beste km en bil kan få. 
Så økonomisk vil det nok slå hardt utover lommeboken. Tipper forbruk på også fort skvetter på feil side av literen i snitt med v8, uten at den kosten nødvendigvis blir veldig høy i forhold til alt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...