Andreas_R Skrevet Oktober 5, 2025 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2025 3 timer siden, sveigis skrev: Kjekt når ting er godkjent . Få ting som slår en bøs 7 serie med riktig høyde 😊 Ja, er veldig fornøyd med bilen nå. Kommer ikke over hvor høye disse er originalt. Til og med kontrolløren på vegvesenet trodde dette var original høyde, og ble overrasket når dette faktisk er 40mm lavere 😅 Synes S klasse og A8 har bedre stuk originalt enn disse. sveigis, Ingvaldsen og Saltkjelen reagerte på dette 3
sveigis Skrevet Oktober 5, 2025 Skrevet Oktober 5, 2025 24 minutter siden, Andreas_R skrev: Ja, er veldig fornøyd med bilen nå. Kommer ikke over hvor høye disse er originalt. Til og med kontrolløren på vegvesenet trodde dette var original høyde, og ble overrasket når dette faktisk er 40mm lavere 😅 Synes S klasse og A8 har bedre stuk originalt enn disse. Skulle kun sitere siste setning men ja ,enig med deg .😊 Andreas_R reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet Oktober 5, 2025 Skrevet Oktober 5, 2025 Gapet på en F01/F02 er gigantisk, så det gjør seg utvilsomt med litt senk. Ordentlig fint! Andreas_R reagerte på dette 1
Andreas_R Skrevet Oktober 9, 2025 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2025 (endret) Jeg har jo tidligere konstatert at kabelen til høyre kamera i framfangeren er defekt. Dette er visst ikke uvanlig. Problemet er at fukt kommer inn i kabelen, og det blir korrosjon i kamera kontakten. Så da må ny kabel trekkes, fra høyre foran, gjennom kabelinnførringene bak kupevifta og hele veien til kameramodulen som sitter i bagasjerommet på venstre side 😂🤯 Dette er en jobb jeg har utsatt i det lengste. En mager trøst er at kupevifta uansett var klar for å byttes, så sånn sett ble det to fluer i en smekk. Før bilde, kameraet virker men er ikke gjenkjent av systemet, og går antageligvis i default visning. Som er opp ned. Ut med kupevifta som sitter under her. Denne operasjonen har jeg gjort tidligere, på F11. Begynner å bli tradisjon at jeg må bytte kupevifte på alle biler jeg har eid 🤣 Ute Kjøpte Mahle Behr, den er visst også laget i Kina.. Så begynte demonteringen. Har lite bilder herfra. Men i grove trekk demonterte jeg halve interiøret i bagasjerommet, komplett baksete, dørterskler begge sider og deksler under rattstamme og hanskerom. Trakk kabelen inn under hanskerommet, bak dash og over på førerside. Men da ble kabelen 20cm for kort!! Da må jeg si jeg ble litt fortvilet. Bare å dra kabelen tilbake igjen. Prøvde å dra den langsmed passasjersiden og videre under baksetet og inn i bagasjerommet, da ble den heldigvis akkurat lang nok. Demonteringen på sjåførsiden kunne jeg altså ha spart meg for! Gøy! Koblet til kabelen i begge ender, voila: Fungerer! Så var det å montere alt sammen igjen. Passet på å vaske alle delene før montering. Det gikk ganske greit, ingen klips ble ødelagt, og alt smetter pent sammen igjen. Ut å prøve litt da Nå er jeg jo vant til nymotens kameraer i I4, så det merkes at dette er 10-12 år gammelt. Men når virker det iallefall. Og kupevifta er stille og fin. Da gjenstår egentlig bare dette, en liten skade på lista og lillevinduet på venstre bakdør. Det blir neste prosjekt. Til slutt et lite stemningsbilde fra garasjen 😎 Fornøyd med utført arbeid og garasjebilene 😁 Endret Oktober 9, 2025 av Andreas_R Marius2002, sveigis, ehaugsnes og 9 andre reagerte på dette 12
sveigis Skrevet Oktober 10, 2025 Skrevet Oktober 10, 2025 Je lar meg stadig imponere av kunnskapen her blant enkelte som bare liksom begynner fra en kant og fikser ting som dette😊. Dette er jo fort noe folk ikke hadde brukt tid på når bil passerer en viss alder . Igjen gøy Andreas å se at ting blir iorden på en skikkelig bil . En annen ting som jeg får mer og mer øynene opp for er e46 M3 . Har kjørt e30 ,e36 m3 samt m4 og spesielt den siste var jo magisk . e30 m3 kjørte jeg når den var 10 år og e36 når den var to år. Alle disse var jo fantastiske på den tiden . E46 har jeg aldri testet av M utgave og noen sier jeg hadde blitt bitt av basillen . For knalltøffe er de 😊 Andreas_R, Ron788m og Ampera reagerte på dette 2 1
Andreas_R Skrevet Oktober 11, 2025 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2025 Ja @sveigis jeg er sånn at jeg må ha ting i orden. Spesielt på en slik bil som denne. Tar seg ikke ut med plinger i hytt å gevær liksom 😅 E46 M3 er jo omtalt som den beste M3 av alle. Passelig forhold mellom vekt og effekt og ypperlige kjøreegenskaper trekkes frem. E46 er jo også muligens den beste 3-serien, med en kvalitet som overgikk alt av konkurrenter på den tiden. Jeg har jo hatt denne bilen lenge nå. Siden 2014. Husker jeg egentlig skulle ha E39 M5, som jo egentlig er en mere brukende bil, men det ble nå spontankjøp av M3 😅 Det hadde vært gøy og prøvd en E36 M3 og en E92. Tenk å ha eid en E36 M3 på 90-tallet, hvor kult hadde ikke det vært 😁 Jeg har også kjørt nyere M3 og M4, og det er klart dette er jo i en annen liga når det gjelder effekt og moment i forhold til de gamle screamerne. Samtidig synes jeg E46 M3 er helt fantastisk inspirerende på mindre veier og veier med gulstripe, mens den oppleves litt kjedelig på større veier. Men jeg skulle gjerne ha hatt en nyere M-bil som jeg kunne brukt hele året. E46 er ikke veldig godt rustbeskyttet, min er jo understellsbehandlet etter alle kunstens regler, allikevel orker jeg ikke tanken på å ta den ut i saltet. E.C., Dusy og sveigis reagerte på dette 3
E.C. Skrevet Oktober 11, 2025 Skrevet Oktober 11, 2025 Får mer fartsfølelse med mange av de eldre bilene, spesielt på svingete sideveier og når eksoslyden er til stede. Da trenger ikke man å kjøre så allverdens fort for at det skal være gøy. Har kjørt en del E36 320i med automat og det var faktisk en bil jeg likte veldig godt, selv om den helst skulle ha vært manuell. Å ikke kjøre E46-en på vinteren er nok lurt, spesielt når du har holdt den unna salt så lenge. Det er jo også begrenset hvor mye effekt man greier å få ned i bakken i vinterhalvåret med bakhjulsdrift. M340i er kanskje en sweetspot for en bensindrevet, forhåpentligvis ikke så rustutsatt, året rundt bil i så måte? Har prøvd en slik på isen og det er absolutt en bil som man kan tullekjøre litt med sveigis og Andreas_R reagerte på dette 2
Andreas_R Skrevet Oktober 13, 2025 Forfatter Skrevet Oktober 13, 2025 På 11.10.2025 den 12.30, E.C. skrev: M340i er kanskje en sweetspot for en bensindrevet, forhåpentligvis ikke så rustutsatt, året rundt bil i så måte? Det tror jeg nok definitivt! En sånn eller en RS4 hadde vært en perfekt året rundt moro bil 😊🤔 E.C. reagerte på dette 1
Andreas_R Skrevet November 16, 2025 Forfatter Skrevet November 16, 2025 Lite å melde herfra. Bilene brukes. M3 er satt inn for vinteren. Har ikke hatt tid til å fikse den lilleruta i venstre bakdør på 7ern enda. Ser ut som det må bli et romjulsprosjekt. Har fått testet 7ern på vinterdekk med senk nå, myye bedre å kjøre med enn sist vinter på orginale fjærer. Webastoen fungerer også som bare det, så nå må vintern bare komme! Bedre vinterbil skal man lete lenge etter 😅 I4 har vært på drop off rebehandling. Og bilen er da som ny igjen 🤩 Altså, man leverer bilen inn innsausa i vinterslaps, plukker bilen opp et par dager etterpå, da er bilen komplett nedvasket inn- og utvendig, samt lagt et nytt topplag med coating. Til den nette sum av kr 1750.- Det må jeg si er verdt hver krone! mslello, Ampera, Marius2002 og 9 andre reagerte på dette 12
papertiger Skrevet November 16, 2025 Skrevet November 16, 2025 For en bilpark! Og utrolig kjekt med skikkelig garasje, og ha noen biler som du kan dille og dulle med, men som ikke trenger å være operative hver dag. 7-serie må være utrolig kjekk bil med den motoriseringen. Fin miks med i4 og M3! Andreas_R reagerte på dette 1
Andreas_R Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden Da er det lenge siden oppdatering her. Det har blitt gjort litt med både M3 og F01. Batteriet på F01 var 80000km og 8 år gammelt. Så det ble byttet prevantivt. Brukte Foxwell I50 Pro til å kode inn batteribytte. Kupevifta fra Mahle Behr China lagde ulyd fra første stund. Ble derfor kjøpt inn ny original fra GS. Ikke så stor forskjell på dem, men disse 3 hvite gummipaddene var det stor forskjell på. De som kom med den originale var mye mykere. Kanskje det har noe å si? Ble stor forskjell faktisk. Den originale virker mer solid og mer effektiv enn den uorginale. Det blir siste gang jeg kjøper billige vifter. Original kostet 3700kr, ikke billig, men heller ikke avskrekkende. Har brukt bilen endel på langkjøring i dårlig vær. Litt av en kjøremaskin! Og ganske ok forbruk, kan dette virkelig stemme? 8,2l / 100km?? Fikk feilmelding på RDC, og etter litt feilsøking og googling skjønte jeg fort at hovedmodulen som sitter i bakfangeren måtte være defekt. Kan også nevne at Chatgpt ikke vet forskjellen på kontrollmodul for servotronic og RDC. Den så ikke videre fin ut. Ny brukt ble kjøpt på ebay, fra dubai, ganske tørt der! Men så måtte den kodes inn. Handlet inn en Samsung A9 tablet og en USB C til ethernet adapter. Samt Protool lisens for koding. Valgte å kjipe inn på lisens her, man kunne kjøpe lisens for diagnose også men det har jeg jo ISTA og Foxwell til. Koblet meg til med Enet kabel via USB C på tableten, knirkefritt og raskt. Hadde jeg husket at jeg tok ut sikringa til RDC modulen hadde jeg spart meg for litt hodebry, RDC modulen dukket nemlig ikke opp i lista over control units da den var strømløs... Fikk nå satt i sikringa og voila, fungerende RDC igjen. Fikk samtidig kodet inn litt kjekke funksjoner, DRL baklys, sportsdisplayer, åpning av bakluke med knapp innenfra. Ellers venter F01 på en skikkelig drivlinjeservice, får komme tilbake til det. M3 har også hatt litt ulyd fra kupevifta, og her ble det kjøpt inn en uorginal vifte for lenge siden. Med erfaringen fra F01 friskt i minne var det med blandede følelser man installerte enda en uorginal vifte. Tenkte det får vel gå, er jo ganske enkelt å komme til fra motorrommet på E46. Der tok jeg skammelig feil. For en møkkajobb. Nesten umulig å få av dekslene på viftehuset, samt å få lirket ut vifta. Det gikk på et vis. Men frister ikke å gjøre denne operasjonen en gang til, så nå får jeg håpe vifta holder mål. Var en Valeo vifte, skal nå vel ikke være det verste?? Blir helt svett av alle disse dårlige reservedelene. Neste blir EU kontroll på F01, og drivlinjeservice. Reef89, fupsaker, HakonLimseth og 7 andre reagerte på dette 10
E.C. Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Har bytta kupevifte på E36, en opplevelse det. Måtte gjøre det tre ganger tror jeg pga. dårlige deler, så ble ganske god på det siste runden. Ut med viskermekanisme hjalp der, mulige relevant på E46 også? Husker vifta gikk akkurat inn ved en helt spesifikk orientering og lirking. Jeg jaktet Valeo til E39 da jeg skulle bytte, siden den originale var fra Valeo. E46 er fra samme tidsperiode. Valeo-vifta jeg fikk for 1,5 år siden var nå i alle fall ikke helt lik den gamle, så ut som at bladene var 3D-printet. Dessuten stoppet den opp på oppstart nr. to, men har funket etter det. Tror dog at det har kommet en vibrasjon i den, så man også hører på lyden. Kvaliteten på mye uoriginalt er helt bånn om dagen. Er det forskjellige giroljer på diff på F01? Ser du har både 75W-90 og 75W-85 LS der, sistnevnte er kanskje til M3-en og ikke til 7'ern? Andreas_R reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden 11 minutter siden, E.C. skrev: Er det forskjellige giroljer på diff på F01? Ser du har både 75W-90 og 75W-85 LS der, sistnevnte er kanskje til M3-en og ikke til 7'ern? Fleste nyere bmw har 75w85 i etk, men har likevell fylt 75w90. Sikkert noe tynnere for komme innenfor utslippskrav. ser det sto LS nå så det er sikkert til viscolock diffen på e46 ja 1 time siden, Andreas_R skrev: Kupevifta fra Mahle Behr China lagde ulyd fra første stund. Hadde samme erfaring med kinamahle til e65, virket som ubalanse i vifte. Mistenker nesten at alle er skadet i frakt så aksling er bittelitt bøyd, for esken den kom i var ikke mye å skryte av. E.C., sveigis og Andreas_R reagerte på dette 3
sveigis Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Bra jobbet @Andreas_R 😊. Ingenting er som velfungerende deler når man først skal montere . Det med vifter og tranghet ser ut til å være en gjenganger på Bmw 😅 Jeg byttet på e34 og det var ikke noe koslig jobb det heller . Kjekk oppdatering du kom med. Andreas_R reagerte på dette 1
Andreas_R Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden 9 timer siden, E.C. skrev: Har bytta kupevifte på E36 Jaa på E46 holdt det å sette vindusviskerne i ytre posisjon slik at armen ikke ble i veien. Og det er altså helt sjukt hvor trangt det er, det er kun en spesifikk måte å få lirket både viftehus og vifte ut. Jeg sjekket TIS, og der står det "remove intake manifold", men slik jeg ser det er ikke det noe vits. Får ikke noe mer plass av det, vifta må ut på eksos siden. For øvrig glad jeg ikke har en N43 eller hva det var i E46, da var preliminery work "remove cylinder head" 😆 Jeg kjøpte Valeo til E46 og Mahle Behr til F01. Ikke begeistret over kvaliteten på noen av de foreløpig hvertfall ikke Mahle Behr, vi får se til våren hvordan det går med Valeo vifta. 9 timer siden, E.C. skrev: Er det forskjellige giroljer på diff på F01? Ser du har både 75W-90 og 75W-85 LS der, sis 9 timer siden, Ingvaldsen skrev: Fleste nyere bmw har 75w85 i etk, men har likevell fylt 75w90. Ja, jeg dreit meg ut på første bestilling og glemte helt av olje til fremdiffen. Så kom jeg over en tråd her inne hvor noen hadde funnet ut at Ravenol hadde denne oljen som var godkjent til både frem- og bakdiff. Da kjøpte jeg likegodt den, så ble det helt etter papiret med 85 olje foran. Men det har nok ingenting å si overhodet. 75W-90 fremme og bake er nok det normale, og det jeg strengt tatt hadde kommet til å fylt hadde jeg ikke uansett måtte bestille en til kanne. Var billigere faktisk totalt sett den Ravenol olja fra Eurodel. Kjører for øvrig mye Ravenol ellers nå, på bilene og på båtmotoren. Du har vel utført komplett drivlinjeservice på F01 Xdrive @Ingvaldsen? Tips før jeg går igang? Jeg har handlet inn pneumatisk suger og fyller, så det skal nå gå greit. Usikker på om jeg må demontere noe for å komme til fyllepluggen på fordelingskassen? Takk skal du ha @sveigis, E34 har jeg ingen erfaring med dessverre. Skulle hatt en E34 en gang. Så kunne jeg ha byttet kupevifte på den og 😆 E.C. og sveigis reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå