Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aha, ble bare litt satt ut av "LS" bak, har vanligvis forbundet det med clutchbaserte differ som skal ha "friction modifiers", men disse er typisk 75w-140. Den du har der ser jo ut til å ha kompatibilitet med litt av hvert.

Skrevet
7 timer siden, Andreas_R skrev:

Du har vel utført komplett drivlinjeservice på F01 Xdrive @Ingvaldsen? Tips før jeg går igang? Jeg har handlet inn pneumatisk suger og fyller, så det skal nå gå greit. Usikker på om jeg må demontere noe for å komme til fyllepluggen på fordelingskassen?

Alt er plankekjøring utenom fordelingskasse om du ikke har tappeplugg på den, klarte ikke å suge noe ut av den å nesten ingenting kom ut når jeg tok av medbringer. Tok derfor å stappa slangen helt inn å fylte så det rant over skikkelig ihåp om å flushe ut mesteparten av den gamle. 

Tok av girkassebrakett for å komme til, motor å gir henger nogenlunde greit uten

bakdiff har heller ikke tappeplugg men den er grei å suge av, framdiff har tappeplugg.

Skrevet
7 timer siden, Andreas_R skrev:

Du har vel utført komplett drivlinjeservice på F01 Xdrive @Ingvaldsen? Tips før jeg går igang? Jeg har handlet inn pneumatisk suger og fyller, så det skal nå gå greit. Usikker på om jeg må demontere noe for å komme til fyllepluggen på fordelingskassen?

Alt er plankekjøring utenom fordelingskasse om du ikke har tappeplugg på den, klarte ikke å suge noe ut av den å nesten ingenting kom ut når jeg tok av medbringer. Tok derfor å stappa slangen helt inn å fylte så det rant over skikkelig ihåp om å flushe ut mesteparten av den gamle. 

Tok av girkassebrakett for å komme til, motor å gir henger nogenlunde greit uten

bakdiff har heller ikke tappeplugg men den er grei å suge av, framdiff har tappeplugg.

Skrevet (endret)

Da var oljeskift på hele drivlinja utført på 7ern. Det var nå et styr, det var den løftebukken man skulle ha hatt. Men ellers gjorde den pneumatiske sugern og fyllern jobben knirkefritt. Verdt hver ei krone!2942139B-B637-4C1A-82DE-D1E32D2B280E_1_105_c.thumb.jpeg.65135a80d245efd9cfd6191c69d7d4cd.jpeg

Fikk ut 3,5dl av VTG. Utførte kalibrering med ISTA etterpå, fikk 16,9 grader i verdi? Er ikke opplest på dette. Fant ikke noe måte å kun resette oljeintervall på? 

Det lå også en interessant notis i TIS angående fylling av olje på framdiff:

image.png.912ed23050e784347ff92d5b05691c1f.png

Tømte på 650ml på fylleren. La til litt svinn i slanger osv. Satser på det ble ca 600ml. Det var litt svetting på diffen som så ut som det kom ovenifra, så det kan jo godt hende den har svettet litt ut av luftinga på toppen som beskrevet. Var derfor nøye med å måle hvor mye som kom ut, fikk ut ca 550ml. 

Var vanskelig å komme til påfyllingspluggen, måtte inn via hjulhuset. 

På automatgiret brukte jeg prosedyra fra ZF for oljeskift og sjekk av nivå. Fikk ut ca 5l. Det var 7l med i ZF kitet. Hvis kapasiteten er 7l totalt rommer vel converter og kjøler de resterende 2l.

Siste punkt i prosedyra var å få oljetemp over 75 grader slik at termostaten åpner. Det var ikke bare å få til i kulda og på vanlig kjøring, men etter noen saftige drag ble det varmt til slutt. Bilen går som et lokomotiv! 

Kom ut ca 1dl olje etter dette. Så da skal nivået være ok. Må jo si at det ble litt forskjell på giringen, mer presis og tight når man tar løs, samt kjappere mellom D og R. Generelt virker det som girkassen jobber lettere og smoothere. Jeg må si meg fornøyd, dette hadde absolutt noe for seg.

Alt i alt gikk nå jobben ok selv om det var litt styrete. Brukte 2 kvelder på dette.  Det ble jo endel opp og ned med bilen, heldigvis har jeg skikkelig jekk som både er lav nok og løfter høyt. Så tok det litt tid å finne ut av tilkomst på fremdiffen. Bakdiffen var rett fram. Egentlig akkurat som beskrevet, @Ingvaldsen :) 

På 20.1.2026 den 9.01, E.C. skrev:

Aha, ble bare litt satt ut av "LS" bak, har vanligvis forbundet det med clutchbaserte differ som skal ha "friction modifiers", men disse er typisk 75w-140. Den du har der ser jo ut til å ha kompatibilitet med litt av hvert.

Ja, stemmer bra det, bruker den til høyre her på M3.

B2E4D9B2-713F-4B68-ADF4-084386EF34A9_1_105_c.thumb.jpeg.fcc207f9f91e33e27cbcfe41d22e9350.jpeg 

RDC modulen jeg skiftet var utvilsomt defekt.

603A90D4-6F1D-4AA2-97D6-819CD22656A9_1_105_c.thumb.jpeg.509d0ed12a4fef2e000f3d2563042dd2.jpeg

58A945BE-D819-4AD1-B63C-944F554A93DB_1_105_c.thumb.jpeg.ad806e1444da22cd92a58f772301beba.jpeg

Så har jeg vært på langtur med I4 i helga. Skulle tatt 7ern. Elbil og 15 til 25 minusgrader. Jeg vet jo at rekkevidden krymper drastisk i kulda. Så det ble mye lading. Snittet på 32kWh/100km. Startet på 99%, og kjørte med forvarming på batteriet hele veien. Forvarmingen resulterte dog i god ladehastighet, faktisk rekord hos meg:

A7865ADD-71D4-4881-B585-8549E7B9F5C7_1_105_c.thumb.jpeg.99dba1431f9aa6dca13b83bcba240d76.jpeg

Kom i snakk med en kar med nyinnkjøpt I5 sedan, spurte om han var fornøyd, joda bilen var bra den, men så var det denne ladinga da 🤣

Neste gang det er så kaldt og vi skal på tur blir det V8 bensin 🤣

Endret av Andreas_R

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...