Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Peugeot har i de senere årene uten tvil glimtet til med enkelte mer interessante modeller, men i det store bildet er dette dessverre unntakene som bekrefter regelen. Når dette er nevnt kan Peugeot bygge motorer og bl.a BMW har derfor heller ikke hatt problemer med å samarbeide med franskmennene når det gjelder motorer. Jeg mener helt klart at de beste HDi motorene er bedre enn de tilsvarende firesylindrede BMW dieselmotorene selv om mye handler om litt ulikt fokus vedr. bl.a effektutvikling (litt upresist formulert).

308 GTi med 270 HK viser forøvrig hva som nå er PSA's utfordring (ref. mitt tidligere innlegg). Modellen er svært kompetent vis a vis konkurrenter fra bl.a VW, Ford og faktisk enkelte BMW modeller, men får langt fra den oppmerksomheten den fortjener fordi PSA mangler bredden og profileringen som spesielt VW og BMW har. Hadde PSA hatt modeller som kunne ha definert hva Peugeot står for på samme måte som f.eks BMW's M-modeller gjør det ville dette på tilsvarende måte ha forplantet seg nedover i Peugeot's modellportefølje. Utfordirngen for Peugeot er imidlertid at biler med 300+ HK har en temmelig liten markedsandel i et land som Frankrike der hverken avgiftssystemet, motorveiene (maks 130 Km/t) eller landeveiene favoriserer slike biler. Det er ikke uten grunn at 205 GTi ble et begrep i spesielt Frankrike. Den modellen og nyere generasjoner er som skapt for franske veier... :) 

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en skikkelig kul 3008 og den heter 3008 DKR (evt 2008 DKR for 2016). Jeg synes det er kult at Peugeot Sport er på banen igjen etter å ha droppet LM/WEC, og jeg synes ikke minst det er kult at de går inn med en 3,0 diesel motor, og på den måten kan sammenlignes med x-raid (BMW/mini). Det eneste som står i vegen for en ren sammenligning her er at Peugeot Sport valgte 2wd som gir tilgang til større hjul og langt mer fjæringsveg (jmfr reglement for klassen).

På papiret skulle PS sin motor matche BMW motoren og litt til. Dette sammen med en 2wd bil skulle by på en sprekere bil enn det BMW / X-raid kunne stille med. Realiteten var dog overaskende nok motsatt, og bilene med BMW motor (X3 og Mini All4) gikk bedre som igjen betyr at det trolig er betydelig mer krefter i BMW motoren enn det de vil innrømme. Dette er interessant i et bredere perspektiv som jeg skal komme tilbake til.

Jeg storkoste meg når jeg så HDI FAP bilene i LM med betydelig mer effekt enn kjempen Audi med alle sine midler (om jeg husker riktig så skilte det over 200hk i kval). Dette viser at Peugeot sport virkelig kan når de vil. Se bare på Citroen sine rally og touring biler. Så hvorfor finnes det "ingen" biler fra disse merkene som er noe å skrive hjem om ift kjøreegenskaper? Noe som kan komme på banen og utfordre Focus RS? Noe som til en rimeligere penge i alle fall i form av kjøreegenskaper og ytelser kan konkurere med m2?

Motorsportavdelingene til våre kjære franskmenn later nemlig til å være _HELT_ frakoblet resten av bilmerket, dette i sterk kontrast til hva BMW får til ved å ha et viktig fokus på det de lærer i motorsport også i sine gatebiler for å underbygge imaget de har opparbeidet. Kun på denne måten har du et bilmerke som utklasser Audi TDI på effekt når de får bygge en ren race motor, mens når de i Dakar må bygge på / ta utgangspunkt i en standardmotor ligger de etter.

Denne vollgraven mellom motorsportavdelingene og bilmerket for øvrig er i beste fall snodig, men mer sannsynlig et resultat av dårlig ledelse. Vi snakker om bilmerker som er svært aktive og suksessrike i motorsport, og det later til at ikke et eneste notis eller rapport ble lest av gutta som skal sy sammen neste gatebil. Man kan tenke seg at ledelsen ønsker å fokusere på produsere billige biler med spennende design som eneste joker kort mot alle andre i denne klassen. Med dette har de effektivt tatt livet av de positive effektene de kunne hatt av den relativt tunge satsingen i motorsport som de tross alt har. Altså, har noen sett hvor kul siste Citroen WRC bil er?? Det er helt fenomenalt at de ikke greier å dra nytte av dette og lage en spennende hot hatch. (nei, dagens alternativer er ikke fullgode om de ønsker å "ta sin plass").

 

Hvorfor integrere motorsport aner i et bilmerke som driver med melk og brød biler? Vel, først så bruker de allerede pengene. Motorsport på LM/WEC nivå er _dyrt_, også for et stort konsern som disse. Deretter handler det om å se fremover. Hvorfor skal man velge bil a foran bil b? Citroen foran Hyundai? Om det eneste svaret da er fransk design så har de lite å gå på. Merket mangler i stor grad substans utover å overleve på nedarvet "fransk design". Jeg tror at det å vise at man "står for noe" blir viktigere om man skal overleve nye konkurrenter fra østen. Gå til kamp "ett nivå opp" for å vise at du hører hjemme "ett nivå opp" (som Audi gjorde ved lansering av "A" seriene). Eller lev som en ren leverandør av forbruksvarer som tilfeldigvis lager biler, og ser hvordan det går uten fremtidsvisjoner.

 

edit: Fredrik svarte også her rett før jeg posta. Ser han peker på noe av det samme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn.no gjør sjeldent eller aldri noe med annonser som er betalt for. Rapporterer du en (gratis) privatannonse derimot forsvinner den før du får sendt klagen, selv om du kanskje bare ville ha et bilde fjernet e.l.

Rapporterte selv en gang en privatperson som solgte kopifelger som originale (en som tydeligvis importerte, da han hadde mange), og både annonse og selger forsvant med en gang, noe som ikke var min intensjon.

Kort tid etter gjorde jeg det samme med et firma som gjorde det samme, og da fikk jeg beskjed om at de ikke kunne gjøre noe uten bevis. Jeg sendte så skjermbilder/linker til RealOEM o.l. og forklarte at disse felgene ikke kom med de målene, men det var ikke godt nok. Jeg spurte så hvilke bevis de var ute etter, men det kunne de ikke svare på, det var jeg som måtte skaffe bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte og hørte i stad, kan avskilte og vrake men kravet for årsavgift for 2016 står uansett. Må vrakes/avregges innen året er omme for å slippe det årets årsavgift. Så blir å betale :) Regner dog med at jeg kan vrake senere enn mars om jeg avskilter den en dag snart mtp. årets årsavgift?

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎29‎.‎01‎.‎2017 at 13.18, Evopower skrev:

Noe er bra, noe er dårlig. Sånn er det med alle merker. Men jeg reagerer på den umiddelbare "fransk er dritt" holdningen til "bilinteresserte"

Har vokst opp med en far som hadde Citroen GS, Citroen CX, Renault 5 og Peugeot 505 2.2i, så har min andel av gode minner der man måtte dyttes av danskebåten ved ankomst i Frederikshavn, oljelekkasjer, varsellampe-diskotek i dashbordet, havarert toppakning som første til tykk hvit røyk på E18 ala James Bond, eksosanlegg som falt av på vei for å rekke et fly på Fornebu....Ja, hvis man verdsetter spenning og uforutsigbarhet i hverdagen kan jeg sterkt anbefale fransk bil :wink:

Vil nå si at holdningen min faktisk er basert på fakta, og ikke ønsketenkning. Som tidligere nevnt er nesten alle havarerte biler jeg ser langs veien franske, og dette på tross av den lave markedsandelen franske merker har her til lands. Jeg verdsetter også en del eldre franske biler, men alle med nødblinkeren langs E6en gir litt avsmak.      

I tillegg er det dette med den dårlige kjørestillingen/tilpassingen og at de ofte er vanskeligere å skru på. Ikke er de spesielt prisgunstige som nye i Norge sammenlignet med tyske modeller, bagasjerommet på stasjonsvognene er sjeldent spesielt imponerende og de har aldri hatt attraktive automatkasser.      Jeg kan ikke se en eneste god grunn til å kjøpe en C5, 508 eller Talisman fremfor Octavia/Mondeo/Insignia med mindre man er ute etter en bil som skiller seg ut i designet. Når det kommer til mest bil for pengene faller de gjennom på pris i Norge. En annen ting er at franskmennene aldri har utviklet en egen SUV eller crossover, men velger å lage bleke kopier av Mitsubishi, Nissan og Dacia-modeller - det holder rett og slett ikke.

Se for eksempel hvordan de rotet vekk forspranget de hadde i relasjon til den moderne elbilismen med sine 106/Saxo-elbiler for noen år siden. Istedenfor å videreutvikle disse ble de sittende på sidelinja og drikke rødvin før de plutselig ble forbikjørt av Nissan, VW, BMW og Tesla sine.elektriske modeller....

Ser nå at dette ble et i overkant langt utbrudd mot franske biler, så tror jeg får ta kvelden nå før Eric Cantona sparker inn døra her.

fba6e93417a3c9c7a159ed2b2c5b0198.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er den voldsomme glorifiseringen av franske biler her inne, den går rett og slett på reprise. Det finnes nok av feilfrie franske biler der ute, men sannheten er at hverken statestikker eller oppfattelsen hos folket synes dette er tilfelle. Jeg har ikke eid fransk bil selv men har veldig ofte hatt en som leiebil, sist en Talisman. Hver eneste gang blir jeg skuffet, skuffet over byggekvalitet, drivlinjer, tekniske løsninger og generelt helhetsinntrykk. Jeg får forventinger av det som ytres her inne om at dette er noe spesielt og fargerikt, også er det bare traurige greier.  Hver forbaska gang jeg kjører en Opel eller VW så er det alltid en eller annen ting jeg blir posetivt overrasket over...som jeg ikke hadde forventet å finne på en "smør og brød" bil. 

Det finnes tre franske biler jeg synes er kule, det er Renault Avantime, Citroen C6 og Citroen SM. Peugeot klarer jeg ikke, de lager rett og slett "junk" på fire hjul. Verden er urettferdig når de lar Saab gå konk mens Peugeot får fortsette...kunne vi ikke bytta ut Saab med Peugeot når først ett kjent bilmerke skulle legge ned. Mange savner Saab, svært få hadde savnet Peugeot....

I likehet med Werther så ble det ett litt langt utbrudd mot franske biler ifra meg også. Beklager det til dere som faktisk liker franske biler, jeg sier bare min ærlige mening. Det er ikke vondt ment :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...