Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Skulebollen skrev:

 

@Gabz du må omregistrere bilen på deg. Men du trenger aldri betale omreg. Bare selg videre. Da slipper du gebyr osv. Men om du ikke omregistrerer får ikke selger fjernet forsikring nei.

Den står i mitt navn. Men står også i brevet at selger ikke har levert vognkort del 2, men han leverte salgsmelding og den står jo i mitt navn og har gjort det en stund. Har bare ikke betalt omreg eller forsikring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, TRF-Racing skrev:

18d/20d m47 har ikke

20d m47tu og m47tu2 har (m47n/m47n2) har. Kjært barn mange navn.

Voldsomt mye navn på de ja :P

Visste det var noen M47 som hadde swirl flaps, men klarer aldri å huske hvilken av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir full forvirring hver gang. Jeg greier dog ikke å være enig med deg (men så er jeg nok noe farget)

Dersom man forstår måten BMW navnsetter på, eller rettere sagt livsløpet til en motor så sier det seg egentlig selv.

M47 er "familien" motoren tilhører. Fult navn ser gjerne slik ut på en e39 520d 136hk : m47d20. Det tekniske navnet er 204d1 (2,0 liter slagvolum, 4sylindre, diesel, 1ste generasjon).

Når det var på tide å oppgradere 20d ble det gjort en rekke forandringer. Dette kalles en "Techincal Upgrade".  Akkurat som på tildigere/andre motorer så brukte man betegnelsen "techincal upgrade" for å skille motorene. Navnet ble da nødvendigvis m47tud20 (evt 204d2) 150hk. "tu" forkortes også med "n", mao: m47tu og m47n betyr det samme.

Motoren ble videre oppgardert til m47tu2d20 163hk. Igjen, m47tu2 og m47n2 betyr akkurat det samme.

For å bidra med den totale forvirring har det sneket seg inn en "t2", men igjen m47tu2 = m47t2 = m47n2. Det finnes ingen mystiske andre versjoner som heter "t" eller "n", det er bare forkortelser for oppgraderingen. Motoren ble laget i 3 generasjon, og man referer som oftest til dem på denne måten: m47,m47n,m47n2. Eller m47,m47tu,m47tu2. Det betyr akkurat det samme.

Videre så har aldri det forskjellige "Tu" versjoene samme effekt. Derfor vet vi at en 136hk er en førstegenerasjonsmotor. Det eneste unntaket til denne regelen er at man ikke må blande samme motortypens effekt med en evt "power reduction" kode. Et eksempel vil være m47n2 163hk som ble levert som "avgiftsversjon" med 150hk. Den er like fult en m47n2.

Videre finnes samme motor gjerne med forskjellig effekt og forskjellige "betegnelse" 18d vs 20d. Dette navngis helt på slutten av eks m47tu2d20U. "U" eller "O" står for "untere leistungsstufe" og "obere leistungsstufe" som igjen definerer hvilken versjon av motoren man prater om.

På samme måte finnes det en p47 motor, og "p" betyr bmw motorsport (race). "S" er "bmw motorsport" gatemotorer.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF-Racing Fint forklart. Vet du også hvordan BMW benevner forskjellen på f.eks motorene som ble brukt i førstegenereasjons E46 320d og E46 318d? Jeg vet at begge motorene var m47d20, men de hadde hhv. 136 og 115 hestekrefter. Ble dette således hhv. m47d20o og m47d20u?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ja. m47n 18d har en "U" på slutten av navnet. Jeg har dog aldri sjekket hva motoren du nevner (var vel en sånn første gen du hadde?) heter, jeg kan bare anta at det har sneket seg med "U". Det er en svært sjelden motor i Norge.

Forskjellene på "U", normal og evt "O" kan være betydelige. Din bil hadde eks mindre pumpe, dyser, turbo og IC (mener jeg ang turbo og IC) enn 20d. Dette i sterk kontrast til hva mange tunere påstår. Går vi over til m47n2 så mangler "U" motoren balanseaksler, har andre dyser, annen type turbo. Over på N47 så har "U" variantene et helt annet innsprøytningsanlegg, annen type ECU (ikke bare software), annen type turbo igjen etc.

Felles for de fleste "U" versjoner er at de ikke har de famøse "swirl flapsene".

"O" på sin side drar gjerne med seg tilsvarende store forandringer. "35d" motoren i e6x er en sånn motor, som jo tross alt er en 3 liter. "O" her betyr jo r2s dobbelturbo aggregat, dermed annen type ecu, større dyser, større IC, større eksos etc.

 

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og ja det var en slik m47d20 motor jeg hadde i min E46 318d Touring. Den motoren (uten common-rail) ble såvidt jeg vet kun produsert i relativt kort tid før den ble erstattet av en m47d20 med common-rail. Effekten er hhv. 115/265 HK/Nm og 115/280 HK/Nm. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.4.2017 at 3.38, And-reas skrev:

Jeg liker å leke med livet, og har stilt meg sjøl og bilen til disposisjon for mengdetrening med en venn av meg som øvekjører. Blir lettere skremt/irritert over at det å holde seg inn i venstre fil hvis mulig, og TIDLIG bruk av blinklys, er fremmedord, så langt i treningsløpet som vedkommende er. For ikke å si at der opplæres i å holde høyest mulig gir (typ 6. gir i 60 km/t., totalt idioti for alle andre enn de som lever av å montere svinghjul og clutch. Vedkommende synes jeg er en streng kjørelærer :-D

synes halve "morroa" er å ha en bil som takler tungt gir og lavt turtall i lav fart jeg :P  #kjektmedlavtforbruk 

litt den der, jeg har mye krefter, men velger å ikke bruke de, men seff ikke så tungt gir at man merker på bilen at dette liker jeg ikke :P (dvs liten motor funker det dårlig på) derfor jeg og velger på turbo e30'n å ha en turbo som "kicker" på 3000rpm ca, liker litt den der ketchup effekten hehe :P  

sånn kjørte jeg med en e36 compack m3 3,2 jeg hadde litt (klarte bra lavt forbruk til motor å være på den ;) ) og min nåværende trekkbil. 

1996 528i manuell (org utover 3,15diff istedet for 2,93, så er noe seigere i høyt gir/lav fart enn de er org) kjører med cruise og 5te gir helt ned i 50km/t, selv med henger og bil bak i 60 drar den kurant opp bakkene med cruice på 60 (ikke de bratteste seff) meget imponert over hvordan den motoren takler å dra henger.

ikke er forbruket ille heller, lå på 1.03l/mila nå med henger (50/50 med /uten last)

litt kortere kjøretur uten motorvegkjøring lå den på 1,08l/mila med bil på henger

eneste problemet med bilen er at jeg glemmer hele tia at jeg må gire :lol: da du kan kjøre utrolig langt uten å gire :P og er vant til å ha automat i e39/38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, janerik171187 skrev:

synes halve "morroa" er å ha en bil som takler tungt gir og lavt turtall i lav fart jeg :P  #kjektmedlavtforbruk 

litt den der, jeg har mye krefter, men velger å ikke bruke de, men seff ikke så tungt gir at man merker på bilen at dette liker jeg ikke :P (dvs liten motor funker det dårlig på) derfor jeg og velger på turbo e30'n å ha en turbo som "kicker" på 3000rpm ca, liker litt den der ketchup effekten hehe :P  

sånn kjørte jeg med en e36 compack m3 3,2 jeg hadde litt (klarte bra lavt forbruk til motor å være på den ;) ) og min nåværende trekkbil. 

1996 528i manuell (org utover 3,15diff istedet for 2,93, så er noe seigere i høyt gir/lav fart enn de er org) kjører med cruise og 5te gir helt ned i 50km/t, selv med henger og bil bak i 60 drar den kurant opp bakkene med cruice på 60 (ikke de bratteste seff) meget imponert over hvordan den motoren takler å dra henger.

ikke er forbruket ille heller, lå på 1.03l/mila nå med henger (50/50 med /uten last)

litt kortere kjøretur uten motorvegkjøring lå den på 1,08l/mila med bil på henger

eneste problemet med bilen er at jeg glemmer hele tia at jeg må gire :lol: da du kan kjøre utrolig langt uten å gire :P og er vant til å ha automat i e39/38

Du var ikke tilfeldigvis på Ryen i Oslo med 528 og biltralle for et par dager siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...