Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Det er det muligens. Men når jeg sammenligner Tesla med andre europeiske merker så tenker jeg ganske fort på hvor grove enkelte ting på amerikanske biler er laget. Alt fra dørlås-mekanismer, vindusheiser og understell. Det er tungt og det er stort. Ting slites fort ut. Europeiske bilprodusenter har fra 60-70-tallet bygget biler lett og enkelt, hvor det er gjort beregninger på hvor mye materiale som skal brukes for at det skal holde bilens levetid og det konstrueres kompakt. Av de mange amerikanske bilene jeg har skrudd på, så sitter jeg med inntrykket av at mentaliteten er der at dersom man bygger dette stort og grovt nok så varer det lenge nok.
 

Av alle disse amerikanske bilene jeg har skrudd på, så blir jeg ikke så imponert. Det er typisk mekaniske ting som hengsler og de type ting som er totalt utslitt etter 10 år. Mens en europeisk kan være 40-årene gammel før man må bytte ut en plasthylse i en dørstopper fordi den begynner å bli litt slapp i fisken.

Hvis man har skrudd mye på de amerikanske bilene som til nå er vanlige i Norge så skjønner jeg at man har dette inntrykket. Dette er i hovedsak større SUVer og grovere pickuper, bygget på pickup basis fra 90 og 2000 tallet. Dette er biler fra en tidsepoke som ikke var amerikanerenes beste når det gjelder kvalitet. Interiør er 90% hardplast og elektronikken er skjør. Men så er jo også USA i større grad ett bruk og kast samfunn, varer bilen greit i åtte år så er det bra. Iallfall de USA bilene som de finnes flest av på norske veier.  

Jeg er enig i at ting som også er stort og solid egentlig ikke har så lang levetid. På min Excursion så hadde jeg en rekke problemer med det som var under bilen. Vakuum klokker til lavserien, frihjulsnav og faktisk håndbrekk var laget av skjøre greier selv om det så solid ut. På Crown Victoriaen så er det meste mekanisk veldig solid, bortsett fra interiør og elektronikk. I vinter hadde jeg litt trøbbel med en sikring som gikk hvis jeg brukte mye strøm på en gang, kjørte jeg varmeapparat, varmetråder, fjernlys, setevarmen og DAB adapteren samtidig så kutta sikringen til klima, sentral lås og kupelys ut. Dette har gitt seg dog, men nå har motoren som regulerer spjeldet til varm/kald luft til klima tatt kvelden. Ikke noe big deal, ny original Ford del kosta 200,- og dashbordet er like lett å ta fra hverandre som lego. Men poenget mitt er at etter 8 år med en E34 så er dette problemer jeg aldri før har trengt å ta stilling til 😉 Biler som BMW E34 er en maktdemonstrasjon på hva solid tysk kvalitet er. Det er egentlig helt sjukt at en 26 år gammel bruksbil kan være ett så bekymringsfritt bilhold 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror amerikanerne har en forkjærlighet for rare løsninger når det gjelder sikringer. Husker en nabo hadde en Voyager på tidlig 90 tall. Der begynte airbaglampen og lyse på vinteren. Det viste seg at det var felles sikring for viskeren på bakdøra og airbagen så når viskeren gikk tregt så blåste den sikringen og airbagen kuttet samtidig. Jeg mener, man har da ikke samme sikring på airbag og vindusvisker.

Jeg er helt enig med deg @Fredrik 90 så lenge man aksepterer at en bil skal vare i 8 år for så og skrotes så er amerikanske biler helt ok. Problemet er at med de avgiftene vi har i Norge så tro mange at bilene skal vare mye lenger. Hvis man da betaler relativt dyrt for en amerikansk bil som er 10 år gammel og tror at den skal være like bra som en tilsvarende japansk bil så har man i beste fall missforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rune-K skrev:

@Fredrik 90 så lenge man aksepterer at en bil skal vare i 8 år for så og skrotes så er amerikanske biler helt ok. Problemet er at med de avgiftene vi har i Norge så tro mange at bilene skal vare mye lenger. Hvis man da betaler relativt dyrt for en amerikansk bil som er 10 år gammel og tror at den skal være like bra som en tilsvarende japansk bil så har man i beste fall missforstått.

Ja jeg mener dette er litt essensielt å ta inn over seg når man først skal kritisere amerikanske biler. Ta for eksempel en Chevrolet Tahoe fra type 2003, en veldig vanlig amerikansk bil her i landet. Nå var ikke denne så fryktelig dyr i Norge som ny da den kunne regges som lett lastebil uten avgift. Det gjorde jo at det gikk hauger og lass av dem inn i landet her. Men som personbil så kosta denne rundt 1,3 mill som ny, i Statene så kosta disse 300 000,- når de var nye. Der har du egentelig hele forklaringen på det vi diskuterer om kvalitet på USA biler. I dag får du en brukbar 03 Tahoe med low mile for 3000 dollar i USA. En tilsvarende bil her hjemme må du ut med godt over 100 000 kr for å ikke ha noe utkjørt ræl. 

Det værste eksemplet er jo litt nyere Chevrolet Suburban. En 2010 modell med langt over 100 000 km skal de ha tett på 600 000 for....det er ren og skjær idioti. En slik bil er ikke verd mer en MAKS 150 000 kr i faktisk verdi. Ikke misforstå..jeg digger sånne biler og jeg kunne seriøst tenkt meg en nyere generasjon Suburban som en stor og trygg familetanks. Men ikke til den idiotprisen...da kjøper jeg heller en 2017 BMW X5. Egentelig så må man være litt dum for å gi de prisene mange forlanger for disse sledene 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rareste er at dette har holdt på lenge. Jeg er gammel nok til og huske når Chrysler Voyager var utrolig populære. Den gangen så betalte man fantasipriser for biler som var 10 år gamle og omtrent falt ifra vær andre. 14 dager etter røverkjøpet så sprutet automaten olje over hele motoren.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og fruen tok oss en kosetur på sykkel rundt Øyern i går, og da var det naturlig å stoppe på Solbergfoss for en pause og et bilde.
Det som skremte meg der, var at det var STAPPA med rånebiler og sinnsykt mye folk. 
Samtidig leser jeg om BMW-rånere i Romsdal, og andre rånere i Oslo som bare ikke evner å forstå hva de driver med.

Om det er noen her som driter i reglene i forbindelse med Corona-situasjonen vi er inne i, så vennligst tenk dere om. Alternativene er død eller ytterligere restriksjoner, og begge deler er kollektiv avstraffelse fordi enkeltmennesker ikke klarer å forholde seg til det samholdet vi nå må ha for å komme oss igjennom dette uten at både landet og økonomien vår går strake veien til helvete.

I mange andre land er det portforbud, og man har ikke lov til å dra ut i det hele tatt om det ikke er for å utføre kritiske oppgaver eller reise på jobb. Slik blir det her også om folk driter i regler.
Så inntil vi slutter å lese om ting som dette, så ikke klapp dere på skuldra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LoKi sykkel er en utrolig behagelig måte og komme seg rundt på, enten som kosetur, trimtur eller leking på skogsstier :) Ungen vokste fra sin førstesykkel og det var vondt og se på når hun syklet på den, så jeg måtte blø med ny sykkel til henne i går. Ble en Specialized Riprock 16 på henne da! Nå er det ut i sola som endelig kom frem og sykle litt og trene på balanse med hun :D Blir litt bil-prosjekt idag også er planen! Anyways, jeg tenker at flesteparten her inne følger myndighetens råd og at fåtallet deltar i store rånetreff eller hva man skal kalle det. På en annen side er det utrolig fint med en biltur av og til, så jeg skjønner de som vil det. Er man en liten gjeng med 4-5 biler som vil kjøre seg en tur så ser jeg heller ikke problemet da man sitter alene/med samboer i hver bil. For min del har jeg ikke det behovet, men hadde jeg hatt en M-bil eller Z-bil så kanskje jeg hadde tatt turen over Atlanterhavsvegen i finværet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Marius2002 said:

Haha! :D Vel, litt forskjell på en Riprock 16 og S1000RR! :lol: Flott sykkel ! 

Takk takk! Er en råtass ja.
Men jeg var innom MC Oslo og testa S1000R i går, og det var en magisk liten sak. Fantastisk lettkjørt, og går som bare pokker. RR'en er snill til å være RR, men likevel forholdsvis anstrengende å kjøre om du ikke er formet som en MotoGP-fører.

Så det er overhengende fare for at den blir byttet ut 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

team schirmer er gutta som kan å bygge bil ser det ut for, my tøft som blir bygd der ! arti å se hvor mye tøft de apexgutta ved ringen har i samlingen nå.

ekstra morsomt er det når det byggest ny bil av gamle chassi

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, TRF skrev:

Grom e36 med den riktigste motoren!

Men GTR forstilling aner de ikke hva er, som desverre (og utrolig nok) de fleste andre tyske ettermarkeds motorsport sjapper.

et schirmer e46 eller e92 chassi med din motorpakke registrert på skilt kunne blitt et veldig oppsiktsvekkende å utradisjonelt råskinn ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

et schirmer e46 eller e92 chassi med din motorpakke registrert på skilt kunne blitt et veldig oppsiktsvekkende å utradisjonelt råskinn ;)

 

Du vil ha chassis herifra, så kan du få et faktisk GTR understell (fra M3 GTR ja), og ikke det 80 talls grp.A kopi greiene de driver med ;) 

Misforstå meg riktig, de gromme schirmer bilene gjør mye riktig, og e9x Schirmer bilene har bla endret geometri i bakstilling som er viktig på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, TRF skrev:

Du vil ha chassis herifra, så kan du få et faktisk GTR understell (fra M3 GTR ja), og ikke det 80 talls grp.A kopi greiene de driver med ;) 

Misforstå meg riktig, de gromme schirmer bilene gjør mye riktig, og e9x Schirmer bilene har bla endret geometri i bakstilling som er viktig på disse.

Ja nei min kompetanse på slik er som din kompetanse på tigsveising så det er nok mye jeg ikke vet😄  
 

e92 m3 bilene de har bygd et råskinn av er utvilsomt det råeste de har levert i mine øyner, heter vell schirmer v8 gt om jeg ikke husker feil.

men må vær bra greier siden man ser såpass mye av bilene deres konkurere på ringen og har noen vinnerbiler, men det at de bygger nye biler av gamle karosseri og skilter den som egen bil lovelig på veien synest jeg er tøft ! Men dette gjør vell sikkert flere, blant annet kk automobile.

men når det nå ditt bygg ganske rått det også på tross av at det har 2 dører for mye, håper vi får se den med gtr spoiler eller lignende i årets amputerte sesong... det hadde nok satt prikken over i’en 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...