Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

BMW i8 har kanskje ingen direkte konkurrent isolert sett, men den blir naturlig sammenlignet og testet opp mot Porsche 911, Audi R8, Aston Martin V8 Vantage, Jaguar F-type, Maserati GranTurismo og tilsvarende modeller. Så ser vi jo hva slags elektriske konseptbiler Renault og Mercedes har laget i senere tid - i8 faller totalt igjennom. Det er liksom ikke spesielt imponerende med en tresylindret motor og litt elektrisk kraft. i8 ville fremstått som en mye mer helhetlig bil, tatt det ville designet i betraktning, om den var fullelektrisk (en skikkelig Tesla-killer) eller var en V8/V10 hybrid av noe slag. Slik bilen fremstår i dag er den verken fugl eller fisk, og alle gjør det i8 prøver å være bedre. 

Det hører ingen premiummerke til å utvikle (estetisk) noe så fatalt dårlig som i3 og BMW-fwd i mine øyne. Fortsetter det slik blir BMW som Kodac og Mercedes som Apple.

Ja jeg er ikke uenig med deg, jeg har tidligere påpekt at BMW trenger en konkurrent til R8 og til 911. Her strekker ikke I8 til, dessverre. Jeg ser heller ikke hvorfor de skulle komme drassende med den tresylindrede motoren, en rekkesekser hadde i det minste gjort seg mye bedre og hadde automatisk ført tankene til M1. Ser for meg at I8 da kunne vært en slags moderne inkarnasjon av den klassiske M1, med midtmontert sekser men også med en elmotor foran. Men nå er I8 som den er og BMW er tydeligvis stolte av den, og jeg synes den var kjempekul å kjøre. Men ja, jeg ser hva du mener. Jeg gliste mer i F80 M3, så å få den drivlinjen i noe som minner om I8 hadde vært kult.  

6 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ja, hvordan noe slikt kan bli godkjent forstår jeg ikke. Like irriterende er det at BMW bruker argumentet om at bilen er "born electric" når folk kritiserer det futuristiske designet til BMWi. Flere etterspør hvorfor BMW ikke lager normale biler, men de legger seg bak at i3 selger forholdsvis godt. Men er godt egentlig godt nok? Hvordan ville det vært om i3 var en supersexy modell i Golf-klassen istedet? Sannsynligvis ville salgstallene vært vesentlig høyere enn "godt".

Ellers må jeg vie min begeistring overfor Mercedes om dagen. At de kan få interiøret i en V-klasse, som i utgangspunktet kjip modell, til å bli som dette er "imponerende". Foruten en litt malplassert skjerm, som BMW ikke er spesielt mye bedre på, er dette et interiør som kunne tilhørt en helt annen bilmodell enn en kassebil/MPV. Jeg utelukker ikke at neste bil i mitt eie vil være en Mercedes E-/S-klasse istedet for en tilsvarende BMW. :)

Skjermbilde 2016-10-04 kl. 21.03.44.png

Når det gjelder I3 og I5 så virker det nesten som om de har forsøkt å designe bilene så stygge de kan. "Nå karer, nå skal vi lage den støggeste bilen vi kan" virker det som, nesten som i god gammeldags KLM humor. Mange vil mene at de som er i markedet for elbiler vi ha noe som skiller seg ut i trafikken, og det kan nok forsåvidt være sant når man ser på salgstallene til Nissan Leaf.

Mercedes gjør alt rett om dagen, særlig på interiør fronten. Ja de har faktisk skjerpet seg såpass at selv jeg, selveste hardnakkede BMW entusiast måtte prøve den nye E-klassen. For første gang har jeg kjørt en stjernebil og faktisk følt at denne bilen kunne jeg fint levd med. Da har de gjort noe riktig ;) Slår G30 interiøret i denne og følger opp det geniale interiørdesignet i F10 så er det ett mirakel.... Jeg har lenge sagt at det er kult å digge BMW, men de senere årene så har det gått mer og mer opp for meg at det er ikke så verst å digge Mercedes heller. Problemet jeg har med Mercedes vs BMW er at jeg først og fremst er veldig glad i BMW som merke. Men det er greit nok, jeg har jo E34en som jeg tviler på jeg noen gang kommer til å klare å kvitte meg med. Men BMW har så mye spennende teknologi, sånne "må ha" ting som man ikke får på Mercedes E klasse. Tenker da på Laserlys, BMW Connected Drive, Birds eye wiev, Gesture controll, smartnøkkel og Idrive systemet som er markedet beste. Videre så sliter jeg med å få tak på det utvendige designet på E klassen, forfra med AMG front er den skamrå....meeen så kommer du bak og ser den rare rumpa med de fake eksosrøra. F10 er dødslekker ifra alle vinkler, og den er nå 6 år gammel i designet... Så har du kjøreegenskapene, E-klassen er liksom bare litt mer komfortabel enn 5-serie, men 5-serie er komfortabel OG sportslig på samme tid. Også har du motorene, BMW lager bare verdens beste sekssylindra dieselmotorer. Ja E350d har en veldig bra V6er diesel, men i følge tester jeg har sett så langt så trumfer den ikke BMW sin nye B57 dieselsekser. Forbruket er lavere, utslippet er bedre, den er mer elastisk og den låter veldig bra.

Det er liksom summen av alle disse tingene som gjør at jeg holder meg til BMW. Ja de lager noen skikkelig støgge biler av og til, og interiøret blir jo liksom ikke like pent som det burde og har vært. Men de leverer så bra på alle andre områder at det på en måte er greit :) Jeg vil ikke svartmale det helt ennå, liker jeg ikke G30 5-serie som kommer så er planen klar for neste bil bytte. Da blir det F10 M5 LCI 8) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW's tidligere sjefdesigner Chris Bangle ble nevnt her i sammenheng med at han forsøkte å gi BMW et mer moderne og radikalt uttrykk. Det klarte han ikke riktig fordi han ble utsatt for svært mye kritikk. Kanskje var han for tidlig ute med sitt konsept og designspråk. Jeg tror helt klart det, men det var/er ikke BMW's feil. Tidspunktet var feil fordi bildesignet på slutten av 90-tallet stadig var ganske tradisjonelt og konservativt. Det er vanskelig å være innovatør og futuristisk når verden rundt deg er mer opptatt av elegante, men tradisjonelle linjer. Dette ble Chris Bangle's skjebne i relasjon til BMW.

BMW feiget på mange måter ut og resultatet ser vi idag. De har et elegant, men kanskje litt for konservativt designspråk der i3 og i8 er blandt de eneste unntakene. Mange vil ha det slik, men når verden rundt deg plutselig endrer fokus og blir mer futusristisk orientert kan man lett komme til å fremstå som litt umoderne og gammeldags. Dette er idag en reell utfordring for BMW, som det var på 90-tallet.

Jeg tror imidlertid ikke at BMW er helt uten tiltak i denne sammenhengen, men de bør snart vise frem noe som overbeviser om at det er i München fremtiden befinner seg og ikke i f.eks Paris eller San Francisco (det ene utelukker ikke det andre, men poenget består). Dette gjelder bildesign generelt, men selvfølgelig også elbiler.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Daniel80 skrev:

I5 tegningene gjør meg bekymret :o

Men appropo Pokemon. Hvem er mest nerd på Bimmers? Hvilket level er dere? :mrgreen:
Jeg har krabbet meg opp til Level 17 :P 

Tegningene av i5 er som tesla X. En oppblåst versjon av en tidligere modell...

Har krabbet meg opp til lever 27 jeg...... samboer synes pokemon er gøy, så vi flyr rund og fanger når vi føler for det. Har blant annet Twitter hvor jeg følger PokeNotifier Oslo som varsler om sjeldne Pokémons i oslo med kart og adresse + Fastpokemap.se og Pokemonmap.no hvor jeg får all informasjon om det som er rundt i byen og i nærheten av huset hjemme 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hawkon88 skrev:

Jeg er glad bangle sluttet. Jeg syns bmw mistet mye av identiteten sin med hans design, ikke minst har ikke hans modeller den faktoren som gjør at designet nytes, selv etter at det er gått av moten.

 

Der er jeg litt uenig, jeg synes bla at E60 holder seg utrolig bra i designet. Den ser slettes ikke umoderene ut og med LCI og i M sportsversjon så er det fortsatt en bil som ser mer moderene ut en mange biler som lages i dag. Samme historien gjelder for E90, litt kjedelig uten M-sport men ellers en tidløs bil.

Bangle designet fikk mange til å sette kaffen i halsen, og nå i ettertid så kan vi vel si at det var en salgsmessig suksess. E65 7-serie var en vulgær bil, men det var tydeligvis det markedet ville ha da den solgte i bøtter og spann....tross all kritikken for designet og Idrive systemet. E65 kom sent i 2001, i 2003 kom E60 og i 2004 gikk BMW forbi Mercedes og ble verdens største produsent av premiumbiler. Så man kan si mye rart om Chris Bangle, men jeg vil ikke si at han akkurat har "skadet" BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg samme synspunkt som Fredrik, og jeg synes denne artikkelen er passende for E60: http://www.bmwblog.com/2014/11/09/e60-bmw-5-series-design-ahead-time/

Det jeg muligens likte spesielt godt med Bangles design, var at man så tydelige skiller mellom den enkelte modell. Nå ser man knapt forskjell mellom bilene og BMW har blitt mer "Audi" - klipp, lim og forstørr/forminsk = ny modell.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildesign er en hårfin balansegang. Stort sett får bilprodusentene kritikk uansett hva de gjør, men ofte vil tiden modne design som ble oppfattet som radikalt eller for moderne da det var nytt. Designeren står som regel tilbake med æren i behold, men selvfølgelig finnes det også rene katastrofer uansett tid og sted.

Mitt inntrykk av Bangle's design er todelt. Jeg liker visjonen i designet... altså de oppløste linjene for å skape mer liv i designet. Her var han veldig tidlig ute og nesten alle bilprodusentene har i større eller mindre grad implementert dette konseptet i deres designspråk. Jeg er imidlertid usikker på om de samme oppløste linjene var svaret på BMW's utfordring med at deres designspråk var for konservativt på 90-tallet, men det er mulig at jeg tar feil. På 80-tallet var det et helt klart poeng at selv en E30 320i hadde klare likheter med det store forbildet E28 535i. Kjøpte man en 320i fikk man på mange måter selve essensen av alt 535i sto for på en ekte og troverdig måte. Det gjaldt designet og det gjaldt teknikken med bl.a den fine lille rekkesekseren.

Slik er det ikke lenger, men det er stadig mange likheter i designet og teknikken. BMW valgte derfor en annen visjon enn Bangle opprinnelig la opp til der de enkelte bilmodellene skulle ha et langt mer selvstendig designuttrykk og karakter. 

Det er to skoler når det gjelder dette fenomenet. Audi er en veldig tydelig eksponent for "corporate" design filosofien der de store modellene på mange måter bare er forstørrede varianter av de mindre modellene (eller visa versa). Dette er tysk "quadratisch, praktisch und gut" filosofi på sitt aller værste eller beste alt etter som man ser det. Mercedes-Benz og BMW har stort sett fulgt den samme linjen, men betydelig mindre stivbent. Jaguar ville på bgynnelsen av 2000 tallet også være med på leken med X-Type, men det gikk helt galt. Kritikken haglet ned over Jaguar for at de i det hele tatt kunne finne på å lage en slags baby XJ modell, som om X-Type var noe helt annet enn C-klassen, A4 eller 3-serien. Det var den ikke bortsett fra at den hadde forhjulstrekk (firehjulstrekk var også tilgjengelig) og var basert på Ford Mondeo.

Ergo handler bildesign ikke kun om design, men også hva man legger i designet og hvordan man forstår bilene igjennom designet. Dette fenomenet gjør det svært vanskelig for bilprodusentene å tilføre nye visjoner i designet og/eller den grunnleggende teknikken. Spesielt premium bilprodusentene med deres tradisjonelt litt mer konservative kunder har en utfordring på dette området og ikke minst når de skal presentere nye modeller som er radikalt annerledes enn deres tradisjonelle modeller. Et veldig godt eksempel i denne sammenhengen er BMW's i-serie og derfor er designet på disse bilene også helt annerledes enn de tradisjonelle modellene. Min påstand er derfor at det faktisk er med i-serien at Bangle's visjoner har overlevd hos BMW.

Utfordringen for BMW er at markedet nå forventer en mer tradisjonell i-serie modell a la 5-serien eller i det minste den klassen, men dette betyr samtidig også at mange bevisst/ubevisst vil trekke paralleller til BMW's eksisterende modeller. Hvordan BMW designer modellen vil også legge premissene for hvordan man forstår bilen igjennom designet. Problemstillingen kan på mange måter minne om da Porsche på begynnelsen av 2000 tallet skulle få markedet til å forstå at en SUV som Cayenne også var en fullverdig Porsche. BMW's utfordring er imidlertid større fordi den elektriske drivlinjen også påvirker hvordan man oppfatter bilen vis a vis de eksisterende modellene. Det er i tillegg mange følelser knyttet til denne utviklingen og det gjør det sannelig ikke enklere for BMW.    

Jeg har skrevet litt mer om Chris Bangle's designvisjoner her :)

       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser vel egentlig bare ut som også i5, som i3, er en bil i hovedsak ment for forflytning i urbane strøk, og ikke en kjøremaskin for landeveien. Designet ser ut til å være et resultat av fokus på mye innvendig plass og lav luftmotstand i en kompakt innpakning. Planen er nok heller ikke å henvende seg til den tradisjonelle BMW-kunden, men å lage en fremtidsrettet teknologisk duppedings, for en tid der bilen gjør mye av kjøringen selv, og de inni vil ha det behagelig. Utenfor lille Norge anses nok el-biler som noe først og fremst for urbane og tett trafikkerte strøk, og slike steder synes jeg en bil som i3 gir mye mening. Jeg hører fortsatt og til en av de som liker utseendet til i3.

Angående i8 så er jo den først og fremst ment som et utstillingsvindu for ny teknologi, og for å bygge erfaring for BMW, og er ikke overrasket hvis den får større oppmerksomhet ved å ha kun en 3 syl. motor på 1,5 l, enn om den hadde en R6. Førstnevnte klinger nok uansett bedre i en miljøfokusert fremtidsvisjon, og uansett er det byggematerialene som er det revolusjonerende med begge i-modellene.

Mercedes og andre har imponerende konsepter på vei, men som er noen år unna. BMW har flere fremtidsbiler på veien, og et stort teknologisk forsprang i disse. Husk at i8 fikk enormt med oppmerksomhet helt fra den først dukket opp som konseptbil for hele 7 år siden, og nå er det alt 3 år siden produksjonsbilen ble vist. Til sammenligning viste Audi sin E-tron konseptbil samme året. En bil som egentlig bare var en R8 med elektrisk drivlinje. Treigere enn Tesla sin Roadster, og ingen revolusjonerende konstruksjon som i8. Er vel derfor den aldri ble mer enn et konsept, og den ville uansett fremstått som en totalt utdatert for flere år siden sammenlignet med Model S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår meg Fredrik90.

Bangle hadde skikkelig suksess i BMW, jeg syns e9x fremdeles er en pen bil. Gina er også et konsept jeg liker godt. Poenget mitt er at bmw ble etter min oppfatning mer mainstream med  bangle enn de var tidligere.

e32, e34 og e30 var en genial trio, på lik linje som e36/e46 e39 og e38. Angeleyes er det beste som kunne skjedd bmw, når de i 10år hadde smeltet sammen hovedlyktene. Om Bangle var involvert vet ikke jeg, men de gjeninnførte det mest  kjennetegnet bmw hadde hatt i flere 10år.

For meg er det ikke viktig om hvem som produserer flest biler, eller skaper en ny designbølge som blir ledende den neste tiden. Det som er viktig, er at bilen gir meg den følelsen ingen andre biler kan gi. At bilen snakker til meg, og at vi begge er enige om at bilen er verd å beholde, om så bare fordi den er et tidløst smykke og pen å se på. Det ble borte under Bangle for min del.

Karosseriene med m20 og m50/m52 er slik. e46m3 gir den gode følelsen, og selvom det er slik i e39 og e38 er det helt borte i barnet deres, e53. Samme sak i e9x og andre bangle konstruksjoner hvor sjelen er borte. Fine bruksbiler, men de tilbyr ikke det samme..

Det er derfor jeg lengter tilbake til e39. 

Erfaringen min med de nyeste karosseriene er dessverre for begrenset til at jeg kan uttale meg,  men håper det kommer tilbake med f1x

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tambur4 skrev:

Jeg synes det er viktig at BMW følger med i tiden, og tiden med de gode gamle sedanene er nok på vei bort...

Kanskje her i knøttlille Norge og Skandinavia, men sedaner er fortsatt storselgere i Kina, Russland og delvis USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Werther skrev:

Kanskje her i knøttlille Norge og Skandinavia, men sedaner er fortsatt storselgere i Kina, Russland og delvis USA.

Vi skal jo ikke lengere enn til Tyskland og Storbritania før det er sedanene som er storselgere. I Tyskland så er 7 av 10 solgte 5-serier sedaner, i Norge er vel forholdet 2 av 10. I USA får du ikke 5-serie som Touring en gang...

Norge er særegene på to ting, elbiler og stasjonsvogner ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Norge er særegene på to ting, elbiler og stasjonsvogner ;) 

+ fokuset på mest mulig utstyr i biler. Verditapet er såpass massivt på biler generelt og spesielt på dyrt ekstrautstyr at selv tyskerne begrenser seg på dette området. Halogenlys er f.eks stadig ganske alminnelig i Tyskland selv på relativt dyre bilmodeller. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Marius2002 skrev:

Halogenlykter skulle ikke vært et alternativ på premiumbiler i 2016.

Jeg er så enig. Om du først skal ha utstyr for 150-200 000,- kan man pokkern meg ta med Xenon lys. Trodde halogenlamper var forbeholdt Golf og japanere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...