Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Fått litt spørsmål fra diverse bekjent og kamerater om jeg kunne tenkt meg å bygge smarthus når jeg først driver. Føler denne videoen oppsumerer dette ganske greit. Til tross for at det sikkert er intensjoner om å ha en seriøs guide, så ble den bare mer og mer humoristisk 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på smarthus-løsning i forrige hus når vi renoverte stuen. Dette var riktignok kun styring av lys og stikkontakter, men hadde forskjellige scenarioer, soner og slike ting.

Dette systemet hadde vi da i ni år, og frem til jeg fjernet det hele før vi skulle selge visste jeg fortsatt ikke hvilken knapp som gikk til hvilken stikkontakt. 🙄

Appen gikk ut på dato en gang i 2015(?) og selve systemet støttes ikke av noe som helst lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Jeg begynte på smarthus-løsning i forrige hus når vi renoverte stuen. Dette var riktignok kun styring av lys og stikkontakter, men hadde forskjellige scenarioer, soner og slike ting.

Dette systemet hadde vi da i ni år, og frem til jeg fjernet det hele før vi skulle selge visste jeg fortsatt ikke hvilken knapp som gikk til hvilken stikkontakt. 🙄

Appen gikk ut på dato en gang i 2015(?) og selve systemet støttes ikke av noe som helst lengre.

Det er slik jeg også ser det for meg.

Jeg mener: lysbryteren på veggen i soverommet mitt fungerer like fint 50 år etter at den er montert. Hvis jeg monterer en masse slike smarthus saker også ryker noe om 20 år, hvor får man da tak i reservedeler.

Det er det samme med en slik kodelås på døra, sikkert fint når det er nytt men 10 år fram i tid og den ryker. Da blir det tungvint å bytte døra fordi den nye låsen ikke passer i det gamle sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, awt skrev:

Kodelås på døra er enkelt og greit supergenialt. 🙃

Var montert i det nye huset, og skal aldri noensinne ha noe annet igjen.

…så får jeg heller bytte dør, sikkert på tide uansett. 😛

Har hatt kodelås i 6 år(Yale Doorman V2) og det har fungert smertefritt. Bytter batteri 1 gang i året og enda ikke smurt opp låsen. Har byttet til kodelås hos mine foreldre som nå har 3(!!) ytterdører med V2N og hos begge mine besteforeldre. Fungert smertefritt der også. Jeg har montert, så vet jeg at det er gjort rett. Jeg skal ikke ha noe annet og varer den i 10 år så skal jeg si meg fornøyd. Er kommet en L3 versjon jeg sikler på, men bortkastet å bytte nå og så har Yale lansert Linus som er genial om man vil unngå å demontere alt og beholde egen vrider. Her må man da kjøpe en keypad i tillegg for å få den til å fungere som en kodelås. Skal aldri tilbake til vanlig, noe så genialt. Mange bruker kodebrikke, jeg har det kun til å låne til besøkende. Man får koden inn i fingrene rimelig fort så man taster den raskere enn å fikle med nøkler å låse opp etter en uke eller to. Jepp :) 

Jeg vet folk har klaget på enkelte låser, men 98% av klagene er brukerfeil, gjerne under montering.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på å montere en sånn kodelås på døra inn til garasjen, synes det kan være ett greit tiltak for å forhindre uvedkommende inn der. Men vi bor i ett område hvor folk ikke låser dørene sine når de skal på butikken, sykler og verdisaker har alltid fått stå i fred på utsiden. Om bilen står ulåst så gjør det liksom ikke noe, har f eks aldri låst E34en i garasjen eller på utsiden her hjemme. Men sånn kan man egentelig ikke tenke lenger, alt går bra til det ikke gjør det. Plutselig så er det noen omreisende kriminelle som dukker opp, de kan dukke opp alle steder. Jeg har montert overvåkningskamera som dekker oppkjørsel og garasje, og derfor vurderer jeg også kodelås. Har forøvrig kun hatt nytte av det overvåkningskameraet en gang, og det var til å finne ut av hvem sin nabokatt som driter i sandkassa til jentungen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marius2002 skrev:

@Fredrik 90 bare å montere :) Det er helt genialt. Anbefaler Yale. 

Helt enig. Har V2 selv, skal aldri ha noe annet. Bare å kjøpe @Fredrik 90 :) 

Når man først nevner smarthus. Har alt av varmeovner og varmekabler linket inn mot TIbber samt lys i alle rom bortsett fra badet og boden. Er helt nydelig å kunne styre alt av varmen fra en app. Men tibber burde komme med en løsning for oss med peis. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Yale doorman på lagerdøra på jobb, denne får en del juling, er egentlig overrasket hvor bra det har fungert, var en del problemer med første generasjon som kom.

Bare husk at en kode har lavere sikkerhet enn en nøkkel

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, bricks skrev:

Vi har Yale doorman på lagerdøra på jobb, denne får en del juling, er egentlig overrasket hvor bra det har fungert, var en del problemer med første generasjon som kom.

Bare husk at en kode har lavere sikkerhet enn en nøkkel

 

Vel, en må bytte kode innimellom og Yale er ganske sikker. D12-nøkkel er vel kanskje sikrere, men vanlig TR4-nøkkel vil jeg ikke påstå er mye sikrere nei :) På en annen side, vil man inn; så kommer man inn. Yale har også alarm innebygget. Man kan også utvide alarmsystemet mot app. Jeg har app så jeg kan fjernåpne, i app må en også slå dørkoden for å åpne døren. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Vel, en må bytte kode innimellom og Yale er ganske sikker. D12-nøkkel er vel kanskje sikrere, men vanlig TR4-nøkkel vil jeg ikke påstå er mye sikrere nei :) På en annen side, vil man inn; så kommer man inn. Yale har også alarm innebygget. Man kan også utvide alarmsystemet mot app. Jeg har app så jeg kan fjernåpne, i app må en også slå dørkoden for å åpne døren. :) 

Ja, vi har også fjernstyring av låsen, for å slippe kunder inn for å hente varer

Alarmen er fraskilt fra låsen

En kode er den enkleste form for nøkkel, denne kan komme på avveie uten at du fysisk trenger den.

Nå jeg jobbet i Låsbransjen(begynner å bli 8-10 år siden) så monterte en kollega kodelås på døren for at poden på 7 år skulle låse seg inn når han kom fra skolen, plutselig så satt det en kompis i kjellerstua og spilte dataspill når han kom fra jobb. koden var delt med kompisflokken, da ble det innført Tag/brikke :)

Kombinasjon med Tag/Kort og PIn-kode er en bedre løsning og er også ett krav på større annlegg hvis man skal lagre logg/personopplysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bricks man kan på Yale ha nøkkelbrikke med kode, men jeg frykter de fleste ikke har kode når de bruker nøkkelbrikke :) Yale har alarm på selve låsen, men har et system som gjør at du kan utvide og få alarm eksternt og varsel på telefon om noen prøver seg :) Jeg tenker vi er enige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...