Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, du har noen VOEC-greier der Ebay samler inn mva på vegne av staten. Det ser du av kvitteringen på Ebay, om du har betalt dobbelt skal det gå fint å få refundert. VAT = mva., sjekk det på bestillingen.

Pakker holdes ikke av, da blir det som det ble i Sverige en stund: folk nekta å betale og hente og det fløt over av skrot fra Kina på postkontorene. Dermed er det mye enklere å sende pakken og kravet separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, GreenE36Cab said:

Det var en bildel, på eBay som kostet litt penger. Avtalte egentlig ikke noe med selger ang dette, som jeg regnet med hadde kontroll på hva som skulle gjøres. Mulig selger har gjort det riktig da, så jeg skal ikke snakke ned den personen. Delen var godt pakket og passet greit

Det jeg reagerte på var som sagt at FedEx-personen forsikret at jeg hadde betalt ekstra via noe som kalles VOEC, som jeg regnet med var en slags internasjonal MVA ordning eller noe..?

Også er det jo ekstra proft at fakturaen er såpass forsinket at forfall er dagen etter den er mottatt og det er umulig å få tak i noen på det nummeret som står på fakturaen.. Men den er betalt nå, så da er det ute av verden

Syntes bare det var veldig rart men ok da skal jeg huske at slikt kan skje.. Altså det var Posten som leverte for dem her i Norge også, trodde de holdt igjen pakker det var gebyr på. Men da har jeg lært :)

Samme skjedde med meg også, forfallsdato var veldig tett på når brevet kom i posten sammen med "påminnelsesgebyr" på 35kr. Første faktura så jeg aldri noe av... MVA var ikke inkludert fra Kina og ble tatt her i landet. Men, velger heller Fedex over DHL da sistnevnte kliner på hundrevis av kroner i avgifter som Posten/fedex gjør gratis.

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, E.C. skrev:

Ja, du har noen VOEC-greier der Ebay samler inn mva på vegne av staten. Det ser du av kvitteringen på Ebay, om du har betalt dobbelt skal det gå fint å få refundert. VAT = mva., sjekk det på bestillingen.

Nei jeg tror ikke jeg gidder å drive å skal ha refundert noe, syntes bare det var rart at det ble krevd inn en ekstra sum. Også har jeg fått forståelsen av at det er både utenlandsk MVA og norsk MVA.. Også kalles MVA for VAT også ja.. Bra det ikke er særlig forvirrende :P

 

28 minutter siden, E.C. skrev:

Pakker holdes ikke av, da blir det som det ble i Sverige en stund: folk nekta å betale og hente og det fløt over av skrot fra Kina på postkontorene. Dermed er det mye enklere å sende pakken og kravet separat.

Jo altså når jeg får en pakke sendt via feks Royal Mail, om det er noe å betale på den så holdes den igjen av Posten på det lokale postkontoret til jeg betaler gebyret så får jeg den når jeg har betalt

Men feks FedEx og også DHL har en annen praksis, de leverer ut pakkene og krever inn gebyrer (via tredjepart), eller staten krever inn er vel kanskje mer riktig, i ettertid. Så det er iallfall to shippingfirmaer som gjør det slik

Forresten.. om man nekter mottak av pakke så blir den vel returnert til avsender? Eller er det bare med sendinger innenfor Norges grenser?

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MVA = VAT, men om du handler nye varer fra oppegående selgere så betaler du kun mva i mottakerlandet. Du trenger nemlig ikke betale mva på ting som eksportetes (i landet det eksporteres fra). Det finnes dog noen som går på en smell og betaler dobbelt opp, selv på nye ting.

På brukte varer får ikke selgere refundert mva ved salg til utlandet, så da betaler man egentlig mva på mva. Der er det dog ikke noe vei utenom, men prisen på brukt vare er som regel en del lavere enn en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså egentlig er jo Global Shipping beste alternativ om det er en mulighet siden man da er sikker på at man betaler alt ved utsjekking (stemmer ikke det?) og får pakken tilsendt til lokalt hentepunkt med PostNord (iallfall PostNord her i sør)..

Det koster litt mer men da får man ingen overraskelser :P

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig fått skaffet meg noe annet jeg har tenkt på en stund, nemlig en dekkreol.. Bredden på den jeg kjøpte passer egentlig ikke til mer enn 3 dekk om de er litt brede, men det fungerer jo det også

Det jeg tenkte å spørre om, siden jeg ikke finner noe om det på nett og vet at dekk fort kan få "skader" om de står stille for lenge;

Er det slik at man bør rotere hjulene på en slik stand? Eller kan de bare være i fred og man trenger ikke gjøre noe?

Vedlagt er bilde av samme som jeg kjøpte.. Når man først fikk satt den sammen ordentlig så virker den solid

 

47187_0_m_719_1200.jpeg

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Jeg har endelig fått skaffet meg noe annet jeg har tenkt på en stund, nemlig en dekkreol.. Bredden på den jeg kjøpte passer egentlig ikke til mer enn 3 dekk om de er litt brede, men det fungerer jo det også

Det jeg tenkte å spørre om, siden jeg ikke finner noe om det på nett og vet at dekk fort kan få "skader" om de står stille for lenge;

Er det slik at man bør rotere hjulene på en slik stand? Eller kan de bare være i fred og man trenger ikke gjøre noe?

Vedlagt er bilde av samme som jeg kjøpte.. Når man først fikk satt den sammen ordentlig så virker den solid

 

47187_0_m_719_1200.jpeg

Hatt sånn i snart 10 år. Aldri hatt noen skader på de 15-20 dekkene jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ahj skrev:

Hatt sånn i snart 10 år. Aldri hatt noen skader på de 15-20 dekkene jeg har. 

Ok men da er det ikke noe stress med at dekkene kan få "hakk" som følge av at de egentlig legger all vekten på to punkter der

Men iallfall takk for bekreftelse på alt er ok med å ha hjulene på en slik reol.. Jeg har ikke hatt det før selv så var litt i tvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

Ok men da er det ikke noe stress med at dekkene kan få "hakk" som følge av at de egentlig legger all vekten på to punkter der

Men iallfall takk for bekreftelse på alt er ok med å ha hjulene på en slik reol.. Jeg har ikke hatt det før selv så var litt i tvil :)

Jeg tenkte samme, men har ikke sett noe eller merket noe etter å ha bruke slike i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske å ha lest at om du skal ha dekk med felg lagret stablet så bør du rokkere på rekkefølgen på dem innimellom, men om det stemmer vet jeg heller ikke..

Å ha felg med dekk stående i dekkreol (som egentlig skulle het hjulreol) virker å være den beste måten å lagre dem på egentlig da, iallfall om man ikke særlig gira på å henge dem opp heller

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, awt skrev:

Jeg fikk skader på mine dekk, og da hvilte de på 50mm rør, og ikke en skarp kant som det ofte er på slike.

Hmmm.. Så da ble man nesten litt skeptisk :P

På den jeg har er det vel "skarpe kanter".. Men satser på at det går bra

Også tenkt jeg på, når det gjelder dekkhotell da, så har de dem jo på noe tilsvarende slags reoler.. Og jeg tviler på at de går rundt og roterer på alle hjulene der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...