Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Der øynet du en sjanse til å komme med noe oppgulp, det varte jo en stund siden sist ;)  

Som jeg skrev, så er det greit nok at man fjerner batteriet for å minske faren for brann. Men jeg regner med at du har forståelse for at det ikke er noen god løsning å gjøre dette hver gang man har lyst til å ta ut bilen. 

Du fortjener det så inderlig 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Sverre 2468 said:

Jeg bruker å ta ut batteriet av mine biler som står lagret over vinteren. Bilene står i et utkaldt hus, og her kan det bli 20-30 kuldegrader. Virker som batteriene varer litt lengre da.....

I slike temperaturer er det lurt, særlig om man ikke kan vedlikeholdslade. Batterier tåler mindre kulde desto mer utladet de blir, så det verste man kan gjøre er å glemme å koble fra batteriet på en lagret bil i slike temperaturer. Blir det ned mot -30 og batteriet er utladet så er det god mulighet for at det fryser og i verste fall sprekker. Når det da tiner kan man få syresøl, ikke noe gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, E.C. skrev:

Noe som også fører oss til andre del problemstillingen, 95 eller 98 oktan. I utgangspunktet har ikke oktantall noe å si her, med 95 har som regel 5% etanol, mens 98 er fri for etanol. Åpenbart blander etanol seg med bensin og alle som har drukket litt vodka har fått med seg at etanol også blander seg med vann. Da har vi en slags kondensfjerner light (vanlig kondensfjerner er en annen alkohol, isopropanol). Spørsmålet er om det egentlig er bra eller dårlig

Her i huset fylles det aldri 95 oktan med 5-10% etanol innblandet på kjøretøy man er glad i.Etanol og vann skaper eddiksyre som går til angrep på coating innvendig i tanken og på gummi som ikke er beregnet på etanol. Dette gjelder helst eldre biler som har ståltank og gummislanger, på nyere enn 1995? er vel det meste i plast.

https://amcar.no/aktuelt/etanol+-+hvorfor+er+det+er+problem.html?fbclid=IwAR1jmx_763dbsW3teaa0J4D9bfnyE-gPNjtXXw5RLibFunLpATQSeKCe51U

 

https://www.vvwklubb.no/etanolholdig-drivstoff-pa-eldre-kjoretoyer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@540is: Det er vel stort sett enighet om at etanol ikke er helt optimalt for (veldig) gamle biler, men mange diskusjoner blir ofte støttet opp av anekdotiske bevis (ikke siktet til deg) og jeg må ærlig si at det er ikke alltid like lett å trekke noen konklusjoner.

Dekomponerer etanol til eddiksyre? Ja. Høres det skummelt ut med syre på tanken? Joda. Kjenner alle til at vann kan klassifiseres både som syre og base, avhengig av situasjon og hvordan man definerer det? Blir jo bare verre dette her. Så, hva trenger man for å få etanol over til eddiksyre? Oksygen og en katalysator, ellers går det veeldig treigt. Så med en tett tank som er fylt helt opp er det ikke så mye oksygen å reagere med. Hvor mye eddiksyre får du da over vinteren? Hvor mye eddiksyre er et problem og hvor lenge må det være der for å gjøre skade? Kan det hende at noen gamle deler hadde gått i stykker uansett fordi de er gamle? 

Han der Knut har mye lurt i innlegget sitt og de fleste har sikkert godt av å lese det,  men slik jeg leser det litt mellom linjene så bør man kanskje ta litt ekstra forhåndsregler på de virkelig eldre kjøretøyene og kanskje avvike noe fra originaliteten enn å klage på bensinen. Tiden endrer seg og når vi ikke lengre har bly i bensinen så må man ha additiver og noen må kanskje ta en gjennomgang av drivstoff-forsyningen på bilen og sette inn noen moderne deler. Dessuten "går det jo bra" for de aller fleste nesten uansett hva man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Du fortjener det så inderlig 🥳

Okei? Hva var det i mitt opprinnelige innlegg jeg skrev som gjorde at jeg fortjente det da? Kan ikke se at jeg skrev noe som helst galt eller ufordelaktig om noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, E.C. skrev:

Han der Knut har mye lurt i innlegget sitt og de fleste har sikkert godt av å lese det,  men slik jeg leser det litt mellom linjene så bør man kanskje ta litt ekstra forhåndsregler på de virkelig eldre kjøretøyene og kanskje avvike noe fra originaliteten enn å klage på bensinen

Forhåndsregler bør man ta når man driver med veteranbiler og det vet vel de fleste her inne, men det er svært mange som har kjøpt seg noe fra forrige årtusen bare fordi det ser kult ut og vet ikke bæra av hva som skjer under panseret. De reagerer ikke før bensinen lekker ut og dysene er tette.

For de som ikke har lest hva sivilingeniøren med spesialisering innen forbrenningsmotorer, drivstoff og eksosutslipp mener vi skal gjøre før vinterlagring av gobilen så kopierer jeg det inn her:

 

Mine anbefalinger for langtidslagring er:

  • Lagre kjøretøy/motor ved lavest mulig temperatur i et tørrest mulig miljø
  • De som har tilgang til 98-oktan bensin, bør fylle dette de to siste gangene før vinteropplag for å minimalisere etanolinnholdet og deretter opp til randen før langtidslagring. En annen mulighet er selvsagt å tappe av etanolholdig bensin og deretter fylle opp med 98-oktan, men husk å kjøre motoren lenge nok til at hele drivstoffsystemet (inkl. forgasser) har 98-oktan.
  • Dersom E5 skal benyttes ved langtidslagring, bør man benytte et tilsetningsstoff som er spesielt beregnet for dette. Det er viktig å sikre at hele drivstoffsystemet har bensin med tilsetningsstoff, hvilket betyr at stoffet fylles på før man fyller opp med bensin, motoren kjøres slik at det er «ny» bensin helt fram til motoren, og til slutt toppes tanken opp med bensin. Siden jeg ikke ønsker å bli koplet opp mot spesifikke produkter, overlater jeg til dere å finne det/de rette produktene.

Noen ord om forfatteren

Knut Skårdalsmo er utdannet sivilingeniør ved Norges Tekniske Høgskole (NTH) i Trondheim med spesialisering innen forbrenningsmotorer, drivstoffer og eksosutslipp. Han har mesteparten av sitt yrkesaktive liv jobbet med motorutvikling ved Volvo Personvagnar i Göteborg og drivstoffteknologi/drivstoffutvikling i Statoil ASA og Statoil Fuel & Retail før han i august 2014 startet sitt egen konsulentfirma, Skaardalsmo Fuel Consulting AS (www.skaardalsmo.com). Med 25 års erfaring fra motor- og drivstoffteknologi han en av landets fremste eksperter på området. De siste årene har han også vært fast fagkilde til artikler om drivstoffer og forbrenningsmotorer i Teknisk Ukeblad. I tillegg har han de to siste årene vært gjesteforeleser i faget «flytende brennstoffer» for master-studenter ved Høgskolen i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor bilen skal ha lavest mulig temperatur? Vil nå heller anbefale stabil temperatur enn lavest mulig 🤔 Forstår at fukt og rust jobber bedre i høy enn lav temperatur.. Men jeg tror nå at det beste er og ha jevn stabil temperatur over vinteren ( 16+ feks. ) 

Det absolutte desidert viktigste er nok uansett og få parkert bilen Før saltet kommer, her på vestlandet kommer det uten noen form for forvarsel, ifjor var det plutselig saltet når det var 7+ og ingen nattefrost ( men på grensen ) 🙄 

Jeg har derfor avsluttet sesongen for min 635, for og vere sikker 😊 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått tilslag på å kjøpe garasjen jeg tidligere har leid. Den er nyoppusset og i tipp topp stand. Det eneste problemet er at jeg ikke har folkeregistrert adresse i borettslaget jeg må bo i for å kunne kjøpe garasjen. Fadern bor i borettslaget så garasjen må stå på han. Men han var ikke veldig gira på det mtp skatt. Mitt spm er derfor hvor mye skatt kan man forvente å bli skattelagt for en garasje til 300k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo hele 0,7% om han ellers har over 1,7 mill i formue (husk at primærbolig skattes annerledes og at alle mulige lån trekkes fra).

Så 0,7% av 300k (om det ikke går under hans primærbolig) vil bli 2100 kr/år. Formuesverdien til primærbolig er 25%, så hvis garasjen går under der blir det mindblowing 525 kr/år.

EDIT: beklager, tok bare med kommuneskatt. du må legge på 0,25% om din fars formue er under 20M. Da blir det 2850 kr og 712,5 kr.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sveigis skrev:

Var inne i helga på yt og så dette ,rett og slett ekstremt .

Ekstremt ja. Er jo bare å se på enten Promodet 964’en hans eller GT1 Murcielago’en så skjønner man at dette er bygg langt utenom det vanlige. Jeg digger det. En som gjør noe helt annet enn alle andre. Men samtidig også fokus på at det skal være OEM+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør egentlig måle akkurat der kulen kommer på hansken, men det som er viktigst av alt når man har to akslinger er at høyden til vekten er lik som på bilen, altså ca. 10-15cm lavere planke.

Det skal veldig lite til her før det blir mye forskjell, og dette merkes ekstra godt når akselavstanden er stor som det ofte er på biltraller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...