laffe Skrevet Søndag kl. 21:53 Skrevet Søndag kl. 21:53 (endret) @sveigis Kult bilde. Kunne vært tatt en gang en periode på nitti-tallet da to onkler av meg hadde en svart E28 og en blå 929 samtidig. Forskjellen var vel at da var BMWn minste mann motormessig da det bare var en 518. Eide selv en slik 929 også senere - kule biler i mine øyne som jeg har masse gode minner fra. 929en som kommer etter disse i 88 er jo også en skikkelig kul bil som kom med både 2.2liter og 3.0 liter kombinert med bakhjulstrekk om jeg ikke husker feil. Endret Søndag kl. 21:54 av laffe sveigis reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Mandag kl. 08:00 Skrevet Mandag kl. 08:00 9 timer siden, laffe skrev: @sveigis 929en som kommer etter disse i 88 er jo også en skikkelig kul bil som kom med både 2.2liter og 3.0 liter kombinert med bakhjulstrekk om jeg ikke husker feil. Jeg jobbet sammen med en for mange år siden som hadde en sånn, en 1990 modell 929 med 3,0. Den synes jeg var kul, det var bestefaren til han som hadde den som hadde kjøpt den ny og det var en av få 3,0 som ble solgt i Norge. Jeg hadde den gang nettopp kjøp min E34 og jeg husker vi sammenliknet bilene ettersom begge var modeller lansert i 1988. Satt igjen med følelsen av at 929en mer var tilpasset det amerikanske markedet med brun velour og mye utstyr. Mens E34en fokuserte på konservative linjer, tykt skinn og tung kvalitets følelse. Og når vi først snakker stor Mazda, en nabo i gata vår hadde en Mazda Xedos 6, med 1,8 liters V6. Må være en av de minste V6 motorene i en produksjonsbil. sveigis, laffe og Fredrik reagerte på dette 3
Fredrik Skrevet Mandag kl. 09:57 Skrevet Mandag kl. 09:57 Ferrari 208 GT4 anno 1975 hadde en V8 motor på 1991 cm3. Den ytet 170 HK ved 7700 rpm. 840 stk. ble produsert. Når det gjelder rene racingmodeller hadde Ferrari 125S anno 1947 en V12 motor på kun 1497 cm3. Den ytet 118 HK ved 6800 rpm. sveigis reagerte på dette 1
Bensin Skrevet Onsdag kl. 11:11 Skrevet Onsdag kl. 11:11 Hei, mr. finner aldri rett fjør her.. Har nå bil WBAWY310600A57189 som skulle hatt nye fjører foran. Hva er rett delenr. her? 😊 Ser ikke ut til at koed tar høyde for at det er M-Sport
Otis Skrevet Onsdag kl. 12:45 Skrevet Onsdag kl. 12:45 1 time siden, Bensin skrev: Hei, mr. finner aldri rett fjør her.. Har nå bil WBAWY310600A57189 som skulle hatt nye fjører foran. Hva er rett delenr. her? 😊 Ser ikke ut til at koed tar høyde for at det er M-Sport Koed skal absolutt kunne levere originale fjær, såfremt msport ikke er ettermontert. Da ville jeg ringt dem.
Bensin Skrevet Onsdag kl. 14:15 Skrevet Onsdag kl. 14:15 1 time siden, Otis skrev: Koed skal absolutt kunne levere originale fjær, såfremt msport ikke er ettermontert. Da ville jeg ringt dem. Får kun opp denne, så antar det er noe kluss Klarer ikke å se utifra ETK hvor det ellers kan ligge på siden dems
RNJ Skrevet Onsdag kl. 14:28 Skrevet Onsdag kl. 14:28 On 6/9/2025 at 10:00 AM, Fredrik 90 said: Og når vi først snakker stor Mazda, en nabo i gata vår hadde en Mazda Xedos 6, med 1,8 liters V6. Må være en av de minste V6 motorene i en produksjonsbil. On 6/9/2025 at 11:57 AM, Fredrik said: Ferrari 208 GT4 anno 1975 hadde en V8 motor på 1991 cm3. Den ytet 170 HK ved 7700 rpm. 840 stk. ble produsert. Når det gjelder rene racingmodeller hadde Ferrari 125S anno 1947 en V12 motor på kun 1497 cm3. Den ytet 118 HK ved 6800 rpm. BMW har jo faktisk også en 1,649 liters rekkesekser i sortimentet. K1600GT og K1600GTL: 160 hk / 6750 rpm, 180 Nm / 5250 rpm. Marius2002, Fredrik og sveigis reagerte på dette 3
Fredrik Skrevet Torsdag kl. 11:21 Skrevet Torsdag kl. 11:21 @RNJ En fet sykkel. Jeg ser at vinkelen på motoren er ganske ekstrem (googlet 55 grader) noe som gir et temmelig lavt tyngdepunkt for en såpass stor motor. Jeg vet ikke så mye om motorsykler, men forstår at dette en en touring sykkel. Hvordan er slike sykler å kjøre? Er en rekkesekser å foretrekke eller er det mest en gimmick?
RNJ Skrevet Torsdag kl. 12:34 Skrevet Torsdag kl. 12:34 @Fredrik Ja, det er en touringsykkel som nok liker seg best uten alt for mange svinger. Ikke min sykkel, men jeg har tidligere prøvekjørt en tilsvarende. Har selv en R1250GS som er en adventure sykkel (til høyre på bildet) og en R1250R som har samme motor men uten kåpe (til venstre). Desse har begge to sylindre i boxerkonfigurasjon. De utmerker seg med lavt tyngdepunkt og mye moment men det er flere vibrasjoner enn i rekkesekseren. Fantastisk morsomt å kjøre sykkel - anbefales! K1600GT/GTL er nok litt av en dinosaur hos BMW og overmoden for en oppdatering. Forhåpentlig kommer det snart en ny modell hvor rekkesekseren er videreført. BMW burde ta to rekkeseksere fra K1600GT/GTL og slå de sammen til en V12. Denne kunne forhåpentlig få plass i både 3-serie, 5-serie og Z4. Poenget er ikke høyest mulig effekt eller best brennstofføkonomi men hvor kult hadde det ikke vært om BMW fikk tilbake en silkemjuk 12 sylindret motor i en liten bil. Som min gamle 130i på steroider. Ingen grunn til å jage effekt eller akselerasjon hvor elbiler og hybridbiler uansett er overlegne. Fredrik, Marius2002, fupsaker og 2 andre reagerte på dette 5
Fredrik Skrevet Torsdag kl. 14:05 Skrevet Torsdag kl. 14:05 44 minutes ago, RNJ said: Ingen grunn til å jage effekt eller akselerasjon hvor elbiler og hybridbiler uansett er overlegne. Nettopp. Jeg tror at flere etterhvert vil få forståelsen for dette. Alminnelige biler med stempelmotor har et annet fokus nå som elektriske biler er overalt og mange har temmelig mye effekt (for mye mener mange). Dette gjelder også for vintage biler og f.eks Doug deMuro nevner så ofte han kan at selv kraftige sportsbiler fra 80 og 90-tallet (f.eks 911 Turbo og E39 M5) ikke er hurtige i dag, men tilbyr derimot en kjøreopplevelse som ingen elektrisk bil kan levere. En liten V12 motor på rundt 3 liter fra BMW hadde vært veldig kult. Hvis prisen ikke er astronomisk er det helt sikkert et marked for dette i modellene du nevner. Jeg tenker også at en slags reimagined variant av S54 sugerekkesekseren i E46 M3 hadde hatt et marked i den samme konteksten, men en tilsvarende nyutviklet liten V12 motor hadde selvfølgelig tatt dette til et helt nytt nivå. Det er ellers litt artig at BMW stadig bruker tosylindrede boxermotorer. Konseptet stammer helt tilbake fra mellomkrigstiden, men er åpenbart stadig populært. Rekkeseksere for motorsykler kom såvidt jeg vet først på 70-tallet (italienske Benelli) og japanerne har hatt de fleste konfigurasjoner (f.eks 180 grader firere og seksere). Det kan virke som om den teknologiske utviklingen ofte er mer innovativ og eksperimenterende i motorsykler enn for biler. Selv noe så spesielt som en V5 motor har blitt brukt i motorsykkel sammenheng. RNJ reagerte på dette 1
Rune-K Skrevet Torsdag kl. 17:03 Skrevet Torsdag kl. 17:03 Hvis du vil se spesielle motorer i MC så sjekk ut Ariel squere four. Engelskmennene kunne tenke utenfor boksen de også. RNJ og Fredrik reagerte på dette 2
Fredrik Skrevet Torsdag kl. 18:59 Skrevet Torsdag kl. 18:59 1 hour ago, Rune-K said: Hvis du vil se spesielle motorer i MC så sjekk ut Ariel squere four. Engelskmennene kunne tenke utenfor boksen de også. Takker. Veldig interessant og jeg lærte noe nytt i dag også. RNJ og Rune-K reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 21:01 Skrevet Torsdag kl. 21:01 Da ble det vedtatt at 98 oktan holdes fri for etanol innblanding. Det er noe som kommer veldig mange til gode i Norge, ikke bare veteranbiler og entusiastbiler men alle slags motorer som ikke tåler den nye E10 bensinen. Selv min påhenger til lettjolla som er fra 2016 går dritdårlig på E10, er ett styr å få start på også. Hos oss går både tre av fire biler utelukkende på 98 oktan, mest pga alder (E34) men også fordi produsenten anbefaler det (Alpina). X5 fyller jeg også 98 på, fordi en ladbar hybrid som denne fort går 3 måneder uten å fylle på ny bensin på tanken. E10 95 skal helst ikke stå lenger enn 1-2 måneder før den begynner å bli dårlig. Så takk til Amcar for ett utrettelig arbeid og lobbyvirksomhet for å få til dette. NAF har som vanlig sittet på hendene, se ser helst at folk kjører elbil eller sykler. https://www.nrk.no/nyheter/bredt-flertall-pa-stortinget-for-_entusiast-bensin_-1.17452135 ahj, Lars89, papertiger og 1 annen reagerte på dette 4
Otis Skrevet Torsdag kl. 21:31 Skrevet Torsdag kl. 21:31 Jeg har snøscooter med 2-takt fra 2014, med en motorkonstruksjon fra 2007. Merker ingen verdens ting at jeg bruker 95. Hvorfor opplever spesielt båtfolket problemet?
thbrekke Skrevet Torsdag kl. 22:28 Skrevet Torsdag kl. 22:28 Har kjørt gjennom 100 vis av liter med 95 e10 på mine gamle OMC 2-taktere fra 80 og 90 tallet. Starter like lett som med 98. Men lar de aldri stå med 95 over vinter eller om de skal brukes lite. Men om en skal kjøre opp 50 liter på en dag, går det like fint med 95 som med 98 er mitt inntrykk🤷♂️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå