Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Kvasi skrev:

Mest sannsynlig pga at det var snakk om bytte av EGR her nettop så jeg dette når jeg tok av motordeksel nettop, men er det ikke innvendig sprekk og lekkasje alle er så redde for?  N57

 

PXL_20240105_200925310.thumb.jpg.8ba7c819367c301acc38e6882aba9fda.jpg

Var innom verkstedet i dag og de hadde selvsagt ikke 16 sekunder til å ta en titt så ble time på torsdag, men de antydet leiebil frem til de får tak i deler.. 🫤 

Var det ikke noen andre her som hadde synlig lekkasje men fikk ok fra bmw til å bruke bilen likevel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kvasi skrev:

Var innom verkstedet i dag og de hadde selvsagt ikke 16 sekunder til å ta en titt så ble time på torsdag, men de antydet leiebil frem til de får tak i deler.. 🫤 

Var det ikke noen andre her som hadde synlig lekkasje men fikk ok fra bmw til å bruke bilen likevel? 

For meg så virker det som om de er langt villigere til å hjelpe N57 biler. Jeg fikk jo innkalling på min B57, og den har brukt litt kjøleveske. Men både kjøler og selve ventilen var tilnærmet strøken så jeg måtte pent vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fredrik 90 said:

For meg så virker det som om de er langt villigere til å hjelpe N57 biler. Jeg fikk jo innkalling på min B57, og den har brukt litt kjøleveske. Men både kjøler og selve ventilen var tilnærmet strøken så jeg måtte pent vente. 

Mulig noe sant i det.

N57-bilen vår var inne i slutten av november og fikk nye deler, og der har jeg fått "purring" av BMW i MyBMW-appen sikkert 5 ganger fra i sommer og frem til bytte på at jeg måtte kontakte BMW-verksted for å få byttet dritten. Mens på B47'en, som i utgangspunktet hadde time dagen etter N57'en, fikk jeg kansellering for delene ikke var tilgjengelige enda, og ble stilt i en tentativ kø der jeg får ny time en gang i år når de får deler. Og på den har jeg ikke fått en eneste purring i BMW-appen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2024 den 11.59, Fredrik 90 skrev:

På min 540d så merker jeg en liten økning fra 90 km/t opp til ca 125 km/. Men jeg synes ikke forbruket øker drastisk før jeg passerer 150 km/t, og jeg må opp i over 180 km/t før forbruket passerer literen. 

Som jeg skrev varierer dette med biltypen. På vår tidligere E46 318d Touring begynte forbruket først å stige signifikant over ca. 150 Km/t, men på vår nåværende Citroën C4 Picasso II 1,6 BlueHDi øker forbruket relativt mye allerede ved 120-130 Km/t. 

Selv ved topphastigheten (ca. 205 Km/t) brukte vår 318d Touring med M47D20 motor aldri mer enn 0,7-0,8 liter/mil. For sin tid var bilen temmelig gjerrig på drivstoffet, men det mest imponerende var hvor lite forbruket varierte. Kaldt/varmt vær, lett/tungt lastet, sommer/vinterdekk, høy/lav hastighet etc. spilte knapt noen rolle. Forbruket lå mer eller mindre fast i området 0,50-0,60 liter/mil.

På vår nåværende C4 Picasso II varierer forbruket mye mer selv om jeg kjører på den samme måten og motorene har nogenlunde den samme effekten (116/120 HK og 265/300 Nm for hhv. BMW og Citroën). Bilene er midlertid helt forskjellige så sammenligningen er ikke spesielt relevant, men eksempelet viser imidlertid at drivstofforbruket kan øke relativt mye selv ved en mindre hastighetsøkning.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

For meg så virker det som om de er langt villigere til å hjelpe N57 biler. Jeg fikk jo innkalling på min B57, og den har brukt litt kjøleveske. Men både kjøler og selve ventilen var tilnærmet strøken så jeg måtte pent vente. 

De vil nokk veldig gjerne hjelpe deg kjappest mulig også. Men det har seg slik at N og B motorene har forskjellige agr kjølere. Og kjøler til B57 er i super backorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Kvasi said:

Var innom verkstedet i dag og de hadde selvsagt ikke 16 sekunder til å ta en titt så ble time på torsdag, men de antydet leiebil frem til de får tak i deler.. 🫤 

Var det ikke noen andre her som hadde synlig lekkasje men fikk ok fra bmw til å bruke bilen likevel? 

Jeg har byttet EGR to ganger på min. Siste var i slutten av november. Gang nr 2 var det sprekk og lekkasje. Snakket med bilia og spurte spesifikt om det var farlig å kjøre med. Fikk aldri noen telefon tilbake fra mekaniker. Har kun en bil så måtte bruke den. Det har gått helt fint 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, papertiger skrev:

Noen her som har opplevd dette? 
AdBlue-system som fryser under 11 blå. Har da hatt kaldere enn det, og vår bil står ute/under tak.

https://www.vg.no/nyheter/i/MoQJXB/diesel-bilen-sluttet-aa-virke-i-kulden-et-kjempeproblem

Føler vel at denne artikkelen har ett annet litt skjult budskap. Det har vært så mye positivt om det å kjøre fossilbil i kulda at de må vise at det er ikke bare "fryd og gammen". Jeg tror dette er ett veldig lite problem med tanke på hvor mange dieselbiler med Adblue som går på veiene. Videre så ser jeg at dette er en ladbar dieselhybrid og undres om det kan ha noe med saken. Kan det ha dannet seg kondens i Adblue tanken f eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det på flere lastebiler i kulda tidligere. Til tross for at EU-kravet om utslipp bortfaller under 7- er det flere fabrikater som tviholder på at ADblue skal være aktivt hele tiden, og da oppstår slike problemer 😓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, E.C. skrev:

Er det ikke noen som har oppvarmet tank også?

BMW har oppvarmet tank og varmekabel i tilførsel slik at terskelen for å møte problemer er ganske stor.  Problemet er likevel gjeldende da det ikke er regnet som et kritisk forbruk, og kan lage problemer om 12v batteriet ikke er tilstrekkelig oppladet, noe vi med BMW fort kan oppleve med en beskjed i iDrive. 
 

At det er en mediestyrt svertekampanje myntet mot fossilbiler derimot støtter jeg ikke 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt interessant at verkstedet som var intervjuet hovedsaklig pekte på VW og MB av tyske biler. Sånn logisk sett hjelper det vel ikke med varmekabel og oppvarmet tank om bilen står i 30 kalde over natta og ikke er i bruk? Sikkert noe jeg ikke skjønner her 🙃. Mulig BMW her har et smartere systemdesign enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger 

Nå har jeg ikke studert hvordan BMW sin løsning er i det fulle. Men en normal løsning jeg har sett på andre merker er at varmeelement, nivåføler og pick-up er i èn enkelt enhet slik at varmeelementet på typisk 2-300w ikke behøver å tine hele tanken for å bli operativ. Væsken består også av 67.5% vann og 32.5% Urea, noe som blir en grøtete masse lenge før "bånntæla’n» oppstår 

Endret av Robkill
Skrivleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdBlue har dessverre en del ved seg som ikke alltid er heldig. Det er selvsagt kjempeflott at når systemet fungerer optimalt så er det positivt til den lokale folkehelsen. Men det kan være litt aber med det.

Her er en tilsvarende sak fra 2021
Motor.no : AdBlue og vinterkulde

Og for å understreke, et søk på google
Fra i går - Kvinneguiden : Sliter med AdBlue

Varmeelementet i AdBlue-tanken er bilene helt avhengig av, men det er dessverre ikke helt feilfritt her heller. Det finnes eksempler hvor dette går dunken og derfor må byttes. Har sett både VAG, PSA og BMW-eksempler her. Ja faktisk på forumet:

Defekt varmeelement AdBlue

Derimot halve prisen på BMW enn hva Møller skulle ha på en Audi A4 for samme om vi ta eksempelet fra linken over mot et eksempel jeg har sett før.

Så er det noe dysegreier også har jeg lest som kan være error. Og noe med at rørene ikke tålte AdBlue over tid eller noe? Her er jeg på tynn is, for dette er etter hukommelsen. Mulig noen kan spytte inn?

Men, det er ikke ofte det er ekstremkulde. Og det er ikke ofte det er feil. Så selv om mange får trøbbel nå i kulden, vil nok flertallet klare seg fint. Ellers hvordan AdBlue fungerer og diesel osv. finnes det personer som har kunnskaper jeg bare kan drømme om. 


Synd at noe som er påkrevd fra det offentlige skal være et aber for folk. Men igjen, når har det ikke vært det?

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...