Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, mr.pingu skrev:

Det er sikkert ikke sammen teknologi bak, ellers har denne «tastetrykk» sikkert bli gjort. Ser ofte at det kan blir en langt vei når en selskap ble kjøpt opp og få det på sammen teknologisk plattform. 

Det er nok ikke noe mer komplisert enn at det går på vilje. Personnummer i Norge og Sverige er forskjellige, så her går det på viljen til å la systemet åpne for flere typer personnummer. Norge er for eksempel like sære og aksepterer kun norsk personnummer og D-nummer i slike sammenhenger. Usikker på om Sverige har noe tilsvarende D-nummer, men det kan bli veien å gå for å få tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Saltkjelen said:

Det er nok ikke noe mer komplisert enn at det går på vilje. Personnummer i Norge og Sverige er forskjellige, så her går det på viljen til å la systemet åpne for flere typer personnummer. Norge er for eksempel like sære og aksepterer kun norsk personnummer og D-nummer i slike sammenhenger. Usikker på om Sverige har noe tilsvarende D-nummer, men det kan bli veien å gå for å få tilgang.

Norsk D-nummer gir ikke tilgang til BankID, man får bare bankID etter å være 6 måneder bosatt i Norge ….  Det gir tilgang til MinID men noen ganger er det ikke nok. Vi har en utenlandsk styret på jobb, hver gang en helvete å få digitale kontrakter signert som krever BankID. 
 

Men ja de kunne sikkert åpnet til Norsk BankID og. 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men D-nummer er en sikker identifikasjon for de som av en eller annen grunn ikke har norsk personnummer. Et "svensk D-nummer" ville løst identifiseringsplikten som Blocket nå krever. Vi får bare være nok folk til å sende mail til Blocket eller Schibsted sentralt, så satser vi på at de finner en løsning. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor den sound generatoren sitter på G05 X5 45e? Nå har jeg søkt opp og ned på delefilm, hatt bilen på bukk og lytta. Den sitter ett eller annet sted under bilen i området rundt venstre fremhjul. 

Jeg har lært meg å virkelig hate den summelyden, høres ut som en UFO fra enn dårlig 80 talls sience fiction film. Jeg forstå at EU krever dette for at forgjengere skal høre bilen, men er det virkelig meningen at den skal være så høy? Den lyden er jo høyere enn når bilen kjører med bensinmotoren i gang. Så merker jeg meg at Tesla Model Y den har ikke sånn idiot lyd annet enn når den rygger. Hvorfor må da min bilen høres helt dust ut når man kjører i lave hastigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Fredrik 90 said:

Er det noen som vet hvor den sound generatoren sitter på G05 X5 45e? Nå har jeg søkt opp og ned på delefilm, hatt bilen på bukk og lytta. Den sitter ett eller annet sted under bilen i området rundt venstre fremhjul. 

Jeg har lært meg å virkelig hate den summelyden, høres ut som en UFO fra enn dårlig 80 talls sience fiction film. Jeg forstå at EU krever dette for at forgjengere skal høre bilen, men er det virkelig meningen at den skal være så høy? Den lyden er jo høyere enn når bilen kjører med bensinmotoren i gang. Så merker jeg meg at Tesla Model Y den har ikke sånn idiot lyd annet enn når den rygger. Hvorfor må da min bilen høres helt dust ut når man kjører i lave hastigheter?

Jeg tror denne her er riktig:

image.thumb.png.ffe0dc07341168784d02a875c379fc66.png

 

På gamle VSG kunne det kodes men litt usikker om det går på G05, som har VSG2 og "secure coding 2.0" har kommet. Som blokker alt av indiviuelt koding men VO koding har de fant en mulighet nå, det er bare dyrt å få de signert.

Uansett, viser til denne posten for VSG1.

Coding the vehicle sound generator VSG01 - Page 2 (bimmerpost.com)

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, mr.pingu skrev:

Jeg tror denne her er riktig:

image.thumb.png.ffe0dc07341168784d02a875c379fc66.png

 

På gamle VSG kunne det kodes men litt usikker om det går på G05, som har VSG2 og "secure coding 2.0" har kommet. Som blokker alt av indiviuelt koding men VO koding har de fant en mulighet nå, det er bare dyrt å få de signert.

Uansett, viser til denne posten for VSG1.

Coding the vehicle sound generator VSG01 - Page 2 (bimmerpost.com)

Konge! Takk for hjelpen :D 

Jeg har klart å kode vekk den summelyden den lager når den står på tomgang, det fikk jeg til med Bimmercode appen. Men selve lyden når man rygger eller kjører ser det ut som det ikke er så lett å gjøre noe med. Jeg planlegger å enten nappe ut kontakten, men hvis det gir en feilmelding (noe det helt sikkert gjør) så vil jeg forsøke å isolere høyttaleren med ett eller annet for å i det minste dempe lyden en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser tråden jeg linkte til nøye er det mye hints :) for eksempel
Det er også en regel i RAM:
 

Quote

Receiver Audio Module > Expert mode > VSG_FUNCTION > change to "inactive

And hey presto! VSG gone, no errors, and no adverse impact on anything else!


Prøv å leke rundt i ekspert_mode i VGS modulen og du finner muligens noe som fungerer for deg ;) 

Om du vet CAFD_ID kan jeg også ta titt om du ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler etter 2019 har krav om lyd. Er for fotgjengere. Bl.a. derfor BMW hybrid og el før dette har helt stille lyd. Outlander f.eks. høres jo virkelig Star Wars ut og har hatt lyd i alle(?) år. Både min gamle 225xe og TM3 var helt stille, mens min nåværende TMYP har lyd. Jeg vet ikke hvordan fjerning av en slik lyd påvirker EU-kontroll? Biler fra 2020 begynner vel først nå med EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Marius2002 said:

Biler etter 2019 har krav om lyd. Er for fotgjengere. Bl.a. derfor BMW hybrid og el før dette har helt stille lyd. Outlander f.eks. høres jo virkelig Star Wars ut og har hatt lyd i alle(?) år. Både min gamle 225xe og TM3 var helt stille, mens min nåværende TMYP har lyd. Jeg vet ikke hvordan fjerning av en slik lyd påvirker EU-kontroll? Biler fra 2020 begynner vel først nå med EU.

Siden det er bare koding er maks 5 min jobb å sette det tilbake før EU. Ja det er ikke lovlig å kode det bort men det er opp til hver person individuelt å ta den beslutning for å kode det bort eller ikke. ;)  Fjerne DPF er ikke lovlig heller men mange gjør det likevel

 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius2002 skrev:

Biler etter 2019 har krav om lyd. Er for fotgjengere. Bl.a. derfor BMW hybrid og el før dette har helt stille lyd. Outlander f.eks. høres jo virkelig Star Wars ut og har hatt lyd i alle(?) år. Både min gamle 225xe og TM3 var helt stille, mens min nåværende TMYP har lyd. Jeg vet ikke hvordan fjerning av en slik lyd påvirker EU-kontroll? Biler fra 2020 begynner vel først nå med EU.

En bekjent sin Model Y har ikke lyd, kun når den rygger. Samme med flere Model Y jeg har hørt i trafikk, kanskje dette kan skrus av på disse bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

En bekjent sin Model Y har ikke lyd, kun når den rygger. Samme med flere Model Y jeg har hørt i trafikk, kanskje dette kan skrus av på disse bilene?

Nei kan ikke skrus av, måtte teste i lønsjen idag. Kun høy lyd når jeg rygger faktisk. Alt bråker sånt, at jeg får ikke med om det er svak lyd når jeg kjører rolig fremover… 🤷‍♂️🤷‍♂️

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...