Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ikke til detaljer, så uttaler meg litt på generelt grunnlag. :)

Dokumentavgift i nybyggsammenheng er jo relativt hyggelig (2,5% av tomteverdi) sett i forhold til en bruktbolig. At kommunen derimot skal ha kr. 250 000 for tilknytting av VA er derimot galskap og strider helt klart mot det såkalte kommunale selvkostprinsippet. Det er intet annet enn hårreisende.. 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om denne saken men jeg synes det virker som mange har gjort merkelige økonomiske valg de siste årene.

Jeg leste en artikkel for en stund siden at mange sliter med billånet. De har kjøpt en for dyr bil og tatt opp lån med løpetid på 10 år og planlagt å selge etter 5 for og løse inn lånet. Når bruktbil prisene er lavere enn restlånet samtidig som rentene stiger så får de jo problemer. Det store spørsmålet er jo hvem som trodde dette var en lur måte og gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2024 den 23.47, Rune-K skrev:

Jeg leste en artikkel for en stund siden at mange sliter med billånet. De har kjøpt en for dyr bil og tatt opp lån med løpetid på 10 år og planlagt å selge etter 5 for og løse inn lånet. Når bruktbil prisene er lavere enn restlånet samtidig som rentene stiger så får de jo problemer. Det store spørsmålet er jo hvem som trodde dette var en lur måte og gjøre det på.

Det er veldig mange som jeg vet om som i alle år har kjørt brukte biler i prisklassen 200 000,- som plutselig kommer i splitter nye biler fra 600 000 til 900 000,-. Særlig elbiler, virker som man blir lokket av at dette skal bære billig og økonomisk å kjøre med. Noe det forsåvidt er også, men jeg tror ikke alle tar med verditap og rentekostnader i dette regnestykket. 

Det er veldig mange som nå ikke greier å beholde bilen eller leasingavtalen, folk som rett og slett har tatt seg vann over hodet. Jeg tror nok at mange kjennet på dette med å ha gapet over litt for mye når hverdagen kommer og avdragene skal betales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med kunderådgiver i banken, spurte om de hadde merket problemer blant folk, så lenge folk hadde jobb så gikk det bra.Men mange som har hatt fastrentelån kom til å få store problemer framover, da de ikke hadde tilpasset økonomien slik folk med flytende rente hadde gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever jo av at folk bruker penger(til og med offentlige ansatte lever av vår pengebruk i form av skatter), så jeg er for at man skal bruke penger på hobby og bolig. Bil kan være hobby og da er det naturlig at det kan gå litt ekstra til bilrelatert. Det er ikke bra å ta seg vann over hodet, men de fleste med ok+ sunn fornuft klarer å balansere dette. Uforutsette ting kan dukke opp og snu opp ned livssituasjonen, men en kan jo ikke leve hver dag med å tenke en skal miste jobben eller bli grønnsak i morgen. Det hadde vært trist. Ta dette når det dukker opp, alt løser seg. :) Det har vært en voldsom økning i prisnivå på omtrent alt her, men likevel så går det utrolig nok til og man blir vant til "det nye". Det kjøres kampanjer på biler i ett sett så klart folk ser sitt snitt til å gjøre bilholdet mer forutsigbart. At noen går på en smell, ja, det er nesten ikke til å unngå. Heldigvis vil jeg tro de fleste leverandører, banker eller hva det måtte være er mer enn villig til å hjelpe og finne en løsning. Det er for alles beste.

Elbil er jo billig, verditap er jo spørs bare hvor lenge man skal ha den. Skal man bytte etter 2 år så har man kanskje et heftig tap, men skal man ha den en god stund så er det ikke så ille.

En i lokalavisa idag gikk ut å sa de kjøpte Norges siste nye MB GLC 220d igår. Vel og bra, men argumentasjonen var så dårlig at det oste at her var en som var stor elbilmotstander. Han skulle nemlig kjøre 120mil ofte i ett strekk og at ingen skal få "tvinge" de over på el. Og en hel masse ræl i tillegg om å forsvare seg selv for kjøpet. Og det er egentlig helt greit, men istedenfor å komme med masse svada som ikke har hold i realiteten så er det bare å si at denne bilen passet oss 🤷‍♂️ Mulig noe av dette var forsterket av journalist, men vi tolker det slik vi leser det :) 

Jeg skal ikke legge meg borti andres økonomi, folk kan ha fått arv, de kan ha arvet hus, vunnet penger, tapt penger, fått arv på forskudd, mange har studielån, flere har ikke, har de fått sponset egenkapital på hus eller hva.. Jeg kjenner flere som huker av på punktene over, noen er lærere, andre butikkarbeider, noen er offshore og andre i byggebransjen. Man kan spør seg hvordan han med lavinntektsyrke kan ha råd til enebolig og nyere bil mens andre med langt høyere inntekt ikke har så flott fasade, men fakta er at vi vet ingenting om hvordan økonomien er. Mulig han har arvet huset og sitter igjen med en slant til bil, mulig han har tatt seg vann over hodet eller kanskje de har spart 🤷‍♂️ Jeg vet flere på min alder nå som flytter tilbake for å stifte familie som arver hus etter besteforeldre. Da sitter de egentlig godt i det fra start. Vi kommer alle fra forskjellige slagmarker :) 

Bruk peng, fokus på seg selv og nyt livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nylig at den eneste (!!) BMW E36 M3 3.0 Coupe i fargen Neon Green ble solgt her i Norge.. Husker jeg syntes den var rimelig nice når den var i Sverige, og lurte på om den ville ende opp her i landet

Noen her som kjøpte den?

Den kostet over 300K mener jeg å huske, og ble solgt passelig fort.. Men slik er det vel når den er "unik". Selvom det "kun" er fargen som gjør den "unik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius2002 skrev:

En i lokalavisa idag gikk ut å sa de kjøpte Norges siste nye MB GLC 220d igår. Vel og bra, men argumentasjonen var så dårlig at det oste at her var en som var stor elbilmotstander. Han skulle nemlig kjøre 120mil ofte i ett strekk og at ingen skal få "tvinge" de over på el. Og en hel masse ræl i tillegg om å forsvare seg selv for kjøpet. Og det er egentlig helt greit, men istedenfor å komme med masse svada som ikke har hold i realiteten så er det bare å si at denne bilen passet oss 🤷‍♂️ Mulig noe av dette var forsterket av journalist, men vi tolker det slik vi leser det :) 

Men å betale 1,1 mill for en Mercedes som bare har en 2,0 liters dieselmotor på 190 ish hester….det høres ut som en kjempe deal 😬 Altså for all del, jeg er også en av de som velger bil ut ifra mitt behov og ikke hva media og alle andre oppfordrer til. Den norske elbil politikken har sporet helt av, særlig når norske importerer fjerner biler (ofte fossile) fra prislistene sine fordi fabrikkene legger mye av ansvaret for CO2 regnskapet på norske kunder. 

Jeg kjenner flere som i alle år har kjøpt ny fossilbil hver tredje til fjerde år men som nå enten beholder sin gamle bil eller kjøper en nyere brukt. To av de er min far og svigerfar, de vil simpelt hen bare ikke ha elbil. Svigerfar beholder sin 2020 modell og min far klarte å få tak i en 2023 ladbar hybrid. En god bekjent som har firmabilavtale leverte sin Enyaq her om dagen og hentet ut en av Norges første eksemplarer av nye Skoda Superb. 2,0 TDI med firehjulstrekk og 193 hester….800 000,- papp 😬 Men jeg må si at nye Superben virkelig var en flott bil på alle mulige måter, bedre enn G61 iallfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Blinklys skrev:

Jeg så nylig at den eneste (!!) BMW E36 M3 3.0 Coupe i fargen Neon Green ble solgt her i Norge.. Husker jeg syntes den var rimelig nice når den var i Sverige, og lurte på om den ville ende opp her i landet

Noen her som kjøpte den?

Den kostet over 300K mener jeg å huske, og ble solgt passelig fort.. Men slik er det vel når den er "unik". Selvom det "kun" er fargen som gjør den "unik"

Det er vel denne?😁 Gikk for 449'. 

FB_IMG_1720094372293.thumb.jpg.e53538f04e56218a2c3472ca5fbf6590.jpgFB_IMG_1720094374660.thumb.jpg.c7f3511b87ce2d60b5a023e7377a1d50.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Markus E30 skrev:

 

FB_IMG_1720094372293.thumb.jpg.e53538f04e56218a2c3472ca5fbf6590.jpg

Det er den ja, veldig flott bil :)

Den var registrert HPS 670 i Sverige, husker jeg

Så den dukker opp på treff ja, kult den ikke bare endte opp med å bli parkert i en eller annen garasje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om ikke mange etterhvert må revurdere sitt syn på ladbare hybrider. Nå fremstår flere av dem så bra at de virkelig er ett reelt alternativt til elbiler. Nye Golf GTE ladbar hybrid går 142 km på ren elektrisitet. Det betyr at man kjører distansen Oslo-Larvik utslippsfritt med en fossilbil. Eller tur retur Oslo-Drammen med god margin. Ser jo milevis bedre ut enn ID3 også.

IMG_1668.thumb.webp.4722ca80ef95402de7ccc5fc50f7e413.webp

https://www.tv2.no/broom/ny-golf-overrasker-med-rekord-rekkevidde/16761482/

Sykt frustrerende at man i Norge har låst seg helt på null utslipp slik at man som forbruker frarøves mulighetene til valgfrihet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er en av de som ikke hadde kjøpt en ladbar hybrid nesten uansett hvilken rekkevidde du stapper i den. Dobbelt opp med drivlinjer, mer kompleksitet og flere potensielle problemer. Dessuten har jeg mulighet til å ha 2+ biler. Da er det som regel bedre med en elbil + en fossilbil. Sånn er det nok for ganske mange andre i Norge også. 

Selvfølgelig er det noe å vurdere om du skal ha kun én bil, men nå som det har blitt mer ladestasjoner og bedre utviklet infrastruktur for elbil så går jo de fleste langturene greit for folk med elbil også, utenom de 0,1 % som insisterer på å kjøre 10 timer i strekk uten stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, E.C. skrev:

Selvfølgelig er det noe å vurdere om du skal ha kun én bil, men nå som det har blitt mer ladestasjoner og bedre utviklet infrastruktur for elbil så går jo de fleste langturene greit for folk med elbil også, utenom de 0,1 % som insisterer på å kjøre 10 timer i strekk uten stopp.

Jeg ser litt annerledes på det. Her får man både elbil og fossilbil i en bil, i en forpakning som har vært elsket av Europas (og Norges) bilkjøpere i 40 år. For det er ikke til å stikke under en stol at en Golf ER en bedre bil enn Model 3 totalt sett. Her har man elbil til all den daglige kjøring pluss litt lengre turer, så har man trygghet og forutsigbarhet når man skal lenger. Mange av disse ladbare hybridene kan hurtiglades også nå så da har man den muligheten også hvis man uansett stopper. Joda, to drivlinjer er dobbel kompleksitet men det er ennå så sykt mye ladbare hybrider som ruller på veiene så helt krise kan det ikke være. 

I Norge så har nok inndoktringen gått for langt med tanke på elbiler, men i Europa så vil nok dette bli en stor greie tror jeg. Virker som i Norge så var ladbar hybrid litt for tidlig ute, men i Europa så ser det ut som de kommer akkurat tidsnok til å faktisk bli en varig løsning som er ett perfekt kompromiss mellom ren fossil bil og elbil. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende hybrid, så er jo Toyota bankers.  Har pratet med mange taxisjåfører, og kun vært borti to stykk som har opplevd motorhavari på bensinmotoren, en 2013 Auris og en 2015 Prius Seven der begge røk etter ca 350k km. 

Alle de andre har bare hatt godord å komme med angående Toyota, både Prius, Camry og spesielt RAV4.  Rett og slett fantastiske biler med en vanvittig byggekvalitet, det skal Toyota ha. 

Pratet med en sjåfør forleden som kjørte en 2018 Mercedes E-klasse 300de eller hva de heter, den med firerdiesel og strøm. Og den hadde UTROLIG nok vært skuddsikker i 6 år og 360 000km, var fortsatt på originalt motor/batteri og girkasse. Ikke dårlig for en Mercedes som har gått i Oslo da nesten alle E-klasse diesel mellom 2010 og 2018 har byttet motor og girkasse minst en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...