Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg prøvekjørte 308SW da jeg så på ny bil i fjor høst. Bilen hadde mye utstyr og motoren var grei, 130hk bensin. Men den var dessverre for min del veldig kjedelig å kjøre, og den ga meg ingenting utenom masse utstyr og et fremkomstmiddel til en hyggelig pris. Jeg var også interessert i 508rxh, synes den ser kul ut fortsatt, men den er ganske tung og jeg ville prøvekjøre en, men det var ingen til salgs i nærområdet og Peugeotforhandleren hadde ingen inne, samme med DS5 Hybrid(4x4). Endte opp på 11' E91 320d xDrive, vet ikke om det var det mest fornuftige, men den kommer seg fram, har hengerfeste, grei plass(kunne hatt mer), fin å se til og ikke minst utrolig morsom og god å kjøre. :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. E91 er en fantastisk bil, men har litt begrenset plass som du er inne på. Med 407en min tok det vel 20 000km før jeg begynte å like bilen, og selvom jeg kan kjøre mye fortere med bmw gjennom et gitt svingparti, foretrekker jeg faktisk å kjøre 407. Med svak motor, treg turbo og et understell som minner om en båt, krever bilen en stødig sjåfør for å kjøre effektivt. Feil i kjøringen blir ikke tilgitt like lett, men gir desto høyere mestringsfølelse når svingene sitter.

Underholdningsfaktoren er derfor etter mitt skjønn høyere i dårligere biler. For langkjøring derimot, vinner bmw suverent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke stor motor som avgjør morofaktoren for meg, jeg hadde det skikkelig moro i C1 med 1.0L og 68hk. Jeg hadde sikkert klart å lære å like 308SW, men det var ikke rett bil for meg der og da, selv om det var mye nybil for pengene! :) Nå er ikke en 320d overmotorisert heller, jeg har alltid lyst på mer kraft, 163hk er ikke mye lengre blant premiummerkene. Jeg håper jeg kan ha denne i lang tid, ved neste bytte vet jeg ikke, men en sen utgave av F11 hadde vært noe, og det er såpass langt fram i tid at de har sunket litt i pris, samtidig har sikkert mye nytt kommet :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hawkon88 Det var den totale pakken som var veldig bra når det gjelder Peugeot 406 (spesielt som stasjonsvogn). Mekanisk var de svært solide, men også interiøret var robust selv om designet kanskje var litt kjedelig. Den aktuelle 406'en i familien som gikk nesten 600K kilometer hadde stadig et veldig pent interiør med lite slitasje på bl.a setetrekkene. Dette var en prefacelift med stoffseter (billigste utstyrsnivå), men dessverre så endret Peugeot setetrekket på facelift modellen. Det var ikke like solid og ble hurtigere slitt.

Motorene var jevnt over fornuftige, men det var dieselmotorene som var veldig bra. Effektmessig var de on par med konkurrentene, men spesielt den første genereasjonen med 2,0 common-rail HDi dieselmotorer var signifikant mer harmoniske enn f.eks BMW's M47 pendant. Svært solide var de også og det er ikke uvanlig at de går langt over 500K kilometer uten annet enn alminnelig vedlikehold. Årsaken til dette er at motorene også fantes i PSA's kommersielle kjøretøyer og de ble også solgt i bl.a Afrika og Midtøsten. 

Rust var det også svært lite av på 406 modellen de første 10-15 årene. På familiens 406 var det etter 16 år kun litt rust ved kanalene bak fronthjulene og dette tiltross for at den sto utendørs 365 dager i året og ble brukt hver dag (40-50 Km) i fuktige og saltplagede Danmark. Selv idag kan man ofte se relativt pene 406 bruksbiler på de danske veiene.

BMW 3 og 5-seriene er selvfølgelig både mer påkostede og objektivt bedre biler enn f.eks Peugeot's mellomklassemodeller (406, 407 og 508), men til prisen synes jeg at PSA bygger svært fornuftige biler. Man får hva man betaler for, men jeg er ikke sikker på om merkostnaden for en ny BMW helt står i stil til den generelle holdbarheten. På den annen side blir dette mindre og mindre viktig for ganske mange. Folk bytter biler oftere enn før og mange leaser biler på 2-3 års kontrakter. Som bruktbiler er derfor BMW'ene vesentlig mer økonomisk fornuftige, men da er også prisen kommet ned på et nivå som er mer sammenlignbart med ditto Peugeot modeller. Gitt at prisen er nogenlunde den samme er det ingen tvil om at det er en BMW man bør kjøpe. Tilbake står driftsomkostningene, men de varierer med hvor man befinner seg og hvordan man kjører bilene. Man kan vedlikeholde en BMW relativt billig, men hvis man kun svinger innom merkeverkstedene blir det fort dyrt og mye dyrere enn med en Peugeot... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant fredrik😊 Interiøret i 407en min er også i svært god stand etter nesten 250000km, og er enda uten rifter/hull.

320d går godt nok for de fleste. 0-100 på 8sek er ganske akseptabelt i tillegg til godt dreiemoment fra 1500omdr gjør bilen temmelig grei til norsk landeveiskjøring. Det er nok til å ta de fleste forbikjøringer uten å måtte hente fart. 407 2.0hdi klarer 0-100 på 10,7sek. Forbruket  ligger på litt over 0,5l/mil på begge to. 407 ble lansert i 2004, e90 i 2006.

Når det gjelder bmw som bruktbil, er det mye bil for pengene etter noen år på bruktmarkedet. Sånn sett kommer jeg nok ikke til å kjøpe nytt i overskuelig fremtid. Ikke at jeg har råd til det heller (bmw hvertfall) men jeg velger nok feks en brukt e70 eller f10 over en ny 308/508 om jeg hadde budsjett på 3-400.

Premiumprodusentene syns jeg også er flink til design som tåler tidens tann. Det syns jeg ikke de andre klarer. E9x med mpakke++ syns jeg ser svært bra ut til å være 10år gammel. Det samme med a6, eklasse osv. Jeg kan ikke si det samme om mondeo, avensis, passat og tilsvarende. Kanskje med unntak av v70. Jeg tenker hvertfall ikke på en e39 som en 20år gammel bil.

Når det gjelder vedlikehold, er tyskerne forholdsvis lette å skru på, med noen unntak (feks må fronten av for bytte av lyspærer på golf 4 med xenon) ikke minst er det mange videoer og andre tutorials for hver minste ting+ enormt lett deletilgang på nytt og brukt. 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Interessant fredrik😊 Interiøret i 407en min er også i svært god stand etter nesten 250000km, og er enda uten rifter/hull.

320d går godt nok for de fleste. 0-100 på 8sek er ganske akseptabelt i tillegg til godt dreiemoment fra 1500omdr gjør bilen temmelig grei til norsk landeveiskjøring. Det er nok til å ta de fleste forbikjøringer uten å måtte hente fart. 407 2.0hdi klarer 0-100 på 10,7sek. Forbruket  ligger på litt over 0,5l/mil på begge to. 407 ble lansert i 2004, e90 i 2006.

Når det gjelder bmw som bruktbil, er det mye bil for pengene etter noen år på bruktmarkedet. Sånn sett kommer jeg nok ikke til å kjøpe nytt i overskuelig fremtid. Ikke at jeg har råd til det heller (bmw hvertfall) men jeg velger nok feks en brukt e70 eller f10 over en ny 308/508 om jeg hadde budsjett på 3-400.

Premiumprodusentene syns jeg også er flink til design som tåler tidens tann. Det syns jeg ikke de andre klarer. E9x med mpakke++ syns jeg ser svært bra ut til å være 10år gammel. Det samme med a6, eklasse osv. Jeg kan ikke si det samme om mondeo, avensis, passat og tilsvarende. Kanskje med unntak av v70. Jeg tenker hvertfall ikke på en e39 som en 20år gammel bil.

Når det gjelder vedlikehold, er tyskerne forholdsvis lette å skru på, med noen unntak (feks må fronten av for bytte av lyspærer på golf 4 med xenon) ikke minst er det mange videoer og andre tutorials for hver minste ting+ enormt lett deletilgang på nytt og brukt. 

Det som er veldig fint med eldre BMWer er at det finnes som sagt en guide for alt som er. BMW er jo kjent for å ha tiltrukket seg den yngre garden, som kanskje er flinkere til å dokumentere hvordan man byttet komponenter på forums som dette. kjenner folk som har hatt eldre audier, som begynte å se på eldre bmwer typ e46 og som ble sjokkert over hvor mye dokumentasjon det fantes på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hawkon88 Vedr. 406 2.0 HDi tenker jeg litt lenger tilbake i tiden. DW10 motoren kom allerede i 1998 og hadde som tidligere nevnt common-rail innsprøytning i likhet med BMW's M57 motor. Denne motoren ytet 109 HK og 250 Nm. 0-100 Km/t gikk løs på 12,5 sekunder og toppfarten var 191 Km/t.

Tidsmessig var den tilsvarende BMW motoren M47D20 med 115 HK og 265 Nm (ikke common-rail). Denne motoren fantes ved lanseringen i 2001 kun i E46 318d såvidt jeg husker. 0-100 Km/t gikk løs på 10,7 sekunder og toppfarten var 202 Km/t. I 2001 kom 406 2.2 HDi med 133 HK og 314 Nm nettopp for bedre å kunne matche E46 320d med 136 HK og 280 Nm (heller ikke common-rail).

Jeg er ellers helt enig med deg i at premium bilmodellene generelt har et design som tåler tidens tann bedre enn f.eks Peugeot's modeller. Det finnes imidlertid helt klare unntak i denne sammenhengen... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kverne litt mer på franske biler....Jeg synes 406 er den mest vellykkede familiebilen fra Frankrike de siste 30 årene. Den ser fortsatt ganske bra ut og som nevnt er de driftssikre - ganske vanlig med høy km på disse. De var populære som firmabiler, og på slutten av produksjonen i 2003/2004 var de meget bra priset. Man fikk en fullutstyrt 2.0 hdi til bare 229k - til sammenligning kostet en E46 316i 1.9 Business 299k.

407 har jeg ingen erfaring med, men synes personlig den modellen var en skikkelig nedtur ifht 406. Designet ser ikke ut i måneskinn, og bagasjeplassen mener jeg ble kraftig innskrenket. Salgstallene ble vel aldri det helt store heller.

Får heller ikke til opplasting av bilde i dag, men regnet med at det var nettbrettet mitt det var noe feil med. Er nettopp derfor jeg ikke har bidratt i spotte-tråden i det siste - alt blir så tungvint på pad, og laptopen min har gått i koma etter et tilfelle av vold i hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

307cc syns jeg er et unntak. Framdeles en kul bil. 205 er også artig. 😎 I tillegg har de jo flere ikoniske biler på samvittigheten. Hvilke modeller tenker du på fredrik?

406 kjenner ikke jeg så godt til, men om peugeot var først ute med commonrail viser de jo innovasjon (hvertfall den gangen). Personlig syns jeg ikke 406 er så pen å se på. 407 var en miss fra peugeot. Dårlig plass (dårligere enn 307sw) til tross for relativt store ytre mål, og ikke spesielt pen å se på. Prismessig startet de på rett over 300. Sånn sett var nok passat 3bg og mondeo kulere den gangen. Ikke hadde 407 isofix (a6 hadde hatt dette i flere år allerede, e39 hadde som ekstrautstyr på preface og standard på facelift). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve common-rail innsprøytningssystemet tror jeg det er Bosch som står bak og hvis ikke jeg husker helt feil var det Fiat og/eller Alfa Romeo som først implementerte dette i deres dieselmotorer (mest trolig Alfa Romeo 156 2.4 JTD i 1997). PSA var relativt tidlig ute med deres HDi motorer, men det var også BMW med M57 motoren... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...