Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Har et veldig off-topic spørsmål her, er det en rørlegger (eller noe andre som kan dette her ) som kunne svart meg på et spørsmål ?
Kan gjerne ta det på PM. Gjelder sluk på bad / toalett. Har en teori om noe som jeg gjerne skulle bekreftet/avkreftet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2019 den 10.36, Fredrik 90 skrev:

Snakker om sola... Dieselbil salget i Europas største bilmarked har begynt å stige igjen. Flere og flere dieselmodeller begynner nå å klare utslipps kravene og slipper da inn i by sentrumene igjen. Elbil salget stiger også, men er fortsatt på kun 1,7 prosent av det totale salget. 

https://www.tv2.no/broom/10394322/

Slik nyheter som dette snakkes det veldig lavt om i Norge..

Jeg tror nok det er en stund til man ser samtlige tyskere stå på gassen nedover autobahn i en elektrisk bil. Sålenge rekkevidden er heller dårlig i godt driv, vil nok dieseler holde stand en stund til. I byene har jeg inntrykk av at de fleste kjører relativt små og fornuftige bybiler.

Det er rart med det da. Dersom tyskerne finner en god nok batteriteknologi og ser at det kan satses på for fullt, er infrastruktur bygget ut nesten over natta, og bilene ruller ut fabrikkdørene i en kjempefart. Men det kan ta veldig, veldig lang tid før de er klare for det.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Jeg tror nok det er en stund til man ser samtlige tyskere stå på gassen nedover autobahn i en elektrisk bil. Sålenge rekkevidden er heller dårlig i godt driv, vil nok dieseler holde stand en stund til. I byene har jeg inntrykk av at de fleste kjører relativt små og fornuftige bybiler.

Det er rart med det da. Dersom tyskerne finner en god nok batteriteknologi og ser at det kan satses på for fullt, er infrastruktur bygget ut nesten over natta, og bilene ruller ut fabrikkdørene i en kjempefart. Men det kan ta veldig, veldig lang tid før de er klare for det.

Hydrogen er vel strengt tatt fremtiden. Synd at ikke regjeringen trekker frem hydrogen i større grad som en "ja" bil. Om teknologien fra både bilprodusenter og hydrogenprodusenter og evnen til å sette opp stasjoner hadde vært tilgjengelig ville nok mange fler kjøpt hydrogenbil. Hvor mange elbilister tenker over utslippene når batteriene og bilen skrotes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Jeg tror nok det er en stund til man ser samtlige tyskere stå på gassen nedover autobahn i en elektrisk bil. Sålenge rekkevidden er heller dårlig i godt driv, vil nok dieseler holde stand en stund til. I byene har jeg inntrykk av at de fleste kjører relativt små og fornuftige bybiler.

Det er rart med det da. Dersom tyskerne finner en god nok batteriteknologi og ser at det kan satses på for fullt, er infrastruktur bygget ut nesten over natta, og bilene ruller ut fabrikkdørene i en kjempefart. Men det kan ta veldig, veldig lang tid før de er klare for det.

Ja det er liksom ett helt annet tankesett og avgiftsystem i Tyskland. Hver gang jeg er i Tyskland så føles likesom hele den elbil greia så fjernt, ting virker liksom helt normalt slik det var rundt biler i Norge for 5 år siden. Tyskere kjører i sitt mye lengere enn oss, langt større andel av den arbeidene befolkingen bor utenfor byene og pendler inn til byen eller til sitt arbeids sted. Mange gjør dette med kollektivtransport, men også mange gjør dette med bil. For mange av disse så er elbil ganske fjernt, etter endt arbeidsdag setter de seg i bilen og suser i 140 km/t de 120 km hjem. Når de skal på ferie så bruker de bilen, enten ned til middelhavet eller opp til Skandinavia. Strømmen dems er dyr, inntektene er i større grad lavere enn hva de er i Norge. Det er i det hele mange faktorer som spiller inn på at jeg tror vi skal mange år frem før tyskerens tar oss igjen på elbiler. Se bare på våre nærmeste naboland, selv der går det treigt. 

Og nå kommer sikkert Fredrik og elbil disiplene sine med at nå går det fort i Tyskland også, industrien omstiller seg, elbil er hipt blant tyske direktører, stor sattsing på lade infrastruktur i byene osv. Så får vi en heidundranes elbil diskusjon over fire sider som egentelig ikke fører noe sted hen. 

(Ja den siste der var fleipete ment, såpass takhøyde og ironi håper jeg vi har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stereotypisk. En haug med gamle røti opprustne biler ble ikke vinket inn til teknisk, mens en godt påpasset, nokså nylig vasket E46 ble dratt inn. Eksos og senkesett, morsomme biten var att jeg var 5 min unna Svendsen eksos...... Men da får jeg hvert fall somlet meg til å få godkjent senkesettet. Skjønte det på typen som stoppa meg at han var ute etter BMWer. Gnudde  seg ihjel  angående us blink, sa det som det var at det har jeg ikke.

Må si lyden fra Kløfta til Svendsen eksos med eBay eksos var slitsomt. Turen tilbake med var strålende still fram til jeg skulle svinge av.... Stopp på bensinstasjonen for å pisse, mens jeg går ut av setet så begynner batterilampa å lyse, samtidig som det uler fra motorrommet..........

15501376049346053649774381603981.jpg

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble stoppa i teknisk kontroll med min E34 for tre år siden. Han kontrolløren sto godt inne på fortauet og småprata med noen kolleger, alle bilene foran meg fikk passere uten at de så mye som løfta blikket. Men han må ha sett meg i sidesynet, for helt plutselig bykset han til og hoppet ut i busslomma for å få meg inn. Var så vidt han ikke rakk å hanke meg inn. 

Da var de over og under, målte noe på eksos, lys, tekniske funksjoner og full pakke. Jeg sa til ham at hvis du er ute etter å gi mangel lapper så har du stoppa feil BMW. Han prøvde seg med at jeg ikke hadde fjerna de gamle oblatene fra skiltene (hadde ikke somlet meg til å fjerne oblatene fra skiltet etter at denne ordningen opphørte i 2013). Det jævligste var at det virka som han var sur fordi han ikke fant noe, det burde da i høyeste grad være posetivt at en bil på veien er i forskriftsmessig stand. To timer etterpå kjørte jeg forbi samme kontroll i F10en på vei til butikken, da gadd de ikke se på meg en gang. Så de har helt klart ett anstrengt forhold til gamle BMWer, med god grunn selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne at det er mye shabby BMWer ute å går, men foran meg var den ene skrothaugen etter den andre. Men jeg har ikke godkjent senkesettet, så har kun meg selv å takke. Nå står jeg å venter på viking for å få fraktet bilen til nærmeste verksted. FOR EN DAG! Hemsedalturen i morgen ser ut til å henge i en tynntråd 

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt stoppet i "teknisk" kontroll 1 gang. Hadde alt på stell, "ny" (14 år gammel på den tida) E39 og alt av vognkort osv.  Tror de sjekka førerkort også opp lot databasen. Var kun purken som sto der uten vegvesen :P

kjørte rett forbi en teknisk kontroll tidligere nå i vinter, de gadd ikke vinke meg inn engang 🤔 Har heldigvis ikke noe å skjule, kjører med vanlige kjørelys og ikke dette usblink-tullet... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FredrikE24 skrev:

har inntrykk av at SVV på Sørlandet er litt mer på hugget enn ellers. Kjører man med ikke-godkjent eksos på motorsykkel får man visning. På Sørlandet så ryker skiltet på stedet om kontrolløren mener at det trengs. 

Trafikkstasjonen i Arendal er helt idiotisk, særlig når det kommer til amerikanske biler. De er også veldig på hugget når de har utekontroll, noe de har oftere enn andre steder i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de egentlig "flink" til å stoppe alle slags biler, gammel som ny, Toyota som BMW. Ingen sure miner eller kommentarer fra de, som jeg har opplevd ihvertfall. 🤷‍♂️ At de enkelte plasser stopper gammelt mer enn nytt er vel ingen newsflash, når man ser alt rælet som blir solgt på finn og facebook så skjønner jeg den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør her siden jeg ikke har tid å ringe banken i kontortid.
Begynner å bli luta lei av gå frem og tilbake hverdag så nå må det snart en BMW inn i garasjen igjen. Holder på å pusse opp leiligheten så timinga er overhodet i bra for å låne penger til bil, men på sikt tror jeg ikke det blir så gærent. 
Det beste hadde absolutt vært å lånt med boligen som sikkerhet, men p.d.d er ikke det mulig. Når alt er ferdig pusset opp er det ikke noe problem å låne penger, men da kan jeg risikere at bilen jeg titter på har blitt solgt. 
Å ta opp ett billån forså å bake det inn i boliglånet ved en ny verdivurdering og refinansiering, er det mulig?
Mulig å flytte billånet fra bank A til bank B der boliglånet er?

Noen som også sitter på info ang billån og import av bil fra utlandet. Hvilken regler gjelder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...