Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Er det bare meg som HATER alle disse jævla gressklipperne på 2 hjul som kjører rundt uten dB killer og uoriginal eksospotte?

Det bråker noe så jævlig, og lyden er helt jævlig. Ingen god lyd, bare «Smeller» og det er så mange av de som kjører rundt i finværet og tror dette er kult. Mulig jeg høres butthurt ut, men er luta lei å ikke kunne sitte på restaurant ved Sæter krysset i nærheten av der jeg bor, uten å bli overdøvet av 125cc fisemotorsykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så overraskende etter all den lovsangen av Tesla :) jeg ville betraktet det hele med et smil, og ihvertfall unngått ordlyden du selv bruker her.

Jeg ville bare sett på det som noe positivt at 16 åringer synes motor er kult, og at de bruker tid på kjøretøyene sine. Som med alt annet så må ting få modnes ift fasinasjonen for støy og 11-15hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TRF skrev:

Ikke så overraskende etter all den lovsangen av Tesla :) jeg ville betraktet det hele med et smil, og ihvertfall unngått ordlyden du selv bruker her.

Jeg ville bare sett på det som noe positivt at 16 åringer synes motor er kult, og at de bruker tid på kjøretøyene sine. Som med alt annet så må ting få modnes ift fasinasjonen for støy og 11-15hk.

Skal spørre de on noen av dem kan stå utenfor ditt hus å kjøre full spiker midt på natten. Kanskje du synes dette er gøy bortimot hver natt? Fleste av de kjører frem og tilbake mange ganger i tillegg. Husker selv da jeg fikk lappen. Jeg kjørte mye fordi det er gøy, men en 1,5L med helt originalt anlegg bråker ikke stort mer enn et AC på hotell i syden. Ikke en gang X6M’en var så høylydt på tomgang.

Jeg synes større motor er helt ok, det er brom og ikke en avansert modell av kortstokk mot eikene på et sykkelhjul. Men de lette mc’ene er bare bråk. For å ikke glemme ULOVLIG. Sist jeg sjekket var ikke noe av de modifikasjonene jeg har gjort med bil eller sykkel vært ulovlig eller svært forstyrrende for andre mennesker.

De kan gjøre så mye de vil med syklene sine, men helst ting som ikke sjenerer andre mennesker unødig. Syklene bråker mye mer enn de går. Det er ikke kult når man bor i byen. Spesielt fordi det er varmt og man ikke kan sove med vinduet åpent pga. noen (overraskende mange ??) har pops fra eksosen på 125cc’en sin. Noen av disse syklene smeller som 9mm Sig Sauer. Spesielt fordi mange av de også kjører på så hardt de kan gjennom smågater og villaveier der det er 30 sone og strengt tatt ikke smarteste stedet å gjøre sånt på. Spesielt på nattestid kjører samtlige av disse YZF’ene og KTM Duke forbi på full spiker. Til og med Vespa Super Sport 125cc har jeg sett en fjomp kjøre uten DB killer og uoriginal potte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TRF skrev:

Menne.. du ser en hvis forskjell i scenarioet du beskriver i første og andre innlegg om denne saken? :)

Nei? De bråker ikke noe mindre på dagtid? Begge deler er på steder og tidspunkter der man kanskje ønsker å faktisk  sitte i fred, høre hva de man sitter sammen med sier. I tillegg så gjør noen av disse popsa vondt i ørene. Jeg ser jo at det ikke kun er meg som reagerer på det. Andre som satt der dukket litt med hodet hver gang gjengen på 4 125cc med pops kjørte forbi eller stoppet på rødt lys og «revet» syklene. Man skvetter litt av sånne smell.

Enda mindre setter jeg pris på dette da nabolaget mitt har vært stille og rolig i over 6 år (Så lenge jeg har bodd her). Hadde faktisk ønsket meg at politiet hanket inn samtlige som kjører med sånt og forteller de at dette ikke er ok. Ikke bare bråker disse syklene, de kjører også jævlig fort gjennom veien her jeg bor. Det er hverken fortau eller gangvei her. 30-sonen er brutt for lengst både på dagtid når de er på vei hjem fra skolen, og på nattestid når de bare turer rundt omkring for moro. Skolebarn, eldre, folk som går tur med hunden osv. synes nok ikke at dette er noe særlig mer morsomt enn det jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, humpfy skrev:

Vil nok være lurt å ta opp dette med de det gjelder. Hvem vet, kanskje de viser forståelse.

Snakket med 1 (2) av de jeg ser oftest. Stoppet begge da en av de prøvde å kjøre forbi meg i 30-sonen mens det gikk folk i veien på høyre side og de to bilene på bildet stod som de står nå. Han ga bånn pinne og prøvde da å presse seg mellom meg og gresskant på venstre side. Jeg stoppet på tvers av veien og gikk ut av bilen. Da fikk jeg en voldsom skyllebøtte av han ene. De var irriterte fordi jeg ikke lå i 35-40. Han andre stod bare med armene i kryss med visiret nede og nikket.

Jeg svarte med å si at man må ta hensyn til myke trafikanter, og at det å kjøre på den måten han gjorde er livsfarlig for både han og de rundt seg. En dame med hund stod bak meg og sa til guttene: «dere kan ikke kjøre sånn! Det er livsfarlig» 

Når de hadde fnyst av det så spurte jeg han om hvorfor han hadde en sykkel som bråkte noe voldsomt, og da svarte han: «Det skal ikke du tenke på. Fordi det har du ingenting med å gjøre.

Da sa jeg rett ut at det har jeg. Fordi sånne ting kan anmeldes. Så satte han seg på sykkelen, ga meg langefinger og kjørte av gårde med en nølende kompis i ryggen.

For meg er dette et uttrykk for at han sikkert synes situasjonen var ubehagelig, men at han ikke ga filla i hva jeg sa. Hele situasjonen var kjip og hektisk. Det skal sies at man skal være rimelig flink om man mår inn til noen som helst i en sånn situasjon, men fyren ser ikke ut til å ha forbedret seg... han kom nemlig i en voldsom fart og prøvde kjøre forbi på innsiden av bilen min (på høyre side) da jeg var på vei inn innkjørselen min hjemme. Han bråstoppet med hjulet knappe 50-60 cm fra passasjerdøren på bilen min. Han ble antakeligvis litt satt ut av å nesten krasje, og ble stående litt før han nok en gang liret av seg dumskap som «Fack deg a!».

Er det for mye å be om at når man bruker blinklys, kjører i fartsgrensen/etter forholdene i en villavei... at andre trafikanter oppfører seg også? Porten min er (det er regulert her) kun 2,7m bred og ikke vinklet. Kjører også 4x4, Så det trengs litt sving for å komme inn. Jeg sjekker alltid speil før jeg skal til å svinge (av erfaring at det også finnes elsyklister som kommer susende og prøver seg på samme manøver), men de var ikke å se. Tipper han kom i 50-60 da det ikke finnes fartsdumper akkurat de 300m som går forbi min innkjørsel, og veien går i en slak sving som gjør at veien ikke er så oversiktlig.

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Ja, men det et veldig forskjellige biler også :P de har jo fått samme motor som TM3 nå også. Eneste som skiller de to per nå er luftmotstand, vekt og at det ikke er ny type batteri i den, men det er egentlig kun vekt som spiller inn der igjen.

Nope... det skiller faktisk ganske mye teknisk mellom X90D og f.eks M3P utover det helt åpenbare som luftmotstand og vekt. Model 3 Performance har bl.a både mer effektive elektriske motorer (inkl. permanent magnet motor bak) og mer moderne software (frem til den siste oppdateringen av Model S og X i begynnelsen av mai måned i år). Kombinasjonen av disse tingene gjør Model 3 Performance rundt 50% mer effektiv enn Model X 90D.

Jeg vet ikke om det egentlig er så relevant å sammenligne Model 3 Performance mot f.eks M3. Det er to helt forskjellige konsepter og BMW M3 er når det gjelder kjøreegenskaper og sportslighet langt mer fokusert enn Model 3 Performance. På den annen side er elektriske motorer mye mer effektive enn selv den beste stempelmotoren (som man jo finner i en M3) så det beste hadde vært en elektrisk M3. Kanskje er det nettopp dette Porsche holder på å utvikle med Taycan - når BMW åpenbart ikke helt vet hva de skal gjøre vedr. elektriske biler?   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, humpfy skrev:

Vil nok være lurt å ta opp dette med de det gjelder. Hvem vet, kanskje de viser forståelse.

Snakket med 1 (2) av de jeg ser oftest. Stoppet begge da en av de prøvde å kjøre forbi meg i 30-sonen mens det gikk folk i veien på høyre side og de to bilene på bildet stod som de står nå. Han ga bånn pinne og prøvde da å presse seg mellom meg og gresskant på venstre side. Jeg stoppet på tvers av veien og gikk ut av bilen. Da fikk jeg en voldsom skyllebøtte av han ene. De var irriterte fordi jeg ikke lå i 35-40. Han andre stod bare med armene i kryss med visiret nede og nikket.

Jeg svarte med å si at man må ta hensyn til myke trafikanter, og at det å kjøre på den måten han gjorde er livsfarlig for både han og de rundt seg. En dame med hund stod bak meg og sa til guttene: «dere kan ikke kjøre sånn! Det er livsfarlig» 

Når de hadde fnyst av det så spurte jeg han om hvorfor han hadde en sykkel som bråkte noe voldsomt, og da svarte han: «Det skal ikke du tenke på. Fordi det har du ingenting med å gjøre.

Da sa jeg rett ut at det har jeg. Fordi sånne ting kan anmeldes. Så satte han seg på sykkelen, ga meg langefinger og kjørte av gårde med en nølende kompis i ryggen.

For meg er dette et uttrykk for at han sikkert synes situasjonen var ubehagelig, men at han ikke ga filla i hva jeg sa. Hele situasjonen var kjip og hektisk. Det skal sies at man skal være rimelig flink om man mår inn til noen som helst i en sånn situasjon, men fyren ser ikke ut til å ha forbedret seg... han kom nemlig i en voldsom fart og prøvde kjøre forbi på innsiden av bilen min (på høyre side) da jeg var på vei inn innkjørselen min hjemme. Han bråstoppet med hjulet knappe 50-60 cm fra passasjerdøren på bilen min. Han ble antakeligvis litt satt ut av å nesten krasje, og ble stående litt før han nok en gang liret av seg dumskap som «Fack deg a!».

Er det for mye å be om at når man bruker blinklys, kjører i fartsgrensen/etter forholdene i en villavei... at andre trafikanter oppfører seg også? Porten min er (det er regulert her) kun 2,7m bred og ikke vinklet. Kjører også 4x4, Så det trengs litt sving for å komme inn. Jeg sjekker alltid speil før jeg skal til å svinge (av erfaring at det også finnes elsyklister som kommer susende og prøver seg på samme manøver), men de var ikke å se. Tipper han kom i 50-60 da det ikke finnes fartsdumper akkurat de 300m som går forbi min innkjørsel, og veien går i en slak sving som gjør at veien ikke er så oversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik hvis man sammenligner med kun X90D ja :P, men den er ikke å få kjøpt ny lenger. Jeg sammenlignet med Model S og X som du også sier, har fått oppdatert drivlinjen med permanent magnet reluctance motorer (og adaptive fjæring.) 

Jepp. TM3 er lettere og mer gokart å kjøre. Ingen tvil om at den er mer leken enn bilene på 2,25t og oppover.

Jeg gleder meg til å se hva BMW kommer med for å konkurrere med samtlige tyske premium merker som har elbiler nå. Synes ikke X3’en var sørlig spennende med sitt 60kW batteri...

Mye mer nysgjerrig på i4 og evt. kommende elektrisk i8 modell.

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om enkelte elbilister har bikka litt over. Ikke tåler de lyd fra fossile kjøretøy og ikke tåler de den minste dunst av eksos i nærheten av ett fossilt kjøretøy. En jeg kjenner mente han var helt avhengig av hepa filteret i Teslaen sin, fordi i rushen ble han ofte stående fast i en tunell. Jeg har også stått i samme tunellen i rushen med BMWen, har ikke daua av kullos ennå.

Jeg skjønner at mopedister på fri eksos kan være irriterende. Dette er drittunger som elsker å provosere, bare la de holde på så skal du se de gir seg. Løper du etter de så får de responsen de vil ha. Vi pleide å ta en snarvei med bilene gjennom en skogsvei når vi var 18 år. Ved enden av veien bodde det en gubbe som ble helt krakilsk når vi kjørte der. Han stoppa oss, kjefta og løp etter oss. Det var jo jævlig moro hver gang. En kamerat hadde en eksepsjonelt høylydt E34, så hvis han ikke var ute så kom han når han hørte den bilen. Men vi slutta jo med det etter en liten stund. Vittig nok så kjørte jeg samme snarveien for noen år siden, da i meget rolig tempo med F10 530en. Jaggu sto han ikke på utsiden av huset, tenkte nå blir det spetakkel som i gode gamle dager. Men siden jeg hadde nyere bil og kjørte sent så kikka han ikke opp en gang. Så dissa gutta kommer til å holde på en liten stund til, så gir de seg. 

Jeg har egentlig sluttet å irritere meg over rånere og andre unger med motor interesse. Dette er fremtidens entusiaster, uten disse folka så kommer entusiasmen rundt stempelmotorer til å dø helt ut. Stadig færre unge dropper å ta førerkort, så for å holde rekrutteringen oppe så er dette en pris å betale. La de spinne på parkeringsplasser, spille musikk på Esso og bråke rundt. Flere av de skikkelig seriøse rånerene fra "min ungdom" har lagt dette på hylla og kjører i dag ordentlige seriøse biler. Mens andre stadig henger på Esso i en rullemalt 240 med blå neonlys 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

En jeg kjenner mente han var helt avhengig av hepa filteret i Teslaen sin, fordi i rushen ble han ofte stående fast i en tunell. Jeg har også stått i samme tunellen i rushen med BMWen, har ikke daua av kullos ennå.

Er det ikke resirk på klimaanlegget i Tesla? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes det virker som om enkelte elbilister har bikka litt over. Ikke tåler de lyd fra fossile kjøretøy og ikke tåler de den minste dunst av eksos i nærheten av ett fossilt kjøretøy. En jeg kjenner mente han var helt avhengig av hepa filteret i Teslaen sin, fordi i rushen ble han ofte stående fast i en tunell. Jeg har også stått i samme tunellen i rushen med BMWen, har ikke daua av kullos ennå.

Jeg skjønner at mopedister på fri eksos kan være irriterende. Dette er drittunger som elsker å provosere, bare la de holde på så skal du se de gir seg. Løper du etter de så får de responsen de vil ha. Vi pleide å ta en snarvei med bilene gjennom en skogsvei når vi var 18 år. Ved enden av veien bodde det en gubbe som ble helt krakilsk når vi kjørte der. Han stoppa oss, kjefta og løp etter oss. Det var jo jævlig moro hver gang. En kamerat hadde en eksepsjonelt høylydt E34, så hvis han ikke var ute så kom han når han hørte den bilen. Men vi slutta jo med det etter en liten stund. Vittig nok så kjørte jeg samme snarveien for noen år siden, da i meget rolig tempo med F10 530en. Jaggu sto han ikke på utsiden av huset, tenkte nå blir det spetakkel som i gode gamle dager. Men siden jeg hadde nyere bil og kjørte sent så kikka han ikke opp en gang. Så dissa gutta kommer til å holde på en liten stund til, så gir de seg. 

Jeg har egentlig sluttet å irritere meg over rånere og andre unger med motor interesse. Dette er fremtidens entusiaster, uten disse folka så kommer entusiasmen rundt stempelmotorer til å dø helt ut. Stadig færre unge dropper å ta førerkort, så for å holde rekrutteringen oppe så er dette en pris å betale. La de spinne på parkeringsplasser, spille musikk på Esso og bråke rundt. Flere av de skikkelig seriøse rånerene fra "min ungdom" har lagt dette på hylla og kjører i dag ordentlige seriøse biler. Mens andre stadig henger på Esso i en rullemalt 240 med blå neonlys 😀

Jada :P alltid gøy å gjøre noe tull med gamlingene... men i min familie har det stort sett bare vært våre egne besteforeldre vi har tullet med...

Til tross for at jeg skjønner at de har det gøy, så kan jeg jo nevne at jeg bare 23 år gammel. Jeg synes IKKE det er morsomt at de kjører rundt og driter i gjensidig respekt. Jeg var jeger i militæret og vært borti en god del ting som bråker, og de syklene er verre enn veldig mye annet. Spesielt fælt er det å vite at det er 1-sylinder på de..... man hører jo fort det da de har en lyd med en noe merkelig «b-b-b-b-b-b-b-b-b-b-b» lyd på tomgang.

Det verste med det hele er at jeg merker at stadig flere har sykler med sånne potter. Det virker som om det begynner å slå an, på lik linje med de ekstreme Harley gutta som må kjøre med hørselvern for å ikke få permanente hørselsskader når de er ute på tur. 

Jeg bor i et strøk der drittunger tydeligvis er et utbredt fenomen. Mange av de har en attityde som tyder på at de enten har veldig strikte foreldre, eller ikke eier grenser. Svært mange av de som kjører rundt her har sykler som koster 30-70.000...(ja, det finnes så dyre 125cc 😮

Når det gjelder HEPA-filteret. Er vel det man har i støvsugere for å hindre lukt? Må innrømme at det hadde vært digg å slippe lukten av ku-drit på vårparten rundt byen der samboer er fra, og lukten av svidd kløtsj/brekk eller dårlig vedlikeholdt dieselmotor i byen.

Operatunnelen var ikke akkurat det beste stedet å stå i kø når jeg hadde F30’en med kun kullfilter... man dør ikke av det, men skader ikke å slippe lukten heller :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...