Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er en del av disse snylterne !

Vår familie har kjørt el bil siden 2014, fra 2017 har fruen og jeg hver vår El-Bil. Vi har snudd flisa og lagt til grunn at å kjøre elbil i det daglige. Det vi har sparte i bompenger under uken med all småkjøring, gjør at jeg ser frem til hver helg.

Ta ut fossilbilen , fylle tanken, kjør. Det  vi har "spart" inn i gratis bompasseringer under uken, gjør at å fylle tanken for kr. 1000.- å kjøre M5 er "gratis". 

El-bil for vår del er ypperlig så lenge du ikke skal kjøre mere enn 100 km. EL-bil i vår familie blir ALDRI nr. 1 bil. Ypperlig "handlevogn"

Etter at de har lagt bomavgift på el bil i Oslo, har det blitt 60% billigere å bruke fossilbilen gjennom bommen.

 

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ampera

Det du snylter unna med å kjøre elbil betaler du tilbake i rikt mon på de to M5ene du har, med renter :)

Men jeg er en av de som absolutt synes at man skal betale moms på elbiler, det er helt på trynet og urettferdig at disse slipper unna momsen. Jeg har full forstålese for at avgiftsfritaket skal være som det er, men vi betaler moms på ALT annet. En elsykkel er det moms på, en varmepumpe er det moms på. Da skal det være moms på elbiler også slik jeg ser det. Det er også helt på sin plass at elbilene bidrar i form av betaling i bommer, disse sliter og tar opp vel så mye plass på veien som alle andre biler. Men igjen, selvsagt skal det være billigere...men de må bidra noe. 

Nå har jo jeg firmabil, så jeg hadde nok kjørt fossilt uansett...men om jeg ikke hadde hatt det så er det annerledes. Jeg skal være den første til å innrømme at hvis jeg hadde bodd i Oslo eller sånn til at jeg måtte gjennom bommen hver dag, så hadde jeg også kjørt elbil. Hadde jeg måttet pendle fra Arendal til Kr sand for jobb så hadde jeg nok også kjørt en elbil. Dog som nr tre bil. Her hvor jeg bor så er det ikke behov for elbil, med mindre man vi kjøre billig. Jeg har firmabil gjennom jobb, så alt er jo inkludert der. Men sånn ellers når jeg kjører BMW så skal jeg sjelden gjennom bommer, kan stort sett parkere gratis over alt og har ikke behov for noe kollektivfelt da vi ikke har den salgs her. Dog så vurderer jeg nå å si opp firmabilen og heller kjøre privat, synes man skatter mer enn det smaker av denne ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det å kalle de for snyltere blir helt feil, det er ikke enkeltmanns unnaluring, det er en bestemmelse fra høyere hold hvor meningmann kan benytte seg av godene :) Så da kan man vurdere om godene veier opp mot andre alternativ. Alle kan benytte seg av godene, absolutt alle. 1. gen. Leaf er blitt billig nå, i3 detter ned mot et stadie hvor flere kan gå for dette. Så enten kan man bytte til elbil med de godene og restriksjonene(de rimeligere har ofte liten plass og rekkevidde) de har eller man kan kjøre fossilt med de kostnadene og den friheten det medfører. Eventuelt ha begge deler om forholdene tillater det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ampera skrev:

Etter at de har lagt bomavgift på el bil i Oslo, har det blitt 60% billigere å bruke fossilbilen gjennom bommen.

Kanskje for deg som er rik og bor sentralt. For oss slitere som bor et stykke utenfor byen og må pendle har taksten gått opp fra 44kr til 98kr....

 

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dog så vurderer jeg nå å si opp firmabilen og heller kjøre privat, synes man skatter mer enn det smaker av denne ordningen.

Selv hadde jeg firmabil i noen år, og kjørte veldig mye i jobbsammenheng, 50k i jobb, 20k privat pr år... Så rent praktisk og økonomisk var det best da jeg hadde gratis diesel/forsikring/service/dekk etc. Dog var det kjedelig med en smør&brød-bil som tok opp plass, så hvis man som deg ikke kjører mye i jobbsammenheng og heller ikke bruker den mye privat ville jeg heller hatt privatbil. Da sparer man noen kroner i skatt og kan heller bruke de på en kulere bruksbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.autoblog.com/2019/10/08/squirrels-nuts-car-engine-compartment/

 

Vet ikke om noen andre har fått med seg denne. Artig historie...Bilen hadde stått parkert i 3 dager, og når hun forsøkte å starte luktet det svidd. Sjekket under panseret og fant ca 200 nøtter og diverse avfall som lokale ekorn hadde samlet sammen i motorrommet før vinteren....

Har heldigvis sluppet unna pågående ekorn, mus og rotter i mine egne biler hittil. 

Squirrel-nuts-Kia.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius2002 skrev:

Jeg synes det å kalle de for snyltere blir helt feil, det er ikke enkeltmanns unnaluring, det er en bestemmelse fra høyere hold hvor meningmann kan benytte seg av godene :) Så da kan man vurdere om godene veier opp mot andre alternativ. Alle kan benytte seg av godene, absolutt alle. 1. gen. Leaf er blitt billig nå, i3 detter ned mot et stadie hvor flere kan gå for dette. Så enten kan man bytte til elbil med de godene og restriksjonene(de rimeligere har ofte liten plass og rekkevidde) de har eller man kan kjøre fossilt med de kostnadene og den friheten det medfører. Eventuelt ha begge deler om forholdene tillater det :) 

Er jo heller ikke snylting. Man stjeler ikke fra staten. Heller ikke fra folks lommebøker. Staten subsidierer heller ikke. De utbetaler ikke store summer for å gjøre elbil billigere. Det de har gjort er å ha avgiftsfritak, som gjør prisen på ny teknologi mer spiselig. Hadde Nissan Leaf EV-200 kostet 450.000+ tror jeg ikke det hadde vært noen storselger...

Å kjøpe elbil er et kompromiss på mange måter. Man kan kjøre svært mange år med en billig fossilbil + drivstoff m.m for prisen av en elbil som til en viss grad dekker samme behov. Man må ha lademuligheter, man må ha tid til å lade, og man er nødt til å se begrensingene på rekkevidden ved kaldt vær.

 Hvis man skal ha en elbil som dekker samme behov som f.eks en VW Passat, Skoda Octavia eller Superb, så må man ha en stor elbil.

Stor elbil er foreløpig ikke å finne under 500.000 kr (med mindre man kjøper brukt Tesla Model S med 150k på telleren) og da MÅ man som oftest belage seg på å lade. Spesielt nye E-tron 50. Jeg har hatt en Etron 55. Den klarte knapt 310km på en lading. Svært ineffektiv bil. Når jeg kjørte motorvei måtte jeg ta til takke med MAKS 270km rekkevidde. Kjørte jeg 120+ kunne det svi av omtrent 5-6mil til. Det betød at lading var obligatorisk på vei til hytta på Sørlandet. Spesielt fordi jeg ikke får ladet der bilen er parkert (hytta ligger på en øy uten broforbindelse) og da må ha nok strøm til å komme meg tilbake til lader.

Den bilen betød egentlig mye mer pes enn å kjøre en tilsvarende fossil evt. en Tesla (de er foreløpig best på rekkevidde, enten man liker det eller ikke)

Alt i alt så brukte jeg Ca. 50.000-70.000 i drivstoff per år (Bensin). En elbil har foreløpig med samme drift kostet meg Ca 1800,- for 20.000 km kjørt... dette fordi jeg blant annet kan lade på jobben og fordi man ikke trenger å hurtiglade (kan være dyrt å hurtiglade) ofte når man kan lade på destinasjon.

Summen i drivstoff/effektivitet er jo to helt forskjellige verdener. Har heller ikke trengt noe service. Den første servicen inntreffer på rundt 40.000 km og koster 5880,-... på F30’en min kostet service mellom 3600 og 13.000 avhengig av hva man trengte/hvilken service man hadde.

F30’en kostet meg sinnsyke summer i året mtp. drivstoff, bompenger, service og evt. slitedeler som måtte byttes.

Foreløig er regnskapet mye bedre per elbil. Spent på å se hvordan dette er om 10-15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert. Jeg har ikke tid eller tålmodighet til å kjøre elbil jeg. Planlegge lading, planlegge ekstra god tid på turer, ladekø ikke minst. Og sitte å hutre og bære seg på vinteren med topplue og votter og skrape is på innsiden av ruta for å holde varmen, for å tyne ut de siste km for å komme frem, nei glem det. 
Kutter heller i andre utgifter for å kunne kjøre fossilbil enn å skulle måtte gå over til elbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Alt i alt så brukte jeg Ca. 50.000-70.000 i drivstoff per år (Bensin). En elbil har foreløpig med samme drift kostet meg Ca 1800,- for 20.000 km kjørt... dette fordi jeg blant annet kan lade på jobben og fordi man ikke trenger å hurtiglade (kan være dyrt å hurtiglade) ofte når man kan lade på destinasjon.

Summen i drivstoff/effektivitet er jo to helt forskjellige verdener. Har heller ikke trengt noe service. Den første servicen inntreffer på rundt 40.000 km og koster 5880,-... på F30’en min kostet service mellom 3600 og 13.000 avhengig av hva man trengte/hvilken service man hadde.F30’en kostet meg sinnsyke summer i året mtp. drivstoff, bompenger, service og evt. slitedeler som måtte byttes.

70 000kr i bensin hvert år tilsvarer 60 000km årlig med et snittforbruk på 0.8 pr mil og 15kr pr liter. Folk flest kjører ikke 60 000 i året med en bensinbil. Så at du kan kjøre 20 000km i året med en Tesla pr år og spare penger skulle vel bare mangle. 

20 000km årlig, 0.8 pr mil og 15kr liter tilsvarer 24000kr i drivstoffutgifter. 

Nå må du sammenligne epler og epler, ikke epler og hamburger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius2002 skrev:

Jeg synes det å kalle de for snyltere blir helt feil, det er ikke enkeltmanns unnaluring, det er en bestemmelse fra høyere hold hvor meningmann kan benytte seg av godene :) Så da kan man vurdere om godene veier opp mot andre alternativ. Alle kan benytte seg av godene, absolutt alle. 1. gen. Leaf er blitt billig nå, i3 detter ned mot et stadie hvor flere kan gå for dette. Så enten kan man bytte til elbil med de godene og restriksjonene(de rimeligere har ofte liten plass og rekkevidde) de har eller man kan kjøre fossilt med de kostnadene og den friheten det medfører. Eventuelt ha begge deler om forholdene tillater det :) 

 

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Werther skrev:

70 000kr i bensin hvert år tilsvarer 60 000km årlig med et snittforbruk på 0.8 pr mil og 15kr pr liter. Folk flest kjører ikke 60 000 i året med en bensinbil. Så at du kan kjøre 20 000km i året med en Tesla pr år og spare penger skulle vel bare mangle. 

20 000km årlig, 0.8 pr mil og 15kr liter tilsvarer 24000kr i drivstoffutgifter. 

Nå må du sammenligne epler og epler, ikke epler og hamburger. 

 

Nå skrev jeg jo faktisk «foreløpig kostet meg». Jeg har ikke hatt bilen så lenge ;) og regner vel med Ca 50-55.000 km kjørt ila. 12 mnd. Totalt vil vel forbruket på bilen bli Ca. 14.000kWt strøm forbrukt. Noe som ish ville vært 14-16.000,- men iom. at jeg lader en del på jobb er det mindre. Kjører dog en hel del i jobbsammenheng og firmaet sparer mye på at jeg ikke lenger kjører fossilt (mtp. kjøregodtgjørelse, drivstoff og refusjon av bompenger).

Sammenligner nok ikke hamburger og epler her :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Slavearbeider'n skrev:

En ting er sikkert. Jeg har ikke tid eller tålmodighet til å kjøre elbil jeg. Planlegge lading, planlegge ekstra god tid på turer, ladekø ikke minst. Og sitte å hutre og bære seg på vinteren med topplue og votter og skrape is på innsiden av ruta for å holde varmen, for å tyne ut de siste km for å komme frem, nei glem det. 
Kutter heller i andre utgifter for å kunne kjøre fossilbil enn å skulle måtte gå over til elbil. 

Uff, ja. Husker dette på første elbilen vi hadde i familien. «Bananbil»-Citröen Zero. den rakk knapt 90km på 1 lading. Det var uten varmeapparat og varmeseter på. I tillegg hadde den en helt horribel prislapp på rundt 300.000 😂.

Man må ha bil som passer sine behov. For min del så rekker elbil med 75-100kWt batteri. På det lengste (til hytta på fjellet eller Sørlandet) så kjører jeg Ca. 26 og 22 mil hver vei. Da trenger jeg hverken å lade på vei til eller fra. De få gangene jeg lader på vei så er det gjerne på tide med stopp. Orker ikke å sitte 4-5 timer i bil uten å ta en strekk på beina :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Werther skrev:

Selv hadde jeg firmabil i noen år, og kjørte veldig mye i jobbsammenheng, 50k i jobb, 20k privat pr år... Så rent praktisk og økonomisk var det best da jeg hadde gratis diesel/forsikring/service/dekk etc. Dog var det kjedelig med en smør&brød-bil som tok opp plass, så hvis man som deg ikke kjører mye i jobbsammenheng og heller ikke bruker den mye privat ville jeg heller hatt privatbil. Da sparer man noen kroner i skatt og kan heller bruke de på en kulere bruksbil. 

Det er klart at fordelene er mange med firmabil, og jeg kjører den jo en del privat. Problemet er at jeg føler jeg ikke får brukt mine egne biler godt nok, er jo liksom ikke noe biler å drive å spare på. Madammen kjører jo BMWene mer enn hva jeg gjør nesten. Men jeg sparer mine biler for småkjøringen bla, samt at det er deilig å slippe å ta ut egen bil i regnet når den er nyvasket.

En annen årsak til at jeg kvier meg for å si opp firmabil dealen er at jeg faktisk har blitt veldig glad i å kjøre Mondeo. Synes det er en fabelaktig bil, nydelig å kjøre og herlig å se på. Kan parkere nærme døra på kjøpesentere, kan fint låne den bort til andre (no go med BMWen), tomflasker og pølsepapir kan ligge i dørlomma til jeg gidder å ta det samt at det er veldig greit med en bil jeg ikke trenger å være så forbaska forsiktig med (Selv om jeg er den som absolutt har renest bil på jobb). Også er det jo nydelig å sette seg over i G30 eller E34en etter å ikke å kjørt de på en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

En ting er sikkert. Jeg har ikke tid eller tålmodighet til å kjøre elbil jeg. Planlegge lading, planlegge ekstra god tid på turer, ladekø ikke minst. Og sitte å hutre og bære seg på vinteren med topplue og votter og skrape is på innsiden av ruta for å holde varmen, for å tyne ut de siste km for å komme frem, nei glem det. 
Kutter heller i andre utgifter for å kunne kjøre fossilbil enn å skulle måtte gå over til elbil. 

For 15 år siden hadde dette vært et poeng. Har hutret mer på vinteren i min M2 enn de to elbilene jeg har kjørt. Har du tilgang på lading hjemme (noe man bør ha hvis man har tenkt å kjøpe elbil) krever det like lite planlegging i det daglige som å spise frokost. Plugg i når du parkerer, plugg ut når du drar. I Oslo og omegn er elbil (dessverre) blitt en no-brainer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...