Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, Marius2002 skrev:

Fra det ene til det andre.. En ting jeg alltid har lurt på, når dere ser på bruktbiler, hvor nøye er dere da? Løfter dere på alle matter også i bagasjerom og studerer med lupe, samt grundig sjekk ellers eller bare en kjapp look og en prøvetur?

Kommer litt ann på prisklasse såklart. Men jeg pleier å sjekke ganske grundig. Gidder ikke å kjøpe noe 'dritt' hvis jeg ikke må. Jeg har møtt på så mange luringer, så føler meg aldri helt trygg lenger ved bruktbilkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo pris inne i bildet såklart, er det en 10k vintertraktor som er eu godkjent i 2 år og skal kastes etterpå så er det jo bare en kjøretur på 5-6 min.

 

Biler som man forventer skal klare seg utover 2 år synest eg man har ett ansvar for å sjekke. Ikke for å kicke på alt mulig, men at du vet hva du faktisk har når du skriver under kontrakten. Er for dumt å bare hoppe i en bil til 150k, kjøre ei runde statoil, god knall for så å reise hjem med bilen og kicke på alt mulig man finner da. Mange mener kjøper har ansvar for å informere om alt mulig, men greia er at folk flest kan lite om bil, eller har for lite interesse til å vite hva som faktisk er på gang. Somregel er det også slik at når man akkurat har kjøpt en bil, så går man over alt og er nøye, men etter 4-5 år så glir det litt ut. Både kjøper og selger burde prøve å få ting på bordet, slik at man ikke havner i twist etterpå.

Er det mørkt når du ser på bil, så lån med deg bilen i vaskehall, så du ser hva som er der med tanke på rust, bulker, riper o.l. Dersom det er mulighet, få bilen på bukk. Nye biler som ikke er understellsbehandla når dem var nye ser ofte helt forferdelige ut under etter bare 3-4 år. ellers bruk fornuft, tåler man ikke litt bulker, skraper og sånt så kjøp ny bil.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hsd skrev:

er jo pris inne i bildet såklart, er det en 10k vintertraktor som er eu godkjent i 2 år og skal kastes etterpå så er det jo bare en kjøretur på 5-6 min.

 

Biler som man forventer skal klare seg utover 2 år synest eg man har ett ansvar for å sjekke. Ikke for å kicke på alt mulig, men at du vet hva du faktisk har når du skriver under kontrakten. Er for dumt å bare hoppe i en bil til 150k, kjøre ei runde statoil, god knall for så å reise hjem med bilen og kicke på alt mulig man finner da. Mange mener kjøper har ansvar for å informere om alt mulig, men greia er at folk flest kan lite om bil, eller har for lite interesse til å vite hva som faktisk er på gang. Somregel er det også slik at når man akkurat har kjøpt en bil, så går man over alt og er nøye, men etter 4-5 år så glir det litt ut. Både kjøper og selger burde prøve å få ting på bordet, slik at man ikke havner i twist etterpå.

Er det mørkt når du ser på bil, så lån med deg bilen i vaskehall, så du ser hva som er der med tanke på rust, bulker, riper o.l. Dersom det er mulighet, få bilen på bukk. Nye biler som ikke er understellsbehandla når dem var nye ser ofte helt forferdelige ut under etter bare 3-4 år. ellers bruk fornuft, tåler man ikke litt bulker, skraper og sånt så kjøp ny bil.

Jeg vil vel heller tro du mener selger?

En annen ting er at man ser gjerne hva slags folk som selger bilen, også. Om han ser ut som en dass i joggebukse med sneip i kjeften, gjør gjerne bilen det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant :) Jeg deler deres syn og praktisering ved kjøp, var for å høre om jeg er for nøye eller ja.. En brukt bil er en brukt bil, noe riper eller shoppingbulker må man nesten regne med å komme over. Samt jeg mener selger ikke er ansvarlig om noe uventet skjer med bilen en uke/måned etter kjøp. Mercedesen jeg kjøpte røk både coil og lmm, kort tid(innen 1 mnd) etter kjøp, aldri om jeg hadde gått tilbake og klaget.

@Shattered det var noen her inne og skulle handle bil med en kar for mange år siden, men karen manglet et øre så derfor skulle man ihvertfall ikke handle med han ! Haha jeg tror de fleste her fikk en god latter da!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med å besiktiget MYE biler. Sjekk de standardtingene, kjører den rett? Noen klunkelyder? drar den noe sted under brems? Girer den fint(liker jo automat, så stort sett det det går i)? Tikker den? Majones i oljepåfylling og ekspansjonstank? Blow-by? Rusthull i kanaler? Går motoren fint? 
Dette gjelder biler i alt fra 20-40k, går du i fella, så er det liksom ikke verdens undergang. Skruing og reparasjoner må man regne med UANSETT.

Er det en langt dyrere bil, så bør man absolutt være nøyere. Jeg liker å kjøpe gammelt ræl som går.. Det gir lite økonomiske konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Har vært med å besiktiget MYE biler. Sjekk de standardtingene, kjører den rett? Noen klunkelyder? drar den noe sted under brems? Girer den fint(liker jo automat, så stort sett det det går i)? Tikker den? Majones i oljepåfylling og ekspansjonstank? Blow-by? Rusthull i kanaler? Går motoren fint? 
Dette gjelder biler i alt fra 20-40k, går du i fella, så er det liksom ikke verdens undergang. Skruing og reparasjoner må man regne med UANSETT.

Er det en langt dyrere bil, så bør man absolutt være nøyere. Jeg liker å kjøpe gammelt ræl som går.. Det gir lite økonomiske konsekvenser.

Ofte selges jo alle slags biler via verksteder og bruktbil utsalg. Der får man jo både garantier og reklamasjon. 

Ellers er det jo som du sier; ingen stooor økonomisk felle da. Ville jo sagt at det kan bli dyrt om ting bryter sammen 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å komme med anbefalinger her? Koser meg mye med bilrelaterte videoer på Youtube. Enten det er Mighty Car Mods, Drive, Roadkill eller andre kanaler. For en stund siden så ramlet jeg over en kanal som heter Speed Academy. De produserer videoer i høy kvalitet med bra innhold. Kan være alt fra prosjektbiler til hvordan man setter opp coilovere til banekjøring. Tror de snart skal sette en 2JZ i en e39 touring faktisk :) Absolutt verdt en titt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en god del bruktbiler uten å prøvekjøre eller sjekke de spesielt. Må ha blitt en 8-9 bruktbiler under 100k uten prøvekjøring. Det viktigste er egentlig førsteinntrykket av bil og eier/selger, det pleier ofte å gå hånd i hånd. Men det er klart - noe gambling blir det, men det gir litt spenning i hverdagen!

Generelt sett - unngå bruktbilselgere som vil møtes på bensinstasjoner og lignende. Folk som ikke vil ha potensielle kjøpere på hjemmebesøk har gjerne svin på skogen.  Unngå også biler som helt opplagt er ungdomskjørt og bærer preg av råning på Esso.  Selv har jeg dårlig erfaring med pakistanere da mange av de driver triks & miks-sjapper i Oslo-regionen, samt at en del opererer med falske navn på finn...Man kommer langt med sunn fornuft, selv når man ikke prøvekjører eller gjennomsøker bilen med lys og lupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW i skuddet når det gjelder "Motorrad" 

BMW selger som varmt hvetebrød, fra å være litt traust, nå ruller det ut flotte sykler. Retro er veldig trendy nå. RnineT racer er inspirert av den gamle R90S



Så Maren Morris kjørende i en Mercedes-Benz

 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, 316 skrev:

I morgen skal jeg av sted for å se på BMW E34. 100 prosent original bil! Siste innlegget mitt omhandlet at jeg skulle se på en e30, den har ikke havnet her enda, så åpner øynene for andre ting. Spennende!

Lykke til :P Jeg solgte nettopp min E34 haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, 316 skrev:

Er det så dumt valg asså? For min del blir det kun for å ha en klassiker å lufte på fine sommerdager. 

Neinei! E34 er noe av det beste som har kommet ut av BMW sine fabrikker syns jeg. Utrolig fine, og ganske så driftsikker. Spesielt med M50 motoren. :)

Men min var ikke strøken, og var bare en 2 liter så.. Ganske slapp for meg nå. Men var en veldig god "førstebil" da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...