Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tittet på en i går (første Tesla norge leverte ut) og akkurat det panelgappet du viser til her var på den også, men når man ser den live og går litt frem og tilbake så er det nok mer designet en panelgapp som er årsaken her. ( i alle fall slik jeg opplevde det) 

Resten jeg så virket for engangs skyld ganske bra, og jeg er kritisk, stod ved siden av Audi e-tronen min og sammenliknet med den. 

Setene de få sekundene jeg satt i den virker å ikke passe min kropp. 

Plassmessig er det i alle fall en veldig stor bil, yttermålene visuelt sett er ikke mye mindre en Audi og det samme med innvendig plass. 

Utover det får man lure seg til en prøvekjøring osv. i tiden fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere biler som har ulike panelgaps, men det ble blåst opp ganske mye med Tesla, slik at folk startet å prate om det. Når det gjelder argumentasjon om Kina-biler så skjønte jeg aldri det heller. Tesla er et globalt merke med felles kvalitetsstandard, hvorfor skulle det bli bedre/annerledes i Kina? Det er ikke sånn at Coca-Cola hadde sagt at det er greit at varen deres holder en annen standard bare fordi det produseres et annet sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Det er flere biler som har ulike panelgaps, men det ble blåst opp ganske mye med Tesla, slik at folk startet å prate om det. Når det gjelder argumentasjon om Kina-biler så skjønte jeg aldri det heller. Tesla er et globalt merke med felles kvalitetsstandard, hvorfor skulle det bli bedre/annerledes i Kina? Det er ikke sånn at Coca-Cola hadde sagt at det er greit at varen deres holder en annen standard bare fordi det produseres et annet sted. 

Ja det er flere andre biler der ute med panelgaps, men de koster stort sett en tredjedel av hva en Tesla koster. Jeg ser at en Fiat eller en billig franskmann kan ha litt glipper, men disse markedsfører seg ikke som premiumbiler med premiumpriser. Okei så er Model 3 billig i Norge med sin startpris på 390 000 kr, noe den også koster i f eks Tyskland bare omgjort i euro. Men i Tyskland og de fleste andre markeder så er dette 3-serie pris, og da forventes ett høyere kvalitetsnivå. 

Med så dårlig lakk...hvordan vil en Model 3 se ut etter 10 år og 160 000 km på norske veier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på jobb pleier det å være parkert en Tesla-3 og en Tesla-x, jeg har hatt noen runder rundt de og må bare si, herregud for en miserabel finish å se utvendig. Forskjellige spalteåpninger på paneler, panser feks er ikke likt på begge sider!!

På X modellen ligger bagasjelokket ca 1cm over skjermen, og bøyer jeg meg ned kan jeg se inn i bagasjerommet, her må det da lekke inn vann!

Teknologisk er Tesla i tet, men bygge bil ja det kan de ikke riktig enda, og det er langt frem til premium. Ja lakken på bilen må jo spesialbehandles pga kvalitet/tykkelse.

Jeg tror ingen andre bilfabrikke hadde sluppet noe slikt ut døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så vil jeg sammenligne prisen i Norge per i dag og da ligger billigste Model 3 under 400k. Det er relativt billig, så det er klart at man ikke kan få alt. Jeg tar ikke utgangspunkt i at M2 og Model 3 P koster likt i USA, det hjelper meg nada her på berget.

Det er klart finishen er dårlig, men det er faktisk mange som ikke bryr seg. Jeg har innsett at jeg bryr meg såpass at jeg skal selge min, men jeg kjenner flere som lever fint med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det Model Y vi diskuterte og ikke de andre, og for meg virket det som at den Yen jeg tittet på så veldig mye bedre ut en Model 3 på kvalitet og finnish. 

Når det gjelder pris så er jeg enig med @E.C., det er norske priser som er interessante for meg og det jeg forholder meg til. 

Nå har jeg ingen planer om å handle Tesla, da jeg mener det er en oppskrytt greie. Har ennå ikke skjønt hva som gjør at folk mener de ligger så langt fremme teknologisk heller. Den mangler HUD, Matrix-led, apple car play osv. Eneste de har som min Audi mangler er oppdatering uten å dra på verksted (OTA). Som har resultert i dårlig kvalitetskontroll og masse bugs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ligget langt fremme ved å tilby bra aksellerasjon og god rekkevidde, app som faktisk fungerer og en elbil som kunne brukes i det daglige. Nå blir mesteparten av dette normalen hos konkurrentene, så største fordelen pdd. er ladenettverket. De har nok aldri vært langt fremme på typiske "bilting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, E.C. skrev:

De har ligget langt fremme ved å tilby bra aksellerasjon og god rekkevidde, app som faktisk fungerer og en elbil som kunne brukes i det daglige. Nå blir mesteparten av dette normalen hos konkurrentene, så største fordelen pdd. er ladenettverket. De har nok aldri vært langt fremme på typiske "bilting".

For så vidt, men hvor viktig er dette?

Akselerasjon, for noen år tilbake var den vanlige familiebilen en to liter diesel 140hk og 0-100 på ca. 10 sekunder. Det holdt for de aller fleste. Hvorfor det å ha akselerasjon på under 5 sekunder nå er så viktig i en familiebil får meg til å lure. Antagelig fordi de andre tingene ikke er på plass. God rekkevidde, tja, det går på bekostning av noe. Det er såpedesignet og lav vekt som gjør at Tesla går langt. Ankepunktet er spesielt støy. 

Appen, for så vidt enig, men i realiteten så benyttes den til? Min brukes til å skru av og på klimatisering og av og til låse opp og igjen bilen.

Ladenettverket er vel eneste store fordelen de har, men det begynner å bli greit med ladepunkter fra konkurrenter nå også. 

Fra mitt standpunkt så sliter jeg med å se helt den store fasinasjonen for Tesla og skjønner ikke hvorfor mainstream mennesker på død og pine skal ha den. 

VW id.4, nye ionic, skodaen, polestar er i mine øyne veldig gode konkurrenter som burde tatt mye av markedsandelen til model 3 og y, men jeg er tydeligvis skrudd litt rart sammen 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der mange andre modeller kritiseres for å ha høyt forbruk er vel Tesla relativt kjent for å ha svært effektive drivlinjer på alle sine modeller. De var med andre ord milevis foran andre produsenter på dette området helt tilbake til når Model S ble lansert. 

Ellers er vel prompeputefunksjonen en åpenbar grunn til at folk går mann av huse for å skaffe seg en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appen brukes til å forvarme og kjøle bilen. Jeg vet aldri når jeg skal dra og da er det selvfølgelig en stor fordel. Har ikke skrapa ruter 1 gang. Selvfølgelig finnes Webasto og motorvarmer/kupevarmer, men om man først prater om budsjettbiler med nybilpris på under 500k så er det ikke så mange av de. Dessuten så blåser ikke Webasto 7kW rett i kupeen etter 15 sekunder og er kanskje litt sært å bruke i uoppvarmede garasjer.

Du overlever selvfølgelig med en treig bil med lite effekt, men da gjelder det vel alle biler? For min del er det greit med noe som flytter seg litt.

I motsetning til Leaf så har Tesla hatt kjøling/varme av batteriene. En del tidlige Leaf som har mistet mye kapasitet.

Fordelen med ladenettverket sier seg selv. Ikke bare har det vært flest punkter og raskest hastighet, men det har også vært ekstremt brukervennlig. Du må registrere bankkort på nett og så plugger du bare inn laderen. Prisen har vært mye lavere og forutsigbar også. Du trenger ikke å velge mellom lader/superlader/semi-hurtiglader med 5 ulike prismodeller og en bunke med ulike plugger og medlemsskap. Det har bare fungert, hver gang.

Fasinasjonen med Tesla i Norge er jo kostnadsbesparelsene. De første som kjøpte Model S solgte til samme sum etter noen år pga. dollarkursen. Tesla har også hatt kampanjerenter og for mange har det vært relativt billig bilhold. 

Tesla i Norge stjeler ikke så mange av premiumbilkundene (i alle fall ikke permanent), men de stjeler de som har kjørt kjipe gamle biler før og de blir jo superhappy for en ny bil.

For meg er det veldig rart at man får så mange tilbakemeldinger på at man har kjøpt Tesla. Dette kommer ofte fra folk som har kjøpt en eller annen kjip VW med 2L diesel til samme pris og dårligere finansieringsbetingelser som også vil ha mye høyere driftsutgifter per km. Rust gjennom dører og masse klager på Møller har man hørt om også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng @E.C.. Har selv kollegaer som har Tesla, siste fikk sin rett før nyttår (oppdatert TM3 LR), og han kunne ikke vært mer fornøyd. Gikk fra en 2008 9-3 TTID Aero Hirsch.

Tesla var langt fremme når de kom, er fortsatt langt fremme, og største salgsargumentet slik jeg ser det er akkurat det du sier - ladenettverk som faktisk funker hver gang, samt en svært effektiv drivlinje. Om jeg skulle hatt elbil som bil nr. 1 eller 2 og kunne brukt 3-400k på disse tror jeg det er vanskelig å komme utenom TM3 med RWD. Det fremstår som en utrolig bra bil til den prisen om en sammenligner med annet nytt i tilsvarende prisklasse.

Jeg har på min side holdt Tesla på en armlengdes avstand pga. mye støy rundt forhandler-apparatet, "innenfor Tesla-standard", dårlig fit&finish osv.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...