Blinklys Skrevet Februar 8, 2022 Share Skrevet Februar 8, 2022 5 minutter siden, E.C. skrev: Jeg betviler ikke at noen en eller annen gang har fått noen problemer med lagrede dekk, som kanskje kunne relateres til reol-lagring, men at dette er noe som man skal ta hensyn til normalt vil ikke jeg si at det er. Jeg tenker for min del, når jeg får utvidet felgsamlingen min litt mer, så vil det jo være noen hjul som blir stående på reolen opptil et år (eller mer) uten å bli brukt.. Den store skrekken er jo når jeg skal ha tak i disse at det er to tydelige hakk der de har ligget lagret mot de to kantene på reolen Men som du sier, og jeg legger til, når det er såpass mange som bruker hjul (jaja) og mange som bruker reol så vil vel noen, før eller siden, få problemer med feks deformering av dekk som følge av reolen Jeg vet iallfall at etter jeg fikk satt den reolen i garasjen og fikk hjulene opp i den så føltes det meget ryddig. Så det å ha slike reoler gir jo en slags glede også, og om det går bra med dekkene så er det helt topp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Februar 8, 2022 Share Skrevet Februar 8, 2022 11 minutter siden, E.C. skrev: Den ene bilen min står lagret i 5-6 måneder på vinteren. Da er det 400 kg per hjul som står bom stille. Med den logikken om at man må rulle på løse hjul i reol så burde vel jeg flytte bilen minst 3 ganger i uka. Men da har du jo luft i dekkene og felg på. Løse hjul i reol uten luft og felg som skal rulleres. (sier internett). Blinklys reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet Februar 8, 2022 Share Skrevet Februar 8, 2022 (endret) 1 time siden, Reef89 skrev: Men da har du jo luft i dekkene og felg på. Løse hjul i reol uten luft og felg som skal rulleres. (sier internett). Er det ikke slik at når en bil har stått parkert (leenge), med luft i hjulene så blir de flate på bunnen da? Selvom det er riktig dekktrykk og slikt så resulterer lagring over tid i at dekkene blir flate slik st man må kjøre litt for å få dem "runde" igjen? Løse hjul uten luft og felg heter dekk og er vel ikke hjul per definisjon da kombinasjonen felg+dekk=hjul.. Men da er iallfall antakeligvis hjul med et visst antall psi trykk trygge på reolen da? Også er det vel sjelden man har kun dekk på reolen? Er vel som regel hjul, med luft i? Endret Februar 8, 2022 av GreenE36Cab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 8, 2022 Share Skrevet Februar 8, 2022 8 minutes ago, Reef89 said: Men da har du jo luft i dekkene og felg på. Løse hjul i reol uten luft og felg som skal rulleres. (sier internett). luft i dekka har du nå i begge tilfellene, selv om det ikke blir noe trykkdifferanse uten påmontert felg Slik jeg leste forrige side (muligens noe fort) så var det noen som fikk problem av å lagre komplette hjul i reol, dét er såpass unormalt at jeg ikke hadde regnet med det. Blinklys og Pekka reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Februar 8, 2022 Share Skrevet Februar 8, 2022 Ut å fjerne noen kubikk med snø for å få plass til søppeldunkene så de blir tømt i morgen. "Tok litt ekstra tid og var litt ekstra tungt…" Det var ganske greit å sitte i snøhaugen en tirsdag å pushe no rock n roll på øra mens en funderer på en troverdig unnskyldning Det er ikke akkurat hverdags… Blinklys, E.C., Maxmek og 6 andre reagerte på dette 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tony Soprano Skrevet Februar 8, 2022 Share Skrevet Februar 8, 2022 1 time siden, tennbrikket skrev: @Tony Soprano har fått testet de høytalerne fra Kjell. Positivt overrasket. Trodde det skulle være mer «papplyd» men til prisen så er nok disse fine. Hvert fall på en DIY IKEA sonos forsterker. Har ikke kjørt trueplay kalibrering enda, regner med dette gjør det enda bedre. Har ikke fått testet de i parallell enda. Hyggelig att du så langt er fornøyd 😊 Da ble jeg også litt letta. Tror disse skal gjøre nytten til radiolytting og bakgrunnsmusikk kjøkken/stue.Jeg tenker å bruke 1 stk Bluesound forsterker på 4 stk i en sone. Jeg følger med resultatet ferdig i himling👍Planlegger nå i en annen del av nybygget hjemmekino/stue med 85’’ tv skjerm og gleder meg stort 😊 Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 10 timer siden, Tony Soprano skrev: Hyggelig att du så langt er fornøyd 😊 Da ble jeg også litt letta. Tror disse skal gjøre nytten til radiolytting og bakgrunnsmusikk kjøkken/stue.Jeg tenker å bruke 1 stk Bluesound forsterker på 4 stk i en sone. Jeg følger med resultatet ferdig i himling👍Planlegger nå i en annen del av nybygget hjemmekino/stue med 85’’ tv skjerm og gleder meg stort 😊 LG kommer med 97» oled i år😎. Tenker det dog blir en 65» lg G2 på meg. til bakgrunnsmusikk og radiolytting duger disse helt fint. Som regel vil man jo klare å føre en samtale uten å skrike til hverandre i de oppholdsrommene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 12 timer siden, Kvasi skrev: Noen her som driver med sprengning, rystelsesmåling osv og gidder å mene noe om en sak borettslaget mitt har på gang? Har hatt samme problem der jeg bor. Grustak på andre siden av åsen, de som merket rystelsene fra sprenging fikk utdel måler for å bekrefte hvor mye. Mener en del fikk erstattet det som ble ødelagt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 13 timer siden, E.C. skrev: Jeg betviler ikke at noen en eller annen gang har fått noen problemer med lagrede dekk, som kanskje kunne relateres til reol-lagring, men at dette er noe som man skal ta hensyn til normalt vil ikke jeg si at det er. Enig der. De aller fleste dekkforhandlere har 500-3000 sett med komplette hjulsett stående til enhver tid på dekkhotell. Disse står i reoler, alle som én. At dekkene blir urunde av å stå i reol i garasjen en sesong eller to fester jeg svært liten tillit til. En kan jo tenke seg hvilke kostnader dekkforhandlerne hadde gått på om dekkene ble urunde etter lagring. Blinklys reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 6 minutter siden, Saltkjelen skrev: At dekkene blir urunde av å stå i reol i garasjen en sesong eller to fester jeg svært liten tillit til. Og de roterer ikke disse da? Det er ikke evt noe på tverrbjelkene som gjør at hjulene roteres av seg selv jevnlig eller noe? Jeg har aldri vært innom noe dekkhotell og er ikke lett å se på bilder via nettet Men så er det jo reoler med "skarpe" kanter mot hjulene, og andre med "flate" kanter mot hjulene.. om det gir mening. Kan jo tenke meg at de med "flate" kanter er bedre for hjulene men så lenge det er luft i hjulene bør det vel gå bra uansett? Jeg synes dette er et litt festlig tema og noe som jeg ikke har sett diskutert særlig ofte da de fleste virker å ha sin måte å lagre hjul på og thats it.. Men det kan jo være litt viktig å få andres meninger om dette, slik som brukeren tidligere som hadde fått skader på dekk etter oppbevaring i reol Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 Kjenner folk på hhv. to store Dekkmann- og én Vianoravdeling, og det er ingen som roterer rundt på hjulene (da måtte de hatt et årsverk eller to til å gjøre dette), ei heller er det en tverrbjelke som roterer hjulene automatisk. De lagrede hjulene står der til de skal monteres igjen slik de ble plassert der når de ble tatt av (med mindre det ikke er bestilt omlegg til nye dekk, renovering, vask etc. - da får de naturlig nok en rotasjon). Jeg har fem-seks hjulsett på dekkhotell til enhver tid og har ingen ubalanse som følge av dette. Blinklys og Ampera reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 28 minutter siden, Saltkjelen skrev: det er ingen som roterer rundt på hjulene (da måtte de hatt et årsverk eller to til å gjøre dette) "Så hva jobber du med da?" "Jeg gikk 3 år i lære. For å rotere hjul på en reol.." Nei men da kan man vel konkludere med at reol er rimelig trygt.. Jeg tenker at når man avogtil har litt dyre dekk på også så er jo ekstra surt om det blir usymmetri i dekkene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
idapederse Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 Vet at også dekkhoteller har forskjellige måter å lagre hjul på, men hos oss lagrer vi hjulene stablet oppå hverandre sånn at baksiden av det nederste hjulet ligger ned i hylla. Er det oppsett med forskjellig dimensjon foran og bak, forsøker vi som regel å legge annenhver (bak,foran,bak,foran) for å slippe å måtte ta ned alle hjulene for å dobbeltsjekke dimensjon/info på dekk og/eller felg dersom dette ikke allerede er ført inn. Som @Saltkjelen sier er det ikke noen rutine på rotasjon mens de ligger lagret, annet enn om felg(er) skal sendes inn til reparasjon/lakkering, et eller flere dekk skal plugges/byttes ut eller lignende. Som hovedregel vaskes hjulene når de tas av, mønsterdybde og alder blir sjekket, kontrollert og ført inn i datasystemet og deretter fraktes de til sin tildelte hylleplass, hvor de står lagret i stabel frem til de skal på bil igjen - dersom ovennevnte ikke er nødvendig. Har fortsatt til gode å oppleve at noen får på urunde dekk/felger på grunn av lagring på dekkhotell, men hvor relevant denne posten ble i forhold til det som er diskutert ble jeg brått usikker på. 😆 Blinklys, Pekka og Saltkjelen reagerte på dette 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blinklys Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 Bytte av tema, nå til pulverlakkering Jeg har jo vært rimelig gira på å få pulverlakkert et av felgsettene mine (muligens flere etterhvert), også begynte jeg å tenke på.. Jeg har et lite stykke å kjøre til plassen der pulverlakkering antakeligvis vil finne sted.. Men er det slik at man leverer dem inn på morgen/ formiddag og kan hente dem samme ettermiddag? Eller går det flere dager fra levering til henting? Og er det mulig å få felgene tilbake feks i fire pappesker om man har skaffet nye deler som skal på dem og ønsker å skaffe dekk senere en gang? Det virker jo egentlig som den greieste løsningen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 2 minutter siden, GreenE36Cab skrev: Bytte av tema, nå til pulverlakkering Jeg har jo vært rimelig gira på å få pulverlakkert et av felgsettene mine (muligens flere etterhvert), også begynte jeg å tenke på.. Jeg har et lite stykke å kjøre til plassen der pulverlakkering antakeligvis vil finne sted.. Men er det slik at man leverer dem inn på morgen/ formiddag og kan hente dem samme ettermiddag? Eller går det flere dager fra levering til henting? Og er det mulig å få felgene tilbake feks i fire pappesker om man har skaffet nye deler som skal på dem og ønsker å skaffe dekk senere en gang? Det virker jo egentlig som den greieste løsningen Kr sand - Grimstad er jo ikke langt en plass lenger 😀 Ren kosetur dette Og tviler på at du får de igjen samme dag egentlig da dette må jo tørke . En annen ting der må vel nok noe forarbeid og på de før de kaster seg rundt . Du spør jo bare om de kan pakke de i esker ,så går nok det bra da de sikkert har masse esker etter felg . Vet de presser papp fort der ,men fikk esker selv der en gang .😊 Blinklys og Pekka reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå