Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Marius2002 skrev:

Til slutt så for MIN del så kjører jeg mest lokalt og lader hjemme og den "éne" langturen i året tåler jeg litt planlegging. Har ikke ladet på hurtiglader siden September 2022 før nå i juni, så. Så det økonomiske veier opp🤷🏼‍♂️ :) 

Det er akkurat dette som er viktig for meg også. Lader hjemme og på jobb ( gratis enn så lenge). Om ferieturen blir litt mer preget av å planlegge reisen er dette null problem. I4 m50 er en fantastisk bil, selv om det er en elbil.

Føler det er litt oppkonstruert problem at mann må lade. I dont care på en måte om reisen tar litt mer tid :) og vi stopper å ser på det vi ønsker underveis vi også.


For andre er elbil noe man ikke ønsker og det bryr meg fint lite om ikke alle vil ha en elbil heller. Kjør hva du vil for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en kuriositet, jeg har kjørt el-bil siden 2019 og har i løpet av den tiden ladet én gang utenom hjemme. Har fått et helt annet bruksmønster de siste årene, kjører kanskje 5000 km i året totalt. Litt synd egentlig da jeg er glad i bil, men det forsvarer i hvert fall å ha i3 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Opplever også at de, les dere her inni bla, som har satt seg litt inn i det funker det ganske bra for😁 Så kanskje litt dårlig formulert fra min side😝

Trives altfor godt med å bruke penger på diesel, mtp hva det gir meg, så ser ikke helt poenget at jeg skal spare penger på akkurat bilhobbyen. Enda😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Markus E30 skrev:

Det som er litt interessant å se fra sidelinjen, som ikke har noe interesse av å kjøpe elbil, er jo at folk betaler alt fra 500- 1mill for en bil. Også er man overrasket og fornøyd over at det er problematisk å bruke, mtp rekkevidde og lademuligheter😆 Og hvis det ikke funker optimalt, så er det også greit, for da tilpasser man livet sitt for elbilen eller kommer med unnskyldninger i dens favør. Sikkert satt litt på spissen, men det er fascinerende, syns jeg😄

Er så latterlig enig.

Samme med alle som påstår elbil er null stress med campingvogn, man må bare legge opp stoppene utifra ladestasjoner, koble av og på vognen, og kjøpe en liten lett vogn. Ellers funker det jo like fint som diesel 🙂  

Det skrytes av godt moment fra el motoren, men tipper 740d'en min tar dei opp fjellet, jeg slipper trossalt spare på drivstoffet 😁

 

Det blir heller ikke snakket om vinter her, men sommer.. Min bil funker ypperlig hele året, uten kompromisser. Det koster meg ca. 15k mer enn vs elbil.. er det verdt det? Ja😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Skulebollen skrev:

Det blir heller ikke snakket om vinter her, men sommer.. Min bil funker ypperlig hele året, uten kompromisser. Det koster meg ca. 15k mer enn vs elbil.. er det verdt det? Ja😉

Det er vel naturlig å snakke om sommer når man er på sommerferie? Vet veldig godt at elbil ikke går like langt på vinteren. Og bryr meg fint lite om det, kjører bare småturer stort sett på vinteren uansett ;) Og skulle jeg reist på en lengre tur om vinteren så kan jeg bare google meg halvt ihjel etter noen ladere så ordner det seg nok.

Og takke fanden for at jeg slipper å drasse med meg huset på ferie 😛 Det livet er ikke noe for meg!
Så for min del så er ikke det å drasse med seg huset på tur en problemstilling jeg trenger å tenke på :beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forutsigbarheten og friheten jeg først og fremst foretrekker med fossilbil. Jeg som har fire fossilbiler burde helt klart kunne byttet ut en av dem med elbil. Men jeg har regnet på det og sånn jeg bruker bil så ville jeg spart ca 18 000,- i året ved å bytte ut G30 540d med i4 M50. Det synes jeg ikke på langt nær det er verd. Men så skal det sies, jeg synes i4 er en veldig flott bil og hadde ting vært litt mer annerledes rundt min bruk av bil så hadde den vært ett meget bra alternativ. Jeg har forståelse for at for enkelte så finnes det ikke noe annet alternativ enn å kjøre elektrisk. Da er i4 M50, brukt Audi e-tron eller F150 Lightning elbiler jeg faktisk kunne lagt pengene mine i. Men å spare 18 000,- på å velge en for meg dårligere løsning frister ikke. Jeg mener fortsatt at 5-serie, gjerne Touring men med stor dieselmotor og firehjulstrekk er en av verdens beste og mest komplette biler. Lekker, stilfull, rask, komfortabel, rimelig å kjøre og romslig 👍Da snakker vi livets bil 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det på vinteren at elbilen (i3) virkelig fungerte.

Er jo helt gull å sette seg inn i varm og isfri bil etter jobb uansett utetemperatur. 

Var greit med en pause fra el, men er en viss fare for at det blir en i4 e.l som pendlerverktøy etterhvert.

Forøvrig helt enig at bilen ikke bør være/føles som en begrensning mtp bruksmønster men dette blir jo temmelig individuelt.

Har man svært få langturer i løpet av året går det jo an å låne/leie.

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle her av samme grunn, interesse for bil og BMW. Uavhengig av drivlinje. Nå har det seg slik at elektrisk er nytt for mange og spesielt langtur med lading. Så at det ble et tema mens vi pratet om sommerferie i bil er naturlig i 2023. 

@Markus E30 at du vil bruke penger på diesel og bensin er helt opp til deg med full forståelse og respekt fra min side. Interesser og hobby skal man bruke penger på og er det fossildrevet bil - peis på! :)
@Skulebollen En i4 M50 drar vogn så bra at man ikke merker at den er bak, annet enn på forbruket. Opp Saltfjellet drar den så godt med 1500kg vogn at man må se etter om den henger bakpå enda, selv i forbikjøringer. Med det sagt er maks hastighet 80km/t med vogn(unntak 100-merket). Men ja. En må ta tiden til hjelp, en må ha god tid og planlegge. For det er litt ekstra å måtte koble av vognen for hver gang og risikere at ladeplassen blir opptatt i det man kobler av og plasserer vognen. Ofte kan det være trangt og ikke lett å plassere den. Derfor skrev jeg også i forrige innlegg at ladestasjonene burde bli slik som bensinpåfylling - kjør inn kjør ut. Og det er ikke for alle, men det går om man kjører lite og kjøper bil for årsbruken, ikke tre-ukers feriebruk. Din 740d er fantastisk og man skal lete lenge etter en bedre highway-cruiser i så høy klasse/luksus. Og den er nok mye bedre å dra bilhenger med enn i4, da i4 M50 kun har 1600kg tillatt på krok. :) 

 

Og videre. Hvis rekkevidde er det store temaet så hører vi jo stadig de med M-bil som må fylle etter 30 mil. Ingen klager, bare jubler for at bilen blir brukt - også de med elbil jubler. Just sayin’. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er også store penger å spare på å kjøpe M440i fra Sverige, enten som ny på export eller en som er ett år gammel.

Satt med Svensk konfigurator og en M440i GC med utstyr og vinterhjul runder 1 mil SEK, som kommer det jo avgifter på ca. 330’, så blir dyrt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lars S skrev:

Satt med Svensk konfigurator og en M440i GC med utstyr og vinterhjul runder 1 mil SEK, som kommer det jo avgifter på ca. 330’, så blir dyrt…

Men du må trekke fra svensk moms. Videre så lenge bilen går en dag på svenske skilt så tas den inn til Norge som "bruktbil" og da får man 2 prosent bruksfradrag. Dette har vært veldig populært å gjøre fra Tyskland, men litt ukurant nå pga høy Euro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men du må trekke fra svensk moms. Videre så lenge bilen går en dag på svenske skilt så tas den inn til Norge som "bruktbil" og da får man 2 prosent bruksfradrag. Dette har vært veldig populært å gjøre fra Tyskland, men litt ukurant nå pga høy Euro.

Svensk moms er lik norsk mva, så det blir likt, kommer på 1,3 mil - rabatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Lars S skrev:

Svensk moms er lik norsk mva, så det blir likt, kommer på 1,3 mil - rabatt

Hmm, det var rart. I 2021 så fikk jeg pris fra Bavaria på en ny G20 M340i på 1 050 000,- med vinterdekk og en god rabatt. Jeg fikk pris på eksakt samme bil hos Bilia Uddevalla på 935 000,- inkl norsk moms og avgift. Eneste forskjellen var at ved kjøp i Sverige så fikk jeg levert bilen på svenske eksportskilter siden jeg ikke har adresse i Sverige. Dette ga noe lavere engangsavgift da den ville blitt tatt inn til Norge som bruktbil med bruksfradrag. 

Høres ut som de i såfall har skudd opp bilprisene betraktelig i Sverige siden 2021. Også er jo krona svakere nå enn i 2021 så vinninga går sikkert opp i spinninga tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjennern skrev:

Det er vel naturlig å snakke om sommer når man er på sommerferie? Vet veldig godt at elbil ikke går like langt på vinteren. Og bryr meg fint lite om det, kjører bare småturer stort sett på vinteren uansett ;) Og skulle jeg reist på en lengre tur om vinteren så kan jeg bare google meg halvt ihjel etter noen ladere så ordner det seg nok.

Og takke fanden for at jeg slipper å drasse med meg huset på ferie 😛 Det livet er ikke noe for meg!
Så for min del så er ikke det å drasse med seg huset på tur en problemstilling jeg trenger å tenke på :beer:

Poenget mitt var at dere diskuterer som at "man bruker kun bilen på lengre tur to ganger i året, ellers sitter vi hjemme og tvinner tommeltotter" M.a.o hele året. Da gjelder det vinter også.. hvor rekkevidden er helt på bærtur. 

At dine unger ikke får oppleve campinglivet er jo synd for dem😉😬 

 

Men som @Markus E30 skriver. Det er fascinerende hvor dyre biler elbilgutta kjøper, for og inngå kompromiss, og spare 15k i året i drivstoff... ( Nå er vel bompenger en god del mindre og hente på? ) 

 

Jeg er særdeles positiv til elbil, og mener pendling med noe annet er ren idioti. Men det er jo ikke i nærheten av og tilby det samme som en fossilbil. 

 

Og når ble det viktige og det man skryter over med ett bilkjøp at det var mest mulig økonomisk og mest mulig praktisk? 🙃 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...