Gå til innhold

Tråden om nye 5-serie G30/G31


E.H.D
 Share

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg har ikke kjørt E-klasse, men jeg har sett en i virkeligheten.

Interiøret i E-klasse ser ikke bare bedre, men det har også bedre kvalitet på materialene. 5-serie kan leveres med plastikk/kunstkinn, mens E-klasse kan leveres med nappaskinn på dashbordet. Enkelte vil helt sikkert dra inn Individual her, men da har Mercedes "Designo" (eller hva det heter) som et direkte alternativ til BMWs Individual-program. Man trenger ikke se lenger enn til luftedysene hvor Mercedes sine er i aluminium, mens BMW har matt plastikk.

Billig og kjip plast møter deg med en gang du åpner døren til G30. Sidepanelet på dashbordet er av solid hardplast. Det samme gjelder bakpartiet av midtkonsollen. Jeg føler ikke jeg har spesielt høye forventninger, men 5-serie er utvilsomt bygget billigere enn hva som er tilfellet for tidligere generasjoner. Polstrede dørtrekk med velour/trekk i dørlommene er erstattet med glatt hardplast. Det er ingen unnskyldning at prisen starter på en snaue halv million - det gjør det ikke mer aktuelt av den grunn at det er benyttet kjipe materialvalg. Husk at den gjennomsnittlige 5-serien koster rundt 200.000kr mer enn nevnte pris. Da snakker vi ikke om noen billigbil lenger. Når det gjelder hendler er det vel nettopp avdekket at disse er av svært mye dårligere kvalitet enn tidligere - og dette er en skikkelig dealbreaker for en hendel man bruker så mye man gjør. Ergonomien med disse er heller ikke god. Man hører til og med plastikklyden!

Det er fint å høre at du er solgt over G30. Jeg med flere er ikke det. For min del synes jeg BMW har sunket såpass mye de senere årene med designløsning, materialkvaliteter og så videre at jeg sannsynligvis er på mine siste år som BMW-eier (i hvert fall når vi snakker "normale" biler) med mindre det ikke foretas noe radikalt hos Toyota-kvarteret.. ehm.. BMW-kvarteret..

Gi meg en Maserati Ghibli med interiøret til Mercedes E-klasse og infotainmentsystemet til BMW 5-serie. Da snakker vi!

Bmw holder på med å melke ut mest mulig av gamle interiøret for dagen, synes og den er blitt som en slags klisjé- same but different but still the same. Snart blir de rett og slett nødt til å følge andre produsenter( Mb f.e)  Men hva vet jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen

Hvis du ikke har kjørt E-klassen og ikke har opplevd bilen i bruk så nytter det ikke at vi diskuterer. Da snakker du om noe du ikke har det minste erfaring om, det holder ikke bare å sitte i en bil i utstillings hallen. Det er vel også derfor du går i mot alt av bilpresse og sier at interiøret virker billig, du har jo ikke engang kjørt bilen en meter... 

E-klassen har IKKE mer påkostet interiør enn G30, men det ser mer påkostet ut. Dette hadde du klart å skille mellom hvis du hadde opplevd bilen i bruk. 

Jeg er heller ikke helt solgt på enkelte detaljer i G30, som hendlene bak rattet. Men det er andre detaljer som jeg synes veier opp for dette, som klimapanelet, rattet, høyttalerdeksler, brytere til setejustering osv. Det er en ærlig sak å si at man ikke liker siste 5-serien, det er smak og behehag. Du har din mening av hvordan du har opplevd bilen, jeg og alle andre (deriblant de fleste motorjournalister) har vår mening. Synd at du er ferdig med BMW, jeg var selv i tvil men er ikke det lenger nå. Kjøp Mercedes eller ett annet fremkomstmiddel, men jeg tviler på at gresset er grønnere på den andre siden :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Gi meg en Maserati Ghibli med interiøret til Mercedes E-klasse og infotainmentsystemet til BMW 5-serie. Da snakker vi!

Infotainmentsystemet til BMW er suverent og faktisk det som imponerer meg mest når det gjelder dagens BMW'er. Det jeg ikke helt forstår med G30 er at den mest av alt virker som en spareøvelse for BMW. Jeg skal ikke uttale meg om materialkvaliteten og hvordan div. overflater og hendler føles/oppleves, men designet på bilen er er kun en mindre evolusjon på F10 og det er etter min mening virkelig en lost opportunity for BMW. Nå kunne de ha satt standarden for hva BMW står for og betyr i en tid med oppbrudd og usikkerhet vedr. hvor bilindustrien går når det gjelder ny teknikk og massivt politisk press.

Jeg mener ikke at BMW med G30 skulle ha kommet med en Model S konkurrent (det ville imidlertid ikke ha vært så dumt), men de kunne i det minste ha satset litt mer på nye designløsninger og gjort bilens totale fremtoning litt mer moderne. Vi vet jo at BMW kan dette iom. at i3 og i8 glimrende eksempler på begge deler. Istedenfor spiller BMW sikkert med G30 og det er forståelig, men ikke spesielt imponerende av en bilprodusent av BMW's format. Hvis BMW vil definere fremtiden må de komme opp med noe mer sexy enn G30.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

@Saltkjelen

Hvis du ikke har kjørt E-klassen og ikke har opplevd bilen i bruk så nytter det ikke at vi diskuterer. Da snakker du om noe du ikke har det minste erfaring om, det holder ikke bare å sitte i en bil i utstillings hallen. Det er vel også derfor du går i mot alt av bilpresse og sier at interiøret virker billig, du har jo ikke engang kjørt bilen en meter... 

E-klassen har IKKE mer påkostet interiør enn G30, men det ser mer påkostet ut. Dette hadde du klart å skille mellom hvis du hadde opplevd bilen i bruk. 

Jeg er heller ikke helt solgt på enkelte detaljer i G30, som hendlene bak rattet. Men det er andre detaljer som jeg synes veier opp for dette, som klimapanelet, rattet, høyttalerdeksler, brytere til setejustering osv. Det er en ærlig sak å si at man ikke liker siste 5-serien, det er smak og behehag. Du har din mening av hvordan du har opplevd bilen, jeg og alle andre (deriblant de fleste motorjournalister) har vår mening. Synd at du er ferdig med BMW, jeg var selv i tvil men er ikke det lenger nå. Kjøp Mercedes eller ett annet fremkomstmiddel, men jeg tviler på at gresset er grønnere på den andre siden :) 

Du kan ikke mene det å ha prøvekjørt bilen en 30 minutters tid kvalifiserer en til å uttale seg så mye om en modell heller. Jeg har beskuet og prøvesittet E-klasse ved flere anledninger, og føler den fiklingen jeg har drevet med gir meg et tilstrekkelig inntrykk av interiøret. Jeg forstår ikke at en prøvekjøring ville hjulpet på noe annet enn opplevelse av bilens kjøreegenskaper og tilsvarende, men disse har jeg heller aldri drøftet opp mot 5-serien.

På hvilket grunnlag mener du at E-klasse ikke har et mer påkostet interiør enn 5-serien? MB tilbyr jo finere materialer enn det BMW gjør? Aluminium mot plastikk? Burmeister høyttalerdeksler på det minste stereopakken mot sølvlakkerte deksler på Harman Kardon hos BMW?

Hva er spesielt med klimapanelet i 5-serie kontra E-klasse? Det er ikke noe spesielt med høyttalerdekslene til G30 med mindre bilen ikke er utstyrt med Bowers & Wilkins. I forhold til setejustering tror jeg du må være en eneste som mener lakkerte brytere med noe aliminiumsknot på siden av setet er bedre enn aluminiumsbrytere på dørsidene. 

For min del har jeg kommet dit at jeg har innsett at det finnes veldig mye annet enn bare BMW. BMW har dratt konseptet med å benytte deler mellom alle modellseriene litt vel langt, så de billige løsningene ser man gjennomgående hos alle modellseriene - billige som dyre. At alle andre biler enn BMW er "framkomstmidler" synes jeg blir en patetisk fremstilling.

 

50 minutter siden, Fredrik skrev:

Infotainmentsystemet til BMW er suverent og faktisk det som imponerer meg mest når det gjelder dagens BMW'er. Det jeg ikke helt forstår med G30 er at den mest av alt virker som en spareøvelse for BMW. Jeg skal ikke uttale meg om materialkvaliteten og hvordan div. overflater og hendler føles/oppleves, men designet på bilen er er kun en mindre evolusjon på F10 og det er etter min mening virkelig en lost opportunity for BMW. Nå kunne de ha satt standarden for hva BMW står for og betyr i en tid med oppbrudd og usikkerhet vedr. hvor bilindustrien går når det gjelder ny teknikk og massivt politisk press.

Jeg mener ikke at BMW med G30 skulle ha kommet med en Model S konkurrent (det ville imidlertid ikke ha vært så dumt), men de kunne i det minste ha satset litt mer på nye designløsninger og gjort bilens totale fremtoning litt mer moderne. Vi vet jo at BMW kan dette iom. at i3 og i8 glimrende eksempler på begge deler. Istedenfor spiller BMW sikkert med G30 og det er forståelig, men ikke spesielt imponerende av en bilprodusent av BMW's format. Hvis BMW vil definere fremtiden må de komme opp med noe mer sexy enn G30.  

Ja, infotainmentsystemet til BMW er det ingen andre som slår. Det er enkelt og intuitivt. Det å kunne bruke en iDrive-kontroller uten å ta bort fokuset fra veien med å veive med en finger på en touch-skjerm som er alt annet enn presist på humpete telehivsveier er fantastisk. Jeg er for øvrig helt enig i refleksjonene dine om designet og fremtidenposisjonen til G30 og BMW. BMW ser ut til å henge etter - en 530e med 30km elektrisk rekkevidde er liksom litt 2016 anno 2017, og det sier litt om hvor fort teknologien vil oppleves gammel nærmest over natten. Jeg hadde gjerne sett at Chris Bangle havnet bak spakene hos BMW igjen - da ville vi sett utviklende design og differensierte modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@Saltkjelen

Hvis du ikke har kjørt E-klassen og ikke har opplevd bilen i bruk så nytter det ikke at vi diskuterer. Da snakker du om noe du ikke har det minste erfaring om, det holder ikke bare å sitte i en bil i utstillings hallen. 

Jeg har kjørt g30, som var i god bmw ånd. Men som jeg skrev, jeg ble ikke blown away. Den kjørte som en bmw skal, men jeg trivdes like godt på vei hjem i e39'en. Mye av årsaken til dette er at jeg nok er en anti gadgets fyr, som ikke skjønner alle autonome støttesystemene og hvorfor bilen har park assist osv. Det er jo bare å parkere selv? Jeg liker å kjøre, skal ikke bli kjørt. Derfor blir g30 (og alle andre nye biler i dag) et irritasjonsmoment for meg. Selv om kjøreopplevelsen i g30 er god nok i seg selv. Infotainmentsystemet og idrive skal være klasseledende, jeg bladde litt, men skjønner ikke hypen om det. Såg i displayet at radioen viste P4, det holder for meg.

Interiøret virker bra bygget for all del, men jeg får følelsen av at det er spart på materialer? Ikke misforstå, en luksusbil fra slutten av 90 tallet hadde mer skinn, tykkere skinn, mer støyisolasjon, mer av alt....føles det som. G30 føler man at tidens krav om miljø og gjenvinnbare materialer skinner gjennom. Man føler det er skralere. Skinnet virker kunstig istedenfor ekte som i en gammel jaguar. Setene er perfekte stoppet, og ikke sofa som på en amerikaner. Mye slikt er ofret pga kravet om lav vekt og dermed lave co2 tall. Men den er ikke dårlig! Men man får følelsen om at bmw og andre produsenter per dags dato har veldig strenge krav å møte, som fjerner noe av den overdådige følelsen man hadde i f.eks e38.

Så til nye E klasse. (W214?) Denne har jeg bare sett og sittet i. Gjenstår å prøve den. Enig med deg at det SER dobbelt så eksklusivt og dyrt ut i dæsjen som i g30. Om det er like godt sammensatt? Tja, brytere virket bra, og skinntrykket dæsj er premium. Jeg mener det holder mål mot g30 også i byggekvalitet. Men som du også sier, begge bilene er meget gode, jeg tror det er kun personlige preferanser som spiller inn her. E klasse kan man ikke slå av ESP 100% på, og dette gjelder alle MB, så det utelukker kjøp uansett. Mem den skal prøves, så ser også jeg om kjøredynamikken er på bmw nivå. 

Snakker om fattigsle interiør: jeg synes f30 er så kjip inni! Og desverre også det samme i smekre 4 serie gran coupe. Det er her bmw er på vei. I msport stoffsete utgave føler jeg at jeg sitter i en golf. Hvor er high end følelsen? Hvorfor ikke mer som f10 eller 6 serie gran coupe? De lave seriene på bmw nå er så triste at det går ikke an å selge. Jo, det kan være spartansk, enkelt og billig. Men da med sjarm, á la e30 og e21. Jeg mener bmw er på en feil vei med interiørene nå om dagen. Hvorfor klage? Jo fordi det skal være verdens beste bilmerke. Derfor er også lista skyhøy.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Du kan ikke mene det å ha prøvekjørt bilen en 30 minutters tid kvalifiserer en til å uttale seg så mye om en modell heller. Jeg har beskuet og prøvesittet E-klasse ved flere anledninger, og føler den fiklingen jeg har drevet med gir meg et tilstrekkelig inntrykk av interiøret. Jeg forstår ikke at en prøvekjøring ville hjulpet på noe annet enn opplevelse av bilens kjøreegenskaper og tilsvarende, men disse har jeg heller aldri drøftet opp mot 5-serien.

På hvilket grunnlag mener du at E-klasse ikke har et mer påkostet interiør enn 5-serien? MB tilbyr jo finere materialer enn det BMW gjør? Aluminium mot plastikk? Burmeister høyttalerdeksler på det minste stereopakken mot sølvlakkerte deksler på Harman Kardon hos BMW?

Hva er spesielt med klimapanelet i 5-serie kontra E-klasse? Det er ikke noe spesielt med høyttalerdekslene til G30 med mindre bilen ikke er utstyrt med Bowers & Wilkins. I forhold til setejustering tror jeg du må være en eneste som mener lakkerte brytere med noe aliminiumsknot på siden av setet er bedre enn aluminiumsbrytere på dørsidene. 

For min del har jeg kommet dit at jeg har innsett at det finnes veldig mye annet enn bare BMW. BMW har dratt konseptet med å benytte deler mellom alle modellseriene litt vel langt, så de billige løsningene ser man gjennomgående hos alle modellseriene - billige som dyre. At alle andre biler enn BMW er "framkomstmidler" synes jeg blir en patetisk fremstilling.

 

BMW ser ut til å henge etter - en 530e med 30km elektrisk rekkevidde er liksom litt 2016 anno 2017, og det sier litt om hvor fort teknologien vil oppleves gammel nærmest over natten. Jeg hadde gjerne sett at Chris Bangle havnet bak spakene hos BMW igjen - da ville vi sett utviklende design og differensierte modeller.

Jeg mener at ved å få seg litt tid bak rattet gir ett litt annet inntrykk. Sensasjons higet går over og du bruker bilens interiør slik du ville ha gjort det i hverdagen, det er først da du får feelingen med hvordan ting er og henger sammen. Mercedes er best i klassen på å få ting til å se bra ut å gi ett godt første inntrykk. Det var nettopp derfor jeg ble skuffet etter en helg i W213. Bilpressen mener ikke at G30 har ett bedre interiør enn W213 for morroskyl, eller fordi BMW betaler dem for det. De sier det fordi der er nettopp det som dem erfarer etter å ha blitt kjent med bilene. 

Der jeg mener at W213 faller i gjennom på interiøret er ikke nødvendigvis på materialene alene. Bilen jeg kjørte hadde ikke skinntrykket dasjbord, selve materialet her var noe hardere og glattere enn både F10 og G30. Når man lar hånden gli over dasjbodet så føles det bedre i G30. Du nevner luftedysene, de er en meget pen detalj som er av de bedre. Men interiørlista disse sitter, den som går på tvers av hele dasjbordet..forøvrig også i ypperlig materiale. Når du trykker på selve lista så gir den etter og lager en lei knirkelyd, veldig kjipt. Vippebryterene under denne lista, de som betjener klima. De ser unektelig bra ut, selve bryterne er i alu og er bra. Men når du skal bruke dem så føles de spinkle, på det nivået at du føler du ikke må bruke for mye makt for da kan de gå i stykker. Videre har du plasten på siden av midtkonsollen, rundt bunnen av setet, i senter av rattet og ramma rundt de to skjermene. Dette var av en slik utførelse at det føltes billig. Også har du generell fit og finish...

Jeg vet ikke om du synes en overgang som dette sømmer seg i en premiumbil?

image.thumb.png.aa1c25098a9f5bcd7cf003f70d676d85.png

Det jeg mener er bedre på G30 er hvordan ting er skrudd sammen, hvilke inntrykk du får av å bruke interiøret i det daglige. Det ser ikke like bra ut, men det føles bra. Den opplevede kvaliteten er mye bedre, og det er kanskje dette som bilpressen mener. 

Det finnes veldig mye bra biler der ute, det er noe vi ikke trenger å diskutere for det er jeg enig i. Men slik ting er blitt i dagens konkurranse så er alle biler så bra, det finnes egentelig ikke dårlige biler lengere. Og da må man gå løs på bagateller som plast i midtkonsollen og tykkelsen på velourmatter, det er flisespikkeri enten det gjelder MB eller BMW. Jeg synes du skal forsøke ett annet merke, som Mercedes f eks. Ett annet aspekt er at hver forbanna gang det kommer en ny og viktig BMW modell, så blir det surmulig og suttring i entusiast miljøene. Det var samme greia da E39 kom, den så ut som ett såpestykke og hadde lykter bak ett plastikk deksel. E60 så grusom ut, med de lyktene og det rare interiøret. F10 så ut som en strandet hval med alt for stor nyregrill og kjedelig hekk. Men over tiden så har vi jaggu begynt å like de alle sammen, i dag sliter jeg virkelig med å finne en 5-serie jeg ikke liker. Og ikke tro det er annerledes i Mercedes miljøet. Jeg frekventerer av og til entusiast forumet dems og der er enkelte harnisk over hvordan W213 er. Gjengangerne er de to skjermene som blir for sterk kost, baksete plass og enkelte mener den ikke ser ut som en Mercedes skal. Det er også big deal for noen at man ikke får stjerna på panseret i kombinasjon med AMG pakka.

Når det gjelder Idrive systemet så synes jeg det er helt fantastisk, gesture controll er forøvrig kult kun de første gangene. Det med touch skjermen er det delte meninger om, jeg synes det er noe styggedom så lenge bilen er i bevegelse. MEN...når du står stille og f eks skal plotte inn på navien, så er det helt genialt. Det er her Idrive er så bra, du har Touch når du står stille og I drive hjulet, touchpad og stemmestyring når du kjører.

Hva BMW sine hybrider angår så er det stusselige greier. BMW gjør seg best på enten diesel eller bensin. På hybrid synes jeg Volvo og Audi overrasker stort.

40 minutter siden, Evopower skrev:

Interiøret virker bra bygget for all del, men jeg får følelsen av at det er spart på materialer? Ikke misforstå, en luksusbil fra slutten av 90 tallet hadde mer skinn, tykkere skinn, mer støyisolasjon, mer av alt....føles det som. G30 føler man at tidens krav om miljø og gjenvinnbare materialer skinner gjennom. Man føler det er skralere. Skinnet virker kunstig istedenfor ekte som i en gammel jaguar. Setene er perfekte stoppet, og ikke sofa som på en amerikaner. Mye slikt er ofret pga kravet om lav vekt og dermed lave co2 tall. Men den er ikke dårlig! Men man får følelsen om at bmw og andre produsenter per dags dato har veldig strenge krav å møte, som fjerner noe av den overdådige følelsen man hadde i f.eks e38.

Så til nye E klasse. (W214?) Denne har jeg bare sett og sittet i. Gjenstår å prøve den. Enig med deg at det SER dobbelt så eksklusivt og dyrt ut i dæsjen som i g30. Om det er like godt sammensatt? Tja, brytere virket bra, og skinntrykket dæsj er premium. Jeg mener det holder mål mot g30 også i byggekvalitet. Men som du også sier, begge bilene er meget gode, jeg tror det er kun personlige preferanser som spiller inn her. E klasse kan man ikke slå av ESP 100% på, og dette gjelder alle MB, så det utelukker kjøp uansett. Mem den skal prøves, så ser også jeg om kjøredynamikken er på bmw nivå. 

Snakker om fattigsle interiør: jeg synes f30 er så kjip inni! Og desverre også det samme i smekre 4 serie gran coupe. Det er her bmw er på vei. I msport stoffsete utgave føler jeg at jeg sitter i en golf. Hvor er high end følelsen? Hvorfor ikke mer som f10 eller 6 serie gran coupe? De lave seriene på bmw nå er så triste at det går ikke an å selge. Jo, det kan være spartansk, enkelt og billig. Men da med sjarm, á la e30 og e21. Jeg mener bmw er på en feil vei med interiørene nå om dagen. Hvorfor klage? Jo fordi det skal være verdens beste bilmerke. Derfor er også lista skyhøy.

 

Vi må bare glemme de tidene med E34 og E39 som ble bygget like solide som bankhvelv. De tidene er forbi og nå er det profitt, teknologi og miljø som gjelder, da må det spares inn. Skulle man bygget G30, med all sin teknologi og sikkerhets systemer som en en E34. Da ville den veid 2,5 tonn og kosta 1,2 millioner som 520d.... 90 tallet var en fin tid når det gjalt tyske premiumbiler, skinnet var tykt og tålte juling, setene var bløte og dype, det var tykt stål der det krevdes og dasjbordet hadde knapper som tålte juling.

Men nå er det enn sånn at vi lever i den tiden vi gjør og vi må gjøre disse nye materialene så fine som mulig. Noe lykkes man med og annet ikke, siste skrik her er å kle dasjbordet i skinn når man ikke klarer å få det fint nok uten. 

På de lave seriene så synes jeg også at BMW sparer for mye, her har de bommet stygt i forhold til sine konkurrenter. De kunne i det minste ha designet det slik at det ser bra ut, men nei. Så på interiørdesign så er jeg enig i at BMW går litt feil vei om dagen, mens konkurrentene går motsatt vei. Det synes jeg er trist, om de klarer å redde seg inn på å tilby bedre kvalitet vil tiden vise. Til nå så synes jeg F10 og E39 interiørene står seg som de aller beste BMW noen gang har laget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som har kjørt E60, F10 og G30. Så er overgangen fra F10 til G30 for liten til å være en helt ny 5 serie. Burde vært den lille gnisten som får en til å kjøpe den og den er ikke der. Samme mener min far som har hatt nye 5 serier siden 80 tallet. Alltid vært den lille gnisten som faktisk gjør at man vil kjøpe bilen. Han har ikke fått den ginsten de gangene som han har kjørt og sittet i G30. 

G30 kjører bra og god på komfort, men den er safet alt for mye i forhold til det BMW har gjort før. Bare se på overgangen fra E39 til E60 og E60 til F10. 

For meg blir ikke G30 en helt ny modell, bare en større facelift med noen downgrads iforhold til F10. 

BMW har gjort dette på flere modeller det synes jeg. Derfor jeg har kjøpt en E9x til istedenfor en F serie. De er fine biler, men gnisten er ikke der for meg å faktisk kjøpe en F30 eller noe annet. Selvom jeg har kjørt de fleste F seriene mye. 

BMW hadde skikkelige baller når man lanserte E60 som var så forskjellig fra E39. De ballene har dem mistet dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Videre har du plasten på siden av midtkonsollen, rundt bunnen av setet, i senter av rattet og ramma rundt de to skjermene. Dette var av en slik utførelse at det føltes billig. Også har du generell fit og finish...

[...]

Jeg vet ikke om du synes en overgang som dette sømmer seg i en premiumbil?

[...]

Det jeg mener er bedre på G30 er hvordan ting er skrudd sammen, hvilke inntrykk du får av å bruke interiøret i det daglige. Det ser ikke like bra ut, men det føles bra. Den opplevede kvaliteten er mye bedre, og det er kanskje dette som bilpressen mener. 

[...]

Ett annet aspekt er at hver forbanna gang det kommer en ny og viktig BMW modell, så blir det surmulig og suttring i entusiast miljøene. Det var samme greia da E39 kom, den så ut som ett såpestykke og hadde lykter bak ett plastikk deksel. E60 så grusom ut, med de lyktene og det rare interiøret. F10 så ut som en strandet hval med alt for stor nyregrill og kjedelig hekk. Men over tiden så har vi jaggu begynt å like de alle sammen, i dag sliter jeg virkelig med å finne en 5-serie jeg ikke liker. Og ikke tro det er annerledes i Mercedes miljøet. Jeg frekventerer av og til entusiast forumet dems og der er enkelte harnisk over hvordan W213 er. Gjengangerne er de to skjermene som blir for sterk kost, baksete plass og enkelte mener den ikke ser ut som en Mercedes skal. Det er også big deal for noen at man ikke får stjerna på panseret i kombinasjon med AMG pakka.

[...]

På de lave seriene så synes jeg også at BMW sparer for mye, her har de bommet stygt i forhold til sine konkurrenter. De kunne i det minste ha designet det slik at det ser bra ut, men nei. Så på interiørdesign så er jeg enig i at BMW går litt feil vei om dagen, mens konkurrentene går motsatt vei. Det synes jeg er trist, om de klarer å redde seg inn på å tilby bedre kvalitet vil tiden vise. Til nå så synes jeg F10 og E39 interiørene står seg som de aller beste BMW noen gang har laget. 

Akkurat den samme plastikken rundt midtkonsollen, rundt bunnen av setet og i senter av rattet finner man på G30 også. Jeg har sett E-klasse med standarddashbord uten kunst- eller nappaskinn, og dette ser og føles i mine øyne helt likt ut som standarddashbordet til G30. Forskjellen fra G30 til E-klasse er at sistnevnte også leveres med nappaskinn på dørpaneler og dashbord.

Jeg er enig i at glippen er for stor og noe de sannsynligvis fint kunne fått til bedre.

Ellers har jeg i flere tester ikke sett noen som er så kritiske til byggekvaliteten og den opplevde kvaliteten i E-klasse. Snarere tvert imot har den vært veldig bra. Uansett - slikt vil variere fra test til test, og fra bil til bil, men skal vi uansett være fornøyd med å nøye oss med et interiør som har god kvalitet, men står lang tilbake utseendemessig for konkurrentene?

Sutring og klaging i forskjellige miljøer vil nok alltid forekomme, men en del av klagingen på G30 synes jeg er berettiget. Det er lov å være misfornøyd når en del av bilen regelrett blir degradert med viten og vilje fra tidligere generasjoner. Bare se på G30 med LED-lys - halogen blinklys!? F10 pre-LCI med xenonlys har LED blinklys og oppleves mer moderne. I stedet for å være i front blant bilprodusentene med å implementere ny teknologi velger heller BMW å tilby sine kjøpere annenrangs og utgått teknologi på helt nye modeller. Slikt er skammelig.

På de lave modellseriene til BMW er interiørkvaliteten og finish totalt fraværende. Nedre del av dashbord på 1- og 2-serie er hardplast. Størsteparten av dørtrekkene på X3/X4 er også ren hardplast - og det på en bil til intet mindre enn potensielt 1,3 millioner kroner! 1,3 millioner kroner, og bilen er fylt med annenrangs teknologi og hardplast. Hvor er stoltheten!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Saltkjelen skrev:

Akkurat den samme plastikken rundt midtkonsollen, rundt bunnen av setet og i senter av rattet finner man på G30 også. Jeg har sett E-klasse med standarddashbord uten kunst- eller nappaskinn, og dette ser og føles i mine øyne helt likt ut som standarddashbordet til G30. Forskjellen fra G30 til E-klasse er at sistnevnte også leveres med nappaskinn på dørpaneler og dashbord.

Jeg er enig i at glippen er for stor og noe de sannsynligvis fint kunne fått til bedre.

Ellers har jeg i flere tester ikke sett noen som er så kritiske til byggekvaliteten og den opplevde kvaliteten i E-klasse. Snarere tvert imot har den vært veldig bra. Uansett - slikt vil variere fra test til test, og fra bil til bil, men skal vi uansett være fornøyd med å nøye oss med et interiør som har god kvalitet, men står lang tilbake utseendemessig for konkurrentene?

Sutring og klaging i forskjellige miljøer vil nok alltid forekomme, men en del av klagingen på G30 synes jeg er berettiget. Det er lov å være misfornøyd når en del av bilen regelrett blir degradert med viten og vilje fra tidligere generasjoner. Bare se på G30 med LED-lys - halogen blinklys!? F10 pre-LCI med xenonlys har LED blinklys og oppleves mer moderne. I stedet for å være i front blant bilprodusentene med å implementere ny teknologi velger heller BMW å tilby sine kjøpere annenrangs og utgått teknologi på helt nye modeller. Slikt er skammelig.

På de lave modellseriene til BMW er interiørkvaliteten og finish totalt fraværende. Nedre del av dashbord på 1- og 2-serie er hardplast. Størsteparten av dørtrekkene på X3/X4 er også ren hardplast - og det på en bil til intet mindre enn potensielt 1,3 millioner kroner! 1,3 millioner kroner, og bilen er fylt med annenrangs teknologi og hardplast. Hvor er stoltheten!?

Ja man finner billig plast i G30 også, jeg har ikke sagt noe annet. Men jeg personlig synes den er mindre fremtredende her, såpass at man ikke legger merke til det i hverdagen. Jeg synes jo at når man må begynne å kle interiøret i skinn alle veier, slik du sier man kan på E klasse. Da er jo ikke materialkvaliteten der den skal, når man må til å maskere det bak skinn alle veier. Det fordyrer jo bilen, noe de to skjermene også gjør. Idrive skjermen i G30 og det heldigitale speedometeret er kanskje ikke like imponernde å se på, men det er da i det minste standard.

Det er ingen som har vært kritiske til byggekvaliteten på E klassen, tvert i mot. Men det som enkelte biltester har påpekt er at materialkvaliteten FØLES bedre på G30, som f eks Matt Watson i Car Wow påpeker i klippet på forrige side. Det er enkelte detaljer som føles litt sånn halvveis, som det påpekes i testen og som jeg selv oppdaget. Andre kan selvsagt ha en annen opplevelse, det er inviduelt. Jeg er kvalitets freak og vil heller ha ett interiør som føles bra enn å se bra ut. Akkurat her synes jeg derimot at F10 gir begge deler :) 

Mye av kritikken mot G30 er velfortjent ja, absolutt. Det du nevner er absolutt noe som jeg også synes er for dårlig, særlig det med halogen i blinklysene. Jeg reagerte også på blinklys og viskerhendele, men jeg tror det er en vanesak for min del. Men ja, det fortjener kritikk. Men hvis vi ser på kritikken E60 og F10 fikk, så var det jaggu velfortjent det også. Men så har vi lært oss å leve med det likevel. 

Synes du svartmaler kvaliteten i de mindre BMW modellene veldig her, ja det er ikke allverden men kom igjen da... Du kan da umulig ha kjørt mye (beklager, sittet i) F20 eller F30 som uttaler deg slik. Sammenlink direkte med f eks en Ford eller Peugeot, da vil du sikkert se en forskjell (skulle bare mangle da det er billigere biler). Men jeg er enig i at det kunne vært bedre med tanke på hvor dyre modellene kan bli. Særlig X4 skuffet meg litt der, trodde den var mer påkostet enn X3 men der tok jeg feil. Men uansett, disse modellene i dette segmentet selger som hakka møkk, ennå flere av dem begynner å bli modene for utskifting (X3, F30 og F20). Og da kan jeg vel tenke meg at BMW gir litt faen, så lenge det selger og pengene strømmer inn. Penger som brukes til å investere i M biler og fremtidens teknologi :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

[...] Jeg synes jo at når man må begynne å kle interiøret i skinn alle veier, slik du sier man kan på E klasse. Da er jo ikke materialkvaliteten der den skal, når man må til å maskere det bak skinn alle veier. 

Synes du svartmaler kvaliteten i de mindre BMW modellene veldig her, ja det er ikke allverden men kom igjen da... Du kan da umulig ha kjørt mye (beklager, sittet i) F20 eller F30 som uttaler deg slik. Sammenlink direkte med f eks en Ford eller Peugeot, da vil du sikkert se en forskjell (skulle bare mangle da det er billigere biler). Men jeg er enig i at det kunne vært bedre med tanke på hvor dyre modellene kan bli. Særlig X4 skuffet meg litt der, trodde den var mer påkostet enn X3 men der tok jeg feil. Men uansett, disse modellene i dette segmentet selger som hakka møkk, ennå flere av dem begynner å bli modene for utskifting (X3, F30 og F20). 

Du må være den eneste jeg vet om som prøver å få skinntrukket interiør til å virke negativt. Really, Fredrik, really!?

Artig forsøk på humor der gitt, men jeg må jeg nok skuffe deg - med både F20 LCI og F30 LCI som firmabiler i familien er jeg nokså kjent med disse modellene. F30 LCI er en klar forbedring i forhold til F30 pre-LCI, men denne modellen har jeg ikke dratt innunder plastikkategorien. Med skinntrukket dashbord er interiørkvaliteten på disse modellene faktisk helt topp. Med kollegaer som både kjører F20, F25 X3 pre-LCI og LCI samt F26 X4 har jeg tilbrakt nokså mye tid bak interiørene i disse bilene til slutt (edit: for å ikke snakke om de titalls BMW-modellene jeg har ettermontert utstyr på og kodet), og 1-serie, 2-serie, X3 og X4 har dessverre svært mye hardplast i interiøret. Dette er noe du også ville funnet ut av om du hadde prøvesatt en. Jeg forstår ikke hvorfor du forsvarer bruk av billige materialer i en BMW. BMW er en premiumbil og koster mer enn en Ford eller Peugot. Det skulle bare mangle at interiørkvaliteten (og teknologi) i en BMW er høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt Fredrik 90 og det med at BMW investerer i fremtidens teknologi er interessant i denne diskusjonen for dette er nemlig ikke spesielt synlig i G30 og det er en skam når fremtiden på mange måter allerede er her. G30 er en kjempefin evolusjon på F10 (så misforstå meg ikke), men den er samtidig et eksempel på at BMW ikke viser frem hva de kan når det gjelder de alminnelige produskjonsmodellene hvis vi ser bort fra i3 og i8. Hvorfor er det slik?

Jeg tror at mye handler om at BMW er usikre på hvor forberedt/mottakelige deres kunder er og kanskje spesielt når det gjelder 5-serien. Denne modellen har tradisjonelt relativt konservative kunder og dette kan også være årsaken til at G30 kun er en forsiktig evolusjon på F10. Det ble, som det er påpekt tidligere i diskusjonen, nærmest ramaskrik da E60 avløste E39. Chris Bangles design var for dramatisk for mange og dette kan være årsaken til at BMW ikke turte å gå lenger med G30 enn de gjorde. Jeg savner imidlertid eksempler på mer skjult banebrytende utvikling, men dette finner man heller ikke på G30.

Når dette er nevnt er det på sin plass å nevne at E60 med årene viste at Chris Bangle hadde rett når det gjaldt å modernisere BMW's klassiske designlinjer. E60 viste veien og førte direkte til at bl.a Mercedes-Benz måtte ta et oppgjør med deres temmelig konservative designlinjer. Nå er det BMW som ligger litt etter (i alle fall med 5-serien) og slik går pendelen frem og tilbake.

Vedr. BMW's prispolitikk og relativt sparsommelige standardutstyr er dette omtrent verdens eldste triks når det gjelder å tjene penger. Få om noen (kanskje bortsett fra bilkjøpere som undertegnede) kjøper en BMW helt standard og dette tjener BMW enormt mye penger på. Fair nok... folk bestemmer selv hvor mye ekstrautstyr de vil ha, men spørsmålet er om ikke bilene i standardutførelse kan bli for ribbet også. Det burde ikke være nødvendig å bestille div. skinnpakker mm. for å få en i utgangspunktet ganske dyr BMW til å fremstå som et premiumprodukt (dette er i alle fall hva folk liker å betrakte en BMW som).    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Du må være den eneste jeg vet om som prøver å få skinntrukket interiør til å virke negativt. Really, Fredrik, really!?

Artig forsøk på humor der gitt, men jeg må jeg nok skuffe deg - med både F20 LCI og F30 LCI som firmabiler i familien er jeg nokså kjent med disse modellene. F30 LCI er en klar forbedring i forhold til F30 pre-LCI, men denne modellen har jeg ikke dratt innunder plastikkategorien. Med skinntrukket dashbord er interiørkvaliteten på disse modellene faktisk helt topp. Med kollegaer som både kjører F20, F25 X3 pre-LCI og LCI samt F26 X4 har jeg tilbrakt nokså mye tid bak interiørene i disse bilene til slutt (edit: for å ikke snakke om de titalls BMW-modellene jeg har ettermontert utstyr på og kodet), og 1-serie, 2-serie, X3 og X4 har dessverre svært mye hardplast i interiøret. Dette er noe du også ville funnet ut av om du hadde prøvesatt en. Jeg forstår ikke hvorfor du forsvarer bruk av billige materialer i en BMW. BMW er en premiumbil og koster mer enn en Ford eller Peugot. Det skulle bare mangle at interiørkvaliteten (og teknologi) i en BMW er høyere.

Da må du slutte å tolke det jeg skriver som det passer deg, det var ikke det jeg skrev. Det er overhodet ikke negativt, men det er jo litt merkelig at man må kle ett interiør i skinn for at det skal være bra. Hvis det er det du står for så skjønner jeg jo hvorfor vi ikke blir enige i denne diskusjonen, vi er nok litt for langt ifra hverandre i vårt syn her.

Så bra at forsøket på humoren ble lagt merke til, det var også meningen :) De mindre modellene ifra BMW har en del plast ja, som jeg nok en gang har nevnt tidligere uten at du ser ut til å ha fanget opp dette. Men jeg spør, er det virkelig så ille? Ja det er ett premiumprodukt, men hvor vidt favner ikke det begrept i dag? Hva er egentelig preimum når noe er masseprodusert i millioner eksemplarer, er det da så vanskelig å forstå at det må være litt plast her og der. Det er da ikke verre enn at jeg selv lar være å kjøpe disse modellene, i stede for gang på gang å gulpe opp hvor fælt dette er. Ja BMW burde visst bedre, men nå gjorde de ikke det. Hva så?

Jeg forsvarer ikke bruken av plast, men jeg forsøker å bruke huet litt også. Skal BMW tjene penger på bilene de selger, så må de gjøre det sånn. De må ta de ukule valgene med å innføre billigere materialer og downsize motorene? Jeg synes også det suger, men jeg har forståelse for at det må til. Men det jeg ikke har forstålese for et at de i det minste kunne fått det til å se litt bedre ut på de mindre modellene. LCI på F30 er ett tegn på at ting forhåpentligvis blir bedre, tiden vil vise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten digresjon her, BMW har aldri noensinne vært ledende på interiør - selvom de vel innførte myk (polstret) plast sin tid. Audi har regjert denne disiplinen, enhver får gå i seg selv hvorfor man velger det man gjør, men utvilsomt, et premium produkt skal og må være objektivt (vesentlig) bedre enn melk og brød merker.

BMW har sine styrker innen drivlinje og understell, her er det tradisjonelt kun Porsche som slår de blåhvite. Så er jeg overrasket over at G30 er det den er - nei. Er jeg skuffet over at jeg i 2017 blir presentert for en 5 serie som, ser ut som en facelift'et F10 - så avgjort. Men BMW trår vannet, 5 serie G30 er blårussens svar på fremtiden, de later til å bli vage å spille kjente og forsiktige kort, da får man teknisk bra, men kjedelige og ganske intetsigende biler som G30. BMW kan hvis de våger, se bare på i serien. G30 er et gjesp og vi må nok vente til inext for at ting skal bli spennende og nyskapende, men da snakker vi fort 2021 eller deromkring. Det er også en vanskelig disiplin for produsentene i disse dager, håpløst etter Tesla sine tekniske løsninger med OTA oppdateringer og sporing av kjøremønster og logging av det tekniske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøperne i dette segmentet er svært konservative, man må være forsiktig med å forandre på en oppskrift som funker. F10 har vært en fantastisk salgs suksess, den har solgt tett på 2,4 millioner biler over 7 år, man må nesten 30 år tilbake i tid for å finne en like stor salgsuksess i denne klassen (MB W124). Da forstår jeg at BMW safer med designet og løsningene, selv om jeg også hadde håpet på mer. Vi må vel tilbake til E12 og E28 for å finne to generasjoner som likner så mye på hverandre. 

Mercedes har selv innrømmet at de ikke selger så mye av nye E klasse som de hadde håpet. Mye av dette skyldes nok de radikale forandringene på modellen, markedet her trenger litt tid på å fordøye dette. På motsatt side har man G30 som fortsetter i samme spor som F10, og alt nå så topper G30 (Mars var første fulle salgsmåned for G30) salget av W213. Om dette vil være samme historien om 4 år er noe annet, da kan G30 være gammeldags. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...