Gå til innhold

F01 750i Xdrive


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Ja da holder set sikkert med originale plugger, jeg har en normal tuning fra ESS, men intervall er 60.000km på plugger så de kunne nok med fordel vært tatt litt oftere, merker nå at jeg har litt nøling av og til etter giring, derfor bytter jeg alle 8 coilene nå sammen med pluggene. Har forstått at coilene også har begrenset levetid pga varme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da ble det 20" på sommerhjul. 20x9 og 20x10 i antrasitt. Har hatt noen runder med meg selv om maks hjulstørrelse uten senk og kom frem til at 21" ikke blir så fint som jeg håpet, det krever senk på disse bilene.  Ønsker ikke å senke da jeg kjører litt på kjerrevei med båthenger iblant og må av og til ut i grøfta ved møtende trafikk og da setter jeg pris på den bakkeklaringen jeg har.

Ble ganske fornøyd, har alltid likt 5 eiket åpne felger helt siden jeg hadde 17" Azev A i ungdommen :)

Så får jeg se om jeg må til med noe farge på kallipere,

IMG_20190412_195650.thumb.jpg.db3549a2cd71aabf97de216957d99759.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, papertiger skrev:

Det der så svært bra ut - hvilken felgmodell er det?

Takk for det, det er billige felger, de heter Ocean F5 Antrasitt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Var tid for et oljeskift på motor idag.   

IMG_20191001_172905.thumb.jpg.e25dadd283e659b9375fe2cddf402a8d.jpg

Har også hatt planer ei stund om å skifte olje på servoen,  hadde bestemt meg for å ta det på den enkle måten, dvs å suge ut det jeg klarer fra oljebeholderen og fylle på ny, kjøre noen dager og gjenta. Har kjøpt 2 liter servoolje så det ser ut som at det holder til 3 ganger. 

IMG_20191001_165929.thumb.jpg.5b9c97a2254b8582a5defa5ae63f6d8b.jpg

Fikk bytta første gang idag, tipper jeg fikk ut ca  7dl.  Bilen er gått 130.000km og er 6-7 år gammel og jeg vil si at olja faktisk så verre ut enn jeg hadde trodd.  Det var fremdeles grønnskjær men også endel svart så forskejllen på nye olje var ganske stor så jeg vil skifte til jeg har brukt opp de 2 literne jeg har kjøpt og se hvordan det ser ut, er jeg ikke fornøyd får det bli en liter til :) 

IMG_20191001_174044.thumb.jpg.d44577f9e612d19fd44ce7d291e33c6e.jpgIMG_20191001_181901.thumb.jpg.775d4414329d4f0c82b56f4db1c3560b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Daniel. skrev:

Så like digg ut som servooljen i min bil 🤮

Ja litt overraskende at servooljen var blitt såpass svart. Tenkte at servooljen hadde et rolig liv :) Men jeg ser jo at servo har egen kjøler og peilepinne i lokket har 2 skalaer, en for 20 grader og en for 80 grader så det blir vel som med automatkasse olje, den bør byttes etter noen år selv om det ikke er ei forbrenning.  Håper det kan hjelpe på levetiden på tannstang og servopumpe. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ja da var bilen trilla 60.000km siden automatkasse ble flushet og fordelingskasse fikk ny olje så da var tiden kommet for å ta en ny tur til Automatgearservice i Bergen. I tillegg til flushing og filter til automatkasse og oljeskift på fordelingskasse så ble det oljeskift på både frontdiff og bakdiff. Det er første gang disse får ny olje. Bilen har nå rulla 138.000km. 

Olja var mørk men en kunne fremdeles se grønnskjæret i automatolja og fremdeles litt farge igjen begge  diffoljene.  Den som så svartest ut var olja i fordelingskassen men de sa hos automatgearservice at olja ikke var helt utgått så 60.000km er passelig intervall. Det var ikke noe brent lukt heller.

På bildet er fra venstre frontdiff, fordelingskasse, automatkasse og helt til høyre er bakdiff. 

IMG_20191217_142949.thumb.jpg.201f671fa95593fb74a7f0f493d36cc9.jpg

IMG_20191217_091648.thumb.jpg.7e156603cb322cb7a2bce3088d2fdbe4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

mener bmw at olje på fordelingskasse er livstid eller har de et intervall på den ? 

Den har så vidt jeg vet ingen intervall akkurat som girkassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

og når oljen er som definert utgått så går det direkte utover levetid og virknings på kløtsjen i fordelingskassa ? 

Ja den blir vel til slutt mettet av forurensning og klarer ikke å hverken smøre eller kjøle skikkelig. Da blir det varmt og clutch blir varm og glassert slik den blir med feil dimensjoner på dekk. Så blir vel partiklene fra clutchlammelene bare vandrende rundt inni der som slipepasta fordi olja ikke kan ta opp mer. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hpi skrev:

Ja den blir vel til slutt mettet av forurensning og klarer ikke å hverken smøre eller kjøle skikkelig. Da blir det varmt og clutch blir varm og glassert slik den blir med feil dimensjoner på dekk. Så blir vel partiklene fra clutchlammelene bare vandrende rundt inni der som slipepasta fordi olja ikke kan ta opp mer. 

da er det vell bare å notere seg dette som et punkt som må være med i budsjettet den dagen jeg må kapitulere over til nyere bmw... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...