largund Skrevet Oktober 8, 2017 Share Skrevet Oktober 8, 2017 Hei Skal kjøpe ny bil og har ei stor og tung campingvogn den skal trekke. Knaus 680 på 1800kg+. Har pr. i dag en E46 330xd og den trekker den bra, men lurer på om noen har erfaringer med å trekke såpass tungt med "bare" en 2-liter? 8-trinns kassa i F11 kontra 6-trinns i E61... !? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 8, 2017 Share Skrevet Oktober 8, 2017 Hadde ikke bekymret meg for det. Samme motor-/gir-kombinasjon i F25 X3 trekker 2400kg. largund reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
largund Skrevet Oktober 8, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 8, 2017 Hvordan er opplevelsen av å trekke med en 520 kontra en 525/530 med 3-litern? Blir d "slow going"? 330'en min, med 184hk, er ikke akkurat noen trafikksinke når jeg bare pisker den litt... -som regel gjør jeg ikke d, men har jeg behov så er kreftene der. En N47, med 163/184hk blir vel neppe d samme...? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Oktober 8, 2017 Share Skrevet Oktober 8, 2017 Selv tror jeg ikke det er noe problem. Har dog aldri kjørt med vogn så skal egentlig ikke uttale meg. Men høres ut som du har den perfekte unnskyldning til å kjøpe 525/530d og slippe unna 4-syl diesel:) largund reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 8, 2017 Share Skrevet Oktober 8, 2017 1 time siden, laffe skrev: Men høres ut som du har den perfekte unnskyldning til å kjøpe 525/530d og slippe unna 4-syl diesel:) Ikke at det er relevant, men F10/11 525d fikk i andre halvdel av 2011 N47 4syl. Så med mindre det er de første utgavene, er det kun 530d og opp som har 6syl.. Ellers tror jeg en F11 520d skal trekke vognen uten store problem. Det er værre eksempel der ute... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Oktober 9, 2017 Share Skrevet Oktober 9, 2017 Foreldrene mine trakk rundt på en svær vogn med X1 18d (riktignok manuell) i et års tid, og de synes det gikk knirkefritt. Så tviler på at det blir noe problem. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobiasw Skrevet Oktober 9, 2017 Share Skrevet Oktober 9, 2017 En mulighet er jo å prøvekjøre en bil fra forhandler, og så ta en test med vogna du skal trekke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Oktober 9, 2017 Share Skrevet Oktober 9, 2017 (endret) Ser ikke problemet. F11 520d er da en langt bedre trekkbil enn en hvilken som helst E46. Den er i praksis like sterk og rask som din 330xd, og i tillegg har den mer vekt, hvilket bare er positivt for totalegenskapene. Endret Oktober 9, 2017 av *MrB* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dweezil Skrevet Oktober 9, 2017 Share Skrevet Oktober 9, 2017 Jeg trekker båthenger på ca. 800 kg totalvekt med min F11 520xd. Ikke samme vektklasse som du skisserer, men til gjengjeld merker jeg nesten ikke at jeg drar henger -- det er stort kraftoverskudd. Så jeg vil tro at å trekke campingvogn skulle gå veldig greit. Man roer jo ned kjøringa ganske mye uansett når man kjører vogntog, så rask akselerasjon er jo ikke et tema. Og trekkraften til BMW-dieselen, også de med fire sylindre, er det ikke noe å si på. Men jeg forstår deg godt om du bruker det som et påskudd til å gå for en 530d! largund reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 9, 2017 Share Skrevet Oktober 9, 2017 18 minutter siden, Dweezil skrev: Man roer jo ned kjøringa ganske mye uansett når man kjører vogntog, så rask akselerasjon er jo ikke et tema. Mnja, ganske greit når man skal ta forbikjøringer med vogn på slep. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hardtop Skrevet Oktober 9, 2017 Share Skrevet Oktober 9, 2017 Har trukket båthenger med båt, totalvekt 2800kg, vår og høst med min 520d 184 hk. Tross overlasten gikk det mer enn godt nok langs veien, også i motbakkene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Oktober 9, 2017 Share Skrevet Oktober 9, 2017 Hadde campingvogn med egenvekt på 1000kg pluss baggasje i min gamle f11 520d, det var ikke noe problem. Dro ganske godt, ikke helt i sammeklasse som x5n jeg har nå, men det var aldri noe savn av ekstra effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kim520xdrive Skrevet Juni 24, 2023 Share Skrevet Juni 24, 2023 Hei, har en f11 selv å drar vogn på 1.8 tonn.. går veldig bra samt 2 tonn går å fint... probleme er når jeg bikker 70kmt så kaster vogna seg alle veier å en slags nødbremsing skjer på bilen.. forsåvidt greit, men lasta om vogna 23 ganger på turen.. ble aldrig bra... vet noen hva det kan skyldes?:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Juni 24, 2023 Share Skrevet Juni 24, 2023 3 minutter siden, kim520xdrive skrev: Hei, har en f11 selv å drar vogn på 1.8 tonn.. går veldig bra samt 2 tonn går å fint... probleme er når jeg bikker 70kmt så kaster vogna seg alle veier å en slags nødbremsing skjer på bilen.. forsåvidt greit, men lasta om vogna 23 ganger på turen.. ble aldrig bra... vet noen hva det kan skyldes?:) Da er vogna sikkert 1 akslet? Ofte er det ikke så mye å gjøre med 1 aksel og vridningen som skjer i vindfang over 70. F11 har jo nivåregulering så bare der er den stabil. Jeg kjørte med overvekt på kula på e61, da har det stabilt. De 75kg på kula er folk litt for opptatt av. Øk til 200kg på kula, flytt vekt frem i vogna om du ikke allerede har gjort det. Nivåreguleringen ordner resten. F11 og vogn generelt. Skkkert lurt å ha den i sport så turtallet er et hakk høyere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 24, 2023 Share Skrevet Juni 24, 2023 200kg på kula. Det var en hel del. Jeg er ingen campingvogn ekspert, men det høres mye ut for bilen. Er det nødvendig med 200kg på kula for å få en stabil vogn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå