bmwe30is Skrevet Desember 2, 2017 Share Skrevet Desember 2, 2017 (endret) Etter 7 år i E36 var det på tide å bytte ut bruksbilen. Kom over en E90 320si til en grei pris. Tenkte det kunne være gøy å sette den i stand da det er en sjelden bil. Kun 2600 produserte. Hentet denne i Sande i Vestfold i sommerferien. Som alle andre 320si, hadde også denne problemer med sylinderforingene. Har brukt høsten på å få den i orden. Kommet hjem og fått den inn i verkstedet. Tatt ut motoren for å sjekke skadene. Samtlige foringer er sprukket + gjennomslag mellom sylinder 1 og 2. Ny original blokk med stempler ble kjøpt. Toppen grundig rengjort, planet, slipt ventiler, nye tetninger og shimset til riktige klaringer. Alle lager og bolter er nye. Lager klaringer ble sjekket og alle var meget fine. Da var det bare å begynne å montere. Time registeret og få den på plass i bilen igjen. Oppstart. Maler som en katt. Diffen viste seg å være ødelagt. Jeg kunne bare fått tak i en annen, men vil helst beholde 4.10 utvekslingen som bare 320si har. Alle lager og simringer ble kjøpt nytt + Quaife lsd diff. Strammet pinjongakslingen til med riktig forspenn og sjekket at jeg har riktige klaringer. Viste seg å være en knekt fjær også, da fikk jeg like så godt tak i KW coilovers i stede for å kjøpe ny org fjær. Jeg synes endestussen er så kjedelig på disse bilene, så jeg kasta sammen en i full fart av noen gamle rustfrie rørdeler jeg hadde liggende. Nye lister til dørkarmene. De gamle var ikke veldig fine lenger. Kjøpte et komplett sett med F30 M-sport bremser. 340mm framme, 345mm bak. Da ble det kjøpt ny E9* M3 hovedsylinder, nye hjullager, 135i nav bak. 135 navene er en del breiere en E90 navene. Jeg måtte dreie av dem 3mm for å få F30 skiva til å stå midt i kalipperen. Sitter som et skudd nå. Laget noen spacere for å få bilen til å se litt bedre ut. Etter å ha kjørt litt med bilen begynte det å komme noen vibrasjoner. Viste seg å være dobbelmasse svinghjulet. Nytt svinghjul og ny clutch ble kjøpt og montert. Bilen er nå i daglig bruk og jeg er storfornøyd med bilen. Endret Oktober 6, 2018 av bmwe30is AlexHD, fupsaker, Dal-z og 17 andre reagerte på dette 17 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stoltbmwelsker Skrevet Desember 2, 2017 Share Skrevet Desember 2, 2017 Kjenner til gamle eieren av bilen her. Ser ut som den har havnet i rette hender må ta en tur tilbake til drammensområdet en annen gang med e30 touringen syns jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Desember 2, 2017 Share Skrevet Desember 2, 2017 Rå bil og flotte oppgraderinger så langt! Følger med videre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Desember 2, 2017 Share Skrevet Desember 2, 2017 Tøff bil! Har hørt mye rart om de 320si motorene ja Men bra du har fått liv i den! Mye smakfulle oppgraderinger også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Desember 2, 2017 Share Skrevet Desember 2, 2017 En god jobb lagt ned i denne! Har troa på en framtidig klassiker her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gorg Skrevet Desember 2, 2017 Share Skrevet Desember 2, 2017 Gratulerer med flott bil! Her har du virkelig oppgradert! Tror de fleste hadde stoppet etter diff bytte 😌 Flott med en virkelig bilderik tråd 👍🏻 Peak reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
macrorain Skrevet Desember 2, 2017 Share Skrevet Desember 2, 2017 (endret) Flott bil og litt av en jobb! Gøy at du fokuserer på understell og bremser (og diff). Gøy med masse bilder også. Spørsmål: Hvor fikk du tak i m-sport bremsene? Brukt? Jeg undersøkte mulighet for å kjøpe og ettermontere M-sport-bremsene da jeg letet etter F30 iom at veldig få biler hadde disse originalmontert. Fikk da beskjed av BMW at det ikke gikk an å kjøpe disse løst og ettermontere. Har M-sport bremser på den bilen jeg endte opp med nå da, men bare nysgjerrig Endret Desember 2, 2017 av macrorain Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 2, 2017 Share Skrevet Desember 2, 2017 Tøft prosjekt deilig å se større mods enn kinacoils og carbonfiber folie på listverk på de der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwe30is Skrevet Desember 2, 2017 Forfatter Share Skrevet Desember 2, 2017 12 timer siden, stoltbmwelsker skrev: Kjenner til gamle eieren av bilen her. Ser ut som den har havnet i rette hender må ta en tur tilbake til drammensområdet en annen gang med e30 touringen syns jeg Morsomt det da. Hehe ja kanskje det. Den står bare til pynt i garasjen for tiden, men vi for se 11 timer siden, Gabz skrev: Rå bil og flotte oppgraderinger så langt! Følger med videre Takker 11 timer siden, Daniel. skrev: Tøff bil! Har hørt mye rart om de 320si motorene ja Men bra du har fått liv i den! Mye smakfulle oppgraderinger også. Ja, virker som de fleste sprekker. 320SI motorblokka fikk nytt delenummer i 2011. Etter dette skal de være holdbare 5 timer siden, papertiger skrev: En god jobb lagt ned i denne! Har troa på en framtidig klassiker her Ja, med tanke på hvor få som er produsert så burde det bli en klassiker 5 timer siden, Gorg skrev: Gratulerer med flott bil! Her har du virkelig oppgradert! Tror de fleste hadde stoppet etter diff bytte 😌 Flott med en virkelig bilderik tråd 👍🏻 Takk for det 5 timer siden, macrorain skrev: Flott bil og litt av en jobb! Gøy at du fokuserer på understell og bremser (og diff). Gøy med masse bilder også. Spørsmål: Hvor fikk du tak i m-sport bremsene? Brukt? Jeg undersøkte mulighet for å kjøpe og ettermontere M-sport-bremsene da jeg letet etter F30 iom at veldig få biler hadde disse originalmontert. Fikk da beskjed av BMW at det ikke gikk an å kjøpe disse løst og ettermontere. Har M-sport bremser på den bilen jeg endte opp med nå da, men bare nysgjerrig Takk takk Har lært det i løpet av årene at skal man bruke penger på bil, så bruker man det på understell/bremser/drivverk og motor. I hvert fall det jeg har mest glede av Bremsene kjøpte jeg brukt ja. En opphugger i England som solgte de på ebay. Kommer fra en 2015 F32. Hmm, jeg har sett på Koed at man kan kjøpe de nye. Men da snakker vi 40.000kr for skiver og kalippere. De ble dessverre noe skadet under frakt, så jeg har en sak på gang nå med fraktselskapet om en eventuell erstatning. 1 time siden, hsd skrev: Tøft prosjekt deilig å se større mods enn kinacoils og carbonfiber folie på listverk på de der. Takk for det macrorain reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reset Skrevet Februar 18, 2018 Share Skrevet Februar 18, 2018 Tøft prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HalvorK Skrevet Februar 19, 2018 Share Skrevet Februar 19, 2018 Bra jobba. Ser ut til at du sitter på bra med kunnskap når det kommer til det mekaniske. Jeg vurderte å ta diffen min selv, men overlot den til fagfolk isteden Flott at du tar vare på en slik sjelden bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Februar 19, 2018 Share Skrevet Februar 19, 2018 Veldig kult noen tar vare på disse slik du gjör Flotte biler og ikke minst motor! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stoltbmwelsker Skrevet September 28, 2018 Share Skrevet September 28, 2018 Noe nytt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwe30is Skrevet Oktober 5, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2018 Ikke så mye nytt nei. Bilen er i daglig bruk og fungerer utmerket Jeg har kjørt ca. 20000 problemfrie kilometer siden jobben ble gjort. Jeg er positivt overrasket over denne motoren. Den er veldig ``allsidig``. Behagelig ved langkjøring, utrolig stillegående, man kan slippe den langt ned på turtall uten å måtte skifte gir. Samtidig har man et langt register hvor den er veldig villig på høyere turtall👍 fupsaker og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Oktober 6, 2018 Share Skrevet Oktober 6, 2018 Hva er dine erfaringer med quaife lsd på vinteren med tanke på fremkommelighet? Tenker på virkemåten med sånn type diffbrems kontra en lamellbasert som hele tiden har litt fremkommelighet på begge hjul. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå