Gå til innhold

Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Da er vannpumpe skiftet, samt EGR og hoved termostat og hovedreim.

Det var godt med stille vannpumpe.

Men nå får jeg motortemp på 94-98 grader! Så da er den nye Mahle termostaten defekt! Aaaarrgh!

Ny runde med kjølevæske og søling. Blææh.

Eller kan jeg bare kjøre med det? Blir jo fint til vinteren med høyere temperatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet litt nå med temperatur overvåking og jeg så 102 grader under regenerering.

Ved vanlig kjøring så jeg 96-98 grader.

Så det er absolutt høyere enn hva man skal se, men jeg bruker det litt sånn så får vi se hva som skjer. Det er ikke alarmerende høy temperatur, så jeg tenker det ikke er noe skadelig. Hadde vært fint med litt varmere motor på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget rart. Jeg brukte også Mahle som termostat da jeg skiftet på min F10, og den føler jeg går noe kaldere, men samtidig mer korrekt enn den originale som satt. 

Ved driftsvarm motor pleide motoren å ligge på 92-94° ved vanlig kjøring på den varmere siden av årstiden med den som satt fra fabrikk. Med Mahle termostaten så er den mye strengere, ligger 99% av tiden på 88° presist, men kan glippe til 93-95 før den går ned igjen til 88-89°. 

Uansett tviler jeg på at å ligge på 96-98° er skadelig, men du får nesten følge med på utviklingen. Mulig annen vannpumpe også kan medvirke til at den går varmere? Disse er jo ganske selvluftende, så den biten burde vel vært ordnet til nå. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så olje temperatur helt oppe i 100 grader, så det er nok noe å ta hensyn til kanskje. Spesielt med 3T bakpå kroken, tror jeg det kan bli varmt.

Jeg tenker å skifte tilbake til OEM termostat i neste uke, så ser jeg hva som skjer. Den var faktisk ikke ødelagt og ble skiftet når jeg allerede var der nede å holdt på. Den er bare 3,5 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har enda ikke skiftet termostat, det fungerer jo og har en OK temperatur, spent på vinteren. Da er det kjekt med litt høyere åpningstemperatur på termostat, for å sikre regen selv i lange nedoverbakker.

Fikk skiftet begge airbager foran i går. Intet nytt å melde der, bare greit å ha det gjort, om uhellet skulle være ute.

Håndbrekket er mer og mer vanskelig og syndebukken min er begge relè som styrer motoren, så de skal bestilles og loddes av nye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Otis skrev:

Fikk skiftet begge airbager foran i går. Intet nytt å melde der, bare greit å ha det gjort, om uhellet skulle være ute.

Håndbrekket er mer og mer vanskelig og syndebukken min er begge relè som styrer motoren, så de skal bestilles og loddes av nye på.

Hvor lang tid tok det å få skiftet airbagene? Nærmeste bmw verksted for meg er noen timer unna

relè som styrer motoren, sitter de inni modulen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Flataas skrev:

Hvor lang tid tok det å få skiftet airbagene? Nærmeste bmw verksted for meg er noen timer unna

relè som styrer motoren, sitter de inni modulen?

De sier ca 3,5 timer. Men jeg leverte den kl 0800, for sent til timen og den var ferdig i 1430 tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Valeo, trico og kanskje PIAA? Jeg bruker bare Bosch, for det er så rimelig uansett fra autodoc.co.no. Betaler jo bare ca 240,- for ett sett! Kontra 699,- for de fleste andre plasser i Norge, som er sykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt AeroTwin fra Bosch fra Autodoc sist høst/vinter, men disse var tydelig annerledes sammenlignet med akkurat samme Bosch modell kjøpt året før det igjen. Stusset en del på det, lurte litt på om disse kunne være fake. Nå har jeg kjøpt "samme" viskere igjen, men nå fra Mekonomen. Litt spent på om disse igjen ser annerledes ut.

Biltema har jeg prøvd én gang de siste 5 åra. Jeg anser ikke meg selv som en komplett idiot, men det var jaggu sånn jeg følte meg da viskeren skulle på. Ga opp til slutt. Den universale innfestninga deres gidder jeg bare ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg montert LED skiltlys fra BMW. Fant ut at det er samme innfesting på de fleste E og F chassis fra BMW, bare forskjellig kontakt på lyset.

Klippet ledningene med en liten stump, slik at man relativt enkelt kan koble original igjen. 

Tok ingen direkte etter-bilde, men det er veldig pent lysbilde fra original LED. Halogen og LED lyktene er svært like og passer om hverandre på de aller fleste E chassis.

Merket jording ledning med en svart teip, om jeg trenger å gå inn der igjen. Det er forøvrig pinne 1.

20230925_200828.jpg

20230925_201001.jpg

20230925_201521.jpg

20230925_201534.jpg

Endret av Otis
Konverterte bilder til jpg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en liten tur i går og hentet et kjøretøy, kjørte relativt nært turbojugen sitt område, men tok til venstre i krysset etter bommen.

Brukte 1,06 uten kjøretøy, tom henger. 1,04 på vei tilbake med bilen på. Artig med luftstrømmer. Nullstilte ikke mellom tur-retur.

Opplevde også 102 grader på kjølevannet, når turtall er under 2000ish. Når vi kommer over 2000ish omdreininger så senkes temperaturen til ca 96-98 grader. Oljen var ikke over 95 grader, og nede i 84 grader. Det var ca 9 grader ute og litt regn.

Kodet bort overvåkning på skiltlys i kveld. Var lei av plingingen ved hver oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to Min 2009 E70 og livet med den - Hovedlyspære test

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...