Gå til innhold

Min 2009 E70 og livet med den


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

En kompis av meg kjøpte nylig en 2010 E70 30d - altså Pre-LCI, med M57, men med CIC. At det var 7-seter gjorde det enklere for sjefen i huset å si ja til å erstatte S-maxen. Det ble jo bare en MPV byttet i en annen :D . Gått 140-150k, med komfortseter og masse utstyr - dog med «normale» dekkdimensjon, ikke sportpakken, men med aktiv styring og sportsunderstell. Til ca halv pris av en tilsvarende F15. Så langt storfornøyd med bilen etter å ha kosta på den fullt oppgraderingskit på høyttalere og forsterker, samt litt ekstra under panseret. Rett og slett en fortreffelig maskin på all slags føre! Han hadde også en E61 før, 525d LCI, og savnet BMW sekser. Virker til å gi mye for pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger 

Da gjorde din kompis nøyaktig det samme som meg, og gikk fra samme bilen.

Det var noe uvant med å sitte så høyt, men når man først har begynt med det, så er det behagelig.

Jeg lette etter LCI m57, men jeg fant ikke noe før jeg til slutt måtte kjøpe. Det er egentlig drømmen av e70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2023 den 16.08, Tony Soprano skrev:

Så klosser var synder’n og ikke skiver? 
Trodde nærmest konsekvent att man måtte bytte både skiver og klosser ved risting ? Men ATE skiver er vel top notch går jeg utifra ? 

Ble helt frisk etter nye originale (textar) klosser ja, all varmen gikk rett i skiva. Hadde flaks som berget hjullager og skiver

 

Nesten alle bmw har ate skiver og textar klosser med noen unntak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det oljeskift på bilen. Den har nå gått 2495xx km. Denne gangen ble det febi olje med Mahle filter. Eurodel.no hadde tilbud for en stund siden på filter.

Oljen er stadig kjøpt på GS bildeler, når de har kampanjepriser så er oljen ganske rimelig.

 

20230410_105024.jpg

20230410_093950_remastered.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har det skjedd noe mer i denne tråden!

Sak #1.

Har jo vært ille plaget med vibrasjoner helt siden jeg kjøpte LS588 for 3 år siden. Kjørte aldri bilen med de sommerdekk som fulgte med, da de var såpass slitt.

Har jo vært til avbalansering 5 ganger og retta opp en felg, med miniatyr skjevhet. Men aldri helt kvitt vibrasjoner, de kommer og går i varierende grad og fart.

Nå var jo tiden inne for nye dekk snart uansett, men jeg kom borti en forhandler med RoadForce maskin og da var jeg ikke vond å be om å avbalansering hos de. Ingen problem, de fant umiddelbart feilen, og det var slitebanen som var på vei av det ene bakdekket!

Kjøpte da nye bakdekk, ContiSport5. De avbalansert også framhjul da jeg har hatt risting i rattet også i alle år, med sommerhjul på.

Bilen er nå vibrasjonsfri, både foran og bak. Kjempefornøyd! 

Men spørsmålene må jo stilles... Hva var problemet i utgangspunktet? Og hvorfor klarer ikke verksted/dekkbutikker å få ting avbalansert?

Det kan jo ikke vært feil på dekket hele tiden, mht slitebanen? 

Har ikke målt omkrets forskjell enda, men skal ta det snart. Merker ingenting enda.

Sak #2.

Har skrevet litt om dette før, og det er vibrasjoner på frambremser.

Skiftet i dag ut Febi klosser med Textar klosser.

Merket umiddelbart at det er vesentlig mer friksjon i Textar!  Og enklere å dosere mykt/lite bremsekraft. Feks ved stopp og køkjøring. Må nok kjøre endel mer før vibrasjoner evt forsvinner. Men bare følelsen av pedalen og friksjon var jo natt å dag!

Oppdaterer når jeg merker noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kontrollmålt omkretsen på dekkene, foran 275/45/20 LS588 brukt i ca 30kkm.

Bak, 315/35/20 Contisport5 kjørt 500km.

Foran målte jeg 228-228,5 cm.

Bak målte jeg 230-230,5 cm. Så i verste fall er jeg over 1%. I beste fall 0,9%ish?

Har det i tankene fremover. Merker ingenting dog. Skal skifte olje på fordelingskassen før sommeren er over, så får vi se hvordan den ser ut.

Ang bremseklosser så merker jeg at de fremdeles er veldig fine å dosere fra bittelitt til svært mye friksjon. Super behagelig! Vibrasjoner er ikke borte, men kanskje mindre. Kjører mer og ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I beste fall er du 0,65 % og i verste fall 1,10 %. For å oppnå worst-case tall så bør man konsekvent legge hjulet med minst rulleomkrets til 100 % og ut ifra dette regne ut differansen til det andre hjulet, men her tror jeg at det regnes mye ulikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da er høyre siden på forstillingen defekt. Meyle HD. Holdte i ca 55kkm. Litt lenger enn venstre siden. Utrolig dårlig kvalitet.

La inn bestilling på Lemførder i går fra autodoc. Kostet bare 3800,- for caster, bærearm, boltsett x2 og stabilisatorstag. Alt på høyre side. Øvre bærearm virker å være like god, så det er ikke bestilt. Det ble heller ikke skiftet på venstre side, da ting gikk i stykker der.

Meyle HD. Styr unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som samme erfaring som jeg hadde, hadde også byttet øvrebærearm om den er meyle også. Den takka for seg likt med resten av kulene i forstilling
 

 

Bestilte du x5M caster? Den koster omtrent det samme som standard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte på øvre bærearm etter at jeg hadde bestilt. Så jeg skal bestille den også.

Men casterstaget er ikke i x5m. Tenkte kanskje det ble dumt, da jeg har vanlig på venstre siden. Og det er jo nettopp skiftet. Nå er jeg i usynk på begge sider. Og jeg vil egentlig ikke betale for venstre siden, når jeg nettopp skiftet det. (i fjor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg bestille standard øvre bærearm eller -30 eller +30? Henger ikke helt på hva jeg skal ha der.

Meyle sin hadde justeringshull og jeg mener jeg satte den i midten. Så det burde jo bli 0 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Otis skrev:

Skal jeg bestille standard øvre bærearm eller -30 eller +30? Henger ikke helt på hva jeg skal ha der.

Meyle sin hadde justeringshull og jeg mener jeg satte den i midten. Så det burde jo bli 0 grader.

har du papirer fra forrige 4 hjulkontroll ? har du det kan du se om du har avvik mellom høyre og venstre side, så kan du kompansere med å kjøpe vanlig, pluss eller minus 30minutter camber.  noen har også en av typene montert fra fabrikk, det står merket på innfestningen til kula. 

hadde jeg skulle kjøpt nye øvre armer idag hadde jeg kjøpt -30 på begge sider siden e70 har kun 30minutt camber originalt.



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte 0 minutt øvre bærearm, fikk fine verdier på 4 hjulskontroll.

Skifte forstilling på torsdagskveld. Egentlig en grei jobb, men litt vanskelig når man ikke har løftebukk. Men greit å få tømt drenshullet under e-boksen.

På det jeg tok av, så var casterstag kula slapp, men jeg kjente ingen slakke. Bærearm kula var rimelig stram, men fettet var grått, og så ut som det var kommet vann inn. Gummien så fin ut på begge stag/armer.

Stabilisatorstag øvre kule var ganske slapp, men ingen slakke.

Men den er supertight igjen på forstillingen. God å kjøre nå.

Ang vibrasjoner på bremser foran, så er det blitt bedre, men ikke helt bra. Men jeg kjører bare med det sånn enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Skiftet luftfilter og kupéfilter i kveld, gått 254400km. Det virket som de begynte å gå tett.

Vannpumpe lager ulyder, men er tett. Antar den holder en stund til.

Drar på en liten Norges ferie i morgen.

Trondheim - Ålesund  - Åndalsnes  - Hjelle - Åndalsnes - Trondheim. Bruker E39. Vi skal gå litt fotturer, satt av 4 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to Min 2009 E70 og livet med den

Turen ble avbrutt pga dårlig sikt og forventet mye regn. Så vi dro hjem i går, det er kjedelig med dårlig sikt på en tur der sikt var en av hoved faktorene.

Vannpumpen holdte seg bra, men den kvitrer bra der fremme. Bestilte endel deler fra autodoc i går, så håper de kommer frem innenfor rimelig tid. Det ble SKF pumpe da Mahle ikke er å oppdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Otis changed the title to Min 2009 E70 og livet med den

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...