Otis Skrevet Juni 18 Forfatter Share Skrevet Juni 18 Litt artig sak, men vi har en 2023 Caddy på jobben og den har nok en feil vinkel på frontruta. Vi har allerede skiftet ruta 1 gang og reparert 1 hull. Vi har hatt 4 hakk på forrige ruta, og 2 i nåværende rute. Den har gått 28kkm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Juni 18 Share Skrevet Juni 18 tro det eller ei, min 530d som har gått lokalt siden 2007 har fortsatt original frontrute... men er spent på om den vil gå igjennom eu for sikten er ikke noe å skryte av i motsol Otis og skoglund reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 18 Share Skrevet Juni 18 Tror også at min e39 har original rute. Jeg merker en liten trend de senere årene. Nå er det plutselig mange elbiler som har god aksellerasjon i bunn og skal gjerne banke forbi og gjerne ta luker fra påkjøringsrampa som de ikke hadde tatt med en 1.9 TDI Passat for å si det sånn. Et vinterdekk er som en grusladet kanon og mange av steinene flyr ut først når sentrifugalkraften blir stor nok. Når blir den det? Stort sett første gangen du kommer opp i høy nok fart. Så når noen som har samlet opp masse grus i dekka ved å kjøre på sideveier i lav fart skal ut på motorveien og banke rett opp i 120 på tvers av to felt så blir alle de andre pepret, fordi man har ikke mulighet til å lage stor nok luke foran på så kort tid. Opplevd mer enn én gang for å si det sånn. skoglund, mr.pingu og Otis reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 30 Forfatter Share Skrevet Juni 30 Da har jeg skiftet olje på diff foran og bak, samt olje på fordelingskassen. Sist gang jeg skiftet var for ca 73kkm siden og det er ca 4,5 år siden. Jeg har brukt bilen til en god del tilhenger kjøring, men som oftest ikke over 1000 kg henger. Men uansett flere ganger med 2-3t. Jeg har også staggered oppsett på sommerdekk, men ikke vinterdekk. Bruker ikke stjernemerket dekk. Har brukt både Landsail og Continental. Omkrets på dekk har vært under 1% differanse. Jeg kjører ikke hardt eller unormalt. Oljen var meget fin på alle 3 plasser. Fordiffen hadde litt glimmer i seg, så den får vel samme problemet som den forrige diffen, som jeg jo fikk skiftet. Men vi håper det er lenge til det er fullstendig havari. Bildet av oljen var kun diff foran. Fikk også festet det nest bakerste varmdeksel som står foran bakdiff, under eksos. Det gamle var jo rustet i hjel. Det nye diagnoseverktøyet er flott å holde på med og er mye raskere og enklere enn ISTA, og det kunne fint gjennomføre fordelingskasse oljeskift med clutch adapsjoner og innkjøring av håndbrekket. Meget fint og enkelt. Ang verktøy så trenger man 14mm unbrako på alle 3 oljebeholdere. Diffen bak er kanskje enklest å komme til, uten løftebukk. Diffen er foran er også helt kurant. Fordelingskassen er litt mer plundrete og resulterte i at jeg hadde glemt at man egentlig skal ned med travers for girkassen som blokkerer tappepluggen. Da kuttet jeg en 14mm unbrako kopp i to, og brukte en fastnøkkel på den. Fikk ikke målt nm på den, men det får gå. Det skal være 60nm på alle M22 tappeplugger. Jeg hadde også kjøpt nye plugger, men skiftet ingen. Alle o-ringer så fint ut og var ikke flat. I tilfelle noen lurer eller var i tvil. Diff olje og fordelingskasse olje lukter virkelig stygt, nesten kattepiss. Vasket godt med bremserens overalt, når jeg var ferdig. Brukte faktisk 2,5 bokser! TRF, E.C., Daniel. og 14 andre reagerte på dette 17 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 17 Forfatter Share Skrevet Juli 17 Da har jeg skiftet olje på motor, samt filter. Det ble Shell Helix denne gangen og Mann filter. Passerte 270kkm på ferie. Hadde faktisk lavt nivå før skifte, første gang det har skjedd. Men jeg hadde fyllt litt lite ved forrige skift. Men ca 0,5 liter var borte. Må følge med på det. ///M-ini95 og uglefossen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Juli 17 Share Skrevet Juli 17 merkelig det med front diff som produserer spon, kan det være no feil med shimsing fra fabrikk ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 17 Forfatter Share Skrevet Juli 17 @Ingvaldsen Vet ikke. Men dette er nr 2 som sagt. Får bare vente å se tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 2 Forfatter Share Skrevet August 2 Da har vi vært på en liten tur med bilen og den har oppført seg helt fint. Den fikk oljeskift på turen, slik at jeg holder meg til ca 10kkm per skift. Denne gangen fikk den Shell Helix! Den har aldri fått det før. Merka ingen forskjell! Samme lyd og forbruk. Ble Hengst filter. Forbruket er noe høyt, men forventet siden det var med en tilhenger med kapell. Vekt var ca 100 kg under maks vekt på både bil og tilhenger (1300kg). Var lei av å ligge i 80 km/t i Sverige og Finland, så jeg valgte 100 km/t på CC. Obligatorisk bilde av tur-detaljer og en artig kilometer. E.C., Ron Jeremy, HakonLimseth og 5 andre reagerte på dette 8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 18 Forfatter Share Skrevet September 18 Fant ut at jeg hadde glemt at bilen lekker olje fra o-ring på vakuum pumpen, så jeg fant et sett med viton ringer på ebay, alle 3. De var dyre, men jeg fant ikke noe annet i Norge. En annen ting. Jeg har enda risting i bremseskiver, som jeg fikk med noen andre bremseklosser og det forsvant ikke helt med nye textar klosser. Så da ser jeg nå at autodoc har bremseskive tilbud, noe som er litt uvanlig. Så da tenkte jeg å bestille nye skiver og skifte de etterhvert. Selv om de gamle ikke er utslitte. Uansett. Hvilken type skal jeg bestille? Skal jeg ta Zimmerman med naglet senter? Eller skal jeg ta ATE? Jeg tenker at jeg uansett vil ha med naglet senter, for å spare 400 gram. Når pakningene til vakuumpumpen kommer, så blir det glødeplugg skifte og o-ring skifte, samt vakuum røret til BKF, da jeg tror enveisventilen er dårlig. For jeg har en mistenkelig ule lyd ved kaldt vær, som forsvinner når jeg trykker på bremsen. sveigis og mr.pingu reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet September 19 Share Skrevet September 19 (endret) Jeg har Zimmermann skiver + klosser + bosch varsler bak, fikk de på tilbud cirka 1 et år siden en eller annet sted. Synes at Zimmermann klosser støver mye så de ikke igjen. Skiver har jeg ingenting å klage på men det kan vel ikke være så mye feil på skiver bak heller? Handlet på grunn av din melding her ATE skiver + ATE Varsler + Keramiske Klosser (013.470) foran for rett under 4000kr så jeg har de liggende, tipper jeg trenger de ikke før neste sommer men greit å ha de liggende. Endret September 19 av mr.pingu Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet September 19 Share Skrevet September 19 Jeg har hatt Zimmermann skiver med ATE Ceramic klosser på to biler og har vært fornøyd med det. Men finnes helt sikkert bedre kombinasjoner også mr.pingu og Otis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 19 Share Skrevet September 19 Visuelt sett så ligner ATE mest på de originale fra bmw når man prater om semi-flytende skiver ("naglet" alu-senter). Jeg kommer til å kjøpe slike fra ATE neste gang. Keramiske klosser kommer jeg til å stå ovet. Heller vaske vekk bremsestøv enn å risikere fastbrent drittbelegg på skiva, men her varierer nok folks erfaring litt. Kjøpte "vanlige" ATE-klosser sist til den ene bilen (E91) og ikke noe å utsette på de til vanlig kjøring. mr.pingu og Otis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 19 Forfatter Share Skrevet September 19 Fant ikke ate ceramic til 385x36 skiver. Men textar er gode de, men støver voldsomt. Tenker på ate skiver, kontra zimmermann, men 2600,- per skive er dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 19 Share Skrevet September 19 Ja, men det blir nesten i det området med 2-komponent. De jeg ser etter er 348x30 og de faller ikke under 1600-1700 kr. Du kan alltid legge inn som favoritt på Autodoc og følge litt med på pris. Var enda bedre "bremseskivesalg" for to uker siden. Ellers holder jo skiver leeenge ved normal kjøring, så litt over 5000kr/par blir ikke så voldsomt per km. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mandag kl. 10:56 Forfatter Share Skrevet Mandag kl. 10:56 For de som har lest andre tråder her inne, så finnes jo denne tråden; En kjip feil vedrørende vakuum pumpe Men det var litt positivt om man skal lete etter halmstrået. Jeg fant 3 ledninger som var nesten helt avrevet/slitt av pga alder og uheldig kontaktpunkt. Jeg fant også ut at problemet med vannlekkasje fra deksel i midten under frontruten var litt verre enn jeg hadde antatt. Fikk selvsagt vasket opp endel ting og gjort ting penere, lært litt og fått på plass masse nye pakninger og o-ringer. Fant også en manglende pakning som tilhører innsuget, som noen før meg har mistet nedi der. Har ligget oppå startmotoren i mer enn 6 år! Alt i alt en kjedelig situasjon, men som løste seg helt greit, til slutt. Bilen fungerer fint nå, ny frontrute også! Nesten som skal skje nå blir vel overhaling av mechatronic og webasto ettermontering. Webasto kitet har ligget i boden i 3 år tror jeg. Så det er på tide nå. Men jeg tror ikke det blir før jul. Verken av delene. Her er bilde og video av reg kjede. Begge er FØR jeg justerte ting rett. 20241110_155330.mp4 Hpi, sveigis, E.C. og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå