Gå til innhold

F80 m3, kjøpsguide?


Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

On 11.8.2018 at 13.42, sluquet skrev:

M3 produseres ikke lenger, derfor du ikke ser den i konfiguratoren. Ser for meg at standard-spec er relativt lik som M4? Tror ikke adaptivt understell er standard, er i hvert fall ikke det på M4 i dag.

Adaptivt understell er ikke standard, var hvertfall ikke det på det norske markedet før, kan hende importør BMW Norge velger å tilpasse slikt etterhvert. M3 og M4 er identiske ned til akselavstand men M4 har noe lavere t.p og stivere karroseri selv om M3 oppleves ekstremt stiv også. Likte M4 best og det fungerte helt fint med barneseter bak om det er derfor trådstarter vurderer M3. 

Standard utstyr finner du ved å laste ned katalogen, bruk google. Standard utstyr kan variere fra marked til marked. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, quandt1960 skrev:

Adaptivt understell er ikke standard, var hvertfall ikke det på det norske markedet før, kan hende importør BMW Norge velger å tilpasse slikt etterhvert. M3 og M4 er identiske ned til akselavstand men M4 har noe lavere t.p og stivere karroseri selv om M3 oppleves ekstremt stiv også. Likte M4 best og det fungerte helt fint med barneseter bak om det er derfor trådstarter vurderer M3. 

Standard utstyr finner du ved å laste ned katalogen, bruk google. Standard utstyr kan variere fra marked til marked. 

Ett bakovervendt barnesete blir aldri gunstig i en coupe. Liker egentlig best designet på m3 også, selvom der er pros and cons.  

Er adaptivt understell en "nødvendighet"? Tror ikke jeg har sett en til salgs uten enda.. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Skulebollen skrev:

Ett bakovervendt barnesete blir aldri gunstig i en coupe. Liker egentlig best designet på m3 også, selvom der er pros and cons.  

Er adaptivt understell en "nødvendighet"? Tror ikke jeg har sett en til salgs uten enda.. 😛

Nei ikke bakovervendt, det blir vanskelig og setet vil ta opp i taket faktisk. Brukte denne http://cybex-online.com/no/carseats/junomfix.html - går rett inni :)

Ikke en nødvendighet men tenk når du skal selge bilen igjen. Personlig hvis jeg skal kjøpe en brukt i Norge så vil jeg tenke litt på at en org.adaptiv demper koster rundt 10000 kroner mot 3-4000 for en standard M :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Tar opp denne tråden litt igjen.
Vurderer F80 imot et mer "fornuftig" valg som 340i.

Flere som synes at F80'ene som ligger på Finn ligger priset rart?

Noen som har en formening om 340 er mye billigere i drift enn M3?

Endret av Makky123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe grunn til å velge 340i når de ligger til nesten samme pris som M3/M4 med mindre du trenger xDrive.

Har litt erfraring med B58. De bruker unødvendig mye olje og bråker litt mer enn S55.

 

Denne har vært på finn i mange måneder, og den er ikke verdt mer enn 750 -780, mao fantasi pris som de fleste

Hvis du skal ha LCI I og competition så syns jeg 850-900 er fornuftig pris. 

 

Skal du ha import bil bør du få selger til å dokumentere km.stand. Kontaktet 2 biler som befant seg i Tyskland hadde km.juks i følge ISPA Next. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F80 er noe helt annet enn en 340i, har ikke langkjørt 340i noe men derimot både F80 og 82. Om du ikke trenger xdrive ville jeg gått for F80! Om du ikke trenger 4 dører, F82 lett. De er noe dyrere i drift enn en "ordinær" 3 serie pga litt dyrere slitedeler, litt mer forbruk men det er jo en BMW. Servicepris er nokså lik og mange av de norske kommer med serviceavtale. Pene velholdte LCI2 biler dår du rett under 900000 nå. Om du kjøper fra Tyskland så  gjør som @lagunilla. Bruk helst BMW tilknytede forhandlere, ingen av de som tør kødde med kmstand, da får de besøk fra bayern :) Om jeg tør tenke litt utenfor boksen så ville jeg også vurdert Alpina B4, da får du noe få har :) De får du for 700-800k, med omtrent samme prestanda, litt mer komfort og xdrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sett på Alpina også.
De B3'ene jeg har sett i Norge har dessverre alltid hatt for mye km.
Men, klarer ikke helt å bestemme meg om jeg liker "stylingen" eller ikke.

Xdrive er ikke viktig, har i hvertfall alltid kommet meg frem med rwd.

En av "fordelene" med B3 og 340i, er at de kommer i stasjonsvogn utgave :P
Men det er ikke et endelig krav, kun praktisk.

Så litt på den ombygde M3'en (F81) som var til salgs en tid tilbake, men den hadde gått for mye for min del og så var det pre-lci.
 

Endret av Makky123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel til sammenligning en g20 340i til prisen av en f80 lci? Splitter ny bil, derfor billigere bilholf. En f80 til 700k begynner å utløpe på garantien. Den er dyr å vedlikeholde som alle M biler (dersom noe skulle oppstå) og det er i tillegg en dyr bil til 700k. 

Da er det vel bedre å vente til dem faller til 400k? Eller kjøpe g20 340i m-performance.

Det er hvertfall slik jeg ville tenkt om jeg skulle handlet slik type bil :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har hørt om norske tilfeller av dette? Er visst begynt å bli et problem, 40-50 biler i USA, ukjent antall i EU men hvertfall et tilfelle i Tyskland. Både tunede, standard og CP. Delenumre er identiske selv for GTS. Dette må jo være det verste jeg har hørt om en M motor. BMW snakker ikke om dette og en begynner å lure om det er derfor at S58 kommer etter bare 5 år. Så ha motor og drivverkforsikring om den ikke er under garanti. 

https://www.h2motors.de/blog/BMW-M4-F82-Motorschaden/b-8/ (16000km og chippet)

https://www.bimmerboost.com/content.php?7257-The-BMW-F80-M3-F82-M4-S55-engine-crank-hub-spinning-issue-comparison-to-S65-E9X-crank-does-TPG-Tuning-Gintani-or-Maximum-PSI-have-a-problem-solution&page=4

image.png.1e3de615a255fbea6b7d7f1c330b25ef.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Thundercoil skrev:

Har hørt litt rykter om at dette skjer mest i USA fordi de er i overkant glad i drag, lyskryssdueller og launch control. Blir spennende å se hva konklusjonen blir, om den noen sinne kommer. 

Haha har hørt noe lignende ang E60 M5 og girkasser.. Noen som sa de fikk manuell bare fordi de tok liv av SMG kassene hele tiden 🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...