Gå til innhold

mr.Wreckless' E46 M3


mr.Wreckless
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, R Andersen skrev:

Hva betalte du for innsuget?

 

Nja, med smådeler så var det vel 1750 Euro + 4600 NOK i import.

EDIT: Kikket på fakturaen og innsuget alene var 1300 EUR, men husker det var et black friday tilbud i november som antageligvis ikke blir å gjentas.

Endret av mr.Wreckless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er saken på plass. Var egentlig overraskende mye knot på tross av at jeg følte jeg var sånn høvelig godt forberedt. 

CSLinnsug5.thumb.jpg.51f2a79f1cf04cd500a41d91a587c027.jpg

Bilen startet tvert etter 6 måneder vinterlagring. Så må jeg få orden på SMG pumpa og luftet linjene der da jeg fortsatt har tannhjulet på i dash'n.

Over helgen, mens jeg ventet på innsuget, så har jeg plukket ut GM5 modulen og loddet på plass 2 nye releer da sentrallåsen via nøkkel ikke lenger var så veldig villig. Han på youtube fikk det til å se enkelt ut, men det var en skikkelig møkkajobb for å være ærlig.

GM5.thumb.jpg.92cc1a4137cdb0de4c8cca32128296a3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, noen rakkerunger som stakk av med bilen min 😯 Godt jeg fikk den tilbake like hel etterpå :P

Er det forøvrig noen andre her som vet om en termostat kan sette seg "fast" over en 6 måneders dvale? Temperaturen på kjølevannet var høvelig fint en stund ut i kjøreturen min, men så det at temperaturen falt mye der halvveis på turen min og den ville ikke helt opp igjen til rett opp på instrumentet før jeg hadde veldig lav hastighet. Termostaten ble byttet i august i fjor så synes det skulle være rart at den hadde så kort levetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hygget meg og kosekjørt litt nå med CSL innsuget, å senke vinduene gjennom de lokale tunnellene og gi full gass var en sann fryd som førte til verdens bredeste glis tror jeg. Kjøreopplevelsen med dette på blir en helt annen enn på en standard bil. 

Men på kjøreturen så var det åpenbart at bilen ble klar for neste steg:

HRsenk1.thumb.jpg.a041d9747b893bb7a095ffb1aaf54852.jpg

Ingen førstepremie for å gjette hva det blir. Hadde i utgangspunktet tenkt til å gå rett på coilover, men prisforskjellen og det at jeg har mange andre planer og ønsker om oppgraderinger gjorde det til at jeg valgte et enkelt sett med gode senkefjærer fra H&R. EU kontroll venter til uka så jeg tror jeg venter med å sette dette på til kontrollen er overstått. Håper og på at karbonpanseret blir sendt på førstkommende mandag.

God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU godkjenning i mål og det var en utrolig lettelse å få det igjennom. Bilen var ganske fin under, noe som seg hør og bør i og med at det var en California bil. Litt slitne framdekk så jeg men de får holde ut sesongen.

Begynner med installasjon av H&R senkefjærer i kveld er planen, håper boltene ikke knekker av framme der og gjør livet vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senkesett, litt sånn meh... blandede følelser. Gjorde samme jobben i Skottland med 330'n og der var fronten et lite helvete siden den ene klemmebolten knakk i spindelen. Så ikke akkurat fram til å gjøre dette om igjen her, men med lån av en elektrisk slagtrekker og i kombinasjon med USA bil så løsnet alt veldig fint foran, trengte bare manuelt arbeid og det var helt greit.

HRsenk2.thumb.jpg.830596a457db5da561b905eebf062e2d.jpg

En god dose WD40 på forhånd hjalp sikkert :P

HRsenk3.thumb.jpg.e44b63a0c2b542aaa6f314e72b704c25.jpg

HRsenk4.thumb.jpg.cdbd4f2d240bb5f47d47f0a09356e4ac.jpg

Ikke all verdens forskjell i høyde, men HR har langt flere vindinger og er tydelig en progressiv fjær.

HRsenk5.thumb.jpg.6210b335faa9ea1bf3079b3734aff4db.jpg

HRsenk6.thumb.jpg.06ac911885308c954bc5daf71a5823d5.jpg

Og her var fronten på plass. 

Så til der bak. Holdt på i 2 1/2 time med fronten, tenkte jeg skulle hive meg over de bak siden det var så enkelt på bilen i Skottland, bare løsne på bolten som holder demperen til spindelen og hopp litt på hele greia så skulle fjæra nærmest spasere for egen hånd ut. 

 

IKKE FAEN. Satan så lei jeg blir. Sloss lenge med bare å få ut den ene, og da var det jo selvfølgelig ikke snakk om å få på plass HR fjæra siden den er ca like lang. Har løsnet på stab-stag og RTAB innfestningen, har blitt litt løsere men ikke i nærheten av nok. Står litt fast nå med bare 1 fjær på bakakselen og får ikke på plass den andre. Noen som vet råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mr.Wreckless skrev:

Noen som vet råd?

Mulig du har vurdert det, men hvordan hadde det vært å komprimere fjæren (med fjærspennere, presse eller lignende), så sette noen gode runder med tausurring på begge sider, montere fjæren, så kappe tauet. 

Husker ikke helt når jeg gjorde dette selv, men jeg gjorde det på en eller annen bil en gang. Funker greit, men man bør såklart være obs når man styrer med det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, BjornarHS skrev:

Mulig du har vurdert det, men hvordan hadde det vært å komprimere fjæren (med fjærspennere, presse eller lignende), så sette noen gode runder med tausurring på begge sider, montere fjæren, så kappe tauet. 

Husker ikke helt når jeg gjorde dette selv, men jeg gjorde det på en eller annen bil en gang. Funker greit, men man bør såklart være obs når man styrer med det :)

 

Takk for råd. Jeg fikk bare plass til en fjærspenne bak og det funket ikke. Er for trangt så man får ikke nok gap på spenna til å komprimere fjæra i noe nevneverdig grad. Fjæra bak er og tykkere enn foran så jeg fikk ikke helt gapet på enden i spenna skikkelig over fjæra så jeg gadd ikke teste det ut så veldig mye.

Jeg googlet litt i etterkant og fant at det visstnok hjelper å ikke ha på håndbrekket, så jeg skal teste det. Og videre kommer jeg til å sette opp en liten jekk inni der og "jekke" ned spindelen fra chassiset.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...