NilsP Skrevet Desember 19, 2018 Share Skrevet Desember 19, 2018 (endret) Tenkte kanskje eg skulle starte en ny liten tråd. Lite flink til tråd skriving selv, men syns det er artig og lese, så får vel prøve og bidra litt. -Dessuten er det så kjipt at facebook og sosiale media overtar,blir ikke det samme. Hadde en gang en liten tråd på bimmeren.no,men det forsvant jo. Så dette blir foreløpig en litt `catch up to date` historie... Stadig nye småprosjekter, men syns historien til bilen må med, så begynner litt tilbake i tid. Prøve og gjøre det kort.. men er dårlig på dette, så får bli som det blir! E30 m3,som eg har eid siden 2003.. hatt myyye morro med den, og den har blitt velbrukt i sine tidligere dager. Den fikk etterhvert endel rust og den ble plukka i filler, og karrosseriet fiksa opp i litauen.. var jo dette som var i den tråden på bimmeren. Fikk skallet hjem og begynte montering, dette var vel høsten 13 og fikk forsåvidt bilen ok isammen til sommer 14, men smådetaljer og show and shine er i utgangspunktet ingenting for meg, har rett og slett aldri hatt øyne, eller kompetanse for denslags. Er vel greit og poengtere fra starten her at s50/54 o.l ombygginger aldri har vært på tema.. hadde e30 m3 med m5 motor alt på 90 tallet, og etter eg kjøpte denne i 03 har det kun vært s14 på tema.. riktignok en liten tanke om turbo tidlig på 2000 tallet. Her er faktisk et bilde før bilen ble demontert, og garasjen bygd... de to skulle bli nære venner Bilen var egentlig bra teknisk da også, men rusten begynte og vise seg både her og der. Her bilen komt til litauen, hadde på et gammelt understell for flyttingen sin del. Ble jo fryktelig rotete med gamle bilder i forskjellige størrelser her, ser man er ute av forum og pc trening .:p Viser iallefall at det var endel arbeid, var vel snakk om 6-800 timer i kapp,sveis og grunnarbeid og lakk. All gammel rust ble kappa bort, og alt slipt til stålet før grunning etc.. Så bilen var kjørbar sommeren 14, men hadde litt småproblem med forstyrringer i ledningsnettet til motoren.. og en thermostat som bare tulla, så avlyste tur til e30 meet i siste liten. -haika heller bort og var litt turist. Første tur ut, og kjørte rett på eu kontroll. Den gikk greit igjennom der, og de virka mer imponert av og kikke under en resten av bilen. Bilen hadde på dette tidspunkt alt en relativt nybygd motor (bygd i 2006,men kun kjørt ca 20.000km, med ny evo2 blokk og stempel, store spjeldhuset og eksos manifold, carbon boks, datasprut, dyser, kammer, lett svinghjul etc. Men måtte plukke litt på den under oppussingen av bilen også... Dynapack bremsing; Forøvrig samme motor i to forskjellige dynapacker, ny og gammel dynapack. Den bremsa 193 hjul hester i den nye,ca 10 mer i den. gamle kanskje ca 230-35 i motor (mer om motor vs hjulhest kan fort komme på et senere tidspunkt) Under montering av bilen så var det lagt opp til moderne abs bremser, type mk60 fra e46m3. Hadde lagd bremseskiver på mål foran, 315mm med skrudde senter og kalippere fra e46 m3. Dette var jo et prosjekt for seg selv siden eg er old school og ville kjøre bbs rs o.l, som er litt vanskelig og få til med rett innpress på m3 forstilling. Bak var det 300 mm skiver og kalipper fra e32 750 og litt sleggemekk. Resten av understellet var HR coilovers, z3 1.9 tannstang, alu bærearmer, grN foringer etc. Finner lite bilder av dette i farten.. Sesongen 15 var vel ganske redusert, med og bli pappa etc. Dette førte vel til for mye tid på nett som spora inn på stadig nye ideer. Lite lokalt treff i regi av bmwccn på årabrot gokart bane. Ellers stod den vel mest her. H Høsten 15, 2.7 prosjektet. Ble mye lesing og pønsking på deler og detaljer rundt bygging av ny motor. Ny evo3 blokk ble bestillt, stroker veiv med tilhørende råder fra arrow, stempler fra mahle motorsport i usa.. alt dette etter design og tegninger til en viss s14 guru i tyskland. Denne er designa til og tåle 9000 rpm, da med samme eller mindre resonans en sport evo 2,5 veiv har på 7200 rpm. LIgger endel jobb i dette oppsettet, men og få noen tall hva eg kunne forvente i effekt, det var umulig.. litt sånn sære greier ja. Skjønte jo at dette kom til og koste litt,og som alltid så ble budsjettet sprengt relativt fort, så det var vel bare og fullføre prosjektet. Bestilte bmw motorsport lagersett,oljepumpe,veiv og rådelager.. svinghjul med tenner 60-2 til trigger fra sverige. Ville kjøre flatreim oppsett, så ble en spesial laget svingningsdemper bestilt i australia, kun ei reim, og planen var og bygge om til el. servo. Hadde en topp liggende, den ble sendt til moufang i Tyskland. Den ble porta og tilpassa resten av oppsettet egentlig, dtm spec på kanalene, 30,5mm om eg husker riktig nå. Ligger faktisk youtube klipp fra de når de porter min topp, kjenner den igjen på filmen. De overhalte den selfølgelig og satte inn større ventiler og fjærer, schrick race. Tilpasset til ina DLC løftere for shim under. Blokka måtte også freses litt i pga klaring til rådene,men det var mest kosejobb Spjeldhus 50mm fra s38 3.8 og karbon boks tilpasset denne ble bestilt. Her var det litt fil,gnikk og sveis på spjeldhus og dysegalleri. Dyser ble kjøpt i finland, bosch 550cc. Tiden gikk, og når endelig delene var på plass så manglet det jo selfølgelig mer.. bl.a dyser til undersypling og motorsport kammer. Evo3 blokkene har jo (dessverre) ferdig borete hull til dette, og de er latterlig dyre orginalt, og ikke er det plass til de heller, tok borti veiv/råder. -Det skulle komme tilpassete dyser fra usa, men etter nesten et års venting så tok eg saken i egne hender og kjøpte orginale likevel.. fikk de til og passe med litt fil og gnikk som vanlig, samt lage bolter uten hode. Toppen kom tilbake, og fikk den flowtesta og sammenligna mot en annen topp, bare sånn for være litt nerd... venta noen mnd på dette, men manglet jo andre deler likevel. Kom plutselig på den skulle vært trykktesta og ordnet det også.. litt seint etter den var påkosta store summer kanskje, heldigvis var den tett og fin. So far so good.. blei jo selfølgelig altfor mye babbel og bilder, og nå låste pcen seg, så prøver og legge inn tråden her foreløpig. Endret April 25, 2020 av NilsP ///M-ini95, R Andersen, MGunders og 20 andre reagerte på dette 21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amistad Skrevet Desember 19, 2018 Share Skrevet Desember 19, 2018 kjekt. skal følge tråden din :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Desember 19, 2018 Share Skrevet Desember 19, 2018 Blir bra dette her. Må bare fortsette på tråden. Er jo her en ser kor mye timer som ligger bak. Og det viser forskjellen mellom "senk å felg" bilene å de det ligger mer bak 23732 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 19, 2018 Share Skrevet Desember 19, 2018 Tråd e flott nils, har igjen 50 innlegg å lese for hvert man poster i sin egen tråd. Bra invistering, samt artig å se tilbake på. volvobrage reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reset Skrevet Desember 20, 2018 Share Skrevet Desember 20, 2018 Endelig M3 s14 prosjekt på bimmers Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Desember 20, 2018 Share Skrevet Desember 20, 2018 Fortsett å oppdatere Sånne tråder er jo gull ,og som du sier et forum er mye gøyere enn FB . Nydelig bil du har her og med flott farge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjornarHS Skrevet Desember 20, 2018 Share Skrevet Desember 20, 2018 Denne tråden virker interessant, så må følge med her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Desember 20, 2018 Share Skrevet Desember 20, 2018 gromt prosjekt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet Desember 20, 2018 Share Skrevet Desember 20, 2018 This.. I like this 🤓 Kjekt å sjå slikt arbeid, spesielt når det er snakk om ein så flott bil 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvobrage Skrevet Desember 21, 2018 Share Skrevet Desember 21, 2018 Følger med her! Følgte den gamle tråden din og:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tpmek Skrevet Desember 21, 2018 Share Skrevet Desember 21, 2018 Dette er gøy lesning/ bilder å følge med på. Her er mye lærdom å hente selv om det henger en lapp på veggen som det står at jeg har fagbrev som mekaniker 😂😂 Stå på ,dette blir langt over snittet bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NilsP Skrevet Desember 21, 2018 Forfatter Share Skrevet Desember 21, 2018 Heisann! Takk for hyggelige kommentarer 😊 Ang fagbrev, så har eg vel et par,men litt andre ting en dette.. mest slow motion mekk og google her i gården. Blir iallefall motivert til og fortsette litt selv om det blei mye gammel info og bilder og rote fram.. Blir mer som a diary of an old car 😂 Historien var vel komt ca så langt som før det blei en tur til nurburgring høsten 16 isammen med et par andre kjente e30 nerder 😎 Investerte i ny pers på dyre dekk; pilot sport cup 2 og rigga på de gamle BBS rc`ene. -fantastiske dekk! Pga støyfull eksos, kombinert med litt lav diff utveksling (3,73) så var hadde tiltak blitt iverksatt. Dempa bra med støy... men tok nok litt effekt også.. skulle iallefall vise seg kraftig når 2.7 motoren blei bremsa med dette seinere Obligatorisk siddis avreise bilde Beklager mr Haraldsen, men bildet måtte med... godt og være opplagt før en dags kjøreetappe hirtshals og ned. Vel framme og bursdagsfeiring 🍺 Nok et obligatorisk bilde Enkelte traff drømmedama si.. Vel framme i moderlandet så var det tydeligvis noen fridager, for det var bokstavelig talt smekkfullt ved banen, og fikk kjørt noen runder den første helgen,men føltest som med livet som innsats. Grand prix strekket var også åpent, så ikke den komme og ble nesten forvirra når kom utpå der Oppdaga plutselig av motoren hadde brukt mye olje på vei nedover, så ble litt pysete mtp mye kjøring. Hadde egentlig tenkt og være med på en trackday, men feiga ut og kjørte kun turistkjøring noen kvelder. Viste seg vel at oljeforbruket nok kom fra autobahn bankingen på vei nedover. Blei sikkert ingen ny banerekord heller Alle kom iallefall hjem uten større problem og høsten var komt, så det var sesongslutt... og tilbake til garasjeprosjekt: Hadde komt over et sett med brukte AP racing bremser som er tilpassa til e30 m3, uten og ødelegge innpress og kan brukes med org felger (16") -så dette måtte jo i hus. Når montert viste det seg at det var kast i ei skive, etter og ha tatt det av og på x antall ganger ble det nye skiver. Når 4 stemple foran, så måtte det jo nesten matche bak også. Porsche/brembo kalippere med brakett fra 300mm.de Litt for masse sære kontakter førte til ideen om at abs`en måtte programmeres iht mine spec på bil og bremser.. Voilà; Race programmert ecu. ...var sikkert kjempenødvendig all den tid bilen stort sett står i garasjen Nye motoren snegla seg isammen.. de lenge etterlengta kammene kom på nyåret en gang. Blei mye finmåling og bestilling av lash caps. Stempel og kompresjon var planlagt og bestilt ut fra tjukkelse på org dtm topp pakning. Viste seg at de som lager i dag er tjukkere enn oppgitt, dette minsker kompresjonen litt, og irriterte endel! -men fant vel ut at det skulle gå bra. Planlagt komp var 12:1, den er i dag teoretisk 11,7. Div tilpassing på spjeldhus Vakuum rail under spjeldhuset, litt kapp og sveis. Lettvekts "bøtter" visstnok samme produsent som lagde til motorsport, og samme vekt. Supertech og arrow sine f.eks er mye tyngre. S14 har en tendens til og ha slarkete dynamo innfesting/brakett.. så her ble det forsterka med mye stål. Endelig opprigging i benken.. var vel komt til mai før dette skjedde.. tida gikk for fort som vanlig! Har jo store dyser, men frykten for og kjøre denne motoren magert førte til nye tiltak.. 1 liters catch tank med innebygd 044 pumpe.. fikk trødd den opp der org pumpa står, med nød og neppe. Diffen fikk seg en ekstra lamell, og overgang til 3.25, org m3 utv. Endelig i gang. Var litt spent på dette med oppstart etc, den skulle jo kjøres inn, og da er det lite gunstig med tull med sprut og triggere etc. -har jo relativt god hjelp på dette 😎 Oppstart og innkjøring gikk egentlig relativt smertefritt.. men når den skulle begynne og belastes ble det heftig varmgang i manifold og eksos. Well... remember these? Kom på de ja, og fjerna.. det var som og åpne en kraftig plugg.. dobla vel nesten momentet på lavt turtall, var vel kun der det var mappa så langt. Den fikk seg noen timer i benken, men tida gikk og eg ville ha den i bilen. Hadde vel 325 nm og 315 hk jevnt mellom 7000 til 7500 rpm. Relativt lite turtall, men ga oss der. Hadde jo også org 2.3 /215 hk eksos manifold, så egentlig imponerende den klarte såpass! Relativt kjapt motorbytte, kun to uker før planlagt avreise til e30meet. Sjekka klaringer på ventilene, og måtte justere på at par.. fant også at kam timingen var litt ute, så det ble endra.. og bytta til sport evo manifold. Bytta også ledningsnett, og triggeroppsettet er annerledes enn i benken.. dette skulle vise eg og være et problem. Monterte også el servo når motoren var ute, men har visst ingen bilder av det 🍺 -og større bunnapanne.. og stivere motorfester.. Yeye.. nå er det natta.. kom iallefall nesten et år fram i historien. Mathiseen, tpmek, ///M-ini95 og 10 andre reagerte på dette 13 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NilsP Skrevet Desember 29, 2018 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2018 (endret) Får rushe videre i denne oppsamlings historien, kjekke og skrive om dagsaktuelle ting 😎 Kjapp mimring fra e30meet 2017 Skikkelig bra opplegg med bmw classic som var der. Mr Cecotto studerer opplasting av M1èn. Fikk kjørt litt, mine første runder på "nye" rudskogen. Blitt en skikkelig bra bane! Bilen hang forsåvidt bra isammen, men var litt skuffa over motoren, følte ikke den ga såpass med effekt den skulle. Den var jo nylig nnkjørt i benk osv, men når flytting over i bilen blei det et par endringer, flyttet trigger.. annet motorledningsnett, og kam timingen ble justert litt ifm sjekk av ventilklaringer. Etter dette bar det nesten rett på treff, kun litt småjustering langs vei. På banen føltest det som den var lite villig på turtall, og tulla på med bytting av plugger, og prøvde med litt mer tenning, og prøvde tyne den på turtall litt, men følte det var lite respons. yeye.. fikk nå kjørt noen runder, klarte vel 1.45 ca. Men bremsene funket bra, har aldri tidligere stolt på bremser,sånn at eg trør til skikkelig. Vel hjemme igjen, kun avbrutt av dynamo som svikta på vei hjemover, men klarte karre meg hjem.. så fant vi endelig ut at det var en trigger feil som lå og lurte i bakgrunnen, den var ikke merkbar, men kom på ca 6000 rpm og oppover.. ikke rart den ikke ville ha turtall Ble ny runde i dyno etter triggeren ble justert litt, den virka nå iallefall opp til ca 7800, bedre det. Obligatorisk dyno bilde. Og nå kan snart diskusjonen om drivverkstap etc begynne 😂 Den var jo innkjørt og bremsa i den motorbenken, som var nøyaktig kalibrert. Beste sammenligningen blir på max moment, som var 325nm i benken, her 273 trur eg det var. Så tapet var her over 50nm. Pga kam timingen og sport evo eksos manifold som var montert her, så gå den også en litt mer stigende hk kurve en i motorbenken, den 315 på 7000 rpm, her stiger den videre til 7500, så en 320-5 hk sikkert. Varmt ble det visst bak der -flott det, sånn at det ble lakkbudsjett det året også! Fast forward.. Neste vinters prosjekt. Sveise bakstilling om til justerbar. Bytte til større oljekjøler, fra e24 635, samme som e30 m3 kjøre i racing. Bilder av catchtacken igjen. Sleggemekk montering av ny oljekjøler. Bunnpanne, som eg kjøpte brukt var jo lekk. Ønsklet om mer effekt er alltid der... Testing av 4-1 race manifold og planlegging av videre eksos var det mye pønsking på. Bak og forstilling av for shinings og sveis. Bytte til coilover igjen, fikk tak i et sett kw som var såvidt brukte Grunnen til dette var at eg ville ha det i vognkort, og disse har jo tûv. Innsveising av abs sensor (e46 m3) Fikk sveist inn en AN kobling på kjøleren, da gjengen var revet på ene siden. Ny pakning mellom front og spoiler måtte også til. Sleggemekk avdelingen for foringer måtte trø til. En annen sliten s14 var innom på besøk.. litt lite smøring der ja I avdelingen for impulskjøp kom et sett gamle BBS E50, nytt gulvteppe.. og ombygging av instrument slik at servicelysene virker som shift light. Mye tenking på dette eksos greiene.. en hel kunst det også, som er langt over mitt hode.. men det har med lengder på her og der og resonnanser etc.. plassering av x-pipen etc. Måtte ty til proff hjelp med finish arbeid 😊 Takk til Gusdal og company! Fast forward. Skulle til e30meet 18. Måtte et ærend, så kom bak alle andre på vei bortover... Og i den veldige varmen som var, i køtempo opp mot haukeli kom det liksom plutselig damp på innsida på frontrute.. yeye.. det var den turen tenkte eg. Fant en idyllisk plass og stoppe, med egen bekk etc, fin hyttetomt egentlig 😂 Hadde fint lite utstyr med meg til og komme ut av denne knipa, men hadde en tynn pluggnøkkel som passa perfekt som skjøtestykke til slangen inn og ut av varmeregisteret... og der ble den sittende resten av sesongen så en liten time senere var eg i farten igjen. Nok et kjekt treff, men lite kjøring på meg egentlig. Måtte jo teste på dynoen som var der, som den dyno entusiasten eg har blitt 😂 Den viste samme moment som motorbenken i si tid, 325 nm. Men pga den veldige varmen som var der, 35+ og det gikk ut over vanntemp i dynoen der,så kjørte motoren med redusert tenning..sikkert like greit! og turtallssperra reduserte seg ned til ca 7600.. ga da 326hk. Motoren hadde egentlig heller ikke blitt mappet etter bytte av eksosanlegg, så eg hadde redusert litt på tenning over hele registeret for og være i safe sone. Måtte jo selfølgelig hjem i dynapacken til broderen og sammenligne.. kjørte en runde med identisk tenning som på rudskogen, det ga ca 260 nav hest. Etter oppjustering av tenning og sperre til sånn passe, så topper den nå 277,5 nav hk på 7700. Fast forward.. Sesong slutt etter en runde autoslalom SÅÅÅ blir videre tråder årets prosjekter.. puuuuhh,takk for tålmodigheten 😷 Endret Desember 29, 2018 av NilsP ahj, Alexander Stamsaas, BjornarHS og 7 andre reagerte på dette 10 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NA Skrevet Desember 29, 2018 Share Skrevet Desember 29, 2018 Å dette er en herlig tråd. Bra du tar vare på denne flotte bilen, men samtidig veldig tøft at den brukes der den alltid har vært tiltenkt. S14 på steroider er musikk for ørene, jeg følger med, stå på videre. Dette er tøft 😎🏎 NilsP reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet Desember 29, 2018 Share Skrevet Desember 29, 2018 (endret) Flott lesestoff 😁 Bra du ikkje har falt for fristelsen og skifta ut S14'en med f. eks. S54 eller (Gud forby) 2JZ 😄 Misforstå meg rett, både S54 og 2JZ er råe motorar, men ein sugetrimma S14 er myykje kulare 😀 Endret Desember 29, 2018 av RF91 NilsP reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå