Gå til innhold

Tanker om prisutvikling på 550d (touring)


Xirp
 Share

Anbefalte innlegg

Disse bilene er jo som dere sier ofte godt utstyrt pga en høy pris i utgangspunktet - de første bilene begynner nå å bli noen år (6-7?) - med tanke på kjøpesum på ca en halv million og oppover for en 7 år gammel bil som har gått på nordsiden av 100 000 km - hva kan forventes av vedlikeholdskostnader på disse bilene framover? Adaptive drive, active steering, trippelturbo-maskineri etc. Vil dette være en dyrere bil å eie enn f.eks. En 535d eller 530d med tilsvarende utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskerne er mer glad i motor enn utstyr, så det er relativt vanlig med godt motoriserte, men ikke fullt så godt utstyrte biler der nede. 550d har jeg aldri sjekket selv, men kikket en del på 535i og 335i der nede for noen år siden. Det flommet ikke over av utstyrsbomber, og de få som hadde "alt" var betydelig dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget for ytterligere tips :) Da tror jeg at min "må ha"-liste er kokt ned, og det blir enklere å utelukke biler som kommer på markedet. En større utfordringer synes imidlertid å være og finne biler som ikke har gått så langt... Men får ta tiden til hjelp, den som ble linket til her som gikk fort hadde jo kun 54' km på telleren. Jeg har vært snikleser her inne lenge og ikke sett behovet for brukerkonto, men ser helt klart fordelen nå og takker igjen så mye for nyttige tilbakemeldinger og at dere har tatt dere bryet med å svare på spørsmål som sikkert er svært godt belyst allerede her inne👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser tyskere og utstyr nevnes, og det må man passe litt på. Kikker selv etter bil i Tyskland for tiden...tyskere er de eneste som kan spekke en G30 540i med stoffseter!! Ikke bare en enkelt bil, hvis ikke du krysser av for "voll leder" i søkefeltet så får du opp haugevis med stoff, 17" og kjip stereo. Rare folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en litt annen tilnærming da jeg handlet min for ca ett år siden. Med årlig kjørelengde på ca 20 000 km og en motor/drivverkforsikring som gjelder frem til 8 bilen er år/ 200 000 km, kikket jeg etter en så ny bil som mulig med opptil 120 000 km på klokka. Det dukket etterhvert opp en 14-modell kjørt ca så langt, som var innenfor mitt budsjett. Ettersom bilen var svært godt utstyr og hadde ryddig historikk var det bare å slå til. 

Bilen hadde alt det utstyret den måtte ha for å møte mitt behov (Navi pro, adaptive drive, komfortseter, adaptive cruise, hengerfeste, panoramatak, LED-lykter) + en masse annet som er mer "kjekt å ha" men ikke avgjørende. 

Når denne bilen er 8 år og da kjørt ca 200 000 km får man jo bare se om den selges rimelig eller om den beholdes. Kommer litt ann på om den innen da har fått byttet dyre ting i motor eller drivverk (på forsikring) eller om slikt fortsatt står på ventelista.

Uansett vil jeg en gang i fremtiden, når vi kun får lov å være passasjerer i egen bil, kunne tenke tilbake på at jeg faktisk kjørte det råeste som noengang ble bygget basert på dieselteknologi. Og man lever jo bare en gang eller hva?

 

PS: Bilen har nå gått 140 000 km. Fortsatt originale drivaksler, turbo, dempere, aktive stabilisatorstag og lignende. Luftbelgene byttet jeg for et par uker siden. Bilen virker i uforskammet god stand.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2019 den 9.36, papertiger skrev:

Disse bilene er jo som dere sier ofte godt utstyrt pga en høy pris i utgangspunktet - de første bilene begynner nå å bli noen år (6-7?) - med tanke på kjøpesum på ca en halv million og oppover for en 7 år gammel bil som har gått på nordsiden av 100 000 km - hva kan forventes av vedlikeholdskostnader på disse bilene framover? Adaptive drive, active steering, trippelturbo-maskineri etc. Vil dette være en dyrere bil å eie enn f.eks. En 535d eller 530d med tilsvarende utstyr?

Akkurat samme tanker og spm. Sitter jeg med. Skifte av en turbo er jo dyrt nok... Hva koster da skifte av 3😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en god del på tyske forum før jeg handlet min. Virker som det er den første høytrykksturboen som evnetuelt kan få det, og da gjerne på km.stand mellom 50 000 - 80 000. Denne turboen er jo aktiv hele tiden så det gir mening at den er mest utsatt for slitasje. Den siste høytrykksturboen får tilførsel fra omlag 2700 RPM og er ikke i bruk ved normal cruising. Den store lavtrykksturboen virker robust, ut fra det jeg kunne lese meg til. Men det er jo en grunn til at motorforsikring selger godt til disse bilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for ytterligere belysning og problematisering😊 Det fikk meg til å tenke på følgende problemstilling: Hva tenker dere vil være best: a) en 2016 med opp til 120' på telleren, eller b) en 2014 med ned mot 70' på telleren? Gitt samme utstyrsnivå, samt forutsetning om å ha den i mange år (etter hvert som bil nr. 2/langkjøringsbil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Xirp skrev:

Takker for ytterligere belysning og problematisering😊 Det fikk meg til å tenke på følgende problemstilling: Hva tenker dere vil være best: a) en 2016 med opp til 120' på telleren, eller b) en 2014 med ned mot 70' på telleren? Gitt samme utstyrsnivå, samt forutsetning om å ha den i mange år (etter hvert som bil nr. 2/langkjøringsbil).

Ser ingen grunn til å ha en 2016-modell kontra en 2014-modell, da du uansett vil få LCI. Men LED hovedlykter er et must på LCI uansett, ville ikke funnet på å kjøpe LCI uten. Mitt inntrykk er at folk ikke bryr seg så mye om årsmodellen etter hvert, det er utstyrsnivået og kilometerstand som er avgjørende. Så ville definitivt gått for en 2014 med lav(ere) kilometerstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Walkabout skrev:

Ser ingen grunn til å ha en 2016-modell kontra en 2014-modell, da du uansett vil få LCI. Men LED hovedlykter er et must på LCI uansett, ville ikke funnet på å kjøpe LCI uten. Mitt inntrykk er at folk ikke bryr seg så mye om årsmodellen etter hvert, det er utstyrsnivået og kilometerstand som er avgjørende. Så ville definitivt gått for en 2014 med lav(ere) kilometerstand.

Helt enig, men verdt å nevne at en mulig fordel med en 2016 modell med høyere km.stand er garanti (gitt at bilen er norsksolgt selvfølgelig). Kanskje ikke mye som kan ryke på en bil med 70' på tellern kontra 120', men garanti er ofte gull verdt på disse bilene. Dog kjenner jeg at jeg selv ville lent meg mer mot 2014 modellen uten garanti enn 2016 med garanti (og dobbelt km.stand). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2019 den 9.47, ///M-ini95 skrev:

Helt enig, men verdt å nevne at en mulig fordel med en 2016 modell med høyere km.stand er garanti (gitt at bilen er norsksolgt selvfølgelig). Kanskje ikke mye som kan ryke på en bil med 70' på tellern kontra 120', men garanti er ofte gull verdt på disse bilene. Dog kjenner jeg at jeg selv ville lent meg mer mot 2014 modellen uten garanti enn 2016 med garanti (og dobbelt km.stand). 

Støtter kilometerstand når begge har facelift. Men, jeg lurer på hvor mange av disse som er solgt nye i Norge. Tror så godt som alle er importert på et tidspunkt. Ser også prisene har en tendens til å falle betydelig når den bikker 100.000km, noe som nok har en sammenheng med interessen i kjøpegruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har den tiden jeg har sett etter bilen kun sett en norsksolgt bil. Det var en 2014 facelift med 79' på telleren som stod på Bavaria (og var kjøpt ny hos dem), men den var jeg litt for sent ute på. Den lå først ute til 619' men ble satt ned til 555', og da gikk den. Så en svært stor andel må vel være bruktimportert, eventuelt at de som har kjøpt nytt i Norge har de lenge i eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Xirp skrev:

Ja, jeg har den tiden jeg har sett etter bilen kun sett en norsksolgt bil. Det var en 2014 facelift med 79' på telleren som stod på Bavaria (og var kjøpt ny hos dem), men den var jeg litt for sent ute på. Den lå først ute til 619' men ble satt ned til 555', og da gikk den. Så en svært stor andel må vel være bruktimportert, eventuelt at de som har kjøpt nytt i Norge har de lenge i eie.

En -14 modell har uansett ingen/begrenset garanti så ser ikke poenget med hvorfor man skal kjøpe en norsksolgt. Bilene i Tyskland er gjerne mer langkjørt og jeg kjøper heller en som har gått 70.000 på langkjøring enn en som har gått 40-50.000 småkjøring f.eks. Min hadde vel en veil. pris på rundt 1,7 mill ny og det er ikke mange av de som bruker så mye på bil som kjøper seg 5-serie stasjonsvogn. Hadde vært interessant å se statistikk, men i praksis tipper jeg "alle" er importert. Vet om kun en som er solgt ny her i innlands/mjøsregionen og den er litt rart utstyrt med bl.a. blanke lister rundt vinduene og litt andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...