Gå til innhold

Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Lars89 skrev:

Er veldig greit å kunne sette bort ting av og til, ikke minst med det været vi har nå. 

Jobber på bil eskalerer sikkert halvparten av gangene man skrur, ihvertfall når bilene begynner å dra på åra.

Har en sær greie med at jeg setter bort egne biler til service på merkeverksted selv om jeg veldig enkelt kunne gjort dette selv.

Handler vel om å kunne senke skuldrene mtp garanti osv.

Ja det er det så absolutt Lars .

Det er helt sant det du nevner med tid .

Tar alltid mye lengre tid enn man tror på de litt eldre bilene .

Det du gjør hadde jeg og gjort ,så slipper man å tenke på noe som helst .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant. Vi har to biler og begge er i bruk daglig. Det blir mye styr med logistikk og mye unødvendig kjøring om de ikke begge er i orden selv om det går. Som en drosje som du sier @sveigis. Og som @Lars89 sier, det har en tendens til å eskalere når jeg skrur selv, eller at jeg burde ha bytta de håndbrekkskoene bak samtidig med skivene :D så skjer ikke det fordi jeg ikke har delene, så bærer det inn til verksted til slutt allikevel. Ender opp med å jobbe noen timer ekstra en måned (som jeg alltid gjør uansett) så er verkstedregningen plutselig håndtert slik. Jeg bruker tiden på det jeg kan, så kan heller de som bruker 1t på reparasjon i stedet for meg som bruker 4t på samme jobb gjøre det de kan best 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, papertiger skrev:

Helt sant. Vi har to biler og begge er i bruk daglig. Det blir mye styr med logistikk og mye unødvendig kjøring om de ikke begge er i orden selv om det går. Som en drosje som du sier @sveigis. Og som @Lars89 sier, det har en tendens til å eskalere når jeg skrur selv, eller at jeg burde ha bytta de håndbrekkskoene bak samtidig med skivene :D så skjer ikke det fordi jeg ikke har delene, så bærer det inn til verksted til slutt allikevel. Ender opp med å jobbe noen timer ekstra en måned (som jeg alltid gjør uansett) så er verkstedregningen plutselig håndtert slik. Jeg bruker tiden på det jeg kan, så kan heller de som bruker 1t på reparasjon i stedet for meg som bruker 4t på samme jobb gjøre det de kan best 😛 

Enig i alt som nevnes her .😊

Og noe annet jeg merker godt er at på enkelte biler ja som feks e53en her i huset ,så innser jeg det at den kan jeg like gjerne sette bort på enkelte ting .

Man betaler noe mer for det men så blir det iorden.

Fikk feks greie på igår at der var knekt en bolt i innsuget som de måtte fikse…

Ikke gøy å bruke tid på sånt ,når en fagmann fikser dette på no time.

Her hadde fiksen blitt følgende :

-En time med banning 

- 30 min med diskusjon med kjerring når bil er ferdig for den MÅ hun ha til i morgen 

-Kjøpe noe dårlig gjengeverktøy som igjen knekker 

Summen av alt ,verkstedmat 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn da kan det oppdateres her igjen 😊

Noen gode og noen dårlige .

Vi begynner først med den gode .

Bil ble altså ferdig igår visstnok og ble hentet idag på formiddagen .

Og nå har jeg fått temp på den og et voldsomt varmeapparat på den igjen :

31FF92D3-EAA9-455D-A4BB-3F3F8347D378.thumb.jpeg.097e35ed5957d675ed7b74f1cc90905f.jpeg

Rett og slett skjønt og ikke går temp ned når jeg kjører heller i 100 km .

Denne termostaten hadde gitt seg her :

89A3D05D-4774-466C-8189-D5F4DD756318.thumb.jpeg.3e4cf9c10917accef7ce0fd390bceda7.jpeg

Gummiringen hadde sluppet .

Vet heller ikke hva slags merke denne termostaten er da det ikke stod en ting på den 😊

Hjemme igjen :

511EC571-2A89-448B-BFAF-E8CAE75DF85F.thumb.jpeg.85eedffff158bf35847419cdad28a845.jpeg

Men selvsagt ble det litt dårlige nyheter og desverre her idag .

Når jeg skulle reise så kjørte jeg ut på veien og la merke til at bil var unormalt dau .Akkurat som at ikke der var turbo 🥺.

Vel tenkte jeg kanskje stått lenge og fått Tds syndromet da den var sånn når den hadde stått lenge .

Desverre så kunne jeg kjapt konstatere at det ikke var sånn .

For ved akserlasjonsfeltet så var det såvidt den gadd noe ,sånn typisk diesel uten turbo 😩

Ok ,da er det bare å snu og kjøre ned igjen .

Forklarte hvordan bil var og fikk beskjed kjør inn i hall igjen .

Sikkert en vakuumslange eller en stikk bak innsuget som ikke er på .

Dette ble sjekket altså det som var synlig ,men her var alt som det skulle hvertfall sånn vi kunne se det .

Kontakten til den sensoren som står bak innsug mot torpedo satt og på plass.

Feilkodeleser ble koplet på og jeg jeg la ikke så mye vekt på tingene da jeg ikke ville forstyrre mekanikerene som hold på ,men var noe med en valve et eller annet .

Dette ble nullstilt ,ny tur men like dau .

Uansett så hadde jeg to valg nå :

Kjefte og skrike og si at jeg rikker meg ikke før bil er iorden da den var det før verkstedfiks 

Eller jeg kunne oppføre meg som et voksent menneske og si at dette er nok bare en filleting som lar seg fikse når dere har tid .

Jeg valgte det siste 😊

Man skal aldri glemme at disse som jobber på verksted og lignende er mennesker av kjøtt og blod de og ,ikke minst ting kan skje så da må man være litt tolerang fra begge sider .

Så er det jo det at dette er veldig hyggelige folk som virkelig ordner opp for at ting skal være greit .

Så lang historie kort så skal bil ned igjen til mandag for å se om der er noen slanger som har hoppet av under innsug ,eller noen kontakter til disse sensorene som står under der med noen slanger osv .

For snakket med han som hadde skrudd på den og jeg lurte på om han hadde hatt av lmm ,men kun slangen som går ned til turbo .

Ville jo vært utrolig om en sensor eller noe hadde gått i stykker når de holdt på ,men alt kan jo skje selvsagt .

Fjusket / rykket i rundt 90 og .

Men uansett dette er nok bare en filleting som de finner utav og fikser på mandag 😊

De var veldig glade når jeg sa null stress ,er snart helg vi tar det til uken .

Er jo klart at om noen av dere som leser dette har peil eller tips ,så si gjerne hvor jeg kan lete så kanskje jeg kan fikse det selv 😊

Så da blir det e53 i litt lat utgave frem til mandag ,men det går .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i.X5 hjemme igjen .1 desember upd
21 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Skulle vært fler som deg vettu Jan :)

Dette ordner seg greit tenker jeg. Du har vært borti verre saker enn dette.

Ja det var det da ,men takk Armin 😊🙏

For å være helt ærlig så blir jeg flau og kvalm av enkelte voksne mennesker når de kommer inn til det være seg bilselgere eller ja verksted og begynner å skape seg .

At disse menneskene klarer å holde masken fatter jeg ikke .

Har funnet ut at det beste er å ta ting med fatning og finne en løsning som er grei .

Det bidrar jo og til at feks mitt tilfelle kan gjøre at mekaniker finner ro og finner ut tingene lettere .

Hvertfall mye lettere enn når man sitter mannevond og venter 😊

Huff ja jeg har nok det ,det eneste som skremmer meg nå var denne fjuskingen / rykkingen i 90 km men det har vel en sammenheng alt sammen.

Men når nøden er størst ,da er det godt man har en erstatter 😅.

Og den andre delexpressen fikk seg en velfortjent oljeservice her om dagen :

E03B911F-5042-4931-BDD5-FCB52A297BAB.thumb.jpeg.116001c381b69aefc6213f7c3ada406a.jpeg

DB5AA326-E117-4A55-9815-10894907F228.thumb.jpeg.77bd3953dc0152d3e309bcd80d53f562.jpeg

Mekonomen filter og Biltema helsyntetisk må vite .🥰.

Kona kom hjem idag og smilte bredt og sa er x5 iorden ?

Nei ,mer feil .

Å neiii enda mer pizzakjøring altså ?Sa hun 😅

Det er ikke en pizzabil det er en delexpress sa jeg og det er stor forskjell . 

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, sveigis skrev:

Ja det var det da ,men takk Armin 😊🙏

For å være helt ærlig så blir jeg flau og kvalm av enkelte voksne mennesker når de kommer inn til det være seg bilselgere eller ja verksted og begynner å skape seg .

At disse menneskene klarer å holde masken fatter jeg ikke .

Har funnet ut at det beste er å ta ting med fatning og finne en løsning som er grei .

Det bidrar jo og til at feks mitt tilfelle kan gjøre at mekaniker finner ro og finner ut tingene lettere .

Hvertfall mye lettere enn når man sitter mannevond og venter 😊

Huff ja jeg har nok det ,det eneste som skremmer meg nå var denne fjuskingen / rykkingen i 90 km men det har vel en sammenheng alt sammen.

Men når nøden er størst ,da er det godt man har en erstatter 😅.

Og den andre delexpressen fikk seg en velfortjent oljeservice her om dagen :

E03B911F-5042-4931-BDD5-FCB52A297BAB.thumb.jpeg.116001c381b69aefc6213f7c3ada406a.jpeg

DB5AA326-E117-4A55-9815-10894907F228.thumb.jpeg.77bd3953dc0152d3e309bcd80d53f562.jpeg

Mekonomen filter og Biltema helsyntetisk må vite .🥰.

Kona kom hjem idag og smilte bredt og sa er x5 iorden ?

Nei ,mer feil .

Å neiii enda mer pizzakjøring altså ?Sa hun 😅

Det er ikke en pizzabil det er en delexpress sa jeg og det er stor forskjell . 

Helt enig, gjensidig respekt kommer man lengst med. 👌🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Olaandref skrev:

Helt enig, gjensidig respekt kommer man lengst med. 👌🙂

Ja stortsett så er det aller best 😊

Hvertfall folk som bare er snille og greie og gjør så godt de kan .

Men må jo samtidig si at jeg hadde gledet meg til å cruise rundt med frisk bil ,men sånn ble det altså ikke denne gangen .😊

Vært inne og googlet litt selv om jeg egentlig ikke burde det ,men flere og flere sier noe om vakuumslanger ,mapsensor eller denne magnetventilen med noe slangegreier under innsug og frister og sprette alt og se men😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Ja stortsett så er det aller best 😊

Hvertfall folk som bare er snille og greie og gjør så godt de kan .

Men må jo samtidig si at jeg hadde gledet meg til å cruise rundt med frisk bil ,men sånn ble det altså ikke denne gangen .😊

Vært inne og googlet litt selv om jeg egentlig ikke burde det ,men flere og flere sier noe om vakuumslanger ,mapsensor eller denne magnetventilen med noe slangegreier under innsug og frister og sprette alt og se men😊

Haha, kan nesten sette penger på at i morgen kveld kommer det ny status på at det er fikset 😂👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sveigis skrev:

Ja det var det da ,men takk Armin 😊🙏

For å være helt ærlig så blir jeg flau og kvalm av enkelte voksne mennesker når de kommer inn til det være seg bilselgere eller ja verksted og begynner å skape seg .

At disse menneskene klarer å holde masken fatter jeg ikke .

Har funnet ut at det beste er å ta ting med fatning og finne en løsning som er grei .

Det bidrar jo og til at feks mitt tilfelle kan gjøre at mekaniker finner ro og finner ut tingene lettere .

Hvertfall mye lettere enn når man sitter mannevond og venter 😊

Huff ja jeg har nok det ,det eneste som skremmer meg nå var denne fjuskingen / rykkingen i 90 km men det har vel en sammenheng alt sammen.

Men når nøden er størst ,da er det godt man har en erstatter 😅.

Og den andre delexpressen fikk seg en velfortjent oljeservice her om dagen :

E03B911F-5042-4931-BDD5-FCB52A297BAB.thumb.jpeg.116001c381b69aefc6213f7c3ada406a.jpeg

DB5AA326-E117-4A55-9815-10894907F228.thumb.jpeg.77bd3953dc0152d3e309bcd80d53f562.jpeg

Mekonomen filter og Biltema helsyntetisk må vite .🥰.

Kona kom hjem idag og smilte bredt og sa er x5 iorden ?

Nei ,mer feil .

Å neiii enda mer pizzakjøring altså ?Sa hun 😅

Det er ikke en pizzabil det er en delexpress sa jeg og det er stor forskjell . 

Jeg tenker i hvertfall er det en du ikke skal tulle med, så er det han som skal holde bilen din på veien! Neida, fra spøk til alvor, det er helt ekstremt hvordan folk oppfører seg når det er penger inne i bildet. Har selv vært vitne til dette på kloss hold som Kassamedarbeider på Coop, spesielt nå etter prisoppgangen, det er da ikke jeg som styrer prisene!? Man setter fort utrolig stor pris på mennesker med din tankegang, som tar til fornuftigheten istedenfor å gå helt i harnisk over noen kroner ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Olaandref skrev:

Haha, kan nesten sette penger på at i morgen kveld kommer det ny status på at det er fikset 😂👌

Hehe ja det var det Ola ,men tror nok jeg bør holde fingrene av fatet pga om der skulle være noe ,så kan det fort bli diskusjon om jeg har rørt noe i og med bil skal ned igjen på mandag ,men skal nå se litt senere idag om der er noe visuelt .😊

 

7 timer siden, HakonLimseth skrev:

Jeg tenker i hvertfall er det en du ikke skal tulle med, så er det han som skal holde bilen din på veien! Neida, fra spøk til alvor, det er helt ekstremt hvordan folk oppfører seg når det er penger inne i bildet. Har selv vært vitne til dette på kloss hold som Kassamedarbeider på Coop, spesielt nå etter prisoppgangen, det er da ikke jeg som styrer prisene!? Man setter fort utrolig stor pris på mennesker med din tankegang, som tar til fornuftigheten istedenfor å gå helt i harnisk over noen kroner ekstra.

Ja det meste handler jo om litt sunn fornuft her og tenker at dette lar seg ordne på en grei måte 😊

Orker ikke denne prosessen med å være sur og sint på alt og alle om det ikke går min vei .

Ting kan skje uansett .

Kan nok tenke at du har merket det med den jobben din ja .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, awt skrev:

Du styrer på og styrer på. :) Står respekt av deg og viljen til å holde disse på veien.

Satser på det kun er en mindre bagatell som du selv skriver.

Hehe ja prøver hvertfall i det lengste 😊

Sånn er det jo når man velger tre gamle drittbiler fremfor en ny 😅

Men tenk å kjedelig tråden hadde vært om jeg kun hadde hatt en flott f10 der tråden bestod av når bil var på service og andre kjipe ting .

Foreløpig så går det igrunn fint og holde på med de ,hvertfall e28 og e34 ,de er jo kjempegøye å styre med men e53en derimot den liker jeg ikke så godt å skru på .

Jada satser på det samme jeg mener ,det må det jo være for hva kan ha skjedd liksom ?

Har forøvrig brukt kvelden igår på tenking og spekulering og bør kanskje egentlig bare legge bort googlingen da det i bunn og grunn ikke er min feil denne gangen .😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal dere få en fersk oppdatering av den positive sorten her 😊

Byttet jo sirkpumpe i høst av en grunn og det var for å få Webasto opp og gå .

Og når jeg irriterer meg over noe ,så klarer jeg ikke å få roen før jeg har fått sjekket ting ut .

Mens konemor nøt morgenkaffe 06.30 før jobb ,spant jeg ut i boxer for å sjekke gradestokken .Yes 0 grader en ypperlig sjanse til å få sjekket ut Webasto 😎

På med bukse ,jakke og hodelykt for feilsøking ( dvs få den til å starte ).

Først starte bil og høre om den går nå ,noe den ikke gjorde ..

Stoppe bil røske ut alt i hanskerom for å komme til sikringer .

Der fant jeg nr 59 som er til Webasto .

Starte bil ,ut med sikring ,vente en stund inn igjen med den og stoppe bil .

Etter et minutt starte bil igjen  og nå hører jeg tikk tikk tikk tikk og akkurat som når et fly skal starte YES denne her :•7EFA7725-B4AA-4DC7-B365-94214D28C8F5.thumb.jpeg.07a37348a6dd17d8f68678338e0bea5b.jpeg

Lever igjen som bare det 😊😊

Vanskelig å se på bildet her men her blåser det eksos ut varm og god :

D203F8F9-C9C9-478E-A097-75532DAD28D5.thumb.jpeg.dbe32e1ed6077d071711d4e63603d9a8.jpeg

Dette er små elementer i hverdagen som gir meg stor glede .

Og så deilig når bil blir så fort varm .

Jeg måtte rett og slett filme lyden i Webastoen nå og lytter til den i gledesrus ,for kan dere tenke dere til noe så kjedelig å ha noe sånt som ikke virker ?

Morgenjobben idag ble suksess heldigvis .

Nå må jeg bare finne en som kan legge dette inn i menyen på spilleren sånn at jeg kan ha det som forvarme før vi skal ut og kjøre i vinter 😊

Mao morgensjekk i boxer er kanskje den nye løsningen for meg når det kommer til suksess i skruing ?Hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .E87 116i.X5 hjemme igjen .Morgen upd

Tidlig en mandags morgen …

Ny uke og nye muligheter ,dvs ny uke og samme muligheter som forrige for de aller fleste tenker jeg .

Jobb ,skole kjerring og barn for de som har det 😊

Hvertfall så skulle jo x5 ned for mer reperasjon idag og møtte opp klokken 08.

Og i den forbindelse fikk jeg smake litt på karmadropset gitt .

Leverte bil og skulle ha e87 hjem ,da sier Mini at jeg måtte fylle luft i dekket for der var lite og at ABS ,antiskrenslamper lyste .

Disse ville slukke når jeg fikk nok luft og resettet denne dekktrykk varseleren.

Da sa jeg litt surt at ,det funker ikke da må du fikse en føler eller noe .

Hun ble opptrekt merket jeg og sa at dette hadde hun gjort før .

Vel satte meg inn i bil og det ser sånn ut :

0C30C707-1B90-4742-AA97-CE70E8B812D6.thumb.jpeg.078cc3975c0d9fc478f5df068b8ac370.jpeg

Dette :

ADE1242F-7B60-4FF0-93B0-075D6564E54F.thumb.jpeg.d8ffccbc5796d552d4cc71b1ed88f764.jpeg

Og da dette :

A7E812DC-600F-4298-B15B-2E9BBC0B398F.thumb.jpeg.956d608c1f3673128ec227887f45136e.jpeg

Mao diskolys.

Fylte luft i dekkene og alt lyste jo som vanlig .

Kom hjem og satte meg ut i bil og fikk nullstilt oljeservice for den lyste og .

Samtidig gikk jeg innn og nullstilte dekktrykk og hva skjedde nå:

4AA2E6D8-3279-4C10-B804-36A0C0778A08.thumb.jpeg.0b4b4a165f498c05aa886dd74d7e5a8e.jpeg

Pokker hun hadde rett jo 😅😅😅.

Og hva lærte jeg nå ??

At jeg må faktisk lære meg og stole mer på henne og kunnskapene hun har med bil …

Hun er utdannet mekaniker ,mens jeg er en amatør som ligger i grus og finner ut ting enten via Bimmers eller gamle repbøker.

Så fra nå av skal jeg være mer ydmyk til den lille mekanikeren min 💕.

Sendte melding og sa hun hadde rett og fikk da beskjed om at hun orket ikke å diskutere med meg ,da hun visste hun hadde rett .😅

Og for å se at alt var dønn så ble det foretatt testtur og ingen lamper i vanlig fart :

6C745E9F-F09C-4594-BD4B-497AE84266E1.thumb.jpeg.e714e29a440c4018fe85dd2aa2bfaeb7.jpeg

Eneste varsel nå er lite spylervæske .

Hjmme en tur :

55272C9E-7B49-45DC-B558-54D60B9F74B4.thumb.jpeg.0b67ba8a9e0ea510c4c4e87e637bce60.jpeg

Så blir det jo spennende å se om de finner ut x5en idag og .

Uansett nå virker antispinn og alt på e87 igjen takket være en liten justering på menyen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin Topazblå x5 e53/ .X5 solgt .Siste rest av Topaz.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...