Gå til innhold

Kopiering av annonse hos Finn


 Share

Anbefalte innlegg

Solgte en Porsche for en tid tilbake og ny eier har kopiert bilder og annonsetekst uten å spørre meg. Har skjedd flere ganger på mine andre annonser også. Er dette innafor ?

Tenker litt sånn att takt/tone/folkeskikk er litt fraværende og er det i hele tatt lovlig ? Hva tenker dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er normal folkeskikk å spørre om tillatelse til å bruke bilder og tekst om igjen. Videre så er det misvisende for potensielle kunder at bildene i annonsen er gamle. Bildene skal illustrere bilen i den stand den befinner seg i nå. Nå selger ikke gidder å ta nye bilder så har han også kanskje hatt samme holdning til stell og vedlikehold i perioden han har eid bilen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre heilt vanleg. Ein E34 M5 har eg sett på finn med den samme annonseteksten 3 eller 4 gonger no. Kun små forandringar/tillegg 😅 Nokre nye bilder, men fleire av dei gamle frå den gongen teksten blei skreven og.

Som Fredrik seier så kan ein stilla spørsmålstegn ved vedlikehald osv når ein person ikkje gidd å ta seg tid til å rabla ned litt info om sin eigen bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd dette flere ganger, men kun en som spurte om det (da sa jeg det var greit).

Opplevde også en som brukte mine bilder av mine felger for å selge noen andre felger. Den annonsen rapporterte jeg (noe som ikke var så veldig enkelt, da jeg måtte bevise overfor Finn.no at det var mine bilder). Fikk en rimelig sur melding fra vedkommende etterpå. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takt og tone er dessverre noe som stadig blir mindre vanlig. Frekkhet og egoisme rår, har sett denne tendensen selv ifht annonser. 

Dette er jo også sterkt misvisende, for bilen/objektet har lenger slitasje enn fremvist, samtidig er det respektløst og frekt å resirkulere en eksisterende annonse. Er fristende å kalle det en anelse latskap også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ting jeg ikke gidder å bruke energi på å henge meg opp i.. Spiller det noen rolle om det er "arkiv" bilder eller om man tar nye sålenge de representerer objektet som skal selges riktig? Hvorfor er det så viktig å ha "eierskap" på bilder du selv har publisert på nett, på en gjenstand du ikke lenger eier?
Det neste blir vel å henge seg opp i hvordan ny eier behandler bilen han har kjøpt 🤷‍♂️🤦‍♂️😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2019 den 22.35, Daniel80 skrev:

Det er virkelig ting jeg ikke gidder å bruke energi på å henge meg opp i.. Spiller det noen rolle om det er "arkiv" bilder eller om man tar nye sålenge de representerer objektet som skal selges riktig? Hvorfor er det så viktig å ha "eierskap" på bilder du selv har publisert på nett, på en gjenstand du ikke lenger eier?
Det neste blir vel å henge seg opp i hvordan ny eier behandler bilen han har kjøpt 🤷‍♂️🤦‍♂️😅

Litt enig. Forutsatt at bildene fortsatt er noenlunde representative for bilens stand da selvsagt. Ser ikke helt hva jeg skulle oppnå med å nekte neste eier å bruke bilder jeg har tatt av en bil som nå er hans. Han har jo tross alt kjøpt bilen av meg, da skal jeg være sykt grei og gi han bildene av den på kjøpet også. 😛 

Reagerer kanskje litt mer på at man kopierer annonsetekst, utover ren informasjon om bilen da selvsagt. Uten at det egentlig er noen grunn til det heller kanskje.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan bruke bilder du har tatt (altså bilder du har eierskap til) uten ditt samtykke, se f.eks. åndsverksloven. Men problemet er vel at dette ikke håndheves i stor grad på nettet og det er potensielt mye jobb å ettergå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Walkabout skrev:

Ingen kan bruke bilder du har tatt (altså bilder du har eierskap til) uten ditt samtykke, se f.eks. åndsverksloven. Men problemet er vel at dette ikke håndheves i stor grad på nettet og det er potensielt mye jobb å ettergå dette.

Det øyeblikket du publiserer bildene uten copyright så har hvem som helst lov til å dele bildene videre. De regnes da for å være offentlige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På ‎03‎.‎08‎.‎2019 den 0.56, Daniel80 skrev:

Det øyeblikket du publiserer bildene uten copyright så har hvem som helst lov til å dele bildene videre. De regnes da for å være offentlige.

 

Men så kommer jo dette med sunn fornuft og intelligens inne i bildet. Alle med normal folkeskikk innabords vet at det ikke er innafor å bruke forrige eiers bilder og info når man selger bilen videre. 

En ting er regelverk, men sunn fornuft er viktigere. Det gjelder stort sett det meste her i livet, ikke bare bil og salg. Har du ikke aldri hørt "Eier du ikke skam??".  Mange mennesker hadde hatt godt av å gå en ekstra runde for å lære mer om takt & tone og generell folkeskikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Werther skrev:

Men så kommer jo dette med sunn fornuft og intelligens inne i bildet. Alle med normal folkeskikk innabords vet at det ikke er innafor å bruke forrige eiers bilder og info når man selger bilen videre. 

En ting er regelverk, men sunn fornuft er viktigere. Det gjelder stort sett det meste her i livet, ikke bare bil og salg. Har du ikke aldri hørt "Eier du ikke skam??".  Mange mennesker hadde hatt godt av å gå en ekstra runde for å lære mer om takt & tone og generell folkeskikk. 

Spørs kanskje litt hvordan biler det er snakk om også. Kan tildels skjønne dette når det er entusiastbiler, og har selv alltid tatt nye bilder når jeg har hatt BMW og andre "kule" biler - ikke fordi jeg er så opptatt av copyright, men fordi jeg ønsker å ta gode bilder. 

Men jeg har også hatt endel bruksbiler oppgjennom. Når jeg f.eks skal selge en Peugeot 307 eller en gammel Toyota Corolla, jeg har greie bilder fra da den ble kjøpt et par år tidligere og bilen fortsatt ser helt lik ut - ja, da gidder jeg ikke bruke en kalori på å ta nye bilder. Forrige eier husker sikkert knapt at han har eid bilen, langt mindre sitter på finn og leter etter noen som er "frekke nok" til å gjenbruke bilder av en bil til 30,000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...