RF91 Skrevet Desember 2, 2023 Share Skrevet Desember 2, 2023 E sinnsjukt kor mykje uflaks ein kan ha med ein bil. Du ska ha skryt for pågangsmotet vertfall 😄 Btw, eg ha ei veiv frå ein 530ia liggande om du skulle vera interessert *hint hint* 😂 E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stawky Skrevet Desember 2, 2023 Share Skrevet Desember 2, 2023 Litt av en motgang du skal ha med den bilen din Satser på at det går seg til etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Desember 2, 2023 Share Skrevet Desember 2, 2023 De fleste hadde nok gitt opp der du er nå, men nå må det vel gå an å få satt sammen én god motor av de to du har? Og heldigvis er det noen mnd til sesongstart, så du trenger ikke stresse med å sette sammen noe halvbra. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Desember 2, 2023 Forfatter Share Skrevet Desember 2, 2023 1 time siden, Stawky skrev: Litt av en motgang du skal ha med den bilen din Satser på at det går seg til etterhvert Hva mer kan gå gærent nå liksom😂 1 time siden, Olaandref skrev: De fleste hadde nok gitt opp der du er nå, men nå må det vel gå an å få satt sammen én god motor av de to du har? Og heldigvis er det noen mnd til sesongstart, så du trenger ikke stresse med å sette sammen noe halvbra. 🙂 Jeg er person som ikke gir opp så jeg vil ikke gi meg riktig enda. Er det jeg krysser fingre for nå at to motorer kan bli til én god! sveigis, Olaandref, Skulebollen og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 3, 2023 Share Skrevet Desember 3, 2023 (endret) dersom stempelskadene kun er som på bildene, samtidig som det ikke er tegn til tenningsbank så tror jeg nok du vil se at du har høy klaring mellom cyl og stempel slik ringlandet har toucha veggen pga mye bikk i stempel. Typisk bmw max klaring er rundt 0,15, det tipper jeg du er i nærheten av uten videre. Skal du da hone bort 2-4 eller mer hundredeler ovalitet/konisitet så er du nok fort utenfor spec selv for en motor som skulle vert brukt til pendling til og fra jobb, med dine effektmål må du stille langt hardere krav enn bmw. Er ikke inne på honing mtp alublokk, men det er uansett viktig å få blokka hona med skikkelig sunnen, rottler o.l. utstyr når blokka har litt levetid bak seg slik den blir både paralell og rund, men det har vell motorverkstedet god kontroll på. Det er nok også lurt å ta rådene en tur i rådesjekker, ivertfall de som har vert kjørt med pressa. Endret Desember 3, 2023 av hsd Olaandref, mathiseeen og Slavearbeider'n reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Desember 3, 2023 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2023 3 timer siden, hsd skrev: dersom stempelskadene kun er som på bildene, samtidig som det ikke er tegn til tenningsbank så tror jeg nok du vil se at du har høy klaring mellom cyl og stempel slik ringlandet har toucha veggen pga mye bikk i stempel. Typisk bmw max klaring er rundt 0,15, det tipper jeg du er i nærheten av uten videre. Skal du da hone bort 2-4 eller mer hundredeler ovalitet/konisitet så er du nok fort utenfor spec selv for en motor som skulle vert brukt til pendling til og fra jobb, med dine effektmål må du stille langt hardere krav enn bmw. Er ikke inne på honing mtp alublokk, men det er uansett viktig å få blokka hona med skikkelig sunnen, rottler o.l. utstyr når blokka har litt levetid bak seg slik den blir både paralell og rund, men det har vell motorverkstedet god kontroll på. Det er nok også lurt å ta rådene en tur i rådesjekker, ivertfall de som har vert kjørt med pressa. Takk for tips. Det skal jeg ta med meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuskrokdal Skrevet August 13 Share Skrevet August 13 Noen oppdateringer her? lws reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet August 13 Forfatter Share Skrevet August 13 (endret) Her er det en stund siden det har kommet en oppdatering! Kan ta litt om de siste 8 mnd for min egen del. Blitt veldig lite tid til bil. Rett før jul gikk bestefar bort, så nesten hele vinteren gikk til å rydde, sjaue, kaste og selge ting fra dødsboet, så har familien stått i en arvekrangel som hører med når verdier skal fordeles. Så det har tatt mye tid og energi. Så har man solgt en bolig på vårparten, og kjøpt en bolig som man flytter inn i om en måneds tid. Pluss en samboer som skal inn, som nå må svelge at ikke alle penga jeg har skal brukes på interiør og ting til hjemmet. Det er fortsatt bil som er og skal være min største utgiftspost. Men jeg har pusla litt med bil.... i noen mnd hvert fall. Ser jeg avsluttet med at jeg hadde fått demontert blokka ganske mye. Så vi fortsetter der ifra. Fikk demontert veiv, stempler og alt tilhørende til bar blokk. Blokka ble sendt bort for maskinering og kontroll. Sendte egt begge blokkene bort for kontroll, så ble vi enige om å jobbe med den beste blokka. Det ble org blokka som har stått i bilen fra fabrikk. Så jeg fikk blokka tilbake fra motorverksted og satt den i motorstativet. Blokk ble planet og bunndel planet med tilhørende frontdeksel så alt er beint og rett: Men så er det jo litt artig å legge nedi noe annet enn det som var der tidligere. Så etter å ha trålet diverse finn annonser, forespurt på facebook etc. så fant jeg en 3.0l veiv i god stand: Stempler og råder var ikke like lett å oppdrive i gamlelandet, enten hadde stempel og råde vært gjennom ett havari eller så skulle folk ha altfor mye for dem. Så da fikk man se til utlandet. Fant ett sett pent brukte stempler i Nederland gjennom en facebook gruppe jeg er med i. Og da hadde man egt dem man trengte for å starte: Cylindere ble kontrollert og honet av motorverksted: Tilpassing med stempel opp ned og stempelringfil: Så ble det målt ut og filet stempelringer. Startet med topp ring: Så andre ring: Og til oljering så gikk jeg for M52tu ringer da M54 ringer er kjent for å bli dårlige. Så var det veivlagre. Her fikk jeg feil fra autodoc, det passa jo kjempebra på en torsdag kveld når man skulle skru: Da ble gode råd dyre og de eneste som hadde på lager var Sarpsborg Motor. Så det ble henta etter jobb dagen etter sånn at man fikk brukt noen timer i garasjen til helgen. Visste ikke at de hadde så mye deler på lager. Kan varmt anbefale dem og jeg kommer til å støtte dem fremover, sånn sjapper er viktig å holde i live. Gikk da for OE Kolbenschmidt lagre. Nye lagre på plass sammen med olje ''squirtere''. Lagre ble smurt godt inn med assembly lube: Veiv lagt forsiktig nedi: Før jeg la veiva nedi klemte jeg på simringa på veiva med deksel siden det ikke er mulig å få denne på når motor står i stativet. Ved å sette på simring med deksel så tidlig er det mulig å montere sammen bunnpanna uten å ta den av stativet: Så var det tid for nye strekkbolter til veiva. Nye orginale bolter ble bestilt. Var 2 mnd ventetid hos GS og Bavaria, men hos Koed hadde dem ett sett på lager. Levert på nærmeste postkontor to dager senere. Dette viser igjen hvorfor jeg er lojal mot Koed. De ordner alltid opp! Alt dratt til iht. til spec. Også sjekket bevegelse i thrustlager: Og da kunne man klemme nedi stemplene. Ringer ble orientert slik at ingen åpninger var på samme sted: Oljepumpe ble montert: Oljepumpe montert. Klarte å knekke bolten til drevet på pumpa da jeg demonterte den. Glemte så klart at den var linx så den dro jeg rett av. Ny bolt var umulig å oppdrive her i landet i riktig dimensjon. Så etter litt godsnakking med Achilles over dammen så fikk jeg tilsendt ny bolt og wire gratis i postkassa. Dem skulle først sende bolten med UPS til den nette sum av 50 dollar(!) Så var det dags for register. Nye plastskinner da de gamle var porrøse og tørre: Gammel simring på front av motoren banket ut og ny montert: Deksel montert på motor. Montert sammen med nye pakninger mellom blokk og deksel: Så slang jeg på litt andre deler for å minke delehaugen litt: Da var det tid for toppakning. Ble 0,3 mm tjukkere pakning får å få ned kompresjonen: Har jo hatt mine runder med strekkboltene nå. Og etter å ha forhørt meg med KSR så fikk jeg tips om å gå ned 10 nm på siste dreining, siden jeg har dratt over mange gjenger i den andre blokka. Og de 10 nm var utslagsgivende får å få skrudd alt sammen korrekt. Så den manualen til ARP kan kastes til skogs. Med alt skrudd til med moment og sjekket igjen ett par dager senere var toppen satt på: Så var det tid for kambrygger: Så ett lite tips for å få på plass alle løfterne samtidig. Små magneter og noen forlenger. Da er det bare å løfte alt pent på plass: Å legge nedi kammer og montere sammen register ligger lenger opp i tråden så det slenger jeg ikke med. Men endte tilslutt opp med ett stykk stroket M52tu motor. M52B30tu har jeg da altså nå: Alt av pakninger og tettninger i motor er nytt. Vibrasjonsdemper er jo vanskelig å få dratt til skikkelig, men fikk lånt meg den største muttertrekkern vi har på jobben og dratt til til det stoppa, så bolten løsner ikke med det første. Så var spørsmålet om motor fungerte da, har jo hatt min andel med uflaks nå føler jeg. Endret August 13 av Slavearbeider'n uglefossen, hsd, Mariuskrokdal og 20 andre reagerte på dette 22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet August 13 Share Skrevet August 13 Kondolerer med tap av bestefar. Imponert over pågangsmotet og selve oppbygningen av motoren igjen Ser ut som du har fått dreisen på dette etter å ha demontert motoren noen ganger nå 😅 Gjort deg noen tanker om effektøkningen nå som det blir "M52B30", eller det vanskelig å si uten å sette den på rulla? Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet August 13 Share Skrevet August 13 Flott oppdatering, imponerende jobb du har gjort. Gleder meg til å se den på veien igjen. Gratulerer med ny bolig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet August 14 Share Skrevet August 14 Endelig, blir nok en bra motor av dette, håper og tror det er slutt på uflaksen for en stund nå. Kondolerer med bestefar og gratulerer med ny bolig, er det med garasje kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet August 14 Share Skrevet August 14 Ja her var oppdateringen jeg har ventet på @Slavearbeider'n😊. Dog trist med tap av kjær familiemedlem og like dritt denne kranglingen om arv osv,noe jeg kjenner godt til . Det er da man for testet familie kjærligheten 🤪. Uansett nå må den vel fungere for deg vel ? Du har hatt nok kjas med den . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå