drturbo

ENDELIG!!!

Recommended Posts

Ja hvor skal man begynne? hvorfor denne facinasjonen for, i mitt tilfelle, eldre BMW? vanskelig å forklare, men som et barn av 70 og 80 tallet, så skilte BMW seg alltid ut. Jeg husker at fronten var "streng" og "morsk", men lyden...lyden av naboens 323I på turtall, det satte spor i sinnet til en guttunge.

Sommeren 1982 bodde foreldrene mine og jeg i Luxenbourg. Denne lilleputtstaten i midten av Europa var ikke belemret med høye avgifter på biler, slik som Norge, ergo så var nabolaget stappet av flotte biler, og særlig to biler skilte seg godt ut. En brun Mercedes 450 SEL 6,9 (måtte være verdens største motor!!!), og en vinrød metallic 525I med soltak og lyst skinninteriør.

Og den BMW tilhørte ikke hvem som helst, men pappa's kollega Johan.  Johan "spøtta ikke i glasset" når det gjaldt bil i motsettning til min far, som kjørte en knallrød Renault 12l, fra 1974. I tillegg fikk jeg stå på tunnelen og stikke hue ut av soltaket når Johan kjørte på tur. 

Så der ligger nok svaret, miljøskadd, enkelt og greit. Pappa fortsatte å kjøpe Renault, mens jeg drømte meg bort om BMW...det ble etterhvert lenger og lenger mellom BMW som "var noe" hjemme på Hadeland. 

Men så, så skjedde det. En nabogutt kjøpte seg en svart E28 528I, manuell, med BBS RS felger, M5 front og hekkspoiler. Og jeg fikk sitte på. Og fikk oppleve hva det vil si å "clutche-ut".

Da var det gjort. 

Men oppigjennom årene så har e28 enten vært for dyrt, eller for dårlig de jeg har sett på, orker rett og slett ikke rust, og vil ikke ha noe som er ombygget (selv om samtlige biler jeg har og har hatt er ombygget i mer eller mindre grad). 

Så en dag, så kommer åpenbaringen. En kunde på jobben som vanligvis kjører en MB w114/8 coupe, møter opp i en e28, sølvgrå. Fysjom tenker jeg, den var kjipt, garantert opprusta og utslitt.

Men neida, det er fæl, men rustfri i følge eieren. Særlig tenker jeg det finnes ikke vinterkjørte, rustfrie e28 i Norge, det er umulig.

Så jeg får prøvekjøre bilen, og fylles med en enorm glede, ro og salighet. Det sa bare klikk. Den gikk fint, litt møkkete og sliten her og der, men alt i alt en brukbar e28 520I.

Ber eier om å ringe meg hvis den kommer for salg. Årene går. For to uker siden fikk jeg en e-post. 

"Hatt bilen på verksted, mangler kompresjon på en sylinder, vil ikke koste på den reparasjon. Din for xxxxxxkr".

Reiser for å se på bilen, løfter på tepper. Tørr i gulvet. Hele dempertårn. En dårlig dør etter tidligere skade. Rått og fuktig bagasjerom, men ikke rust å se noe steder.

Og nå er bilen min. Endelig har jeg en fryktelig bra E28 på tunet. Ok, den må ha en del nye slitedeler, ny topp siden kammen er utslitt og minst en vippearm er knekt. Men hva så, den er så godt som rustfri, komplett, fin farge og masse potensiale.

 

Sånn kan det gå!

 

ABDF1A05-D3A3-4EEB-BCF4-44F968140698.jpeg

F10AF516-F44A-477B-A2E2-BEDF1F46A4C9.jpeg

093CA0FA-4425-4777-83D3-336E3F0116E8.jpeg

818EF308-C9DD-43E7-AF65-13B82F62ADA6.jpeg

74071ADE-F140-41BF-BFE1-711FCD6BB074.jpeg

773BD3EC-9681-4A62-8046-C0DA67AAFF94.jpeg

5CD62227-37C0-4B43-AB91-CC7294E9838C.jpeg

0D63530F-7A17-4171-88AE-247024A081AE.jpeg

6E5242EF-46FE-450A-8E41-7EE550252F4E.jpeg

7228A27D-8841-4F1D-B58E-C13B8E686FAE.jpeg

C7881231-7901-4E75-AF58-6854EB00E579.jpeg

Edited by drturbo
Bilder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fantastisk gøy dette .😀

Veldig morro med e28 ,det er faktisk perfekt.

Litt vittig det du forteller ,for det var omtrent jeg og fikk øynene opp for disse.

Så oppdater ofte her ,for en som jeg som har og elsker e28 ,så er dette en viktig tråd 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den så jo rimelig bra ut da! Må være kjempefunn dette basert på bildene. At den trenger litt TLC er jo bare koslig måte å bli kjent med bilen på.

Blir spennende å følge med tråden. Jo Mer bilder og detaljer jo bedre 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for positive tilbakemeldinger. 

Ja det er noe med linjene på disse bilene, så lite som skal til for at de skal bli enda bedre, og så lite som skal til for å ødelegge de fullstendig....

Første jeg må gjøre er å overhale toppen, slik at den går som den skal, så kanskje jeg også rekker noen mil før vinteren kommer.

Så må snekka strammes, og diverse slitedeler i hjuloppheng byttes. Giroverføring, foringer her og der.

Etterhvert får den e34 bremser foran og bak også, dette virker som er vettug og økonomisk oppgradering.

 

Og den er "urovekkende" bra i karosseriet, jeg venter egentlig bare på en skikkelig kalddusj mht. rust i karosseri.

Men det ser ut som jeg har funnet et bra eksemplar, og er jævlig takknemlig for at forrige eier gadd å tilby meg bilen siden det var andre som bød endel mer for den. 

Og selvsagt skal den få et skikkelig senkesett med dempere, nå er den som å kjøre båt, duver som en amerikaner.

BBS RZ i 8x16 er handlet inn, og så skal den få en M5 frontspoiler.

Motormessig drømmer jeg om en m54b30 motor, da det virker som en relativt grei konvertering. Kunne selvsagt gått for S54 motor, men bilen skal være en bruksklassiker for alle hjemme, slik at samboer kan kjøre den, og junior kan ha noe å øvelseskjøre med til sommeren.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med det som ser ut som en meget ryddig E28. Er definitivt noe eget med disse, så blir gøy å følge med på denne. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulera med det som ser ut som eit veldig kurrant utgangspunkt 🙂 I mine auger er karosseriet nesten det viktigaste på desse bilane. Resten kan stort sett enkelt fiksast etterkvart 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 15.9.2019 den 17.59, RF91 skrev:

Gratulera med det som ser ut som eit veldig kurrant utgangspunkt 🙂 I mine auger er karosseriet nesten det viktigaste på desse bilane. Resten kan stort sett enkelt fiksast etterkvart 🙂

Helt enig i det, jeg kan takle det meste, men ikke rust, der har jeg hverken evner eller vilje.

Derfor har jeg ikke jaktet på e28 i større grad heller, mest ventet på at den rette bilen skal dukke opp. Ryker på en liten smell med totaloverhaling av topp, de toppene jeg har sett på har alle vært like dårlige. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Evopower skrev:

Gratulerer med flott doning :)

m20 har penere lyd enn m30 etter min mening. 

 

Takk takk, det gjenstår å se hvordan lyden blir. Håper med riktige klaringer og litt tjukk mineralsk olje at den kommer til sin rett.

Uansett så kommer jeg til å bytte til en mer moderne m54  håper jeg.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timer siden, sveigis skrev:

Hvilken olje skal du bruke ?

Ikke sikker enda, men siden jeg skal kjøre på sommeren primært, og motoren har disse vippe/glidearmene som slites friskt, så satser jeg på en mineralsk 20w-50 fra Kendall med zddp (zink additiver). Dette er visst godsaker for vipperarmer som glir rett på kammen. Men jeg påberoper meg ikke noen fasit her.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skjer ikke grusomt mye med denne før jeg får reparert toppen. Har så smått begynt å shine karosseriet med maskin og Rupes polish, etterfulgt av Fusso soft 99. Endel småbulker og smuss fra alskes dilldall som har vært borti lakken. Nesten opplagt at det må være slik på en 86 modell, ikke sant? 

Blir litt og litt bedre:

 

A947943A-EC4B-4C64-BFB9-7A98005AB073.jpeg

4D087A77-710E-440F-B327-1C743F33F6C9.jpeg

70453609-798A-473D-867A-D9FF8D052B95.jpeg

3F26CC22-E3D0-4251-AC5F-8A8175BC09B0.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.