Gå til innhold

Den store tråden: BMW N47/N57 Registerkjede


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei jeg er veldig interessert i en 320d 2012 mod (F31) rullet 230k km. Har begynt å lese meg litt opp på disse bilene nå og hører så mye negativt med motorene, såkalt N47 som dere snakker om her. 

Burde jeg holde meg vekke fra denne bilen med tanke på motoren og km stand? Er på jakt etter min første bil så blir litt dumt å ende med motorhavari etter noen måneder. Er det evt noe man kan fikse for å minimere risikoen, og er det snakk om flaks og uflaks her at noen kan kjøre ekstremt lenge uten problemer?

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AndSkj om den har gått så langt er det kanskje en sjanse for at den er byttet. Hvis ikke går det jo an å sjekke slakke/strekk på kjede hos et BMW verksted. Å bytte kjede koster vel ca 25000-35000 om du bytter det før det ryker. 

Du bør forøvrig kanskje vær like opps på dieselpumpen (CP4) om du skal kjøpe en bil med N47 motoren og så høy kilometerstand. Om den ikke er byttet ville jeg budsjettert for å bytte denne som et forebyggende grep. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
4 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Kom over dette nylig på FB og tenkte kanskje det ville være kjekt for flere på forumet å vite.

Screenshot_20221004-220737_Facebook.thumb.jpg.ef8631f65e02986215c4cc3e37f9b7b3.jpgScreenshot_20221004-220415_Facebook.thumb.jpg.d9a11e990cdc0cff21997fb73373390c.jpgScreenshot_20221004-220524_Facebook.thumb.jpg.b5b3ec8974e59d4ddd233618632572b1.jpg

Skjønner ikke helt hvorfor man skal spare på en så kritisk del i en motor som kjedesett, dersom jeg skal bytte blir det orginalt for min del iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

https://motorogelbilkompaniet.no/page2.php?id=2&butikk=motorogelbilkompaniet&status=1,2,3&annonse_id=62323

. Har nettopp kjøpt en 118d 2010 modell. Der var det en slags testrapport fra et Mekonomen verksted. Det eneste eg bemerket var at det sto noe sånn som at kjede strammer burde bytte på neste service. ( klarete å glemme det hos forhandler så husker ikke helt nøyaktig men sånn noenlunde.  Tok d opp med selger og han skulle ringe verkstedet på sist mandag. Pratet med verkstedet i dag.

 

 

 

Kjedestrammeren var kun for å forebygge og ikke noe som må gjøres.

 

Registerkjede kan på den type motor strekke seg, og av den grunn så anbefaler de å bytte strammeren.

 

Så mekanikker sa at dette ikke var noe å bekymre seg over.

 

 

 

Når det gjelder bremsene så var det veldig rart. Vi har kjørt bilen selv og hatt den på prøve kjøring uten noen anmerkninger.

Han svarer meg med teksten over. 

Hva tenker dere om dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/30/2020 at 12:36 AM, ///M-ini95 said:

Har til gode å høre om registerproblemer på B47, men den motoren har vel vært ute i 5-6 år nå? Om det skulle vært problemer i like stor grad som N47 ville vi nok hørt det til nå. 

N47 og B47 deler faktisk flere deler.
Øvre kjede, kjedeglidere og kjedestrammer er like mellom disse motorene. Det vil si at alle de oppgraderte og nye delene som til slutt ble levert på N47, brukes også på B47.
Nedre kjede og kjedestrammer er ikke de samme mellom motorene, men kjedegliderne er de samme. Det vil igjen si, de "nye" gliderne som er nevnt over brukes på både N47 og B47. 
Siste kjede som henger på oljepumpa er likt mellom begge motorene.

Enten knakk BMW koden til problemfritt bilhold, eller så tar de sjansen med B47 også. Jeg håper å tro på det førstnevnte, at de nye delene som til slutt fant veien i N47 og så i B47, eliminerer faren for kjedesvikt. 

Verdt å nevne at B47 har en mye mer kultivert gange enn N47. Virker som om B47 kakler mindre, vibrerer mindre og er rett og slett en bedre motor sånn sett. Jeg vil tro at dette også er med på å redusere risikoen for kjedestrekk, men det er bare en teori. 

Eg har ein B47, som eg så langt er svært godt fornøgd med. Eg slo meg tidleg til ro med at denne ikkje hadde problemer med register/høgtrykkspumpe.. MEN den har no gått 316.000km og eg er begynt å tenke litt meir på akkurat dette. Utenom eit lite plastrør til oljeåndinga er motoren heilt urørt foruten at den har fått litt meir power. Rundt 220hk skal det vere.

Det er overhodet ingen ting som tyder på at noko problemer nærmar seg, den går som ei klokke (eg meinar B47 går svært hardt på tomgang, men veldig fint når den får litt turtall). Den har fått svært hyppige oljeskift, 26stk faktisk noko som gir eit snitt på rundt 11.500km per oljeskift.

Nokon som har noko erfaring med dette? Begynner jo å bli ein del bilar med B47 som har vore på vegen ei stund, men min har kanskje køyrt litt over gjennomsnittet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 1500 på merkeverksted for at de skulle gå inn med kamera og sjekke kjede og strammer. En vanlig tjeneste de tilbyr, forsto jeg, men de gir ingen garantier. Mener å huske at det var bare øvre deler de kunne undersøke på denne måten, men det gir en pekepinn på tilstanden. Er det slakke eller slitasje er det bare å trekke kortet og få det utbedret. Er det ingen unormaliteter, så kan det likevel være noe lenger nede, men sannsynligheten taler for at resten også er i orden, og du kan sove bedre fremover.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesielle produsenter man bør gå for når det gjelder disse settene?
Eller noen man absolutt IKKE burde gå for? Ser BGA nevnes og det ser ut til å være dårlige greier.

Har en kollega med en X3 F25  2011 med N47T motor som han nå hevder har problemer med registeret.
Han har funnet en som skal fikse dette for han, men har ikke tenkt på å spørre hvilket merke han tenker å bruke.
Skal gjøre det omgående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Alpejohn skrev:

Er det noen spesielle produsenter man bør gå for når det gjelder disse settene?
Eller noen man absolutt IKKE burde gå for? Ser BGA nevnes og det ser ut til å være dårlige greier.

Har en kollega med en X3 F25  2011 med N47T motor som han nå hevder har problemer med registeret.
Han har funnet en som skal fikse dette for han, men har ikke tenkt på å spørre hvilket merke han tenker å bruke.
Skal gjøre det omgående!

Selve settet koster såpass lite at jeg definitivt ville gått for originale deler. Koster vel et par tusen for komplett sett fra BMW. Når man likevel skal gjøre en jobb som koster 30-40k, er ikke dette store beløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Maverick2002 skrev:

Selve settet koster såpass lite at jeg definitivt ville gått for originale deler. Koster vel et par tusen for komplett sett fra BMW. Når man likevel skal gjøre en jobb som koster 30-40k, er ikke dette store beløpet.

Ja, jeg gjorde han oppmerksom på det. Var enig i at det var ikke vits å spare på så vitale deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er mange N47-eiere der ute som aldri opplever problemer. Men det er også en del som opplever motorhavari, samt noen som opplever brann (EGR). Så senest for noen uker siden i en lokalavis en tilsvarende X1 med N47 som tok fyr så det sang. 

Skal man kjøpe en slik BMW kan man ikke regne med å drifte den på Corolla-budsjett. Man burde ha 75 000kr stående som buffer i tilfelle noe skjer.  I det lange løp er det nok mer økonomisk å kjøpe en E91 med M47 hvis man absolutt skal ha en BMW i denne prisklassen/alder, men det er nå bare min mening.  Personlig hadde jeg heller kjøpt en E60 eller E70 med M57, men de vil jo koste litt å drifte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg "oppgradert" til nyeste kjedestrammer på min 2011 E90 325d med N57D30A.

En oljeservice og ny kjedestrammer gjorde godt for samvittigheten. :)

Delenr på bildet er det siste delenr fra BMW. (From 01.05.2019)

Man ser tydelig forskjellen. Den nye er lenger og strammere i fjæren. Den gamle har 27mm hode mens de nye har 24mm pipe.

Jeg byttet den fordi den koster rundt 700kr. 

PXL_20230414_205657974.thumb.jpg.00c9a4dfdfa01905083bf33cf051d5da.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...