Gå til innhold

Min BMW garasje - I3S, F15 40e og E63 645 redningsprosjekt


 Share

Anbefalte innlegg

Nye felger til E60 - Style 172

Klarte å komme over noen originale style 172 med gode falken fk510 dekk på som jeg tidligere har vært veldig fornøyd med. Minimalt med riper og kantkjøring, originale felger, gode dekk og bra med mønster. Da er det vanskelig å ikke slå til :D  245 framdekk og 275 bakdekk

BBC0BF7D-3D22-468F-97A4-D6D9ABA93665.thumb.jpeg.2d6c3279055ddc3d0f388c4f8d582051.jpegC200D47C-DE21-4531-8832-DBDD1A8F13C6.thumb.jpeg.971c48a297d63f3157a2b7bd9332f404.jpeg553584A2-14F8-45E7-B279-0401355F72EF.thumb.jpeg.39fa5dc0f50531016525f1bc0ee1a686.jpeg
EF9F0852-687D-45AD-8C34-37D9C3486AAD.thumb.jpeg.829261425525d9e77c0ad8c74c6afbc6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Felger gjør mye med utseende på en bil - Her vil jeg mene dette ikke er et unntak

Med 16’’ style uorginalt

BACD05AE-9783-4EA1-BDDF-67D95D92EDFE.thumb.jpeg.f2ce6d99db73744350249e2b4124a42f.jpegA92A6A98-96B1-4B9E-8474-A1DE2492E67C.thumb.jpeg.f8bb7ed0860701686be0bcaad12dcee6.jpeg32B67942-03E3-4716-8501-C81C40CB6BF5.thumb.jpeg.7ad57a508080cd6710926c78097ee6a3.jpeg

Med 19’’ style 172 ferdig montert

C53FDBEF-1169-4E48-A6C0-A261A9ECE99D.thumb.jpeg.462609d19e248503f3f9ebca82d84354.jpeg106C523B-3D8D-4C04-9492-210211AF7941.thumb.jpeg.e729c7de6f975d2e8483dea266c9dde8.jpegD255FD92-1472-4660-AECC-5A9CB6ACA97F.thumb.jpeg.6529b9c7720098ccf87fb98bb5da128a.jpeg

til slutt blir det en ufortjent vask av vinterhjulene som mest sannsynlig ikke har sett en vaskebørste på minimum 5 år

00792433-9176-436C-8FE0-AD4AEB023992.thumb.jpeg.012fe291fff5e2d7cfa3b00dcfeb4486.jpeg

E3803E87-2EF1-4458-AE9B-F329FAF072EA.thumb.jpeg.7e7b88b208bf9d22be698df00f20a455.jpegC47098D3-CED3-4592-9612-750A8074F9BE.thumb.jpeg.6e99deabeae3a2051ee9659f5961f44f.jpegCFBF9A5A-28DA-41A0-860F-5D8F53E65611.thumb.jpeg.3b22fe550b7d877ec4b93a4a2848e922.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje ikke så rart at valget falt på style 172 felger når jeg tenker meg om. Jeg har tidligere hatt en E61 og en E60, her ser vi hvilke felger de hadde :D

Her min E60 545i

82_343030572.jpg

Her min 530d

_574832171.jpg

Og nå 525d

C2B7DB95-75F1-40D6-A599-03E2C8EBDD8E.thumb.jpeg.d03ea263a34c1267922becb0ae2caa5b.jpeg

I mine øyne er det ingen tvil om at style 172 ser best ut på en e60 med m-sport så var litt skeptisk til hvordan det ville bli på en uten M-sport men synes det ble helt fint. Men kribler litt etter å gå all in å montere msport og comfortseter da jeg begynner å like bilen  :-k

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2020 den 20.24, Saltkjelen skrev:

Ja, Style 172 er absolutt potente felger til E6x, og de kler bilen like fint uten at bilen er noen M-sport. Det er rart med "billigbiler", men man får like lyst til å fikle med de som alt annet. Jeg støtter forslaget om komfortseter! :P

Det er akkurat det som er problemet, får lyst til ditt og lyst til datt. Har virkelig lyst på komfort seter da standardsetene føles litt som en bussbenk, men samtidig er jeg ikke voldsomt fan av å drive å tulle med bilens elektronik. Ut fra det jeg leser ser det ut til å være en del ''kabling'' og pluging av ledninger og moduler som skal til for å få det til å fungere siden jeg går fra standard halvelektriske til full elektriske (Ref her f.eks). Har du noe erfaring med å ettermontere komfortseter og kan betrygge meg om at det er forholdsvis doable:lol:?

På 23.10.2020 den 14.08, mslello skrev:

En av favorittfelgene mine til E6* :)

Helt enig, har også hatt litt sansen for style 128 men 172 har alltid vunnet for meg så det har vært det jeg har endt opp med.

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje lekkasje fiks + swirlflaps

Ut fra den siste verkstedsorderen som lå i bilen stod det: OBS: lekkasje fra toppdeksel. Det var heller ikke vanskelig å se når jeg var under bilen når jeg skiftet hjul sist, da det ser ut som bilen prøver å kvitte seg med mest mulig olje på kortest mulig tid

979B765C-201D-4596-A6C6-64E85390FA90.thumb.png.5f1057a43d800d490d59960b557643dc.png

Toppdeksel pakning,  swirlflaps,  veivhusventilasjonsfilter og nye vindusviskere ble bestilt

Starter selvfølgelig med det enkleste først, for å varme opp litt

1EBECCA5-0C2C-4417-97C2-26982D748DF4.thumb.jpeg.ceef0e281a099e757bbf4e20c3f26d7b.jpeg3E327A9A-4E18-4F63-941A-89F1978745CF.thumb.jpeg.7fcaa5af4886124553ae612f5be384ea.jpeg
her stusset jeg over st de nye viskerne var litt lengre enn de gamle, men det ga jo god mening når jeg så at de gamle ikke tok helt ut til kanten (sikkert noe Biltema møkk)

8DB48A74-EA81-429C-8E99-552DC1DB2EC0.thumb.jpeg.142f9ae937e8d2974a0b3b971bfb7b70.jpeg

Etter en meget kort oppvarming ble læringskurven bratt - for så mye har jeg aldri demontert før bare for å skifte toppdeksel pakning

Samtidig ble jeg skeptisk på verkstedet som mener de har byttet luftfilter og kupefilter i mars når det ser så ille ut i oktober. Men kan være andre grunner til at det er så skittent så velger å tro det beste og at det ble byttet som regningen sier

CD816624-F23B-4A0B-BD94-5BF9423F09C1.thumb.jpeg.acc14804a52cca43d73516a5f1270c66.jpegED286DB5-5DE9-476D-9E38-F92B65C47C3D.thumb.jpeg.986d0eceb67efba9437cd0dee266c39a.jpeg

Når luftinntaket var fjernet var det tid for neste sted for luften å gå, til luftmanifolden

5D43D988-191C-4E3C-81F9-C5CB89C71BA7.thumb.jpeg.361a91d79298b6ca71fc5b30eeab56b7.jpeg

Her er en god grunn for hvorfor jeg liker å skru BMW. De har tenkt at en dum nordmann en eller annen gang skal skifte toppdekselpakning og skal ha av egr ventilen fra manifolden uten å demontere 5 andre ting først! Bra BMW!

9307F0E6-8E72-45CC-90D4-FC6E3489D4CB.thumb.jpeg.9f61d75933f1adfbd0f4724e75b8d845.jpeg4BA5C93D-02B2-496B-8ADA-28A95420F4EE.thumb.jpeg.859effd47fe9b77fda77c83316fba6eb.jpeg

Av med innsugsmanifolden

48EAB1D5-D54C-49BD-A59E-D7C3F30CFD7F.thumb.jpeg.7a6584ae294866433e3705c8d2020023.jpegFD45BDFC-BBFE-4B6B-A75D-3320CE95642F.thumb.jpeg.3c4ff29f6ab6e1723361000747106614.jpeg

Oljerester OVERALT

1CA6F6F5-E73F-4521-BB37-925A6CED03D9.thumb.jpeg.8e701ccccacf95c5090866fdf1e8c329.jpeg

Alle klager på at swirlflapsa ganger ned i stempelet men her hadde alle 6 klart seg - men pene var dem ikke akkurat

8211248F-C19E-46AC-A09B-654CA0D4319F.thumb.jpeg.8638317e195e385362aac41dc7ef11e3.jpegBBA3E757-D73D-421B-8ABC-968BADD1883E.thumb.jpeg.3610284e63aa4db79afac14adb54fab8.jpeg1B531A2A-2F4E-4362-8AD9-74D734917B37.thumb.jpeg.eb7efc8a4e1598b4b3b595840342c945.jpeg

Heldigvis vekk med det dritet der og inn med blendeproopene

F275799A-D8B3-4F2F-91B7-B999DE87AEEC.thumb.jpeg.84d60cd19e8af9b94499809e08538f3d.jpeg
innsugs portene ble rengjort på overflatene så vi hindrer fremtidig lekkasje der

DB912772-7A41-40C2-AA27-5ED3282BB885.thumb.jpeg.5334c1e4974f612ec011b75be5b253d3.jpeg
Så fortsetter den uendelige demonteringen - Av med fuel rail og injektorer

4E98B14E-75B4-43AC-B477-BDD5ED8599B6.thumb.jpeg.1cbdb6cba4df35fd7e2f043b4a196e73.jpeg5266025D-CE8A-4035-9BC6-F567C430C776.thumb.jpeg.47b7a536ccac10e5fc9a877d71c31558.jpeg

Så var det dagens første tap - en forlenger som kan skimtes i bunn

A04E5F4E-DA78-4B11-A71C-586608FDAACB.thumb.jpeg.cda4dd4cfa89b0f125d59bfe01b43b23.jpeg

Kjekt med magnet stang

017E1C31-3EDF-44A7-9FDF-7C14A241E97D.thumb.jpeg.20305b49eabc21f1bc9027ec1733cd33.jpeg

så fikk jeg til slutt LIRKET ut toppdekselet og gleden var stor!

412F8548-1A40-4D90-B291-80A7B927823F.thumb.jpeg.4e33aa7eafdd2a300457a498ceae285e.jpeg

inntil jeg skrudde på mobilkameraet og filmet under på eksosmanifolden nå som den var så synlig

18269BB9-ACEF-40DE-BADC-FB9599D8789D.thumb.png.a117d647b631b52fbd8a2fa7e95cf77a.png4648C899-FBDB-4277-9771-2AAA638C793E.thumb.jpeg.63d47ee09e2569817f117b4602548439.jpeg
Så da fortsatte demonteringen - ut med manifold. Og legge en ny i ekspress bestilling fra GS!
nå var det bare å pakke sammen og vente på levering av del, så pusset over alle kontaktflater og lukket motoren med toppdeksel og manifold, samt fuel rail

C42FAE39-60CC-4C24-9EAB-F5E68B2AF329.thumb.jpeg.e6ecd5f7690da6c1b417fc92215dd093.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ny Eksosmanifold + Egr termostat + oljeservice 

Jeg klarer å krysse av på alle barndomsfeilene til e60, mangler bare glødeplugger og gløderele (bank i bordet, nå som det begynne rå bli kaldt). Men uansett så ble eksosmanifolden byttet og toppdekselpakning byttet. 
65F9BE62-01E1-4340-923E-C850EBB8C740.thumb.jpeg.c50180eac25f812d01d71fd50ab6b113.jpegCFD6333B-5102-4ED4-A450-9FC7C1E93012.thumb.jpeg.9558ec312a79e3269166b2363aa920a7.jpeg

23BE1E37-1EF4-4C4E-B8CD-893AE22AD60F.thumb.jpeg.9480e5c11833e2b291d323b38124967d.jpeg


Ny pakninger på innsuget, samt swirlflaps

B12C97D1-A3F3-4646-B57E-B3F20D7FFB24.thumb.jpeg.3a45644185a3a69ea36fb7139dc8e010.jpeg

Gamle pakningene var veldig sprø, så flott å få byttet ut

73E63DA1-2579-4D3D-9DDD-8F18ABB7E149.thumb.jpeg.8dfc75d911c2dad39ceef1e709a2512b.jpeg

En ting jeg virkelig hater er oljelekkasjer

En ting jeg hater mer enn det, er når noen har kjørt med oljelekkasje så alt er smurt inn i olje. 

Men det jeg hater mest av alt er når jeg kjøper en slik bil - Som denne.....

UANSETT, så var det bare å komme igang  med å vaske vekk oljerester. Startet med dekslene under motor og girkasse. Disse dekslene veide 50 kg føltes det ut som siden de hadde et tykt lag med olje/leire lignende rester på seg
B0D72791-4153-4465-B1F3-6DDFDC70F2C6.thumb.jpeg.24db3c175724e6de6c5275e2a1360f2e.jpeg
 

Turbo dysen på høytrykkspyleren løste problemet greit. Her en 50/50

C5F44251-76A1-48B0-9037-BDA574A3B984.thumb.jpeg.bbc75006ca313712ee88f542d0a3bca0.jpeg

Så var det igang med å vakse understellet

1D066E50-FD44-484B-8E5E-79E260852D1C.thumb.png.daf3bfbe61bb1cdaec00b86604d55fca.png

F8A2BCCD-BFF2-4E52-B003-ECC393332643.thumb.jpeg.278585a40059fc7e56c35b352f67c819.jpeg

Etter 4 flasker bremserens, 12 kluter og 3 børster ble det rent

F9CC694E-4C74-4F96-94D9-EC75CEF69E1D.thumb.jpeg.e5a96e4282b3609049599be505f57b59.jpeg5944F98B-0046-4965-865C-4022AC07AD23.thumb.jpeg.ce8e774e028b8abeb394da824fdb909d.jpeg

Dermed var det klart for en oljeservice, selvom det kun var 6mnd siden sist følte jeg det var nødvendig

22798414-B455-486C-89A1-C0694FF913FA.thumb.jpeg.2e14d179e5fdc20edcc032acf5a9e1d9.jpeg
 

EAB5381D-B5F5-4514-A2C2-C16CD028AE0B.thumb.jpeg.be4adb748ce84a7f6cb0068baa2358f8.jpeg

Riktig moment er alltid kjekt

A82A664C-852F-4AB6-8E7F-C48783266E19.thumb.jpeg.1b6de4b19320d19f514d946c6081ca60.jpeg
 

Har opplevd dårlig temp pÅ motoren, ca 65 grader maks. Håpet dermed det var EGR termostaten så startet med å bytte den

229BD826-B1D9-4A6B-84E4-CDC9319B092C.thumb.jpeg.3bb8458bc5a77f94a8b04a28bb16d101.jpeg
Skrue Nr2 knakk i det den skulle ut men klarte heldigvis å løsne det greit med å slå den resterende delen på skruen rundt med en meisel og hammer

302B4BF6-87F7-46B8-86E7-6CCDEB354B23.thumb.jpeg.dfc7b7673cee31551a46078dbfe97a4d.jpeg

Hva var resultatet? 
Temp før: 65 grader

Temp etter: 65 grader #-o

Konklusjon: Ny hovedtermostat er bestilt og på vei 😂

Heeelt til slutt ble det rengjøring av motorrommet og montering av deksler

49EC2BFE-212C-461C-9092-C4A6C69AB7E6.thumb.jpeg.9a5b0f3bf7ae21a2cfa7211df822150e.jpeg

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye bremser foran og bak

Synes bilen svingte litt til siden under nedbremsning, samt så var det kun 2.000km igjen foran mens 10.000km bak.Bestilte uansett alt nytt når jeg først skulle gjøre jobben foran, kan jeg også bytte bak.

Starter først med et bilde av bilen i litt høstfarger

A4C16FE9-4D36-49C9-BED8-BF0CF5CAF786.thumb.jpeg.614d4045f74db07c72ab09a6d5617280.jpeg

Startet foran

2C198FE2-3112-4A90-85EB-B84A0D39821B.thumb.jpeg.108bbc668c2a73d35beed3382f283be1.jpeg

F45F8E7E-CACF-4C74-A6F0-19AADE176526.thumb.jpeg.9c7e30b76c2e7efd74aa2d49a1be2bd2.jpeg

Det viktigste av alt - Nye bremseskive skruer (som IKKE skal dras hardt til)

F12F08BE-2228-4609-8CF1-25ABFDCD007E.thumb.jpeg.e72064fd1f336a919337f6d8af626997.jpeg

Begynner å komme seg

78FC3521-95D6-48CF-AA25-06829C46564E.thumb.jpeg.d2a5b8fd5a5feab80c27b538038dcbad.jpeg

Alt gikk fint hittil men så kan man se et fremtidig problem - bremseklossene er ikke like 😕 så ytre kloss passer ikke

8AA2F7A4-9674-44B5-8C9D-079E61ECD66E.thumb.jpeg.ff5ea55046ca5be90145b96f44e5baa3.jpeg

Det ble enkelt løst med litt makt - men vær obs på det om andre vil kjøpe tilran klosser til e60.

5D106DA6-555F-4C27-B07A-DEDA4C8DD501.thumb.jpeg.83d16a3a117021f17485cc98bcc54d85.jpeg

Rinelig stor forskjell mellom nytt og brukt

9C93F594-A115-423F-B649-9CA46C0CF574.thumb.jpeg.1eb55a3be80ebd8ae6546a7d0f014c6c.jpegE71056A0-9DB8-43DD-8810-AB76A000F13F.thumb.jpeg.a71b7de89b7e3b84737cc1535224f1fa.jpeg

 Bremseskiver foran  ferdig.

3B0B79C0-6755-44FE-8D9B-A11A08384615.thumb.jpeg.8d170eb381294866d49375740e666f1d.jpeg

Så var der bare å fikse det samme bakC4E36914-96AF-462E-9F19-B311F869F93D.thumb.jpeg.0e34c580727e621266bc2d0c08961ec4.jpeg

Her var heldigvis klossene plug and play uten videre modifikasjoner

DF0DA08E-1B3D-4D78-81AF-F0B45EF0FDCC.thumb.jpeg.97ca46864d33fd460eb730883e94b554.jpeg

Firskjell i tykkelse på bremseklossene var det også FBA1A5B2-C715-4749-9EF2-8B870E3BB35F.thumb.jpeg.54103d39dbd2a9137469b8df4c221b1b.jpeg

Bremseskiver som matcher lakken :D

294BA5FC-459D-4DA3-87FB-4FFE91AC6B55.thumb.jpeg.a231bd860851e7369679a14576b4cce6.jpeg

Stemningsbildet helt til slutt for å ikke bare poste kjedelig vedlikehold :) 

F25A5B88-94EF-47EB-AAED-F4E429574F17.thumb.jpeg.88a8123e244713b6dccac295a82ebffc.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står på, blir en skikkelig ryddig bil.

PS; Jeg slet med samme problem angående driftstemp på min tidligere e60 525d. Jeg fikk ikke riktig driftstemp før alle 3 termostatene var byttet - og feilen var selvfølgelig den dyreste. ( Oljekjøleren til automatkassa ) 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerne forferdelige skiltholdere

Endelig skulle skiltholderene vekk samt gamle plastskilt med årsavgift merke. Nesten nostalgisk det nå 😂

Ganle leveres inn

6666D58C-4373-4B21-B7FA-E4ECF8918802.thumb.jpeg.34bd0025df5b98bdee1de6d26ca8cca1.jpeg

Nye skilter ut

E77B4577-0E72-4EA2-BF46-1BB23AA15A7E.thumb.jpeg.6042689390b003e9f1d67b44345c2623.jpeg

0E9F04F4-2938-4D58-8160-4EB8F44324EB.thumb.jpeg.f676034e3d4defab33e33c9a74c3571b.jpeg
0B9145CD-96BB-43A7-ABD8-52FC8A5F74DE.thumb.jpeg.5dbf8c4bdb622d6ee371d3d8d57449aa.jpeg

5E51D27F-E4D1-4AA6-91D5-873A78C155DD.thumb.jpeg.8a04054eec0a847a70a4f54706523e20.jpeg

ved hjelp av biltema sin borrelås blir det dor mye mer ryddig
D0A60F23-FE7C-4DE3-A814-E56E5726B5CB.thumb.jpeg.730601696d693e3efcd82832af7d2938.jpeg

Bak er et godt eksempel på hovedgruppen for st jeg fjernet skiltholderen. Der har lakken begynt å boble der skiltrammen hadde stått :( 

E017B063-387E-4D0F-8A99-C9924D623E6D.thumb.jpeg.3a0281668d750beedc3000ef2858bfd2.jpeg

BE2B4DF3-7BA6-477F-874E-911F563FBFBF.thumb.jpeg.5ea420f25cac0f19d33273847e60811c.jpeg
EF688FE6-BD51-4295-9913-A918DB58FA49.thumb.jpeg.915bb03e742b889032964cf8cfe05bf3.jpeg

50/50

6ABAD6DE-6243-4F39-801B-FB72CE64495D.thumb.jpeg.73bf2a6a98fadffa295930e9f6cad18a.jpeg

Etter 200% mer gnikking enn forventet ble det slik

AAA0D265-EBED-49BF-A842-0E9D2C71EE3A.thumb.jpeg.2096ae5f5ad01298b241afcf81b46ece.jpeg

 

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, scoot skrev:

Du står på, blir en skikkelig ryddig bil.

PS; Jeg slet med samme problem angående driftstemp på min tidligere e60 525d. Jeg fikk ikke riktig driftstemp før alle 3 termostatene var byttet - og feilen var selvfølgelig den dyreste. ( Oljekjøleren til automatkassa ) 😌

Takk for det! 
Samt takk for din erfaring, selvom det ikke er det jeg vil høre 😅 Håper hovedtermostat løser problemet mitt, men hører oddsen blir dårligere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Carlsius skrev:

Takk for det! 
Samt takk for din erfaring, selvom det ikke er det jeg vil høre 😅 Håper hovedtermostat løser problemet mitt, men hører oddsen blir dårligere 

Jeg tviler på det er mulig å ha like mye uflaks som jeg hadde med akkurat dén bilen 😂 Heldigvis er både hovedtermostat og EGR-termostat rimelig og en grei skrujobb. Så totalen blir jo ikke så gal allikevel.

Mvh alltid optimistisk mann som tidvis bruker alt for store summer på bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Carlsius changed the title to Min BMW garasje - I3S, F15 40e og E63 645 redningsprosjekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...