Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

@*MrB* i4 eDrive40 som jeg har nevnt noen ganger nå er akkurat den modellen du beskriver :) Den har rwd, 340hk, startpris på 510000,- og har nesten 600km rekkevidde. Det må være helt perfekt for de som "ikke trenger overflødig effekt og kortere rekkevidde". Du får den i M-Sport fra 540000,-. Bra hurtiglading, høy nyttelast og mye bra BMW for pengene. Den er kvikk(0-100 5,7sekund) og har generelt alt en trenger ellers. Nå når prisforskjellen mellom eDrive40 og M50 er blitt større så tror jeg flere kommer til å gå for 40 om behovet for xDrive ikke er der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Marius2002 said:

@*MrB* i4 eDrive40 som jeg har nevnt noen ganger nå er akkurat den modellen du beskriver :) Den har rwd, 340hk, startpris på 510000,- og har nesten 600km rekkevidde. Det må være helt perfekt for de som "ikke trenger overflødig effekt og kortere rekkevidde". Du får den i M-Sport fra 540000,-. Bra hurtiglading, høy nyttelast og mye bra BMW for pengene. Den er kvikk(0-100 5,7sekund) og har generelt alt en trenger ellers. Nå når prisforskjellen mellom eDrive40 og M50 er blitt større så tror jeg flere kommer til å gå for 40 om behovet for xDrive ikke er der :) 

Ja. nevnte vel det i tidligere innlegg, men mulig det druknet i "hatpratet" mitt. Jeg fikk pris på eDrive40. Måtte opp i ca 600 for M-sport og "nødvendig" utstyr. Fortsatt ca 80-90k under xDrive50 med samme utstyr (som jeg også fikk pris på) da. (Som igjen er 100-150k under "bruktbilene" på finn.

En i4 eDrive30 eller 35 er bilen jeg egentlig vil ha. Men det ser ut som jeg må sikte på 40 om det skal bli elektrisk BMW. Synd IX1 bare trekker 1200kg. Ellers hadde det blitt den.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teslabjørn hadde lyst til å teste i4 M50 igjen, sa han under testen av i4 edrive 40. Der ble han imponert over effektiviteten til  edrive 40. Håper han får gjort det mens det er sommertemp. 

Jeg tror ikke det er så stor forskjell på rekkevidde under vanlig kjøring. M50 kobler jo ut motoren forran når det ikke er behov for den. 

Jeg kunne kjørt Trondheim- Oslo i sommer uten lading. Kjørte ca 10 over fartsgrensen der det var mulig og kjørte forbi der jeg kunne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, *MrB* skrev:

En i4 eDrive30 eller 35 er bilen jeg egentlig vil ha. Men det ser ut som jeg må sikte på 40 om det skal bli elektrisk BMW. Synd IX1 bare trekker 1200kg. Ellers hadde det blitt den.

Kjøp 330e, da får du det beste fra to verdener. Eller nye MB C300e med elrekkevidde på 110 km og mulighet for hurtiglading. Da snakker vi to i en løsning 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Kjøp 330e, da får du det beste fra to verdener. Eller nye MB C300e med elrekkevidde på 110 km og mulighet for hurtiglading. Da snakker vi to i en løsning 😀

Jeg er jo uenig. 
😉
Hybrid holder seg dårlig i verdi, er unødig kompleks med to drivlinjer og er dyrere i bruk og å drifte. 
Dyrere i innkjøp er den også, mao mer ulemper enn fordeler - slik jeg der det.

I4 kunne med fordel hatt en 30, konta 35, for differensiering.
Men heller ikke ta en iX, gjøre forskjellen for store, som tilfelle er mellom iX40 og 50’n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Kjøp 330e, da får du det beste fra to verdener. Eller nye MB C300e med elrekkevidde på 110 km og mulighet for hurtiglading. Da snakker vi to i en løsning 😀

Når denne karen kombinerer "motor med fire sylindre" og "det beste fra to verdener" i en og samme setning - ja, da må det ha vært for mye sol og alt for høy temperatur nede i Arendal. Går det bra der nede? :P

(for ordens skyld - innlegget må leses med en god dose humor) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt leve med en 530e lci. Liker hybridkonseptet bra, etter å ha hatt det noen år. Ikke old school BMW det heller, men nærmere enn EL i min bok likevel. I tillegg synes jeg det er en nydelig bil å se på også. Men kjøper den ikke ny. Det er å kaste litt for mye penger i peisen. Og de som ligger på Finn er altfor høyt priset. I4 er en nobrainer i den sammenligningen slik det er i dag. 
 

Vedr rekkevidde, så er vel 50 mil best case enten man har 40 eller 50. Noe bedre på 40 kanskje. Så NAF fikk mye ut av den. Demobilen (50) sto på ca 420km da jeg fikk den fulladet, men den blir vel kjørt som demobiler flest. Hadde faktisk mer rekkevidde igjen da jeg parkerte 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg er jo uenig. 
😉
Hybrid holder seg dårlig i verdi, er unødig kompleks med to drivlinjer og er dyrere i bruk og å drifte. 
Dyrere i innkjøp er den også, mao mer ulemper enn fordeler - slik jeg der det.

I4 kunne med fordel hatt en 30, konta 35, for differensiering.
Men heller ikke ta en iX, gjøre forskjellen for store, som tilfelle er mellom iX40 og 50’n.

De fleste med elbil er ikke enige i dette, selvsagt 😀

Ladbar hybrid-konseptet er helt genialt slik jeg ser det. Da får petrolheaden sin tilfredstillelse når han ønsker det og man kjører "elbil" når man ønsker det. Mer komplekst er det kanskje med to motorer, men den sterile hvitevare følelsen uteblir i en ladbar hybrid…særlig hvis man velger en med ordentlig motor. Den er dyrere ja, men det er prisen å betale for mer frihet og litt mindre kompromisser på brukssiden. Og det er billigere enn ren fossilbil, altså ett kompromiss for noen. Men det er viktig å påpeke at ladbar hybrid gir mer mening først når rekkevidde nærmer seg 100 km og den fossile delen er skikkelige saker og ikke ett strikk.

Men det hele kommer an på hva man skal bruke bilen til og hva man vektlegger i ett kjøretøy. Der er man heldigvis forskjellig 👍

27 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Når denne karen kombinerer "motor med fire sylindre" og "det beste fra to verdener" i en og samme setning - ja, da må det ha vært for mye sol og alt for høy temperatur nede i Arendal. Går det bra der nede? :P

(for ordens skyld - innlegget må leses med en god dose humor) 

Vittigper 😂 Du får ta deg en tur ned hit å få noe sol på kroppen, er ikke sunt å sitte inne med nesa oppi alt det kontaktlimet du bruker på når bygger om I3en din 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, *MrB* skrev:

Kan godt leve med en 530e lci. Liker hybridkonseptet bra, etter å ha hatt det noen år. Ikke old school BMW det heller, men nærmere enn EL i min bok likevel

Nå vet jeg ikke hva du legger i old school BMW, men har du prøvd G30 545e? Der har du virkelig BMW kvaliteter i en bil som i hverdagen kan brukes som elbil. Balansen i den er også vesentlig bedre enn i 530e, sistnevnte kan føles noe baktung men med sekser under panseret så virker det som dette problemet ble løst på 545e. Går som ei kule, låter som bare en potent BMW skal. Men den er dyr og el rekkevidden er brukbar men litt for lav (57 km). Neste generasjon kommer med mer rekkevidde og som Touring, kanskje jeg bestiller i5…selger den når den kommer og går for en sånn i stede👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ladbar hybrid-konseptet er helt genialt slik jeg ser det. Da får petrolheaden sin tilfredstillelse når han ønsker det og man kjører "elbil" når man ønsker det.

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner og en av de største ankepunktene med nyere hybridbiler. Man kan overstyre drivlinjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Old School definerer jeg som sedan/coupé, rekkesekser (eller mer), bensin og helst manuell kasse. 545e er nok flott, men altfor dyr. Opp mot 1 mill brukt for noe som sannsynligvis vil tape seg voldsomt i årene fremover. 
 

@humpfy Ikke for å starte en hybriddiskusjon i i4-tråden, men ser de er blitt kalt bla hyklerbiler som bruker mye mer enn oppgitt. Vel. Hybrid er ikke for alle. Har du ingen planer on å lade hjemme, kan du like godt bare glemme hybrid og kjøpe ren fossilbil i stedet. Da er nemlig hele gevinsten borte, og det blir bare masete på småkjøring. For min del har konseptet fungert fint, og jeg har et forbruk på ca 0.35 gjennom året og ca 0.55 på sommerturen. Ikke har det vært noe dyrt vedlikehold på de 4år/80000km den har gått heller. 


Nei, alternativet til i4 er nok å vente på i5. Evt kjøpe EL fra er annet merke der man får mer for pengene. Hyundai har mer dreis på design enn BMW om dagen, og Ioniq 6 ser ut til å bli en tøff bil 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, humpfy skrev:

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner og en av de største ankepunktene med nyere hybridbiler. Man kan overstyre drivlinjen. 

Det som ofte er problemet med ladbar hybrid er at folk forbinder det med de ladbare hybridene som var i salg når de først kom. Altså biler fra midten av 2010 tallet. De nye ladbare hybridene som kommer ut nå er noe helt annet, som på elbiler så har også utviklingen gått videre her. Drivlinjen kan man stort sett overstyre, hvis ikke så lærer man seg noen triks for å gjøre det. Når jeg kjørte rundt i 545e så var det ikke noe problem å bare kjøre på strøm, setter man den i sport så går bensinmotoren hele tiden. Bensinmotoren stopper i lyskryss, men det gjør den på en vanlig 540i også ettersom denne nå er Mild hybrid. Heldigvis er B58 bygget for å tåle dette nå, forøvrig en meget robust motor. Mitt snittforbruk etter en dag med G30 545e var 0,43 l per mil, og det inkluderer en del grisekjøring…skulle jo teste bilen må vite 😅

42 minutter siden, *MrB* skrev:

@Fredrik 90 Old School definerer jeg som sedan/coupé, rekkesekser (eller mer), bensin og helst manuell kasse. 545e er nok flott, men altfor dyr. Opp mot 1 mill brukt for noe som sannsynligvis vil tape seg voldsomt i årene fremover. 
 

@humpfy Ikke for å starte en hybriddiskusjon i i4-tråden, men ser de er blitt kalt bla hyklerbiler som bruker mye mer enn oppgitt. Vel. Hybrid er ikke for alle. Har du ingen planer on å lade hjemme, kan du like godt bare glemme hybrid og kjøpe ren fossilbil i stedet. Da er nemlig hele gevinsten borte, og det blir bare masete på småkjøring. For min del har konseptet fungert fint, og jeg har et forbruk på ca 0.35 gjennom året og ca 0.55 på sommerturen. Ikke har det vært noe dyrt vedlikehold på de 4år/80000km den har gått heller. 

Da definerer vi Old school BMW på samme måte 😎

Ellers så er jeg enig i at hybrid ikke er for alle. Det vesentlige her er at man lader hjemme, og ikke driver med pendling eller langkjøring. Ønsker man derimot å kjøre elektrisk i hverdagen, men ha forutsigbarhet og trygghet når man inn i mellom kjører langt så er en moderne ladbar hybrid ett veldig godt alternativt….ofte svært undervurdert når man ser på effektiviteten til enkelte av modellene.

Edit: Men jeg tror kanskje vi skal gi oss med off topic i denne tråden nå. Setter punktum her for min del :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, CrZyWiz said:

Og vi nevner i fleng?

Polestar 2, Tesla model 3, Tesla Model Y, Skoda Enyaq coupe / VW ID5 / Audi Q5 e-tron, Hyundai Ioniq 5, KIA EV6 er vel de jeg kommer på i farten. Ikke alle er i samme "klasse", men det finnes jo knapt klasser i dagens bilverden. Pr nå er det vel kun Tesla Model 3 og Polestar 2 som er noenlunde direkte konkurrent til i4. 

F.eks kan man få en fullspecet Enyaq Coupe RS til litt over 600k. Den mangler en del på ytelse til i4, men er billigere, ser minst like bra ut (subjektivt), går ca like langt, er sannsynligvis like behagelig å trille rundt med i hverdagen, og har mye mer plass. (I4 var overraskende trang).

Ser du kun på ytelse for pengene gir i4 mye, men det er altså ikke særlig interessant for meg i en slik bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...