Gå til innhold

545e i praksis


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, ogee1 skrev:

Tror vi er enige om mye her, men noe av poenget mitt var at du ikke får utnyttet det at du kan justere elmotoren tusenvis av ganger i sekundet fullt ut så lenge den ikke driver ett hjul direkte.

Ok, misset nok på hva du sa,  det er jeg enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ogee1 har selvfølgelig helt rett hva angår firehjulstrekk og xdrive. Å si at en bil med 1 motor pr aksel har 100/100 føyer seg bare inn i rekken av dumskap presentert av elbilmenigheten. Og her er litt problemet, med et slikt flytende forhold til fakta og kunnskap er det nesten umulig å ha en konstruktiv diskusjon. Det er som å lese en brosjyre eller se en reklamefilm. De positive egenskapene forsvinner litt i alt fjaset som predikeres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid variabler ute å går når det er en motor per aksel. Ingenting heter vel 100/100 da 100 er absolutt av total måleenhet. Altså er 50/50 mer korrekt å si gitt at begge motorene gir like mye og dermed tilsammen gir enn 100% fremdrift. 

Det er 3 biler i salg i dag som har skikkelig 50/50 og Gelendewagen er en av de, med sperrer på alle 3 aksler. Alt annet er egentlig bare pjatt og oppspinn av pr reklame "avanserte" antispinnsystemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få så mange likes som du bare vil på avhandlingene dine, men fakta forblir fakta 🙂

På 21.12.2020 den 21.47, Fredrik 90 skrev:

En e-tron 55 vil alltid kunne ta en X3 30d på 0-100, men over 100 så vil X3en alltid kunne ta en e-Tron.

Akselerasjon: X3 30d vs E-tron 55:

Sitat

X3 30d

E-tron 55

80-120 km/h through gears (sec):

4.6

100-180 km/h through gears (sec):

16.2

80-120 km/h through gears (sec):

3.4

100-180 km/h through gears (sec):

10.8

Link #1: https://www.automobile-catalog.com/performance/2017/2561840/bmw_x3_xdrive30d.html

Link #2: https://www.automobile-catalog.com/performance/2019/2797025/audi_e-tron_55_quattro.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, KSG skrev:

Du kan få så mange likes som du bare vil på avhandlingene dine, men fakta forblir fakta 🙂

Akselerasjon: X3 30d vs E-tron 55:

Link #1: https://www.automobile-catalog.com/performance/2017/2561840/bmw_x3_xdrive30d.html

Link #2: https://www.automobile-catalog.com/performance/2019/2797025/audi_e-tron_55_quattro.html

Bare vær obs på at de linkene du viser til er estimerte aksellerasjonstider. For X3 30d er de for pessimistiske. 2017 er estimert 0-100 til 6.2s, men reelle tall er under 5.9s. For 2018 er de reelle tallene under 5.7s. At e-tron klarer 80-120 på 3.4 har jeg ikke sett noen tester som bekrefter. De jeg har sett ligger over 4 sekunder, men jeg er ikke veldig oppdatert på e-tron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1

Dont feed the troll.. X3 30d har mye høyere toppfart enn e-Tron 55 og vil ALLTID vinne til slutt. Vi kaster ikke bort mer tid på denne figuren, eneste innleggene hans på Bimmers er i denne tråden. Han er kun her for å kødde 😀

Når det gjelder 545e, bare for å bringe det litt tilbake til topic så er den nå byggbar med M-sport hos BMW.no. Man må bygge bilen som en Basic line før man velger en M-sport pakke ganske langt ut i konfigureringen. Eneste jeg har litt problemer med er at prisen er for høy og rekkevidde for kort. Selv om 50 km holder plenty til mitt daglige bruk, så har jeg også vurdert en Kuga PHEV som konebil (i tillegg til 540d) og den går inntil 68 km. Det er en bil til halve prisen av en 545e..

Noen som vet når forhandlerene får demobiler? Bavaria i Arendal kom ikke til å ta denne ut som demo fikk jeg fortalt. Hørte produksjonen skulle starte i November, så de første bilene kan ikke være langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

@ogee1

Dont feed the troll.. X3 30d har mye høyere toppfart enn e-Tron 55 og vil ALLTID vinne til slutt. Vi kaster ikke bort mer tid på denne figuren, eneste innleggene hans på Bimmers er i denne tråden. Han er kun her for å kødde 😀

Når det gjelder 545e, bare for å bringe det litt tilbake til topic så er den nå byggbar med M-sport hos BMW.no. Man må bygge bilen som en Basic line før man velger en M-sport pakke ganske langt ut i konfigureringen. Eneste jeg har litt problemer med er at prisen er for høy og rekkevidde for kort. Selv om 50 km holder plenty til mitt daglige bruk, så har jeg også vurdert en Kuga PHEV som konebil (i tillegg til 540d) og den går inntil 68 km. Det er en bil til halve prisen av en 545e..

Noen som vet når forhandlerene får demobiler? Bavaria i Arendal kom ikke til å ta denne ut som demo fikk jeg fortalt. Hørte produksjonen skulle starte i November, så de første bilene kan ikke være langt unna.

545e er allerede på plass i Norge, mener det var BMW Skøyen som la ut bilde av en på insta story igår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, E.H.D skrev:

545e er allerede på plass i Norge, mener det var BMW Skøyen som la ut bilde av en på insta story igår. 

Hmm, der var jeg innom på Lørdag men da visste ikke selgeren jeg snakka med når den kom. Men de er nok uansett ikke langt unna. Jeg er spent på hvordan jeg opplever denne, som den dieselmann jeg er mener jeg 👍 Med Corona situasjonen så blir det veldig mye mer lokal kjøring nå enn før, og da har jeg rett og slett vondt av dieselbilen min. Men når jeg først kjører langt...den B57 motoren er ett mesterverk 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hmm, der var jeg innom på Lørdag men da visste ikke selgeren jeg snakka med når den kom. Men de er nok uansett ikke langt unna. Jeg er spent på hvordan jeg opplever denne, som den dieselmann jeg er mener jeg 👍 Med Corona situasjonen så blir det veldig mye mer lokal kjøring nå enn før, og da har jeg rett og slett vondt av dieselbilen min. Men når jeg først kjører langt...den B57 motoren er ett mesterverk 😍 

Bilen ble registrert på mandag, så du gikk akkurat glipp den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om at man nå kan bygge 545e i den norske konfiguratoren.  Av en-eller-annen grunn så står ikke 545e sammen med 530e og resten av hybridene på forsiden: https://www.bmw.no/no/bygg-din-bmw.html

Man må gå inn på 530e, velge en annen motor (545e), før noen frustrasjoner melder seg: 545e kan ikke velges med M Sportspakke, da går konfiguratoren tilbake til 530e.  M Sport Edition kan velges, og er godt utstyrt - men kan ikke fås med tilhengerfeste.  Prøver man å bygge en 545e med tilhengerfeste så kan man ikke velge 20" hjul (eller visse grå interiørlister eller sort grill,...) uten at konfiguratoren bytter til M Sport Edition.  Videre er mange av interiørfargene feil ift. bildet (Sort = Hvit, bl.a.).  Konfiguratoren krasjer også i noen tilfeller når man må bytte hjul etter å ha valgt M Sport bremser.

Hadde man kunnet velge M Sportspakke slik som i den tyske konfiguratoren, så hadde mye vært løst.  Lurer på hvorfor BMW i Norge har gjort det på denne måten.

Noen som vet om det finnes noe M Sport understell lenger?  Kan ikke se det som opsjon i noen av pakkene, hvilket i så fall betyr at M Sport nå kun er interiør, eksteriør og bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Pekka skrev:

Takk for tips om at man nå kan bygge 545e i den norske konfiguratoren.  Av en-eller-annen grunn så står ikke 545e sammen med 530e og resten av hybridene på forsiden: https://www.bmw.no/no/bygg-din-bmw.html

Man må gå inn på 530e, velge en annen motor (545e), før noen frustrasjoner melder seg: 545e kan ikke velges med M Sportspakke, da går konfiguratoren tilbake til 530e.  M Sport Edition kan velges, og er godt utstyrt - men kan ikke fås med tilhengerfeste.  Prøver man å bygge en 545e med tilhengerfeste så kan man ikke velge 20" hjul (eller visse grå interiørlister eller sort grill,...) uten at konfiguratoren bytter til M Sport Edition.  Videre er mange av interiørfargene feil ift. bildet (Sort = Hvit, bl.a.).  Konfiguratoren krasjer også i noen tilfeller når man må bytte hjul etter å ha valgt M Sport bremser.

Hadde man kunnet velge M Sportspakke slik som i den tyske konfiguratoren, så hadde mye vært løst.  Lurer på hvorfor BMW i Norge har gjort det på denne måten.

Noen som vet om det finnes noe M Sport understell lenger?  Kan ikke se det som opsjon i noen av pakkene, hvilket i så fall betyr at M Sport nå kun er interiør, eksteriør og bremser.

Har vel aldri fått 704 M-sport understell på G30 hybrid, så sikkert ikke på 545e heller. Antar det er den norske konfiguratoren som er feil, og at bilen kan bygges som som i den tyske konfiguratoren. Godt mulig du ikke kan velge 20" og hengerfeste siden 20" dekk ikke vil ha stor nok lasteevne pga stor bakaksellast. Dette er jo enda verre på G31 530e xdrive som bare kan ha 18" siden maks bakaksellast er hele 1550 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfiguratoren til BMW.no er ELENDIG...helt håpløs å bruke. Jeg tror jeg brukte tre kvarter på å få bygget en 545e riktig, klarte det til slutt. Men ikke uten at jeg gjentatte ganger ble "kastet" tilbake på 530e etter feilklikk, har måtte starte på nytt og at hele Konfiguratoren har gått i lås. Har funnet ut at på mobilenhet er den nesten ubrukelig, men på vanlig PC så går det sånn nogen lunde. 

Nye og strenge krav til utslipp har gjort at det er blitt vanskeligere å spekke biler som man vil. Det legges begrensninger over alt. Selv om det ikke føles sånn så er BMW fortsatt det merket hvor man har størst frihet til å velge selv ser det ut som. Jeg har kikka på den nye Ford Explorer PHEV, der kan man ikke velge noe utstyr...alt er standard. Så da måtte jeg tatt en bil med massasjeseter og masse annet fjas jeg ikke er interessert i og som kommer til å gå i stykker på en amerikansk bil. X5 45e kan man velge mye selv på, men den koster da 1,3 millioner. Men bare så det er sagt, en 545e bikker lett millionen...

Uansett, skal bli artig å finne ut om dette er noe man kan ha selv 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:X5 45e kan man velge mye selv på, men den koster da 1,3 millioner. Men bare så det er sagt, en 545e bikker lett millionen...

Uansett, skal bli artig å finne ut om dette er noe man kan ha selv 😀

Er en hårfin balansegang om det lønner seg i det lange løp med hybrid vs ren fossilbil Se på verditapet til f.eks 40e. Vi snakker om stygge tap på disse, hvertfall i min bok er 150-200k i verditap pr år litt heftig! Diesel F15 koster vesentlig mer, men den kostet jo et par hundre tusen ekstra som ny. 
Hybrid ville jeg kun leaset i disse dager, er kanskje det som gir mest for pengene om dagen? 
545e vs 45e ville jeg nok lett tatt X5’en, den er større, mer komfort og til dels betydelig mer el rekkevidde, om det betyr noe? Litt for stort sprik fra 530e til 545e syns jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Er en hårfin balansegang om det lønner seg i det lange løp med hybrid vs ren fossilbil Se på verditapet til f.eks 40e. Vi snakker om stygge tap på disse, hvertfall i min bok er 150-200k i verditap pr år litt heftig! Diesel F15 koster vesentlig mer, men den kostet jo et par hundre tusen ekstra som ny. 
Hybrid ville jeg kun leaset i disse dager, er kanskje det som gir mest for pengene om dagen? 
545e vs 45e ville jeg nok lett tatt X5’en, den er større, mer komfort og til dels betydelig mer el rekkevidde, om det betyr noe? Litt for stort sprik fra 530e til 545e syns jeg.

 

Du har nok mye rett i dine betraktninger her, særlig når man tar andrehåndsverdi inn i beregningen. Sånn som ting er i dag så byr alt av elektrifiserte kjøretøyer på en usikkerhet når det kommer til andrehåndsverdi. Det som er skummelt med 545e her er jo den korte rekkevidden, for vi vet med sikkerhet at det kommer til å komme en variant med lenger rekkevidde etterhvert. Mest sansynlig med neste generasjon 5er.

Når dette er sagt så er det ikke av økonomiske årsaker jeg vurderer ladbar hybrid, det er ene og alene at bruksmønsteret vårt passer en ladbar hybrid. Jeg ser for meg at all småkjøring kan gjøres på strøm i tillegg til at lengere turer gir meg fossilbilens trygghet og forutsigbarhet. Nå er det ennå usikkert om hovedbilen skal bli en ladbar hybrid, eller om vi velger oss en billigere PHEV som nummer to bil. Men jeg vil nødig fylle opp en plass i bilparken med noe kjedelig og intetsigende, derfor vil jeg vurdere om hovedbilen kan være en ladbar hybrid. Det er også mulig vi bare forsetter som i dag, hvor vi har G30en som hovedbil og at E60 545i og E34 520i deler nummer to bil ansvaret 😅 Som du skjønner bryr jeg meg ikke om driftsutgifter, begge de to andre bruker over literen på lokalkjøring. Med det er det verd når man kjører V8er eller oldschool E34.

 Det som er viktig for meg som jeg vil finne ut med 545e er følgende:

* Bilen må kunne tvinges til å gå i bare eldrift så lenge det er strøm på batteriet. Er det sånn at jeg ikke kan ha kontroll over om bensinmotoren skal gå eller ikke så er jeg usikker. Da forsvinner litt av poenget med ladbar hybrid for å spare motor for start/stop.

* Total rekkevidde og forbruk ved konstant 140 km/t. Dette er helt essensielt når vi kjører nedover kontinentet.

* Bagasjevolum, dette vet jeg er noe begrenset i forhold til min men jeg vil måle dette opp og se om det går for oss. 

* Finne ut om laserlys er verd merprisen over adaptive LED.

Så får vi se da, hva jeg ender opp med. Det er fortsatt en god stund til jeg skal bytte bil, men utforskingen er halve moroa 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utforskningen er halve morroa, det er sikkert :)

545e har da "nok" elrekkevidde sammenlignet med de første 530e og 330e (se bare hvordan disse har rast i pris på finn 😮) men det kan selvfølgelig være mer. 

Jeg har innsett at bmw med sekser og manuell blir forbeholdt en eldre bmw entusiastmodell som skal i garasjen på sikt. Derfor, hva angår bruksbil, vil jeg ha noe høyere enn dagens e61 og ikke minst noe mykere. Men suv vil jeg prøve å unngå. Derfor er mest sannsynlig neste bil V90 CrossCountry D5 eller E klasse allterrain. Bmw leverer desverre ikke en 5 serie cross touring. 

Alternativt så står g31 lci 530e på lista, men den må prøves først. Grunnen til den og ikke 545e touring (når den kommer) er rett å slett pris og vektfordeling. Kjøper uansett brukt, så vi snakker noen år frem. 

545e er en sabla god bil, men 8-900k i disse dager når man får prestanda elbiler i samme prisklasse gjør det forståelig at salget kan gå trått. 545e skulle kommet for 4 år siden, da hadde de solgt godt av den. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...