Gå til innhold

545e i praksis


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

På 24.12.2020 den 23.48, Fredrik 90 skrev:

X3 30d har mye høyere toppfart enn e-Tron 55 og vil ALLTID vinne til slutt.

Wow!! Vi har et geni blant oss!! Dere... bilen med høyeste toppfart vil alltid vinne til slutt... FOR en innsikt 😮

På 24.12.2020 den 23.48, Fredrik 90 skrev:

Dont feed the troll..

Akkurat det jeg forventet av deg. Personangrep, og så prøve å bytte tema...

 

På 24.12.2020 den 23.48, Fredrik 90 skrev:

Vi kaster ikke bort mer tid på denne figuren,

Ah.. så søtt. Lille Freddy skal prøve å lede menigheten 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Du har nok mye rett i dine betraktninger her, særlig når man tar andrehåndsverdi inn i beregningen. Sånn som ting er i dag så byr alt av elektrifiserte kjøretøyer på en usikkerhet når det kommer til andrehåndsverdi. Det som er skummelt med 545e her er jo den korte rekkevidden, for vi vet med sikkerhet at det kommer til å komme en variant med lenger rekkevidde etterhvert. Mest sansynlig med neste generasjon 5er.

utforskingen er halve moroa 

Utforskning er halve moroa, eller nesten mer. 

Vi har nå kun en i3 etter at vår F31 ble dumpet.
Tenkte det var morsommere å handle bil til våren, så har jeg vært veldig usikker på veien videre.

Eneste som er sikkert er en høyere bil enn en 3 serie.

Men som hyttebil ble det en noe slitsom affære med i3’n, bortsett fra det åpenbare, bilen er ingen hyttebil og for liten for en juleferie.
Ble også en nødlanding på veien hjem fra hytta idag.
Været har blitt litt sota så besluttet å dra hjem fra hytta. 
Men var flere som trengte suppe, fullt ved Brokelandsheia - eller, Tesla hadde plenty av plass. Men CCS laderne var det kø.

Så spørs om nå er tiden inne til å kjøpe en elbil som nr 1.

Freste rundt i en 17’ 40e i forrige uke, bekymringsløst. Bortsett fra de 75k som den hadde blitt fikset på forrige mnd.

Så syns jeg kvaliteten i F15 ikke er heeelt som jeg forventer.  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har lest noe som tyder på at BMW klarer å øke effekten på elmotoren på disse hybridene der elmotoren er integrert i girkassa? Kunne vært fint med litt mer enn 113 hester og 265Nm på rein eldrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ogee1 skrev:

Er det noen som har lest noe som tyder på at BMW klarer å øke effekten på elmotoren på disse hybridene der elmotoren er integrert i girkassa? Kunne vært fint med litt mer enn 113 hester og 265Nm på rein eldrift.

Nei det tror jeg ikke er mulig. De 113 hestene er ikke allverden, men på en annen side så føler jeg ikke behov for mer heller. Når jeg kjører en ladbar hybrid på ren eldrift så kjører jeg automatisk med egg under pedalen. Mulig man "sløser" mer når man kjører en med lenger rekkevidde. 

En bekjent fikk tuna sin 530e og den gikk da ganske bra, men da er det selvsagt fossilmotoren som trimmes. Her er jeg også spent på mulighetene på 545e 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Evopower skrev:

...Grunnen til den og ikke 545e touring (når den kommer) er rett å slett pris og vektfordeling. Kjøper uansett brukt, så vi snakker noen år frem. 

545e er en sabla god bil, men 8-900k i disse dager når man får prestanda elbiler i samme prisklasse gjør det forståelig at salget kan gå trått. 545e skulle kommet for 4 år siden, da hadde de solgt godt av den. 

 

Er 545e Touring annonsert?  Det hadde i så fall vært strålende.

Prestanda elbiler i den prisklassen er vel Tesla P100D og den billigste Taycan?  Det ser ut til å være forskjell i kvalitet på Tesla og BMW, noe som gjør at jeg heller mot sistnevnte.  Taycan ble for trang, men ser likevel frem til Taycan Cross Turismo selv om bakseteplassen ikke blir noe bedre - da kan det tenkes at det blir et kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pekka skrev:

Er 545e Touring annonsert?  Det hadde i så fall vært strålende.

Prestanda elbiler i den prisklassen er vel Tesla P100D og den billigste Taycan?  Det ser ut til å være forskjell i kvalitet på Tesla og BMW, noe som gjør at jeg heller mot sistnevnte.  Taycan ble for trang, men ser likevel frem til Taycan Cross Turismo selv om bakseteplassen ikke blir noe bedre - da kan det tenkes at det blir et kompromiss.

Har ikke sett noe som antyder at 545e Touring er planlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hvorfor i all verden kom X3 30d inn i bildet? Den er jo overhodet ikke sammenlignbar mot E-Tron eller 545e for den del 😂 

En kan få det resultatet man vil ved å legge til rette. En Fiat 500 slår en X7 M50i på 100m kjegle/slalom hvor det er trangt mellom kjeglene. Sammenligningen er like fjern og like reell. 
 

Det var ikke forsvar til BMW overhodet, da de allerede burde hatt en skikkelig familieelbil lik E-Tron, men bare et synspunkt. 😂 haha

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe ny bil i disse tider er meget vanskelig. Verditapet på dyrere biler er veldig usikkert, både på fossil, phev og elbiler. For fossil pga at det er lite politisk korrekt fortiden og det påvirker 2. håndsverdien mye. Phev, for det er en kvasiløsning og for elbiler fordi der stadig kommer nye modeller på markedet, som spesielt er gode erstatninger for mange phev biler.

jeg har aldri vært noen stor tilhenger av leasing, men tror faktisk at det ikke er fryktelig dumt å vurdere slik markedet er nå økonomisk. 

jeg ser vw id3 er det registrert over seks tusen biler av bare i høst, hvor mange kommer til å vurdere nyere brukt golf om ett årstid, kontra id3? Hvordan blir verditapet på golf fremover?

Bmw sysler vel med en i5, hva skjer med prisene på fem-serie når den kommer? Spesielt hvis Bmw klarer å lage noe bra igjen og lytte til  hva markedet ber om.

Audi e-tron har solgt over 9000 biler i år, a6 er vel nesten bare demobiler som har blitt registrert opp i år av. Prisene på nyere brukt a6 er ikke oppløftende, det samme vil skje fremover når etablerte merker kommer med anstendige elbiler. 
 

For mange vil det sitte langt inne og bytte mæsja, bmwn eller volvoen i en xpeng, men når de merkene kommer med noe ordentlig så blir det lite salg av fossilbiler i norge fremover tenker jeg.

når det gjelder 545i, hadde jeg kun vurdert leasing, eller sett på om e-tron, eqc eller,i-pace hadde dekket behovene mine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Pekka skrev:

Er 545e Touring annonsert?  Det hadde i så fall vært strålende.

Prestanda elbiler i den prisklassen er vel Tesla P100D og den billigste Taycan?  Det ser ut til å være forskjell i kvalitet på Tesla og BMW, noe som gjør at jeg heller mot sistnevnte.  Taycan ble for trang, men ser likevel frem til Taycan Cross Turismo selv om bakseteplassen ikke blir noe bedre - da kan det tenkes at det blir et kompromiss.

 

7 timer siden, E.H.D skrev:

Har ikke sett noe som antyder at 545e Touring er planlagt. 

 

Det er ikke annonsert noe men det er noe jeg er helt sikker på at kommer :) man kan ikke pøse ut alle godbitene på en gang, holde den mest komplette modellen til slutt. Tar jeg feil så tar jeg feil, men dette er jeg så sikker på at jeg tror at 545e touring er på plass innen 3 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å kjøpe ny bil i dag ja, jeg kan forstå at det er vanskelig. Aller helst vil man ha en fossilbil, hvis man kunne velge helt fritt mener jeg. Men så er man litt opptatt av hva naboer og kolleger sier hvis man kjøper en ny dieselbil til 900 000 kr...det går ikke. Så sier mediene og politikere at man skal kjøpe elbil, men de passer ikke bruksmønsteret. De elbilene som passer best er gjerne fryktelig dyre, og har ett høyst usikkert verditap. Ladbar hybrid er for mange hverken fugel eller fisk, usikker andrehåndsverdi her også. 

Så enten får man kjøpe en nyere brukt bil eller så får man blåse i alt og kjøpe en ny bil med akkurat den drivlinjen du vil. Jeg tilhører litt den siste kategorien der. Dog kommer det litt an på hvilken nybil du velger, jeg hadde ikke kjøpt en ny Golf TDI for å si det sånn. Men jeg kunne godt kjøpt en ny dieselbil, den at avhenger litt av hvilken type. En del dieselbiler er veldig ettertraktet på bruktmarkedet, typisk SUV og familiebiler med firehjulstrekk og automat. Biler som X5 30d er meget gangbar vare, 5-serie med diesel holder prisen bra...ser jo bare det på min egen og jeg følger jo med på markedet. Fikk ett innbytteforslag i sommer (bare for morroskyld på en ny M340i). Hadde jeg gått for dette så hadde jeg tapt 30 000 kr på 1,5 år og 25 000 km på min G30 540d. Fikk på toppen en rabatt på 118 000 kr på nybilen 😅 Volvoer med diesel er vist nok populært og holder seg bra i pris. 

Det er vel også ett par PHEV som jeg tror ikke blir noen umiddelbar fallgruve. X5 45e er en av de, god rekkevidde og attraktiv drivlinje. Lenge til det kommer noe "bedre" der, 330e likeså. Nå snakker jeg kun om BMW her, men det finnes sikkert masse andre ladbare hybrider som bør holder verdien bra. Stikkordet er ny modell på markdet og brukbar elektisk rekkevidde. Volvo T8 modeller og dessverre G30 530e tror jeg det blir dramatisk prisfall på fremover. Men så er det vel ingen som ikke leaser disse bilene lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Evopower skrev:

 

 

Det er ikke annonsert noe men det er noe jeg er helt sikker på at kommer :) man kan ikke pøse ut alle godbitene på en gang, holde den mest komplette modellen til slutt. Tar jeg feil så tar jeg feil, men dette er jeg så sikker på at jeg tror at 545e touring er på plass innen 3 år. 

G31 har produksjonsslutt om 3 år, så det kan jo ikke drøye så lenge skal det være noe vits i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Det er vel også ett par PHEV som jeg tror ikke blir noen umiddelbar fallgruve. X5 45e er en av de, god rekkevidde og attraktiv drivlinje. Lenge til det kommer noe "bedre" der, 330e likeså.

45e er jeg enig i. Siden den har treliteren har den skikkelig trøkk uavhengig av elmotor og batteri. 330e er jeg mer usikker på. Den leiebilen jeg hadde hadde selvsagt tomt batteri da jeg plukket den opp, og da var det ikke veldig spennende ytelser toliteren kunne gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ogee1 skrev:

45e er jeg enig i. Siden den har treliteren har den skikkelig trøkk uavhengig av elmotor og batteri. 330e er jeg mer usikker på. Den leiebilen jeg hadde hadde selvsagt tomt batteri da jeg plukket den opp, og da var det ikke veldig spennende ytelser toliteren kunne gi.

Jeg hentet min G21 330E mandag, idag var vi barne fri så det ble en lang tur på oss. Uten tvil at 45e er bedre med tanke på treliteren, 45e bruker 5,6 sekund på 0-100kmt. G20/21 bruker 5,9 så der er nok ikke store forskjellen i ytelsene. Fikk prøvd Launch Control idag, uten tvil merkbart i ytelsene kontra F30, med vinterdekk ble det mye hjulspinn men med sommer dekk vil det nok rive litt bedre. F30 jeg hadde tunet jeg for den var ganske slapp, men med denne blir det nok ikke aktuelt. Sett den i sport med extra boost så vil den holde greit følge med 45e.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

45e er jeg enig i. Siden den har treliteren har den skikkelig trøkk uavhengig av elmotor og batteri. 330e er jeg mer usikker på. Den leiebilen jeg hadde hadde selvsagt tomt batteri da jeg plukket den opp, og da var det ikke veldig spennende ytelser toliteren kunne gi.

Joda, men 330e er helt brennfersk på markedet, den kommer i Touring og med firehjulsdrift. Den har også "brukbar" rekkevidde, iallfall for segmentet. Jeg kan ikke se hva revolusjonerende som skal skje med denne i årene fremover som kan påvirke andrehåndsverdi i negativ rettning. Med mindre det selges shitloads av dem, da flommer bruktmarkedet over og da vil vi se en knekk i andrehåndsverdi. X5 40e og G30 530e er gode eksempler på at dette også kan påvirke andrehåndsverdi.

Dessuten så har det vel aldri vært en 3-serie med dårlig andrehåndsverdi, selv M3 har jo holdt prisene fantastisk de siste to åra. F30 330e har jo klart seg ganske bra på andrehåndsverdi, tross høyt bruktbilantall og lav rekkevidde. For oss som er vant med BMW sin brilliante treliters diesel så vil nok en 330e føles noe tam. Men nå blir det vel litt for drøyt å si at en bil med kloss på 300 hk ikke går godt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...