Gå til innhold

Mitt BMW Monster! - bilder og spørsmål


Dex85
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle,

Jeg har nylig mottatt min nye BMW M8 Competition Gran Coupe! Den var opprinnelig Safirsort men jeg har fått den foliert i Satin svart, beholdt gloss detaljene og beskyttet den med transparent PPF. Se bilder under.

Jeg elsker bilen så klart, men lurer litt på noen ting og håper at noen her kan svare. :)

Bilen er helt ny så den må kjøres rundt 2000 km før den gjennomgår en service hvor man unlocker motoren og fjerner diverse sperrer.

MEN!

1. Basert på EU regler så har alle nyere biler (2020 modeller) en rev/turtall sperre (opptil ish 5k i turtall) i nøytral og park. Denne vil jeg ha bort! Noen som vet hvor jeg evt kan få den sperren fjernet? Regner med at offisielle verksteder ikke gidder å gjøre det?

2. EU regler gjør at alle de tyske merkene kommer med OPF filter på 2020 modellene. Eksoslyden er høyere enn jeg hadde forventet men OPF og ECU softwareversjonen demper mye. Man hører så vidt den ikoniske høylytte poppingen osv når bilen står stille eller er i lav fart feks. (Den skal egentlig poppe mellom 6 og 7k i turtall, men den er jo sperra som sagt). Jeg tenker å bytte ut eksosanlegget med akrapovic uten OPF (om mulig) og evt få den omprogrammert så sperren på eksoslyden blir borte. Eller kanskje man kan gjøre noe med M sportseksosen... Noen som har tanker eller vet mer rundt dette ? Har sett noen på YouTube som har tuna motoren og dermed fjerna alle sperrer samt satt på downpipes, men når jeg spør teknikere her i Norge så sier de at det ikke vil utgjøre noen forskjell ?!?

Takk for alle innspill på forhånd. Legger ved bilder. 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

11.jpg

20200911_190145.jpg

20200911_190228.jpg

20200911_190254.jpg

Endret av Dex85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Dex85 skrev:

 

Jeg tenker å bytte ut eksosanlegget med akrapovic uten OPF (om mulig) og evt få den omprogrammert så sperren på eksoslyden blir borte. Eller kanskje man kan gjøre noe med M sportseksosen... Noen som har tanker eller vet mer rundt dette ? Har sett noen på YouTube som har tuna motoren og dermed fjerna alle sperrer samt satt på downpipes, men når jeg spør teknikere her i Norge så sier de at det ikke vil utgjøre noen forskjell ?!?

Takk for alle innspill på forhånd. Legger ved bilder. 

Gratulerer med råtøff bil. :D 

Jeg ville kanskje avventet litt og sett om protuningfreaks/bootmod3 kommer for M8 snart, det ryktes vel at de pusler med det. Kanskje det går å komme seg på betaprogrammet. Det vil trolig løse de tingene du nevner. 

Når du sier "når jeg spør teknikere her i Norge så sier de at det ikke vil utgjøre noen forskjell" - så har du nevnt en hel rekke ting rett før, så det er litt uklart hva du sikter til? Hva er det de mener ikke vil utgjøre forskjell? Hvis det er putring og smell i eksosen du er ute etter så er nok det langt på vei styrt av ECUen, så hvis det er dempet der så må den reprogrammeres før det skjer så veldig mye. Men å bytte eksos og/eller bytte downpipes vil selvsagt gjøre det høyere da. Men ikke nødvendigvis skape så mye mer putring i så fall. Og skal det være noenlunde lovlig bør du bytte til sportskat / racing cat, ikke straka rør (sistnevnte blir trolig veldig høyt også).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Otis skrev:

Herrejemini for en bil! Gratulerer! 

Når det gjelder dine ønsker om modifikasjoner, ville jeg ha vært svært forsiktig med de da det kanskje er mulig de kommer i konflikt med garantiperioden.

Takker! Joa jeg tenkte å få litt råd om modifikasjoner som er ok og ikke bryter med garantien. Noen ting må jo nesten være mulig å få til :)

 

21 minutter siden, macrorain skrev:

Jeg tror ikke det er lov å ha M8 competition her på forumet, hvis det ikke allerede står i forumreglene så må vi legge det til. Altfor mange medlemmer kommer til å dø av misunnelse, og da blir det lite trøkk her etterhvert. 

Hahaha :D

13 minutter siden, macrorain skrev:

Gratulerer med råtøff bil. :D 

Jeg ville kanskje avventet litt og sett om protuningfreaks/bootmod3 kommer for M8 snart, det ryktes vel at de pusler med det. Kanskje det går å komme seg på betaprogrammet. Det vil trolig løse de tingene du nevner. 

Når du sier "når jeg spør teknikere her i Norge så sier de at det ikke vil utgjøre noen forskjell" - så har du nevnt en hel rekke ting rett før, så det er litt uklart hva du sikter til? Hva er det de mener ikke vil utgjøre forskjell? Hvis det er putring og smell i eksosen du er ute etter så er nok det langt på vei styrt av ECUen, så hvis det er dempet der så må den reprogrammeres før det skjer så veldig mye. Men å bytte eksos og/eller bytte downpipes vil selvsagt gjøre det høyere da. Men ikke nødvendigvis skape så mye mer putring i så fall. Og skal det være noenlunde lovlig bør du bytte til sportskat / racing cat, ikke straka rør (sistnevnte blir trolig veldig høyt også).  

Tusen takk ! :D

Ja jeg tenker at det er ECU som må omprogrammeres for å få til smell osv samt få lov til å revve den over 5k i park. Jeg leser at min software versjon er en versjon som har lagt en del dempere for andre som har m8 i Europa. Jeg tenkte å se om dette + M sportseksosen er ok nok (selv med OPF filter). Før jeg evt vurderer akrapovic eller annet eksosopplegg. Hvem har god peil på omprogrammering av ECU? 🤔

zedsly på youtube har fått installert downpipes og tuna ECU for å fjerne restriksjonene, og det virker på videoen hans at ting ble mye bedre. 🤔

Endret av Dex85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I påvente av evt bootmod3 så du kan gjøre det selv, så er jeg usikker på om det er så supermange her i Norge jeg ville trillet min splitter nye M8 competition til. Nå er det jo litt slitsomt med corona og sånn da, men ville kanskje kontaktet https://www.mosselmanturbo.com/ og spurt hva de kan få til / om de kan løse det du ønsker, og evt svippet ned dit når det blir innafor. Jeg ser at de tilbyr remap av M8 comp hvertfall, og de vet hva de holder på med. De kan fikse eksos og slikt også samtidig hvis man skulle ønske seg det.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, macrorain skrev:

I påvente av evt bootmod3 så du kan gjøre det selv, så er jeg usikker på om det er så supermange her i Norge jeg ville trillet min splitter nye M8 competition til. Nå er det jo litt slitsomt med corona og sånn da, men ville kanskje kontaktet https://www.mosselmanturbo.com/ og spurt hva de kan få til / om de kan løse det du ønsker, og evt svippet ned dit når det blir innafor. Jeg ser at de tilbyr remap av M8 comp hvertfall, og de vet hva de holder på med. De kan fikse eksos og slikt også samtidig hvis man skulle ønske seg det.

Ja, vet at man i utlandet har en del alternativer, spesielt i Tyskland, men jeg lurer på om det finnes noen BMW M pro i Norge? 😅

 

13 timer siden, Hpi skrev:

Grattis, det var litt av ei skute 👌😎😊

Takker 😁 Den er helt rå!

 

11 timer siden, Ampera skrev:

Gratuler med grom bil !!

Her har du linket til gromme oppdateringer.

https://www.manhart-performance.de/shop/en/bmw/m-m-performance/m8-competition-f91-f92-f93/?p=1

Tusen takk! Manhart er et godt alternativ, det er Gpower også. Begge disse er i Tyskland da så det blir nok en stund til man kan kjøre innom de 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kjell Z3 skrev:

Vakker bil, Gratulerer. Selv har jeg BMW 645 i sommerhalvåret.

Men hvorfor i all verden vil du ha mer enn 5000 rpm i nøytral ?

Takk! Jo fordi lydmessig så skal den smelle når den revves mellom 6 og 7 000 rpm 😅

11 timer siden, fxslin skrev:

Kan ikke svare deg på noen spørsmålene dine..... Men fy faen for en grom bil!!! Full misunnelse tilstand her på min side nå....

Takker! Elsker bilen! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...