Gå til innhold

Syvern til Rune. Nytt SI kort


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

Har bedrevet voksenopplæring av lillesøster og niese i dag. Hvordan løfte inn en motor i gammel BMW. De var så flinke så.

Tok også og spanderte på meg en ny startmotor når det var enkelt og komme til. Den gamle begynte å kødde noen ganger.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune-K skrev:

Har bedrevet voksenopplæring av lillesøster og niese i dag. Hvordan løfte inn en motor i gammel BMW. De var så flinke så.

Tok også og spanderte på meg en ny startmotor når det var enkelt og komme til. Den gamle begynte å kødde noen ganger.

Sånne opplæringer er særs viktige Rune .

Er greit å bytte alt som man føler er dårlig når motor er ute ,men nå er vel denne snart klar for en ny halv million problemfrie km tenker jeg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
2 timer siden, sveigis skrev:

Gratulerer ,da kan du kjøre litt igjen av det som er igjen av sesongen .

Ikke minst motoren er oppe og går igjen .🙏

Helt klart, nå blir det BMW treff i Sokndal til helgen. Skal bli godt med en god kjøretur igjen og 6 timer til andre siden landet er jo ingenting.

Samtidig begynner jeg å bli litt paranoid etter lekkasjer. Kjørte meg en tur for å sjekke at alt fungerte og etter en stund tittet jeg under bilen og der var det noe som dryppet fint. Rett hjem på bukken mens jeg bannet for meg selv bare for å konstatere at klimaanlegget fungerer og det lager fin kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Rune-K skrev:

Helt klart, nå blir det BMW treff i Sokndal til helgen. Skal bli godt med en god kjøretur igjen og 6 timer til andre siden landet er jo ingenting.

Samtidig begynner jeg å bli litt paranoid etter lekkasjer. Kjørte meg en tur for å sjekke at alt fungerte og etter en stund tittet jeg under bilen og der var det noe som dryppet fint. Rett hjem på bukken mens jeg bannet for meg selv bare for å konstatere at klimaanlegget fungerer og det lager fin kondens.

Fader skal du til Soknedal ?

Hadde jeg visst det du …

Sender deg en pm senere .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett denne tråden før nå, men har lest meg gjennom corona å oljelekkasje. Liker at du går grundig tilværks og måten du forklarer å forteller på, hjelper nokk andre som kan ha samme jobbene eller problemstillingene :applause: der har jeg nokk vært for dårlig selv den tiden jeg hadde masse m30 av hakket nyere dato enn din 🙈

Liker at du tar godt vare på denne godsaken :bmw: å flott det løste seg ang oljelekkasje :bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Veivsensor

Er stadig noe med gamle biler. 

Etter og ha kjørt litt så syntes jeg nok at jeg hadde vært litt raus når jeg justerte ventilen så bestemte meg for og sjekke klaringen. Det er jo en grei jobb og det hadde nok gått litt fort forrige gang jeg gjorde det for tre av ventilene var nærmer 0,45 enn 0,3 så at det knakket litt var ikke så rart.

Men når jeg skulle starte opp igjen så var det helt umulig å få den til og tenne. Sjekket alt av koblinger og slanger og det som var men den ville bare ikke. Da var det bare og finne fram ohm metret og begynne og måle. Det viste seg at den ene veivsensoren var ødelagt. Hva er oddsen for det. Den virket når jeg kjørte inn i garasjen og når jeg skulle starte igjen ble den ødelagt. Flaks den ikke røyk når jeg skulle av gårde til kontroll, hadde jo vært typisk nå.

Men nå var gode råd dyre, skal jo av gårde på treff til fredag og  litt leveringstid må man jo regne med. Etter og ha sjekket litt i ETK så oppdaget jeg at den jeg skulle ha var utgått men etter og ha undersøkt litt til så oppdaget jeg at de leverte tre forskjellig og den eneste forskjellen var lengden på ledningene. Litt for lange ledninger kunne jeg leve med.

Men siden jeg hadde det litt travelt ble det og ringe rundt og høre om noen hadde en liggende. Heldigvis etter 4 samtaler ble det napp. Ble bare en time å kjøre hver vei. Brukte kortere tid på og bytte den.

Her ser dere synderen. På de eldste motorene med Motronic så sitter det to sensorer på girkassen som leser av svinghjulet. En for hastighet og en for posisjon.

IMG_0875.JPG.8679b4b042e661dfd24bcfdd94a8cb13.JPG

Her er begge to ute, selv om det kun er den ene som er ødelagt er det enklere og ta ut begge samtidig. Legg merke til stripsen på den ene. Det er BMW sin måte å skille de fra værandre på. Strips=grå kontakt og uten strips er svart. Bytter vi de om vil ikke bilen starte.

IMG_0876.JPG.d0f9ce9874fade27d46ffe9d8c55f4b4.JPG

Men jeg fikk jo et lite problem til. 

Den sensoren jeg fikk tak i kom fra en M20 motor og der er ledningen mye kortere. Så da var det bare og klippe av ledningen på den ødelagte sensoren og finne en kontakt i delelageret mitt. En skjøteledning til sensoren ble løsningen.

IMG_0877.JPG.e0aa4e3972cd9d38a20f7a65f71054f2.JPG

Etter og ha fått alt sammen igjen så startet den på første forsøk, lettelsen var stor. På den andre siden dette var en feil som jeg fant med vanlig feilsøking, det er triveligere det enn oljelekkasjer man ikke finner ut av.

Det er mulig jeg bestiller to nye sensorer ettervært kun for å være på den sikre siden. Den andre er jo 40 år gammel den også. Men de koster jo 1600kr stk. så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. jubileum
  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Nytt SI kort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...